Downfiring subwoofer 'bijzettafeltje'

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
L2GX

Downfiring subwoofer 'bijzettafeltje'

Bericht door L2GX »

Nu ja, bijzet tafeltje.. eerder Go bord. Chinese stijl dus.

De subwoofer zal zo goed als volledig overgenomen worden van deze:http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... ub_w8q.htm
met de hypex amp. Ik hoop met die hypex wat wattjes te sparen...

Na zelf rekenen met behup van TangBand's W8Q-1071 data kreeg ik de sub niet kleiner dan 75 liter. En dat terwijl het ontwerp van Klang+Ton 66 liter buitenafmetingen had.

Tja dan moet je vertrouwen op het praktijkvoorbeeld denk ik zo.. Mijn 50 liters zijn misch wat op het randje, ik moet het K+T ontwerp nog eens goed bekijken. Maar het kan eenvoudig bijgewerkt worden.

Omdat m'n home theatre (wat mijn vriendin de 'zitkamer' noemt) vaagweg richting 'aziatisch' gestuurd wordt gaat het ontwerp ook die kant uit. Afbeelding in bijlage

Moet dus op een Go-bord lijken, of een klein kastje. Ik ga later nl. ook 2 zulke kastjes bouwen voor onder m'n components..

Groen is de Hypex 1.2, rood is de Tangband W8Q-1071, purper is de basspoort, en als je goed kijkt kan je tussen voetstuk en kast blauw zien... dat is schuim, van het type dat in gereedschapskistjes steekt, naar het schijnt een uistekende demper van lage golven.

Nou, dat zien we dus wel.

Wat niet getoond is is dat de hele baffle verwijderbaar is, inclusief versterker dus. Bovendien moet ik nog wat verzinnen om de driver 'op te hangen' aan de bracing.

Ik ga veel en dunne bracing toevoegen die meer bedoeld is om de wanden stijf te houden dan om een stijve structuur te krijgen. Het principe van een honiggraat, zowat. Het middendeel blijft dus open.

Tja en dan wacht ik dus op het bouwpakket om het originele ontwerp verder te bekijken. Eerst natuurlijk een open baffle improviseren om de driver wat 'in te spelen' ;)

Heb ook al een goede houthandel in Brussel gecontacteerd, maar op het antwoord wacht ik nog.. moet ik dus telefonisch eens opnieuw proberen, met een voorlopige stuklijst.

En dan dat schuim.. heb er nog niet naar gezocht eigenlijk.

Een vriend-fotograaf heeft al aangeboden wat mee te volgen, dus ga fotos van mezelf aan het werk hebben :D
Bijlagen
subwoofer2.png
Laatst gewijzigd door L2GX op vr 11 dec 2009, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
L2GX

Re: Downfiring subwoofer 'bijzettafeltje'

Bericht door L2GX »

Niet veel reactie gehad, maar had dan ook niet meteen een vraag gesteld :)

Ondertussen heb ik een houthandel gevonden die thuis besteld, en daar de geboorte van mijn zoon met rasse schreden dichterbij komt is het hoog tijd voor actie.
Bovendien ga ik meteen ook hout bestellen voor een keukenrek, onder het motto 'voor wat hoort wat'.
Hoog tijd dus om het ontwerp te finaliseren en een stuklijst te maken.

Na de maten van het origineel op Strassacker bekeken te hebben (pakket is nog altijd niet onderweg) gok ik dat het Klang und Ton ontwerp zo'n 48 liter inhoud heeft.

En dus m'n oorspronkelijke ontwerp wat aangepast, gelukkig naar 'kleiner'. Er waren ook wat 'zwakheden' in de constructie waar de druk van de woofer in torsie omgezet werd. Bovendien was het niet allemaal even elegant... Veel getwijfeld of de zwevende ophanging de moeite waard is, maar dan komt er een vriend van me de kelder in en vraagt of ik last van vocht heb- omdat de kalk zo van het plafond valt... Nou dan toch maar voor ontkoppeling gaan ;)

Tja hiervan vertrek ik dan voor de stuklijst, de houthandel heeft multiplex tot 18 mm. In het ontwerp heb ik overal 20mm aangenomen dus beetje aanpassen is noodzakelijk. Dat komt ervan gimp ipv Cad te gebruiken...

