Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)

Bericht door SSassen »

Wat ik doe, na advies van Matthijs de Vries van Triple audio, is mijn DAC en Squeezebox voeden uit een grote capaciteit elco (>=45.000 uf) die via een weerstand van een paar ohm is aangesloten op een accu. Volgens Matthijs creeer je dan een filter waarbij je tot boven een bepaalde frequentie alleen uit de elco speelt. Spelen rechtstreeks uit een accu is idd niet voordelig. Een accu is gemaakt voor DC.
Tsja, dan maak je dus de inwendige weerstand van de accu alleen nog maar groter door het plaatsen van een serieweerstand, waardoor de uitgangsspanning alleen maar meer afhankelijk wordt van het gevraagde vermogen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

hybride schreef:
Voor mij is er geen twijfel (meer) dat spelen zonder netspanningscomponenten in het broncircuit de weergave goed doet. De klank is schoner, de achtergrond zwarter. Bij hoogrendement weergevers lijdt dat tot minder stress in het hoog.
Wow, dat heb je dan wel snel vergeleken! :o :D
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zwartere achtergrond, hebben ze dat ook in een potje zodat ik naar hartelust kan smeren waar nodig?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
HoMeR

Bericht door HoMeR »

SSassen schreef:
Zwartere achtergrond, hebben ze dat ook in een potje....
Yep !
:mrgreen:

En zwart dat 't is !
Bijlagen
Zwart
Zwart
hybride

Bericht door hybride »

Ik stel vast dat twee beoogde deskundigen het oneens zijn :?

Dat maakt zelfbouwaudio ook zo interessant.

Als 1 iemand de wijsheid in pacht had, was er maar 1 beste bron, 1 beste dac, 1 beste versterker en 1 paar beste speakers.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Klopt. Die heb ik namelijk. :-&
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik stel vast dat twee beoogde deskundigen het oneens zijn
En over specifiek wie heb je 't dan? Ik wil niet arrogant overkomen, maar als ir. in de elektronica heb ik in de regel toch wel wat meer bagage als iemand die vanuit de hobby ergens mee aan 't knutselen is en niet gestoord door feitelijke kennis van zaken conclusies gaat trekken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Klopt. Die heb ik namelijk.
Daarover bestaat geen enkele twijfel, naast een stel gouden oren, de meeste charmante (en bevallige) echtgenote is Jan gezegend met een installatie van absolute referentieklasse waar wij allen alleen maar met enige jaloezie van kunnen dromen. Maar ja, wat wil je als je drie keer op rij de staatsloterij wint en van gekkigheid niet weet wat je met je miljoenen moet doen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

SSassen schreef:
Ik stel vast dat twee beoogde deskundigen het oneens zijn
En over specifiek wie heb je 't dan? Ik wil niet arrogant overkomen, maar als ir. in de elektronica heb ik in de regel toch wel wat meer bagage als iemand die vanuit de hobby ergens mee aan 't knutselen is en niet gestoord door feitelijke kennis van zaken conclusies gaat trekken.
Hier kan ik Sander heel erg gelijk in geven.
Wat ik daar mee wil zeggen is eigenlijk het volgende:

Je ziet op internet tegenwoordig steeds meer leuke ontwerpjes in allerlei klassen. Duur, goedkoop, mooi, lelijk, high-end, no-nonsens, noem het maar op.
Met alle respect naar de ontwerpers van zulke dingen en de tijd, geld en moeite die er in is gestoken, maar zomaar een wonder product maken is er niet bij. Dan moet je toch echt veel kaas hebben gegeten van elektronica, regeltechniek, wiskunde enz. Veel ontwerpen zijn bijna letterlijk uit het boekje gekopieerd. Dat betekent nog niet dat het slecht hoeft te zijn, maar het is dan absoluut niets nieuws zoals bv het principe van een UCD (om maar iets te noemen).
Sander kan dat waarschijnlijk nog veel beter uitleggen dan ik (ik ben immers maar een technisch natuurkundige :lol: ).

