Filter verbeteren bestaande speakers

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mordante

Filter verbeteren bestaande speakers

Bericht door mordante »

Ik heb deze luidsprekers. De Impulse Aria SE. Ik zit wel eens te dagdromen over wat beters/anders. Nu bied Audio Wise een filter update aan. Deze update kost €480 voor 2 speakers.

Dit is wat audio wise zegt over de update:
Nieuwe HOOG DEFINITIE wisselfilters met symmetrische 2e order topologie. Verbetering in geluidsbeeld en neutraliteit. Verbetering van snelheid in het hoog en het laag.
Vervanging van bedrading met custom made "solid copper". Nog verdere verbetering in de rust en homogeniteit in het geluidsbeeld .
Nu weet ik dat het voor jullie erg moeilijk is zonder de upgrade of gebruikte onderdelen te kennen. Maar is €480 voor 2 filters een beetje reëel? Zou iemand dat op deze site goedkoper kunnen. Wat denken jullie?

In de speaker zitten nu 2 14cm Vifa premium line mid/woofers en een Vifa 27mm ring radiator. Valt hier nog wat te winnen door betere units te plaatsen, al denk ik dat dat erg moeilijk wordt.
jantje-secuur

Re: Filter verbeteren bestaande speakers

Bericht door jantje-secuur »

Als je wat anders/beters wilt moet je geen filter kopen met dure spulletjes erop, maar moet je een compleet ander filter nemen. Dan wordt het geluid écht veranderd.

Overigens denk ik dat als je het zelf doet dat je dan wel goedkoper uitbent.

P.S. Als je al een dure condensator neemt voor die tweeter zou ik er geen Audyn Cap + in lepelen.
dre

Bericht door dre »

de filterupgrade is wel een mooie :wink:
Bijlagen
aria filter.jpg
aria filter.jpg (9.49 KiB) 1352 keer bekeken
mordante

Bericht door mordante »

dre schreef:
de filterupgrade is wel een mooie :wink:

Dat is het filter wat er nu inzit volgens mij.
Interficior schreef:
Als je wat anders/beters wilt moet je geen filter kopen met dure spulletjes erop, maar moet je een compleet ander filter nemen. Dan wordt het geluid écht veranderd.

Overigens denk ik dat als je het zelf doet dat je dan wel goedkoper uitbent.

P.S. Als je al een dure condensator neemt voor die tweeter zou ik er geen Audyn Cap + in lepelen.
Wat ik begrepen van de site is dat niet het huidige filter verbeterd wordt maar dat ze er een kompleet nieuw filter in zetten. Als ik dat zelf zou willen doen, hoe zou ik dat moeten aan pakken? Zou ik mijn huidige filter eruit moeten halen zodat ik daar een betere foto van kan maken en deze eventueel hier kan plaatsen zodat mensen mij kunnen helpen?

Denk wel dat er gemeten zal moeten worden, zijn er mensen hier die dat kunnen doen? Hoe gaat zoiets in zijn werk. Of zou ik met mijn speakers naar Haarlem moeten gaan, naar speaker en co? Of naar de audiofarbriek?
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Mordante,

Het lijkt me stug dat de SE versie compleet anders gefilterd is als de gewone versie. Ik doel dan op de filterhellingen, waardes van de spoelen en de condensatoren.

Als je de spoel en condensator waardes van het "gewone" filter kent kun je naar eigen inzicht upgraden. Hou daarbij vooral de interne weerstand van de bas spoel in de gaten. