AudioNoot, een minimonitor van massief walnotenhout

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
indoubt

AudioNoot, een minimonitor van massief walnotenhout

Bericht door indoubt »

De winter staat weer voor de deur dus dan is er misschien weer wat meer knutseltijd.

Bovendien wilde ik altijd al eens zo'n powervijl kopen en nu heb ik tenminste een goede reden.

De monitor zal zoals gezegd gemaakt worden van massief walnotenhout. Dat staat welliswaar niet bij het interieur maar dan komen ze gewoon in de garage/studie/als rear speaker/voor m'n dochter/op de wc :D

Het walnotenhout kon ik voor een schappelijke prijs overnemen en zijn eigenlijk vloerdelen (als ik me niet vergis van de praxis) en voor deze minimonitor heb ik ongeveer een pak ter beschikking. Dat heb je ongeveer nodig want omdat er op een vloerdeel verschillende stukken aan elkaar zijn gelijmd is er nogal wat afval.

De monitor zal circa 5 a 6 liter inhoud krijgen en in dit geval wil ik een B&G NEO3PDR als tweeter gebruiken. Ik wil deze niet met faceplate monteren (ondanks dat ik deze heb) maar zal een waveguide in het hout frezen/vijlen/schuren/

Edit 1: design philosophy
Ik wil graag een relatief kleine monitor luidspreker bouwen. De monitor moet zowel geschikt zijn om gewoon naar muziek te luisteren maar eventueel ook om een beetje als halve studiomonitor te fungeren. Het afstraalgedrag moet redelijk uniform zijn. Voor de monitor functie is het off axis gedrag minder van belang omdat daarbij nagenoeg on-axis wordt geluisterd. De hoofdmoot zal echter bestaan uit gewoon luisterplezier zonder dat daar wat gemixed moet worden. Efficientie is minder van belang maar de keuze heeft wel geleid tot redelijk efficiente units.

Ik wil graag experimenteren met een redelijk minimalistisch filter. Minimalisme niet als doel op zich maar als een bijdrage leverend aan het in stand houden van het karakteristieke geluid van de luidspreker (mits deze voldoende neutraal is). De overweging is dat een te complex filter met te veel corrigerende elementen de "sprankel" uit het geluid haalt en, net als teveel demping, de luidspreker enigzins dof en lusteloos maakt. Ik zoek niet naar een luidspreker die "kleurt" maar zoveel mogelijk van de originele "kleur" van de muziek intakt laat. Een beetje in de trand van "Everything should be as simple as possible..., but not simpeler"

De demping zal op eenzelfde manier worden aangepakt maar vanwege de beperkte mogelijkheden (helaas) niet op eenzelfde manier als mijn vorige luidspreker (de Tricones) vanwege ruimtegebrek. Welke (beperkte) mogelijkheden er dan nog wel zijn wordt later uit de doeken gedaan. Enkele ideeën daaromtrent beginnen vastere vormen aan te nemen.

Edit 2: Keuze van de units
Tweeter:
Uiteraard zijn er in de aanloopfase naar het bedenken van deze monitor allerlei units gepasseerd. De preferente tweeter was eigenlijk al in huis en wel een Bohlender & Graebener Neo 3 PDR welke ik destijds heb aangeschaft voor precies zo'n projectje als dit. Met uitzondering van de Air Motion Transformers staat dit bandje toch wel als het beste bandje te boek en is in z'n prijsklasse eigenlijk vrijwel concurentieloos. De back-cup blijft intakt (geen dipool bedrijf of zo). Wat nog wel zal worden onderzocht is of de demping in de back-cup nog aangepast moet worden. Als ik me niet vergis is er nog een kleine resonantie die hiermee kan worden weggewerkt maar er moet nog worden uitgezocht of dat uberhaupt de moeite waard is.

De keuze voor massief hout is gebaseerd op de tweeterkeuze. Vanwege dat in eerste instantie er een wens is het filter zo eenvoudig mogelij te houden wordt de tweeter iets naar achter geplaatst en wel aan de achterzijde van de baffle. Dat geeft mij de mogelijkheid om een waveguide te maken ter dikte van (iets minder) dan de dikte van de baffle. Op die manier kan ik hopelijk zowel het afstraalgedrag iets verbeteren (alhoewel de frequentiecurve met de waveguide faceplate van B&G al recht loopt) alswel de time algnment van de tweeter en de basmid unit. Als het helpt de fase coherentie in het crossovergebied te verbeteren is dat mooi meegenomen maar ik durf daar op voorhand nog geen uitspraken over te doen.

Basmid:
Welke basmid loopt er ver door met een goede frequentiecurve en milde break-up verschijnselen , is eenvoudig te filteren, klinkt goed en ziet er ook nog een beetje uit?
Misschien was het al duidelijk maar ik ga voor dit project voor de aloude Monacor SPH135KEP. Natuurlijk zijn er betere units te koop maar de meeste zijn minder geschikt voor dit project.