Dat is dan ook de reden dat ik nogal reageer op zulke topics. 1400 euro/dollar is gewoon bizar veel voor een product dat eigenlijk niet echt iets speciaals heeft. Dat mensen dat vervolgens kopen en het einde vinden, is hun goed recht. Dat zal ik ook nooit durven tegenspreken en ik wens ze heel erg veel luister plezier met hun nieuwe aankoop. Het gaat immers om het genot en het plezier erin.
ray5150

Bericht door ray5150 »

SSassen schreef:
Maar ja, wat wil je als je drie keer op rij de staatsloterij wint en van gekkigheid niet weet wat je met je miljoenen moet doen :D
Oh, nu begrijp ik het. Leeuwarden woont in Utrecht.... 27 Miljoen.. Allemachtig....

Sander, nog even over die akku's,
Ik lees ook wel eens over (phono) voorversterkers die vanuit een NiCad of NiMiH akku's gevoed worden.
Deze hebben toch hele andere karakteristieken dan loodakku's.
Zouden die daar dan beter geschikt voor zijn of niet?

Hybride, er loopt hier momenteel een inkoopactie voor een aantal Hong Kong DAC's.
Probeer er eens eentje en zet er een buizentrap achter, denk dat je verbaasd bent van het resultaat voor die prijs....
hybride

Bericht door hybride »

SSassen schreef:
En over specifiek wie heb je 't dan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
(copy van de TripleMaudio site:)
Mijn naam is Mattijs de Vries, 36 jaar oud. Al rond mijn 8e was ik bezig met luidsprekers en audio. Toen nog op een manier waarop ik me nu afvraag hoe het ooit goed heeft kunnen gaan, maar goed, het begin was er. Rond mijn 15e bouwde ik mijn eerste luidsprekers (Visaton, uit hun boekjes). Daarna heb ik door veel te lezen en uit te proberen steeds meer ervaring opgedaan. Tijdens mijn eerste studie (HTS Chemie) heb ik mijn eerste complete set ontworpen en gebouwd (Transistoren en Dynaudio speakers).
Tijdens mijn tweede studie (Technische natuurkunde, Universiteit Twente) kwam ik in contact met buizen en hoogrendement speakers. Deze combinatie gaf mij wat ik werkelijk zocht, natuurlijk geluid en vooral veel dynamiek. Op deze lijn ben ik doorgegaan, alhoewel ik nu weer veel met transistoren doe, die ook erg goed kunnen klinken. Om de hobby en de studie te kunnen bekostigen ben ik begonnen met het handelen in buizen. Hieruit is uiteindelijk Machmat ontstaan, eerst nog naast een reguliere baan, maar vanaf 1 mei 2004 full-time. Tijdens de natuurkunde studie heb ik meerdere vakken afgerond met projecten op het gebied van audio en elektronica, ik heb bijvoorbeeld een luidspreker helemaal gemodelleerd en ik ben afgestudeerd op een super lage ruis supergeleidende magnetisch veld detector (SQUID).
Vooral in dit laatste project heb ik veel ervaring opgedaan met het ontwerpen van voedingen, brom- en Hf-demping en teruggekoppelde systemen. Deze ervaring is erg goed toepasbaar in de audio, omdat eigenlijk alles er om draait. Ik probeer alles zo simpel mogelijk te houden. Dat kan, er valt zelfs veel winst te behalen, immers elk component voegt iets aan het geluid toe. Het vergt wel erg veel van de componenten en voedingen. Alles wordt doorgegeven (ook de muziek gelukkig!), en je kunt niet terugvallen op schakelingen die dempen, filteren of bijvoorbeeld terugkoppeling die fouten corrigeert. Door de keuze van de juiste componenten en door het bouwen van goede voedingen (lees eens dit artikel) en schakelingen die minder gevoelig zijn voor deze storingen wordt het resultaat bereikt dat ik graag wil. Dynamiek, precisie, natuurlijkheid en goede plaatsing. Dat resultaat is te horen in mijn demoset, welke inmiddels onder het merk Pink Faun bij een aantal winkels te koop is. Ik nodig een ieder die aan modificatie denkt van harte uit eens (vrijblijvend) langs te komen.