Wat de bracing betreft is er wel nog bijwerken mogelijk. De binnenzijden ga ik namelijk zelf zagen. En nu kom ik dus met een vraag:

Een van de twee wordt de groene bracings in het plan. Ze hebben beiden hetzelfde volume. Welke van deze twee bracings gaat volgens jullie akoustisch beter functioneren?

Verder zoek ik nog altijd dat schuim voor de ophanging..
Bijlagen
subwoofer3.png
bracing.png
Laatst gewijzigd door L2GX op vr 11 dec 2009, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
L2GX

Haaks boren

Bericht door L2GX »

En weer wat verder.
Maandag heb ik van Strassacker mijn pakket ontvangen. Even getest, alles werkte, dus terug de verpakking in.
Gisteren mijn hout gaan afhalen bij Lochten & Germeau in Schaarbeek. Beetje prijzig, maar midden in de stad, 10 minutenmet de bus hiervandaan.
Tja nu heb ik dus een hoop hout liggen- dan dan houdt het op met de subwoofer bouw want er dient eerst een keukenrek gebouwd te worden.

dus even off topic:

Op zaterdag had ik bij IKEA in de afslag een doos vol van hun klauw schroeven en sloten gekocht voor 2.50E... genoeg voor een paar jaren doe het zelf plezier..
Douwels vind ik helaas enkel bij Brico, aan stevige prijzen voor kleine zakjes. Misch ga ik die dan ook van een houten stok zagen.

Dus dat hebben we allemaal wel, evenals een hoekwinkel, een lange meetlat, boormachines, etc. etc.

Alleen, ik heb geen 'jig' om alle boorwerk recht uit te voeren. En dat zou me wel een hoop ellende besparen! En dat rek moet af voor de baby er is.. dus dit weekend eigenlijk.

Ik heb dus een stuk nodig om kops parallel met de lengte van het hout te boren, en wat anders om haaks 90° te boren.

Heeft er iemand al zoiets gemaakt? Of een ontwerp gezien?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

L2GX zou je svp die foto's uit die ememr kunnen halen en uploaden op t forum? dat scheelt straks weer rode kruisjes
L2GX

Bericht door L2GX »

Done!
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Als ik het goed begrijp komt de klankkast dus zweefend op het schuim.
L2GX

Bericht door L2GX »

Ja precies. De ingewikkelde constructie is eigenlijk vooral esthetisch.

Hopelijk krijg ik een hoge mate van ontkoppeling door:
1: massa laden van dat onderstel
2: verschillende schuim soorten uitproberen

Ga in ieder geval eierschuim proberen en ook enkele verpakkigs materialen e.d. Meetapparatuur heb ik niet dus de weteschap zal er helaas niet op vooruit gaan.
L2GX

Bericht door L2GX »

