Ik heb sinds kort een Luxman L31 en af en toe klinkt er over het linker kanaal gekraak/getik alsof er een vuiltje op een LP ligt. Soms vijf minuten niks aan de hand en soms om de minuut gekraak variërend tussen een korte tik tot tien seconde gekraak. Het gaat altijd vanzelf over. Ik dacht dat het probleem lag bij de waarschijnlijk veelvuldig gebruikte volume-potmeter, maar als ik daar aan draai verandert er niks aan het geluid. (wat betreft het kraken) Ik kan het gekraak ook niet reproduceren met de potmeters van de volumeregeling/volume of andere schakelaars. Met andere woorden. Als het gekraak er is, kan ik doen wat ik wil, ik lijk het niet te kunnen beïnvloeden. Ik ben nu aan het achterhalen waar het probleem kan zitten;
Met het volume helemaal op 0 hoor ik ook nog gekraak. Even regelmatig.
-Dan moet het probleem verderop in de signaalgang liggen. Of in de ToneControle of in de Eindversterking. (niet?)
Ik kan tijdens het gekraak aan de tonecontrol zitten wat ik wil. Ik lijk geen invloed te hebben. De potmeters sluit ik daarom uit van het probleem. Dan rest de componenten op het tonecontrol pcb of de eindtrappen. Ik kan echter kijken wat ik wil naar de componenten, alles ziet er nog netjes uit. Probleem is dus dat ik ook niet zo zeer op zoek kan gaan naar verschillen tussen het linker en het rechter-kanaal omdat het probleem niet altijd voorkomt.
Voordat ik de volumeregeling en tonecontrol ga by-passen door direct een signaal aan de eindtrappen aan te bieden vroeg ik me af of jullie nog tips hadden. Ik wil de versterker voor zover mogelijk origineel houden en recappen zie ik niet echt zitten.
Zijn dit kwaaltjes die vaker voorkomen en zo ja, waar blijkt het probleem dan vaak te zitten?
Alle ideeën zijn welkom!
Kraak in linker kanaal Luxman L31
Moderator: Beheerdersteam
Kraak in linker kanaal Luxman L31
- Bijlagen
-
- LUXMAN_L31.pdf
- Service Manual Luxman L31
- (1.23 MiB) 120 keer gedownload
- SSassen
- Contacteer:
Re: Kraak in linker kanaal Luxman L31
Kan van alles zijn, bewegen je luidspreker conussen heen en weer als je 't gekraak hoort? In dat geval kan de ruststroom instelling verlopen zijn, of de potmeter ervan is vuil. Ook kan je een los soldeercontact hebben ergens waar er veel koud/warm cycli optreden, in de regel is dat in de eindtrap. Ik zou 't deksel d'r eens afhalen en een kritische blik werpen, vooral op de print en de soldeerverbindingen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Volgens mij speelt het linker kanaal tijdens het kraken gewoon door. Zou de ruststroom voor tijdelijke instabiliteit kunnen zorgen? Morgen bij daglicht zal ik er eens goed naar kijken en de ruststroom controleren.
- SSassen
- Contacteer:
Ik zeg toch nergens dat 't kanaal niet zou kunnen doorspelen? Het is in ieder geval ergens een haperend contact. Het zou ook zomaar één van de aansluitkabels kunnen zijn, of zelfs de luidsprekerkabel die ergens langs de plint ligt waar een spijker doorheen is geslagen o.i.d.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
Vooralsnog klinkt het als een slechte soldeerverbinding.
Gezien het feit dat de leeftijd van die versterker de 30 jaar al voorbij is moet je hier toch serieus aan denken, Als je er nog wat jaartjes plezier van wilt hebben...SuperR schreef:Ik wil de versterker voor zover mogelijk origineel houden en recappen zie ik niet echt zitten.
Dat is het hem juist, hij hoeft geen jaren plezier meer te geven. Ik heb al een versterker, maar vind het gewoon zonde om hem laten kraken zoals hij dat nu doet. Ik zal de printplaten vanmiddag eens goed bekijken en de ruststroom opnieuw instellen samen met de DC offset.