Zelfbouw Zaph ZDT3.5
Moderator: Beheerdersteam
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
Ben eergisteren begonnenmet de bouw van de Zaph 3.5 speakers.
Maar vraag me af waarmee ik ze aan de binnenkan zal moeten bekleden ?Lees hier vanalles over.
De ene zegt : vilt , de volgende lood enz enz.
Wat is wijsheid ?
Maar vraag me af waarmee ik ze aan de binnenkan zal moeten bekleden ?Lees hier vanalles over.
De ene zegt : vilt , de volgende lood enz enz.
Wat is wijsheid ?
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: Voorstellen en meteen vraag
Precies zoals John heeft gedaan.the cosmic gate schreef:Ben eergisteren begonnenmet de bouw van de Zaph 3.5 speakers.
Maar vraag me af waarmee ik ze aan de binnenkan zal moeten bekleden ?Lees hier vanalles over.
De ene zegt : vilt , de volgende lood enz enz.
Wat is wijsheid ?
Zie: http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5-insides.jpg
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Voorstellen en meteen vraag
Het kan beide. Het heeft wel een ander effect. Lood(bitumen) zorgt ervoor dat de resonantiefrequentie van een kast lager wordt en dat deze dus minder meetrilt met middentonen.
Vilt, Pritex, Fiberfill, wol, etc heeft een ander effect, die beinvloedt (staande) golven in de kast en heeft ook effect op midlaagweergave. Pritex (die schuimrubber eierdozen van speaker-en-co enzo, niet die van Gamma) breekt ook golven en voorkomt daarmee ook resonanties door golven in de luidsprekerkast te beinvloeden.
Het doet beide wat anders dus
. Je kan het allebei doen (of gewoon helemaal Zaphs ontwerptips volgen
).
Vilt, Pritex, Fiberfill, wol, etc heeft een ander effect, die beinvloedt (staande) golven in de kast en heeft ook effect op midlaagweergave. Pritex (die schuimrubber eierdozen van speaker-en-co enzo, niet die van Gamma) breekt ook golven en voorkomt daarmee ook resonanties door golven in de luidsprekerkast te beinvloeden.
Het doet beide wat anders dus
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
oke, en dat is wat voor spul ?Kan helaas niet goed zien hier het exact zit (achter en onder)
http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5-insides.jpg
http://www.zaphaudio.com/ZDT3.5-insides.jpg
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: Voorstellen en meteen vraag
Volgens mij gebruikt John Sonic Barrier.
Zie :
http://www.parts-express.com/wizards/se ... ng&x=0&y=0
Zie :
http://www.parts-express.com/wizards/se ... ng&x=0&y=0
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
dat spul lijkt egaal van kleur terwijl het spul op de foto van zaph geel tinten heeft.
Is dat geen: TYROFOAM ?
Is dat geen: TYROFOAM ?
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: Voorstellen en meteen vraag
Yes, dat wat je verticaal ziet is Tyrofoam en horizontaal is Sonic Barrier
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
En tot op heden heb ik het nog nergens in NL gevonden 
dream theater schreef:Yes, dat wat je verticaal ziet is Tyrofoam en horizontaal is Sonic Barrier
-
dream theater
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40
Re: Voorstellen en meteen vraag
Tyrofoam wel
http://www.rumoh.nl/index.php?item=&act ... 42&lang=NL
Ik denk dat die Sonic Barrier ook wel te vervangen valt dmv ander demping. Misschien zijn er kenners wat echt in de buurt komt misschien Damping 10/30 in combi met Bitumex ?
http://www.rumoh.nl/index.php?item=&act ... 42&lang=NL
Ik denk dat die Sonic Barrier ook wel te vervangen valt dmv ander demping. Misschien zijn er kenners wat echt in de buurt komt misschien Damping 10/30 in combi met Bitumex ?
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
Hoogpolig tapijt?the cosmic gate schreef:Zijn er geen andere alternatieven ?
