Zaph ZDT3.5

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

the cosmic gate

Zaph ZDT3.5

Bericht door the cosmic gate »

Ik ben nu aan de gang om de zaph ZDT 3.5 aan het te gaan bouwen.
Hout is men nu op maat aan het zagen en in verstek an het maken.
Nu ga ik vd week speakers bestellen, maar de vraag en twijfel blijft het filter :
Afbeelding.
Partlist :
Afbeelding
Nu is het erg lastig om aan exact zelfde spullen te komen (of bijv de ontwinden tot 0.8 etc) en anders als het wel lukt is het redelijk tot zeer kostbaar.
Wat is er te doen en wat zijn de alternatieven?
fluppie

Re: Zaph ZDT3.5

Bericht door fluppie »

Zootje bij Parts-Express bestellen ? Dan heb je al die amerikaanse componenten
the cosmic gate

maar een alternatief bedenken is geen optie ?
Zo bijv ook niet weten hoe je zo'n spoel moet ont-wikkelen enz ..
vandaar
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Welke componenten kun je hier niet kopen dan?
Er zijn vast wel trucjes om bepaalde waarden te verkrijgen, zoals serie en parallelschakelingen.

Spoelwaarden kun je achterhalen door gewoon zelf te meten.
Dit kun je met een arta meetboxje doen, en een gratis software programma.
Kijk even in het meten onderdeel hier op het forum.

De rest kun je dan ook opeten overigens, weerstanden condensatortjes en spoeltjes.
De arta meetbox zal je een kleine 20€ kosten waarschijnlijk, en een uurtje priegelsoldeerwerk :D
the cosmic gate

tha ik snap dat als je weer een kastje gaat bouwen dat het vast te meten valt maar het was de bedoeling er een soort van budget (low) van te maken , dus vandaar weer extra kosten
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

'Gewoon' opmeten vind ik ook wel wat ver gaan hoor. Caps & Coils kan volgens mij spoelen maken met een custom waarde. Dat ontwinden moet volgens mij sowieso voor die 0,08.

Anders kan je eventueel hulp van een forumgenoot inschakelen. misschien willen zij daar wel mee helpen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je kunt wel custom spoelen kopen maar vaak zijn die wat duurder. Ik weet niet hoe het met Caps and Coils daar me zit, maar wellicht wil Roland je daarin vast helpen? (afwikkelen van een 0,82mH is echt 2sec werk)
Echter zie ik dat er nog veel meer waardes zijn die niet standaard zijn, waaronder een heleboel elco's.
Je zou eigenlijk de meetfiles moeten hebben om zo eens te bekijken in hoeverre je verschillen krijgt met waardes die er iets onder/boven liggen.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

En anders toch overwegen om een bestelling bij parts-express te doen.
Vaak is dat niet eens duurder dan in Nederland kopen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Nou de verzendkosten vallen nogal tegen uit de VS.
Daarbij komt ook nog dat je boven de 22 euro 19% moet bijtellen en boven de 150 euro er ook nog eens toeslag op komt.
JvS

Bericht door JvS »

160 dollar plus import plus BTW is volgens mij zo'n 160 euro. Ben je in 1 keer klaar :).
the cosmic gate

hoe kom je hierbij, ik snap het denk ik niet helemaal :oops:
JvS schreef:
160 dollar plus import plus BTW is volgens mij zo'n 160 euro. Ben je in 1 keer klaar :).
the cosmic gate

Sta ervan te kijken dat er dus zoveel verschillende / apparte dingen inzitten.
b_force schreef:
Je kunt wel custom spoelen kopen maar vaak zijn die wat duurder. Ik weet niet hoe het met Caps and Coils daar me zit, maar wellicht wil Roland je daarin vast helpen? (afwikkelen van een 0,82mH is echt 2sec werk)
Echter zie ik dat er nog veel meer waardes zijn die niet standaard zijn, waaronder een heleboel elco's.
Je zou eigenlijk de meetfiles moeten hebben om zo eens te bekijken in hoeverre je verschillen krijgt met waardes die er iets onder/boven liggen.
JvS

Bericht door JvS »

Hoe ik daar bij kom? Laten we uit gaan van 25 dollar verzendkosten.

160 + 25 dollar x 0,66 euro per dollar = 122 euro

122 euro plus 19% BTW = 145 euro

Volgens mij val je dan nog binnen het 'onder 150 euro' grens en betaal je geen importheffing. Als je dat wel moet betalen heb je volgens mij inklaringskosten en nog importheffing. Maar de hoogte daarvan is me wel wat wazig.

Laten we van 10 euro klaring en 5% importheffing uitgaan (totale wazigheid bij die site van de douane). Dan kom je inclusief verzenden, import en BTW op iets meer dan 160 euro uit. Zelfs als de verzendkosten op 50 dollar uitvallen, blijf je onder de 200 euro.

