Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Hallo.
Ik overweeg een Altmann Attraction DAC te kopen, omdat ik alleen maar goede recencies lees over deze NOS DAC. Ik zou hem graag eerst een keer horen. Is er hier een lid die hem heeft draaien of er zelf ervaringen mee heeft?
ALvast bedankt!
Ik overweeg een Altmann Attraction DAC te kopen, omdat ik alleen maar goede recencies lees over deze NOS DAC. Ik zou hem graag eerst een keer horen. Is er hier een lid die hem heeft draaien of er zelf ervaringen mee heeft?
ALvast bedankt!
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Oh ja... Was dat niet die vent die dat stuk hout als een belangrijk onderdeel beschouwd?
Ik meen mij te herinneren dat zijn versterkertje indertijd met de grond gelijk is gemaakt...
Ik meen mij te herinneren dat zijn versterkertje indertijd met de grond gelijk is gemaakt...
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
tja, dat vraagt wel om nadere uitleg...
Wat je ook googled over het houten plankje, iedereen loopt er mee weg. Dat geld i.i.g. voor de DAC.
Wat je ook googled over het houten plankje, iedereen loopt er mee weg. Dat geld i.i.g. voor de DAC.
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
ik moet eerlijk zeggen dat ik € 1370,- wel heel erg veel geld vind voor zo'n plankje met printplaat.


Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Ik kan het niet echt lelijk noemen, hou wel van mooi naakt
. Tja, en de prijs. Je betaalt hier voor het intellectueel eigendom. Altmann heeft een 'geheim' in zijn DAC wat hem blijkbaar beter doet klinken dan andere DAC's op basis van de TDA1543. Gezien de eenvoud van de schakeling, vermoed ik het met de I/V stage te maken heeft. De Chinese VALAB NOS DAC gen#9en10 bijvoorbeeld schijnt het ook heel goed te doen, maar blijft achter op de Altmann. De VALAB heeft geen I/V, de meeste 1543 DAC's hebben dat trouwens niet. Altmann werkt met de OPA134's in de uitgang.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Altmann is op dit forum al eerder besproken...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=25
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
bedankt, maar dat draadje gaat over zijn versterker.
Ik wil zijn DAC eens horen bij iemand...
Ga ook zelf een klein projectje uitvoeren.
Heb een Squeezebox reciever waarvan ik de I2S heb afgetapt naar mijn Buffalo 32 DAC.
Ik ga op de I2S rechtstreeks op een TDA1543 aansluiten en de uitgang van de DAC rechtstreeks op een ZAPfilter wat ik nog heb liggen.
Zou toch aardig in de richting moeten komen van een goede top NOS DAC.
Ik wil zijn DAC eens horen bij iemand...
Ga ook zelf een klein projectje uitvoeren.
Heb een Squeezebox reciever waarvan ik de I2S heb afgetapt naar mijn Buffalo 32 DAC.
Ik ga op de I2S rechtstreeks op een TDA1543 aansluiten en de uitgang van de DAC rechtstreeks op een ZAPfilter wat ik nog heb liggen.
Zou toch aardig in de richting moeten komen van een goede top NOS DAC.
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Ja, En niet voor de gebruikte materialen, die kunnen nooit meer zijn dan een euro of 50....hybride schreef:Tja, en de prijs. Je betaalt hier voor het intellectueel eigendom.
Maar dan vraag ik mij toch af waar dat intellectueel eigendom precies betrekking op heeft,
Lijkt me niet dat het de DAC zelf is, een TDA1543 kost een knaak en de datasheet is vrij verkijgbaar.
Zou het dan de S/P DIF naar I2S converter zijn? in de manual heeft hij daar zijn eigen naam op gezet.
Vraag me af of hij die dan ook daadwerkelijk zelf ontworpen heeft?
Op internet zwerven honderden ontwerpen rond met de TDA 1543 als DAC.
Maar dan nog, voor een volledig opgetuige Doede Douma DAC ben je niet meer dan 700 euro kwijt...
En dan krijg je wel 12 (!!) paralel geschakelde 1543's.....
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 13 nov 2009, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Ja ken ik en heb ik gehad. Die van Doede Douma en de Monica DAC. Altmann beweert juist dat je met 1 TDA1543 moet werken.
Ik steek het op een hele krachtige I/V, zodat de matige details van deze DAC's optimaal worden behouden/weergeven.
Ik steek het op een hele krachtige I/V, zodat de matige details van deze DAC's optimaal worden behouden/weergeven.