Ik wil in eerste instantie kijken of ik uitkom met een 6db/octaaf filter Zowel de Basmid als de tweeter zouden daar geschikt voor moeten zijn. Voor de tweeter kan dat natuurlijk niet te laag, vandaar de keuze voor een basmid die redelijk hoog goed kan meekomen. Ik wil wel graag ietsje lager dan in het verleden met de seas tweet maar of dat kan zal moeten blijken.

Met de keuze van de units en 6db/oct. ben ik niet helemaal aan het pionieren. Zowel Perfect Performer's Klaas V. als Sietse hebben eerder een monacor SPH135KEP met een bandje (visaton MH12 dacht ik) in een 1e orde filtersituatie gebruikt. Ook in de betonnix van Eric K. zit dacht ik een 6db/oct. filter maar dan niet met een bandje.

Uit ervaring weet ik dat de KEP-jes mooi kunnen "klekken" (luister maar eens naar Baduizm live van Erykah Badu, dan begrijp je wat ik bedoel) (eigenlijk betekend dat gewoon een goede sprong respons)

De kasten worden rechtoe rechtaan want ik wil redelijk kleine kasten. Dat laat onverlet dat ik nog wel wat ideeën heb over de mogelijkheden de backwave te minimaliseren maar daarover later meer. Ook de waveguide is natuurlijk niet helemaal standaard een een hoop werk. Ik maak me er dus niet helemaal makelijk vanaf.

Misschien worden ze ook nog actief maar dat laat ik eerst maar even

De eerste stap is gezet, het zagen van het hout
IMG_0077.JPG
Laatst gewijzigd door indoubt op ma 09 nov 2009, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
indoubt

Re: AudioNoot, een minimonitor van massief walnotenhout

Bericht door indoubt »

En ook de tekening schiet al lekker op (al wordt het wel weer een beetje nachtwerk)

De kleinste rechthoek voor de tweeter is de opening in het fronyt. De iets grotere gestippelde is het formaat van de tweeter en de grootste moet de waveguide gaan vormen. Ik zal in eerste instantie zoveel mogelijk de waveguide vorm van de faceplates aanhouden. Ik ben er nog niet zeker van of dit wel kritisch is. Ook zal ik mogelijk iets meer "vlees" moeten overhouden in het front als dat met de kunstof faceplates mogelijk is.
Bijlagen
Walnoot mini 20091026 Small.jpg
indoubt

Bericht door indoubt »

Tekening een stuk verder. eigenlijk is ie bijna klaar maar moet nog gechecked worden en volume calculaties, poortlengte etc moet nog worden geverifieerd.
Bijlagen
Walnoot mini 20091030.jpg
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Complimenten voor het tekenwerk hoor!
Mooie mini's!
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Yep mooi ontwerpje hoor!
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik overweeg de waveguide dieper te maken en zocht voor die overweging onderbouwing, onder andere op dit forum

Nu kom ik in een ander topic de volgende quote tegen van 12 oktober 2007
jeroen_d schreef:
Ik meet altijd zonder C. Dat is helemaal geen probleem met ruisbursts. Als je maar geen sinus sweeps op zo'n tweeter zet.

Welke waveguide heb jij het over voor die NEO3PDR? Dat nieuwste vlakke exemplaar geeft echt geen hobbels in de respons hoor.
Het lijkt erop dat een diepere waveguide helemaal niet zo'n goede oplossing is. Ik zal contact opnemen met jeroen opm dit te checken
indoubt

Bericht door indoubt »

Een diepe waveguide lijkt niet nodig. Een eerste aanzet is gezet voor de waveguide. Voor de vorm baseer ik me hoofdzakelijk op de waveguide van de bijgeleverde B&G frontplaat.

Dit is nog slechts het grove werk, er zal nog heel wat fijn schuurwerk aan te pas komen.
Bijlagen
IMG_0110.JPG
indoubt

Bericht door indoubt »

Even tijd gehad om wat kluswerk te doen :mrgreen:
Bijlagen
IMG_0111.JPG
IMG_0112.JPG
IMG_0113.JPG
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat ziet er zeer fraai uit :D :mrgreen:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Zo man, dat ziet me er een partij mooi uit! Hoe bepaal je nu de vorm van die waveguide? Is dat op gevoel of gebruik je een mal met een bepaalde vorm?
indoubt

Bericht door indoubt »

Dank,

De vorm van de waveguide is geinspireerd op het originele Bohlender en Graebener frontplaat die is meegeleverd (diegene met de grootste waveguide, voor zover je daar van kunt spreken). Aangezien de bafle dikker is als de frontplaat heb ik deze wel creatief afgeschaald. De diepte is groter maar de breedte en hoogte zijn dat ook. De verhouding zou moeten kloppen.

De keuze is ingegeven omdat ik het filter zo eenvoudig mogelijk wil houden en hoop dat deze waveguide daaraan bijdraagt. Metingen zouden dat te zijner tijd moeten bevestigen.
indoubt

Bericht door indoubt »

Ik heb de startpost bijgewerkt met design philosphy en unit keuze. Om het geheel ook later toegankelijk te maken post ik het daar.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”