Voeding en discussie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Voeding en discussie

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
[...]Zet dat eens naast een 78xx met een ruisbijdrage van typisch iets van 100uV/sqrt/Hz (faktor 1000 verschil) en een PSRR tot pakweg 100kHz van krap 60dB (ruim 20dB verschil, da's een faktor 10) en je begrijpt hopelijk wat ik bedoel met een deugdelijke gestabiliseerde voeding.
[...]
Hier naast me een 7805 en die heeft op 1 kHz toch echt 86 dB PSRR. En op 10 kHz 76 dB. Je verhaal is op ten minste 1 punt aantoonbaar onjuist cq onvolledig.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Bericht door SSassen »

Jacco,

Dan zit je d'r toch falikant naast hoor, dat verschilt namelijk per merk 78xx en ook nog eens per type, een 7805 laat een andere PSRR zien dan een 7812, kijk maar even in deze datasheet bijvoorbeeld:

http://cache.national.com/ds/LM/LM7805C.pdf

De waardes die ik noem zijn gemiddelde waardes, dus als je wilt gaan muggeziften prima, maar open dan even een nieuw topic, dit was namelijk een eenvoudig voorbeeld waarbij ik natuurlijk niet alles tot in de finesses gaat uitwerken, dan wordt 't een reply die meerdere pagina's gaat beslaan en dat lijkt me niet de bedoeling toch?

Kortom, dat je commentaar geeft prima, maar kijk wel even in welke context een reactie gegeven wordt en controleer zeker eerst je referenties voordat je hoog van de toren blaast met 'aantoonbaar onjuist', één zwaluw maakt tenslotte nog geen lente.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Bericht door dekkersj »

Ik hoef maar 1 tegenvoorbeeld te geven. Bovendien is die 80 dB een waarde die ik uit metingen wel vaker ben tegengekomen. Je blijft dus een wankel verhaal houden met ten minste 1 aantoonbaar onjuiste claim. Hoe je ook gaat draaien en treuzelen.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Bericht door Pjotr »

Jongens, niet technisch gaan zitten muggenziften. Het gaat om het idee :D

Dat zoiets wel grote gevolgen kan hebben merkte ik laatst weer bij het modden van een externe DAC. De (standaard) Crystal S/PDIF receiver werd gevoed uit een 7805. Een jitter meting met een 11025 Hz Dunn testsignaal liet een hele bunch 50Hz + harmonische jitterspurs zien rond de 11025 Hz testtoon. Met goed pre-filteren verdwenen deze geheel. En met het vervangen van de 7805 door een ultra lo noise LT regulator zakte daarna de voet waar de jitter gerelateerde breedband ruis begon in te komen van -110 dB naar < -135 dB! Dit alles met gewoon een lichtnettrafo'tje als voeding. Voeden uit een accu zou het niet verbeterd hebben.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb het idee dat als iemand, ik zou het zelf doen als ik de kennis had, een voeding voor de "Hong Kong" zou ontwerpen, er op dit forum toch wel 1 of twee mensen voorzichtig blij zouden worden. (Ik schat in dat de HK-DAC met stip op nummer 1 staat qua "wie heeft welke dac" op dit forum.) Sleutelwoord zal ook hier zijn dat het iets prijs/kwaliteit-achtigs zou moeten zijn...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Bericht door SSassen »

Jacco,

Jij snapt kennelijk niet dat één voorbeeld onvoldoende is om alle 78xx regelaars over één kam te scheren, kennelijk ga je voorbij aan 't feit dat niet alle 78xx regelaars identiek zijn. Trek jij altijd conclusies gebaseerd op één enkel gegeven, zo ja, dan ben ik bang dat dat je nog eens flink gaat opbreken. Niet alleen 78xx regelaars zijn niet identiek, het gros van de onderdelen waar equivalenten van verkrijgbaar zijn vertonen onderlinge verschillen die de werking van schakeling wel eens flink kunnen beïnvloeden.

Sorry, maar deze keer ga je toch echt nat, misschien volgende keer eerst eens nadenken voordat je een dergelijke reactie plaatst?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Bericht door SSassen »

Peter,
Dat zoiets wel grote gevolgen kan hebben merkte ik laatst weer bij het modden van een externe DAC. De (standaard) Crystal S/PDIF receiver werd gevoed uit een 7805. Een jitter meting met een 11025 Hz Dunn testsignaal liet een hele bunch 50Hz + harmonische jitterspurs zien rond de 11025 Hz testtoon. Met goed pre-filteren verdwenen deze geheel. En met het vervangen van de 7805 door een ultra lo noise LT regulator zakte daarna de voet waar de jitter gerelateerde breedband ruis begon in te komen van -110 dB naar < -135 dB! Dit alles met gewoon een lichtnettrafo'tje als voeding. Voeden uit een accu zou het niet verbeterd hebben.
Dank je, da's precies waar ik op doel.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Bericht door dekkersj »

SSassen schreef:
Jacco,

Jij snapt kennelijk niet dat één voorbeeld onvoldoende is om alle 78xx regelaars over één kam te scheren, kennelijk ga je voorbij aan 't feit dat niet alle 78xx regelaars identiek zijn. Trek jij altijd conclusies gebaseerd op één enkel gegeven, zo ja, dan ben ik bang dat dat je nog eens flink gaat opbreken. Niet alleen 78xx regelaars zijn niet identiek, het gros van de onderdelen waar equivalenten van verkrijgbaar zijn vertonen onderlinge verschillen die de werking van schakeling wel eens flink kunnen beïnvloeden.