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Kun je nagaan wat je kan bereiken als je als basis een DAC gebruikt die in plaats van matig echt goed is in het weergeven van details.hybride schreef:, zodat de matige details van deze DAC's optimaal worden behouden/weergeven.
Zelf ben ik ook wel eens wezen stoeien met de 1543 in NOS, maar de hoogweergave vond ik toch wat schril blijven.
De 'antieke' 1541 vind ik daarmee vergeleken veel prettiger klinken (waarmee ik niet wil beweren dat die veel beter is in het weergeven van details).
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Met alle respect, maar is sluit me bij de mening van ray5150 aan.
Een DAC voor dat geld (bijna 1400 euro) is waanzin en geldklopperij.
Er zijn genoeg DACs die bizar goed presteren. Zo heeft bv Cirrus Logic een aantal heel erg goed presterende de DACs of wat dacht je van ESS (die presteren helemaal bizar goed).
Daarnaast is het schema rondom een DAC nogal standaard en kun je op vrij simpele manieren een zeer goed resultaat bereiken. Wil je dat toch met de beste kwaliteit onderdelen doen, dan kom je hooguit op 100euro.
Behalve dan dat dit bordje waarschijnlijk door maagdelijke elven in maanlicht is gedoopt, begrijp ik absoluut dat zo'n product zoveel geld kost. (en dan krijg je er nog niet eens een behuizing bij)
En dan durven ze zelfs nog een autozekering te gebruiken
Een DAC voor dat geld (bijna 1400 euro) is waanzin en geldklopperij.
Er zijn genoeg DACs die bizar goed presteren. Zo heeft bv Cirrus Logic een aantal heel erg goed presterende de DACs of wat dacht je van ESS (die presteren helemaal bizar goed).
Daarnaast is het schema rondom een DAC nogal standaard en kun je op vrij simpele manieren een zeer goed resultaat bereiken. Wil je dat toch met de beste kwaliteit onderdelen doen, dan kom je hooguit op 100euro.
Behalve dan dat dit bordje waarschijnlijk door maagdelijke elven in maanlicht is gedoopt, begrijp ik absoluut dat zo'n product zoveel geld kost. (en dan krijg je er nog niet eens een behuizing bij)
En dan durven ze zelfs nog een autozekering te gebruiken
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Zonde van je geld, de welbekende China DAC's doen 't zelfde voor (heel) veel minder geld, maar je moet ervan houden, niet mijn ding.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Kan jij nog een alternatief aanraden Sander?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Ik zou zeggen kies d'r één uit 
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid ... Categories
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Precies. Een DAC is een DAC, dus gewoon een goedkope halen die doet wat je wilt.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Mag ik dat vertalen als: Koop maar wat en verbeter het zodat het wel klinkt?SSassen schreef:Ik zou zeggen kies d'r één uit![]()
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Jan,
Al die DACs zijn op dezelfde leest geschoeid, SPDIF receiver met daarachter direct de DAC geknoopt. Het zijn in regel exacte kopieën zijn van elkaar, dus een buil kun je je niet echt vallen, ook gezien de prijs niet. Als je een goedkopere versie koopt kan je daarna helemaal los gaan met 't vervangen van condensatoren, weerstanden, opamps, kortom vele dagen knutselplezier.
Als je 't echt goed wil doen (met 't oog op toekomstige audio gerelateerde uitgaven) moet je d'r dan feitelijk twee kopen en er eentje origineel laten, met de budget Chinese onderdelen en dan blind (echt blind dus, dus niet spieken) gaan vergelijken. Laat b.v. je bijzonder charmante echtgenote eens wat kabels ompluggen (of juist niet) en dan eens kijken of jij de verschillen hoort. Ik denk dan dat de schellen je van de oren vallen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Al die DACs zijn op dezelfde leest geschoeid, SPDIF receiver met daarachter direct de DAC geknoopt. Het zijn in regel exacte kopieën zijn van elkaar, dus een buil kun je je niet echt vallen, ook gezien de prijs niet. Als je een goedkopere versie koopt kan je daarna helemaal los gaan met 't vervangen van condensatoren, weerstanden, opamps, kortom vele dagen knutselplezier.