Ik weet overigens niet wat deze componenten in Nederland zouden kosten incl verzending. Maar dit is misschien wel makkelijker (al zal je nog steeds een onderdeel moeten afwikkelen. Dit is volgens mij door Zaph wel beschreven).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Verkijk je niet op de verzendkosten. 25 euro is namelijk weinig.
Gisteren keek ik nog op een website waar ze 80 dollar!!! vroegen voor twee kleine trafotjes.

Daarnaast kan je nogal gezeur krijgen met de douane en als je pech hebt dik 1,5 maan op wachten.
JvS

Bericht door JvS »

Ik snap niet zo goed waarom je zo fel tegen importeren reageert. Het is gewoon een reele optie. :)

Je moet uiteraard de kosten bekijken (en dan wel die van PE, niet die van een andere winkel die misschien gewoon het gedoe niet wil) en realistisch zijn dat als Part Express je ook 80 dollar rekent, dat je het wellicht niet moet doen omdat het dan veel te duur wordt. Ik vind eerlijk gezegd dat je hier een nogal overdreven negatief beeld van importeren neerzet.

Als je bij een Nederlandse leverancier pech hebt, is het niet op voorraad en moet je ook anderhalve maand wachten (!!!).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Sterker nog, ik heb helemaal NIETS TEGEN importeren ! :lol:
Ik koop vaak genoeg dingen vanuit het buitenland en juich het zelf toe!

Echter ben ik bij veel aankopen wel problemen tegen gekomen (en dat weet ik ook van anderen).
Wat ik eerder probeer te vertellen is dat je heel erg goed moet uitzoeken alvorens je iets koopt. Zeker bij grote bedragen!
Garantie ed is vaak ook wat lastiger te regelen.

Dus wellicht heb je niet helemaal begrepen wat ik met mijn posts bedoelde, hopelijk bij deze wat duidelijker :)
Ik probeer mensen alleen te waarschuwen en alert te maken. :wink:

Aan de TS, ik zou gewoon eens langs speaker en co, europe-audio en/of caps and coils gaan en daar het lijstje voorleggen.
Je kunt dan altijd nog zien wat je doet en of je dus bij parts express gaat kopen of niet.
JvS

Bericht door JvS »

Ik heb het voor de grap eens uitgezocht. De kosten (incl verzenden) zijn 214 dollar, importheffing komt neer op 5% inklaringskosten zijn 10 euro. Bij elkaar ben je dan 190 euro kwijt.

Je kan wel met een relaxte klik precies zijn filter in je winkelmand doen daar :D
http://www.parts-express.com/projectsho ... rts%20List

(ik heb geen aandelen :P)
the cosmic gate

@JvS: thnx, zal eens in NL gaan kijken wat het kost, en liefst incl speaker units etc.
Wat me in iedergeval in het lijstje erg opvalt is dat er 8 keer een Port Tube 1-1/2" ID x 4" L Flared staat ?
En zelfde lijstje maar dan van NL levancier .. weet inmidels de verzendkosten nl $ 97,73
JvS schreef:
Ik heb het voor de grap eens uitgezocht. De kosten (incl verzenden) zijn 214 dollar, importheffing komt neer op 5% inklaringskosten zijn 10 euro. Bij elkaar ben je dan 190 euro kwijt.

Je kan wel met een relaxte klik precies zijn filter in je winkelmand doen daar :D
http://www.parts-express.com/projectsho ... rts%20List

(ik heb geen aandelen :P)
JvS

Bericht door JvS »

ik herinnerer me uit de tekst van de bouwbeschrijving dat Zaph die flared poorten aan elkaar koppelt. Maar waarom er nu 8 zijn weet ik niet. Op de site van part-express staat ook een bouwbeschrijving, misschien licht-ie het daar toe.

Gek trouwens dat de verzendkosten bij jou 98 dollar zijn! Bij mij was het iets van 58 dollar. Of heb jij het inclusief speaker-units gedaan? Dat zou ook nog wel eens positief kunnen uitpakken.
the cosmic gate

heb idd incl speaker units
the cosmic gate

zijn er dan echt geen andere alternatieven denkbaar ?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Voor de filter componenten bedoel je?
Aan de TS, ik zou gewoon eens langs speaker en co, europe-audio en/of caps and coils gaan en daar het lijstje voorleggen.
Je kunt dan altijd nog zien wat je doet en of je dus bij parts express gaat kopen of niet.
the cosmic gate

oa, mag ook voor alles ....
JvS

Bericht door JvS »

Welke alternatieven zoek je?

Je hebt Nederlandse winkels die niet de exacte waarden hebben. Een je hebt buitenlandse winkels die dat wel hebben.

Grootste nadeel van bestellen in de VS lijkt me de tijd die er potentieel overheen gaat. Waar twijfel je aan dat je nog een optie wil?
the cosmic gate

Ik ben gewoon echt geschrokken van die bijna 100 $ aan verzendkosten (voor alles bij elkaar dan).
Wil dus als het kan kijken of er een alternatief is voor de filtercomponenten (en eventueel waar ik het voordeligste mijn speaker units kan halen)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”