Hij schrijft oa over een voeding: Een kanaalscheiding kan eenvouding gerealiseerd worden door een lage waarde weerstand met lage waarde condensator waarmee HF vanuit de voeding geweerd kan worden. Dit punt dient nèt boven het audio-gebied gekozen te worden, veilig is 50kHz of hoger, dit kan berekend worden met: Fc = 1/ (2*pi*R*C). Wanneer zo toegepast zal de voeding leveren vanuit deze kleinere condensator hetgeen de mogelijkheid bied om hier een klankmatig "betere" condensator in te zetten. De voorgaande grotere condensator zal deze kleinere condensator telkens "bijvullen".
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hybride,

Ik ken Matthijs persoonlijk, dus daar schort het niet aan, zijn uitleg is echter weinig steekhoudend en de simpele formule voor de berekening van een kantelpunt komt zou uit Havo/Vwo natuurkunde lesmateriaal. De uitleg die je hier quote is een te grote vereenvoudiging van hetgeen er allemaal speelt. Ik zal ook maar niet hier mijn hele CV online zetten, maar ga ervanuit dat ik naast de kaas ook de gaten gegeten heb en dus dondersgoed weet waar ik over praat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
hybride

Bericht door hybride »

ray5150 schreef:
Hybride, er loopt hier momenteel een inkoopactie voor een aantal Hong Kong DAC's.
Probeer er eens eentje en zet er een buizentrap achter, denk dat je verbaasd bent van het resultaat voor die prijs....
Bedankt!

Ik ga zelf eens wat prutsen met een tda'je met een zapfilter II die ik nog heb liggen.

Jammer dat er zich nog geen Altmann DAC bezitter heeft gemeld. Volgens Altmann staan er genoeg in NL.
Die mensen zijn vast allemaal aan het luisteren naar muziek i.p.v. dan forums te lezen.... :lol: :lol:

En natuurlijk vind ik ook dat het (te)veel geld is voor die DAC. Maar blijkbaar zijn er toch veel mensen die hem gekocht hebben, gezien de recensies op zijn site.
Achteraf is dit wellicht niet het goede forum deze vraag te stellen..
Leeuwarden

hybride schreef:
Tja, 't is een zelfbouw-forum, nietwaar.
hybride

Bericht door hybride »

SSassen schreef:
Hybride,

Ik ken Matthijs persoonlijk, dus daar schort het niet aan, zijn uitleg is echter weinig steekhoudend en de simpele formule voor de berekening van een kantelpunt komt zou uit Havo/Vwo natuurkunde lesmateriaal. De uitleg die je hier quote is een te grote vereenvoudiging van hetgeen er allemaal speelt. Ik zal ook maar niet hier mijn hele CV online zetten, maar ga ervanuit dat ik naast de kaas ook de gaten gegeten heb en dus dondersgoed weet waar ik over praat.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Sander, ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan jouw deskundigheid, begrijp me goed.
Ik vertel alleen maar dat wat Mattijs me heeft aanbevolen naar tevredenheid werkt.
Laat ik het anders stellen. Kun jij mij aangeven hoe je een DAC het beste voedt?
Dan wil ik dat zeker ook proberen. Kan ik dat ergens op het forum vinden?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ray,
Ik lees ook wel eens over (phono) voorversterkers die vanuit een NiCad of NiMiH akku's gevoed worden.
Deze hebben toch hele andere karakteristieken dan loodakku's.
Zouden die daar dan beter geschikt voor zijn of niet?
Situatie is feitelijk dezelfde, alleen de inwendige weerstand van een NiCd of NiMH is veel lager, dus zal ook de spanningsvariatie onder belasting kleiner zijn. Feit blijft dat ook een dergelijke accu een chemisch proces is, dus weer die eletronen van anode naar kathode en dus weer ruis.

Het lijkt tegenwoordig wel of niemand meer een fatsoenlijke gestabiliseerde voeding kan bouwen, want als het met een 78xx/79xx of LM317/LM337 niet lukt grijpt men meteen naar accu's en andere exotische oplossingen, of men gaat een berg componenten (exotische bufferelco's, Silmic, BG, FC, etc) er tegenaan gooien om het te 'verbeteren'. Dat zegt meer over de kundigheid van de ontwerper in kwestie dan de geschiktheid van accu's als voedingsbron.

Als voorbeeld van een deftige gestabiliseerde voeding bv. degene die gebruikt is voor de voortrap van de ExtremA, deze heeft een ruisbijdrage in de orde van pakweg 100nV/sqrt/Hz en een PSRR van 5Hz tot ettelijke MHz >80dB. Zet dat eens naast een 78xx met een ruisbijdrage van typisch iets van 100uV/sqrt/Hz (faktor 1000 verschil) en een PSRR tot pakweg 100kHz van krap 60dB (ruim 20dB verschil, da's een faktor 10) en je begrijpt hopelijk wat ik bedoel met een deugdelijke gestabiliseerde voeding.

Da's nu net 't probleem met de mensen die (met respect overigens) vooral dingen nabouwen en nooit (of niet genoeg) de moeite nemen te meten en/of eens kritisch te kijken naar verbeterpunten. De meesten lopen stuk op het zinloos vervangen van bestaande componenten door zogenaamde 'betere' in de hoop dat 't daarmee allemaal met sprongen vooruit gaat, helaas is dat niet het geval. Als je het fundamentele ontwerp wat de werking van een schakeling vastlegt ongemoeid laat en alleen onderdelen substitueert blijft 't ontwerp identiek.

Kortom, tuurlijk kan je met accu's aan de slag gaan, maar de conclusie trekken dat accu's beter/stiller/etc. zijn dan een goede gestabiliseerde voeding is pure kolder, dat ligt meer aan de ontwerpkunsten van degenen die een dergelijke conclusie trekken dan hoe e.e.a. feitelijk in elkaar steekt. Dat bedoel ik nu precies met kennis van zaken hebben of lekker aan 't knutselen zijn zonder kennis van zaken, dat laatste is hartstikke leuk en levert vaak ook prima resultaat, maar vanuit die insteek conclusies gaan trekken is gewoon niet verstandig. Da's netzoiets als dat je als leek voor een x operatie naar het ziekenhuis moet en wat hebt gegoogled over hoe e.e.a. in z'n werk gaat en dan de chirurg gaat vertellen hoe deze de operatie dient te gaan doen ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@Sander,
Serieus, dat simpele formuletje is er niet meer bij hoor op havo/vwo. Wordt tegenwoordig te moeilijk gevonden. :wink: :-#

Sja dat Mattijs de Vries afstudeert op een magnetisch veld detector verbaasd me niets, daar wordt je voor opgeleid als natuurkundige om je met zulke onderwerpen bezig te houden (daarmee wil ik niet zeggen dat het niet niks is).
Dat was ook de reden dat ik dat bij mij even met "maar" benoemde.
Een natuurkundige doet namelijk totaal andere dingen dan een elektrotechnicus en heeft, wat dat betreft, nauwelijks kaas gegeten van elektronica (hoewel elektrotechniek tegenwoordig bijna alleen nog maar programmeren is helaas).

Maargoed in principe genoeg over meneer de Vries. Mij verbaast het dat nog steeds dergelijke producten op de markt zijn.
Iig wilde ik als tip mee geven dat er genoeg goedkopere DAC's zijn die ook heel erg goed zijn :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef:
hybride schreef:
Tja, 't is een zelfbouw-forum, nietwaar.
Dat heeft te maken met het feit dat veel mensen hier een technische achtergrond hebben, en ook daarom vaak vanuit profesioneel oogpunt kijken...
Veel mensen (van ons) zijn ook op de hoogte van de prijzen van onderdelen,componenten en materialen en kijken daarom wat kritischer naar een (fabrieks) apperaat dan de gemiddelde leek.
Als men dan een PCB ziet die voor driekwart door een SMD robot in elkaar is gestampt,
en de inkoopswaarde van een paar tientjes niet oversteigd maar een verkoopprijs van over de 1000 euro heeft, is het wel begrijpbaar dat men wat argwanend overkomt..
Begrijp je?

Overigens had er voor dat geld wel een mooi (aluminium) kastje omheen gemogen.....

Sander, dank je wel voor je heldere uitleg. =D> =D> =D>
PS. word die site van jou nog wel eens geupdate? ik lees er niet veel nieuwe dingen de laatste tijd.....

Nu ga ik weer naar mijn soldeerbout toe... :mrgreen:
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

PS. word die site van jou nog wel eens geupdate? ik lees er niet veel nieuwe dingen de laatste tijd.....
Geen tijd voor gehad 't afgelopen jaar, druk met dit soort dingen geweest, ook daar kan ik m'n expertise in kwijt (RF, HF, draadloze verbindingen in het 2...6GHz bereik, etc.).

http://www.vimeo.com/sandersassen

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Leeuwarden

Nice mid-air collision! Met zo'n lint is trouwens erg spectaculair om te zien. Vooral als er meerder kisten mee doen. Cool!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Da's geen leuke midair, deze is véééél leuker, ook veel meer schade deze keer. Ik was iets te enthousiast, netzoals de meeste vrouwen met inparkeren, en vergiste ik me in de breedte van m'n vliegtuig/auto. Even voor de geïntresseerden, ik vlieg met een camera in de cockpit, het videosignaal daarvan krijg ik draadloos door en zie het beeld daarvan terug op een videobril die ik draag, het is dus net alsof je zelf in de cockpit zit, de verbinding is realtime, dus je zit virtueel achter de stuurknuppel. De video is een opname van hetzelfde beeld wat ik zie tijdens het vliegen.

http://www.immersionrc.com/videos/oops_midair.wmv

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.immersionrc.com (m'n andere website)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:

Als voorbeeld van een deftige gestabiliseerde voeding bv. degene die gebruikt is voor de voortrap van de ExtremA, deze heeft een ruisbijdrage in de orde van pakweg 100nV/sqrt/Hz en een PSRR van 5Hz tot ettelijke MHz >80dB. Zet dat eens naast een 78xx met een ruisbijdrage van typisch iets van 100uV/sqrt/Hz (faktor 1000 verschil) en een PSRR tot pakweg 100kHz van krap 60dB (ruim 20dB verschil, da's een faktor 10) en je begrijpt hopelijk wat ik bedoel met een deugdelijke gestabiliseerde voeding.
Dat is een mooi voorbeeld Sander. Daarnaast kun je een versterkerschakeling zo ontwerpen dat deze intrinsiek behoorlijk ongevoelig is voor ruis/storing op de voeding. Combineer je Sander zijn voeding met zo'n versterkerschakeling dan heb je waarschijnlijk het maximum bereikt wat er te bereiken valt w.b.t. voeding. Of dat nodig of hoorbaar is is dan weer een hele andere vraag.

W.b.t. Mattijs. Hij is niet dom en hij is bezig zijn eigen toko op te zetten. Enig opportunisme en een specifiek eigen aura creëren is bij het opzetten van een zaak eigenlijk onmisbaar om voor technisch niet ingewijden geloofwaardig te zijn, dat is ook een feit. Het is gewoon dringen in de markt en zonder goede marketing en op de markt inspelen red je het gewoon niet. Dat doet Altmann eigenlijk prima, hij verkoopt dat spul tenslotte voor die prijs. Sterker nog als ie dat voor pakweg €200 zou doen, en dan verdient hij er nog aardig wat aan, zou hij in audiofiele kringen helemaal niet geloofwaardig zijn.

B.t.w. leuk filmpje Sander :D (Alleen krijg ik er het geluid van een stoomtrein onder :mrgreen: )
Leeuwarden

Cool! Navigeer je volledig via de video-link?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

B.t.w. leuk filmpje Sander (Alleen krijg ik er het geluid van een stoomtrein onder)
Da's de telemetrie die ik verstuur via één van de audio kanalen, dit doe ik omdat ik een richtantenna gebruik die via de GPS data in de telemetrie zichzelf altijd exact naar 't vliegtuig richt, zodoende heb je de beste verbinding. En ja, da's allemaal, van A tot Z, zelf ontwikkeld en gebouwd.
Cool! Navigeer je volledig via de video-link?
Ja, ik zet bij de lancering de videobril op en na de landing weer af.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Pfff... ik trek me maar weer terug uit deze IWAB discussie met borstklopperij en wetenschappelijke meetgegevens.

Als zo'n beetje iedereen die gewoon zijn oren gebruikt en luistert naar een uit een accu gevoede DAC dit beter vindt klinken dan een DAC met een supergeregelde voeding, wie zijn wij dan met al onze opleidingen (ik ben ook een hoger opgeleide elektronicus...) om daar iets tegenin te brengen?
Een accu heeft ongetwijfeld ruis, maar ook een enorme stroomreserve die geen enkel elektronisch regelcircuit kan bijhouden.

Muziek moet je beleven en niet alleen maar wetenschappelijk nameten.
Plaats reactie