Als je 't echt goed wil doen (met 't oog op toekomstige audio gerelateerde uitgaven) moet je d'r dan feitelijk twee kopen en er eentje origineel laten, met de budget Chinese onderdelen en dan blind (echt blind dus, dus niet spieken) gaan vergelijken. Laat b.v. je bijzonder charmante echtgenote eens wat kabels ompluggen (of juist niet) en dan eens kijken of jij de verschillen hoort. Ik denk dan dat de schellen je van de oren vallen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Sander,
Ik heb inmiddels de ervaring al. MBCE geeft nog steeds ongezouten haar mening. En dat geeft soms behoorlijk te denken
Jan
Ik heb inmiddels de ervaring al. MBCE geeft nog steeds ongezouten haar mening. En dat geeft soms behoorlijk te denken
Jan
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Ik heb die Altman DAC gehoord tijdens de open dag van AE-Europe. Triode Dick had dat plankje met printje in een raamkozijn staan.
Aangesloten op een Marantz cd-speler en de Classic-One en Classic-two combinatie klonk dat heel aangenaam.
Dick vertelde mij dat hij thuis deze DAC gebruikt met een Logitech Squeezebox en sindsdien nagenoeg geen cd's meer draait.
Bizar detail in de opstelling was wel dat hij de DAC voedde met een accu met vergulde polen. Ik vond dat er een beetje overdreven uitzien, maar het voeden van een DAC uit een accu wordt wel meer gedaan. (Alleen die vergulde polen vond ik spuuglelijk)
Aangesloten op een Marantz cd-speler en de Classic-One en Classic-two combinatie klonk dat heel aangenaam.
Dick vertelde mij dat hij thuis deze DAC gebruikt met een Logitech Squeezebox en sindsdien nagenoeg geen cd's meer draait.
Bizar detail in de opstelling was wel dat hij de DAC voedde met een accu met vergulde polen. Ik vond dat er een beetje overdreven uitzien, maar het voeden van een DAC uit een accu wordt wel meer gedaan. (Alleen die vergulde polen vond ik spuuglelijk)
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Waarom zou je apparatuur uit een akku willen gaan voeden? En wat is de achterliggende gedachte daarachter? Graag hoor ik wat de redenatie erachter is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Daar verbaas ik me ook vaak over Sander, het antwoord is dat een accu een veel exactere spanning zou hebben (theoretisch gezien heeft een accu inderdaad geen rimpel). Buiten het feit dat er tegenwoordig middelen genoeg zijn om een voeding nagenoeg "rimpelloos" te maken, lijkt het met ook zwaar onpraktisch, onhandig en tevens duur om met accu's te werken.SSassen schreef:Waarom zou je apparatuur uit een akku willen gaan voeden? En wat is de achterliggende gedachte daarachter? Graag hoor ik wat de redenatie erachter is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb meerdere mensen gesproken die het als een verbetering ervaren de DAC met een accu te voeden.
Dit is wat DHTRob erover schrijft:
De voeding.
Tot nog toe is voor de Non-Dac en de Dac8 steeds gekozen voor een 12Volt/12Ah lood-accu als voeding. Een accu geeft een zeer schone gelijkspanning en is volledig ontkoppeld van het lichtnet. Echter de accu is een eindige bron van energie, m.a.w. de accu kan niet meer energie afgeven dan erin is opgeslagen... Is meer energie benodigd? De Dac8 gebruikt "slechts" plm. 200mA (bij de 7V/2.71Vref instelling) en de 12Ah accu zou deze, in theorie, een slordige 60 uur kunnen voeden...? Dit testen is simpel: schakel een 2e accu parallel!
En dan?
Dan blijkt dat dit onmiddelijk resulteerd in een geluidsbeeld met meer dynamiek waardoor het gehele "plaatje" duidelijker gepresenteerd wordt! Zet nóg een accu parallel en eenzelfde resultaat wordt gehaald. Nu heb ik niet geprobeerd waar de grens ligt: ik heb niet net zo lang meer accu's parallel geplaatst totdat dit geen verbetering meer bracht... Ik ben gegaan tot 12V/34Ah hetgeen plm. 3,4A laadstroom vraagt en dus een aangepast oplaadappraat vraagt - om over meer accu's (en de fysieke omvang hiervan) maar niet te spreken...
----
Erg praktisch lijkt me zo'n grote accu ook niet, maar ik kan me wel voorstellen dat een accu een stillere voeding is dan welke elektronische voeding dan ook. Met name het "A" deel van de D/A converter zal daar profijt van hebben, maar wellicht is het jittergedrag van het digitale deel ook beter.
Wel ga ik het uitproberen met de HK-DAC (ooit). Ik heb er destijds twee gekocht om wat verschillen te kunnen beluisteren.