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
Zal dat dezelfde eigenschappen hebben ?Zal wel erg mooi alternatief zijn !~
Dan nog wat anders, in de zaph is te zien dat er een de 3 tal tussenschotten in de speaker zitten.
Nu is mijn vraag is het gewoon mogelijk om willekerig ergens een gaatje te boren on de doorvoer van de interne bekabeling door te voeren ?(en het daarna dicht lijmen/kitten bijv)
Dan nog wat anders, in de zaph is te zien dat er een de 3 tal tussenschotten in de speaker zitten.
Nu is mijn vraag is het gewoon mogelijk om willekerig ergens een gaatje te boren on de doorvoer van de interne bekabeling door te voeren ?(en het daarna dicht lijmen/kitten bijv)
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
geen probleem snap ik het zal er echt wel inpassen enz, maar de eigenschappen ?
wouter schreef:lijkt me geen probleem
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
en wat zal hoogpolig vervangen eventueel : tyrofoam of sonic barrier ?
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
echt veel animo voor een gezamelijke inkoop bij PE is er schijnbaar niet
maar ik moet / wil verder.
Vandaar hetvolgende demping materiaal: ik lees dat men gebruik maakt van sound barrier , nu is het mijn idee om dat demping spul meteen mee te bestellen, maar welke afmetingen enz zal ik moeten hebben ?En / of moet er nog meer demping bijkomen ?(of zijn er NL alternatieven ?
En hoe heten die "voetjes" die men hier gebruikt :http://i113.photobucket.com/albums/n239 ... DT3044.jpg
Vandaar hetvolgende demping materiaal: ik lees dat men gebruik maakt van sound barrier , nu is het mijn idee om dat demping spul meteen mee te bestellen, maar welke afmetingen enz zal ik moeten hebben ?En / of moet er nog meer demping bijkomen ?(of zijn er NL alternatieven ?
En hoe heten die "voetjes" die men hier gebruikt :http://i113.photobucket.com/albums/n239 ... DT3044.jpg
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
Zal dit eventueel ook een alternatief kunnen zijn : http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=6827dream theater schreef:Yes, dat wat je verticaal ziet is Tyrofoam en horizontaal is Sonic Barrier
En zijn er personen die gebruik maken bij het monteren van de units van : http://www.parts-express.com/wizards/se ... N=90983812 of monteren jullie de units op andere manier ?
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
vandaag de speaker units binnen gekregen, kan eventueel foto van op forum zetten als er mensen interesse in hebben ?
Het frezen kan gaan beginnen (met alvast dank aan audiomaniacs voor het frezen van de baffles)
Het frezen kan gaan beginnen (met alvast dank aan audiomaniacs voor het frezen van de baffles)
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Voorstellen en meteen vraag
zo, dat werd bijna een monoloog - arme kerel
haha. Ik verwacht dat bekleding met Bondum800 een goed alternatief is.
3 tussenschotten en dan de vraag ergens een gaatje te boren - ik denk dat je zelf wel aanvoelt wat kan en wat niet, ik kan uit de vraag niet helemaal opmaken wat je nou precies bedoelt.
denk even groot: een kast moet zo min mogelijk resoneren. Daarvoor heb je stabilisatie, in dit geval 3 latten/kruizen, maar dat kan ook met meer of desnoods minder (=minder) De plaatsing van deze 3 is waarschijnlijk wel even goed uitgedacht.
Dan heb je nog wandbekleding, zodat de wanden minder trillen. Een zware vrij stugge materie voldoet hier, bijvoorbeeld tyrofoam of demping 30.
Dan heb je nog demping van middentonen in de kast, hiervoor wordt een wat luchtiger materiaal gebruikt -bijv. bondum800 of sonofil. pritex wordt ook vaak gebruikt. demping aan de wand heeft vooral effect op hogere (midden)tonen aangezien je een toon moeilijk kunt dempen op de plek waar de druk vrijwel nul is - aan de wand. Diepere tonen hebben grotere golflengtes en laten zich daarom verder van de wanden dempen. Dit wordt dan weer soms gedaan door een rolletje dempingsmateriaal in de box te plaatsen = niet alleen demping aan de wand/hogere tonen.
foto's zijn altijd welkom!! ben benieuwd, veel succes!
haha. Ik verwacht dat bekleding met Bondum800 een goed alternatief is.