Deel 2: De bouw
(Jammer genoeg zijn veel van de fotos op domme wijze verloren gegaan; lees: overschreven bij het copieren van m'n kaart. Tja, da's dom. )
Het begon met een stapel hout die ik met de bus van de houthandel op ging halen; de houthandel was twee kilometer weg en ik ben uiteindelijk drie keer over en weer gegaan op een avond (of was het ochtend?) vlak voor kerstmis 2009.
Het meeste van het hout was bestemd voor een keukenwerkbank, die uiteindelijk in januari pas af raakte: nota bene de ochtend dat ik met mijn pasgeboren zoon van het ziekenhuis terugkwam. Je kan je indenken dat er daarna niet veel aan m'n subwoofer gewerkt werd.
Het ontwerp evolueerde echter wel, en opeens was het tijd om de baffle te maken. Hier kwamen zowel de versterker, driver als de basreflex-buis in. Dit stuk evolueerde sterk tijdens het ontwerpen om alles gepast te krijgen, en zou dan ook bepalend zijn voor de bracing.
bafflesketch.jpg
Het resultaat toonde helaas sporen van overhaast; twee keer meten is mooi, maar dan moet je bij het zagen wel de juiste meting van de twee nemen. Gelukkig was het niet al te erg..
baffle.jpg
De achterkant toont de structuur. Een plank met een groot rechthoekig gat word later de basis van de behuizing. Daaraan zit met bouten een (dubbele) kleinere plank vast die de componenten bevat. Het voordeel is tweeledig: dit maakt het later makkelijk onderhoud uit te voeren en bij transport kan ik beide delen scheiden, wat kwa gewicht een groot verschil maakt. Het verschil in grootte geeft me twee oppervlakken die ik voor de 'vering' ga gebruiken.
baffleback.JPG
Helaas kwam er hierna maanden geen gelegenheid om verder te werken. Wel kon ik ondertussen mijn hout op twee repen Pritex leggen om te kijken hoe samendrukbaar dat was: na een maand bleek dat erg stabiel te zijn. Ik had mijn 'vering' gevonden. En dan kon ik op een mooie dag weer potloodstreken op multiplex zetten:
potlood.JPG
Toen had ik nog de tijd om artistieke fotos te maken...
Even later ging het stuk de kelder in om de eerste klokboor- en zaagsneden te ontvangen. Het resultaat was beter dan ik zelf had verwacht, dus het tweede stuk volgde.
zagen.jpg
Terwijl het jaar verder kroop, en mijn kleintje begon met kruipen, kroop ik dus af en toe in de kelder om verder te zagen. En opeens waren de vier stukken van de bracing af. Passen deed het niet zo erg, maar met wat schaafwerk (met een los in de hand gehouden wipzaag i.v.m. de beschikbare tijd) liep het al snel wat vlotter. Te vlot (los) mocht natuurlijk ook weer niet.
bracing1.jpg
bracing2.jpg
Trots dat ik was! Nu was het beslissingstijd: Zou ik de baffle eerst in elkaar lijmen, en de kans lopen dat mijn hoeken verkeerd waren, of meteen op de bovenkant van de subwoofer? Of op de onderkant mischien, waar de baffle zou komen? De zijkanten, met de speciale overlapping, zou ik eerst de binnenste of eerder de buitenste lijmen? Tjah. Na een hoop assemblage in mijn verbeelding besloot ik om eerst de onderkant aan de korte zijkanten te lijmen. Dit gaf me een soort doos waar ik de bracing in zou kunnen positioneren om hem correct aan de de bovenkant te verlijmen. Zo gezegd, zo gedaan, elke dag een stuk tot de doos af was. Ik moest enkele stukken die te klein gesneden waren door de winkel vervangen, maar dat ging redelijk vlot in een weekend door. De herfst kwam er ondertusssen aan, maar het einde van de tunnel was in zicht. De 'doos' was klaar en nu was het tijd voor de bracing.
Hiervoor had ik al mijn lijmklemmen, en die van mijn vader, en een hoop gewicht nodig. Enkele plankjes hielpen mijn korte limklemmen om ook een duit in het zakje te doen. Zelfs mijn driver legde zijn niet onaanzienlijk gewicht in de schaal.
clamped.jpg
Tja en dan was het alleen nog maar bekleden, en de voegen met siliconenkit 'beveiligen'.
nearly.jpg
Tijdens het bekleden kwam ik er achter dat ik volgende keer beter mijn bracing-gaten met de vereiste lijmklem posities in overeenstemming zou moeten brengen, maar verder liep het wel los.
Fotos van de klaar gemonteerde subwoofer volgen, moet nog gebeuren: de voet met vering maken, het afschuren van alle hoeken, tinten en (eventueel) lakken.
Laatst gewijzigd door L2GX op do 11 nov 2010, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Volgens mij moet die plateamp een eigen ruimte krijgen, gescheiden van de ruimte van de driver, dit ivm lekkage.
L2GX

Bericht door L2GX »

Daar had ik in eerste instantie ook aan gedacht, maar ik gokte dat nog wel zou meevallen. De Payoff was het gemak van die verwijderbare baffle.
Op het ogenblik, hij staat wegens onze woonkamerinrichting op een meter of zo van me af, hoor ik niks en ik ben nog redelijk perceptief in de hoge tonen.
'Huffen' zou ik me dunkt wel horen.

Anderszijds gebruik ik maar een schamele 120 watt in een behuizing die het tienvoud aankan. Misch dat als ik er ooit een sterkere amp insteek dat 'huffen' wel tevoorschijn komt.

Nu, eerst moet de voet af zodat ik de subwoofer kan plaatsen 'zoals het hoort' (hij staat nu op z'n kant naar een muur gericht). Dan moet ik metingen uitvoeren, eventueel dempen en ook kijken of ik zonder basreflex niet beter af ben. Die reflex zat in het originele ontwerp anders had ik em er niet ingestopt.
Als ik de reflexbuis idd wegdoe ga ik de baffle helemaal vervangen en dan kan ik, mits uitzagen van wat bracing, een afgesloten ruimte voor de versterker toevoegen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”