Sorry, maar deze keer ga je toch echt nat, misschien volgende keer eerst eens nadenken voordat je een dergelijke reactie plaatst?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Je zult toch eerst zelf moeten gaan nadenken: "Zet dat eens naast een 78xx", en dat is een quote van jou. Dus ik pak er "een" en niet "alle types die beschikbaar zijn" of "eentje die representatief is voor alle types die er zijn". Er is er maar 1 die nat gaat, en dat ben jij. Je zult je bedoeling in het vervolg zorgvuldiger moeten formuleren.

Maar geen nood: ik heb een regelaar gevonden die 60 dB "doet": een simpele shuntregelaar.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Voeding en discussie

Bericht door Wowly »

Heren, discussie maakt ons allemaal wijzer. Houd het en open en respectvol. Niet proberen klem te zetten of voor gek te zetten. Dat doe je maar in de kleuterschool.

respect

Wowly
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Voeding en discussie

Bericht door SSassen »

Ik sluit me aan bij Wowly, Jacco hou op met muggeziften, zie de reactie zoals ik 'm bedoeld heb, niet zoals jij 'm interpreteert, de wereld draait helaas voor jou, niet om zoals jij de dingen ziet, daarmee is alles gezegd.

Als je verder wilt discussieren over welke 78xx nu typerend is voor mijn voorbeeld stel ik voor dat je een topic opent. De datasheet die ik plaats bij mijn reactie laat zien dat mijn voorbeeld voor de PSRR niet uit de lucht is gegrepen, jij post alleen uit eigen ervaring, zonder bronvermelding of wat dan ook, daarmee heeft jouw reactie, zonder feitelijke onderbouwing, voor mij en voor dit topic, geen enkele waarde.

Daarom nu graag weer ontopic, we hadden 't over voeden met een accu ipv. een nette gestabiliseerde voeding.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Voeding en discussie

Bericht door dekkersj »

Ik heb het net gemeten...

Groet,
Jacco
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Re: Voeding en discussie

Bericht door hybride »

SSassen schreef:
Daarom nu graag weer ontopic, we hadden 't over voeden met een accu ipv. een nette gestabiliseerde voeding.
Ik wil wel proefkonijn zijn om een (hopelijk) eenvoudige goede netvoeding gehoormatig af te zetten tegen mijn 'M. de Vries' concept met accu, weerstand, elco. :o
hybride
Berichten: 114
Lid geworden op: za 13 jan 2007, 0:21

Re: Voeding en discussie

Bericht door hybride »

Sander, Jacco, is dit een goede voeding?

http://www.audio-gd.com/enweb/pro/diy/PSU09/PSU09.htm
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Re: Voeding en discussie

Bericht door dekkersj »

Ja, met zoiets werk ik nu ook. Alleen met een ietwat andere stroombron om het geheel in te stellen, maar het principe is vergelijkbaar. Het jammere is dat je voor een symmetrische voeding 2 zeners moet gebruiken (daar zou je een 1N823 oid voor kunnen overwegen) en/of een instel mogelijkheid om de spanningen in absolute zin aan elkaar te krijgen. Je kunt er ook nog een Darlington van maken, die serie-tor. Lusversterking van de voeding schat ik op zo'n 60 dB dus dat zit wel okay. In mijn implementatie heb je een PSRR van zeg 80 a 90 dB voor audiofrequenties.

Edit: ik zal het plaatje erbij doen:

Afbeelding

Is het schema van de voeding waar ik het over had. Is bedoeld om 3,3 V IC's netjes te voeden ipv met een LM3940 regelaar, hetgeen ook gelukt is overigens. Ik heb me alleen vergist in de ingangsspanning. De LM334 stroombron heeft wat spanning nodig en het blijkt dat je in dit geval Vin > 5,5 V moet kiezen. Ik verwacht dat dat meeschaalt als je er een 15 V voeding van wilt maken. Ik heb het in smd uitgevoerd en deze gaat dienen om single supply OpAmps van jus te voorzien. Condensator C16 kun je lekker groot kiezen: daar wordt de voeding lekker stil van. T3, R2 en R4 is een stroombegrenzing en is getest en okay bevonden. Spanning van de zener middels R8 via een nette spanning ipv de ingang. Deze schakeling geeft een PSRR op 1 MHz van 64 dB en kan misschien nog verbeterd worden door andere torren te kiezen, maar voor mijn toepassing goed genoeg. De temperatuurscompensatie van de stroom kun je instellen met R3 en R5, zie datasheet. Laatste design-trick: de referentie-zener (or whatever) qua stroom instellen zodat ie bijna geen temperatuurscoefficient meer heeft. Dat laatste moet ik zelf nog finetunen.

Groet,
Jacco
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”