3 tussenschotten en dan de vraag ergens een gaatje te boren - ik denk dat je zelf wel aanvoelt wat kan en wat niet, ik kan uit de vraag niet helemaal opmaken wat je nou precies bedoelt.
denk even groot: een kast moet zo min mogelijk resoneren. Daarvoor heb je stabilisatie, in dit geval 3 latten/kruizen, maar dat kan ook met meer of desnoods minder (=minder) De plaatsing van deze 3 is waarschijnlijk wel even goed uitgedacht.
Dan heb je nog wandbekleding, zodat de wanden minder trillen. Een zware vrij stugge materie voldoet hier, bijvoorbeeld tyrofoam of demping 30.
Dan heb je nog demping van middentonen in de kast, hiervoor wordt een wat luchtiger materiaal gebruikt -bijv. bondum800 of sonofil. pritex wordt ook vaak gebruikt. demping aan de wand heeft vooral effect op hogere (midden)tonen aangezien je een toon moeilijk kunt dempen op de plek waar de druk vrijwel nul is - aan de wand. Diepere tonen hebben grotere golflengtes en laten zich daarom verder van de wanden dempen. Dit wordt dan weer soms gedaan door een rolletje dempingsmateriaal in de box te plaatsen = niet alleen demping aan de wand/hogere tonen.
foto's zijn altijd welkom!! ben benieuwd, veel succes!
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
@Wouter, danku eindelijk iemand met medelijde.Was / is beetje monoloog maar men zegt ook wel eens de aanhoude wint 
Heb ook pirtex binnen maar is niet genoeg in iedergeval maar ben voorlopig nog niet zover dus kan en zal me eens verder gaan bedenken.Nu wachten op de filterspullen was 3weken levertijd ..
Heb ook pirtex binnen maar is niet genoeg in iedergeval maar ben voorlopig nog niet zover dus kan en zal me eens verder gaan bedenken.Nu wachten op de filterspullen was 3weken levertijd ..
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
zit inmiddels met het volgende 'probleem' het inbouwen van de bass reflex poorten, hoe kan ik dit het beste doen ? ik bedoel dus voornamelijk het gat maken ook dit moet ik frezen of kan het ook anders ?
Re: Voorstellen en meteen vraag
Je kunt ook een gatenzaag gebruiken als daar een bruikbare diameter tussenzit: Als je een pijp gebruikt met een redelijk grote flens dan zou je ook nog met de decoupeerzaag aan de slag kunnen, de flens bedekt dan de zaagsnede (mits binnen de perkenthe cosmic gate schreef:zit inmiddels met het volgende 'probleem' het inbouwen van de bass reflex poorten, hoe kan ik dit het beste doen ? ik bedoel dus voornamelijk het gat maken ook dit moet ik frezen of kan het ook anders ?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Voorstellen en meteen vraag
Ah ook hier gaat het over die speakers. Ik volgde je wel, maar was dit topic even kwijt.
verander anders even de naam in iets over dat je dit model speakers aan het bouwen bent
.
verander anders even de naam in iets over dat je dit model speakers aan het bouwen bent
- the cosmic gate
- Berichten: 284
- Lid geworden op: di 06 okt 2009, 11:03
Re: Voorstellen en meteen vraag
Goed er begint nu toch schot in te komen, baffles zijn binnen en op maat ik hoop volgende week de filter materiaalen.
Dus nu hetvolgende, schilderen of fineren ... wil liefst in het zwart (hoeft niet pianolak te zijn)
Dus nu hetvolgende, schilderen of fineren ... wil liefst in het zwart (hoeft niet pianolak te zijn)