Dit is wat DHTRob erover schrijft:
De voeding.
Tot nog toe is voor de Non-Dac en de Dac8 steeds gekozen voor een 12Volt/12Ah lood-accu als voeding. Een accu geeft een zeer schone gelijkspanning en is volledig ontkoppeld van het lichtnet. Echter de accu is een eindige bron van energie, m.a.w. de accu kan niet meer energie afgeven dan erin is opgeslagen... Is meer energie benodigd? De Dac8 gebruikt "slechts" plm. 200mA (bij de 7V/2.71Vref instelling) en de 12Ah accu zou deze, in theorie, een slordige 60 uur kunnen voeden...? Dit testen is simpel: schakel een 2e accu parallel!
En dan?
Dan blijkt dat dit onmiddelijk resulteerd in een geluidsbeeld met meer dynamiek waardoor het gehele "plaatje" duidelijker gepresenteerd wordt! Zet nóg een accu parallel en eenzelfde resultaat wordt gehaald. Nu heb ik niet geprobeerd waar de grens ligt: ik heb niet net zo lang meer accu's parallel geplaatst totdat dit geen verbetering meer bracht... Ik ben gegaan tot 12V/34Ah hetgeen plm. 3,4A laadstroom vraagt en dus een aangepast oplaadappraat vraagt - om over meer accu's (en de fysieke omvang hiervan) maar niet te spreken...
----
Erg praktisch lijkt me zo'n grote accu ook niet, maar ik kan me wel voorstellen dat een accu een stillere voeding is dan welke elektronische voeding dan ook. Met name het "A" deel van de D/A converter zal daar profijt van hebben, maar wellicht is het jittergedrag van het digitale deel ook beter.
Wel ga ik het uitproberen met de HK-DAC (ooit). Ik heb er destijds twee gekocht om wat verschillen te kunnen beluisteren.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Kolder, een accu heeft juist een veel minder goed gedefiniëerde uitgangsspanning, deze is namelijk afhankelijk van de belasting, de inwendige weerstand is immers eindig, hoe meer stroom je vraagt hoe meer de uitgangsspanning inzakt. Een gestabiliseerde voeding heeft altijd een regellus om de uitgangsspanning liggen, hierdoor blijft deze ook onder belasting constant, daarnaast zal de uitgangsimpedantie over een veel groter frequenctiebereik constant zijn. Kortom, een gestabiliseerde voeding levert een constantere uitgangsspanning dan een accu.een accu een veel exactere spanning zou hebben
Feitelijk wel, en deze is volgens een gaussische verdeling gedistribueerd, een accu is namelijk een chemisch proces waarbij elektronen door een elektroliet van anode naar kathode bewegen, dit proces veroorzaakt ruis, deze ruis is duidelijk meetbaar. Dus een accu heeft sec gezien geen rimpel, maar wel een niet te verwaarlozen ruisbijdrage aan de uitgangsspanning.theoretisch gezien heeft een accu inderdaad geen rimpel
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Dat was wat ik bedoelde Sander, ik geef je dus helemaal gelijk, niks aan toe te voegen.
Ik citeerde enkel de argumenten die ik van anderen steeds krijg te horen
Ik citeerde enkel de argumenten die ik van anderen steeds krijg te horen
Re: Altmann Attraction DAC, heeft iemand (of gehoord)
Wat ik doe, na advies van Matthijs de Vries van Triple audio, is mijn DAC en Squeezebox voeden uit een grote capaciteit elco (>=45.000 uf) die via een weerstand van een paar ohm is aangesloten op een accu. Volgens Matthijs creeer je dan een filter waarbij je tot boven een bepaalde (ca. 5-10 hz) frequentie alleen uit de elco speelt. Spelen rechtstreeks uit een accu is idd niet voordelig. Een accu is gemaakt voor DC.
Voor mij is er geen twijfel (meer) dat spelen zonder netspanningscomponenten in het broncircuit de weergave goed doet. De klank is schoner, de achtergrond zwarter. Bij hoogrendement weergevers lijdt dat tot minder stress in het hoog.
Voor mij is er geen twijfel (meer) dat spelen zonder netspanningscomponenten in het broncircuit de weergave goed doet. De klank is schoner, de achtergrond zwarter. Bij hoogrendement weergevers lijdt dat tot minder stress in het hoog.
Laatst gewijzigd door hybride op wo 11 nov 2009, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
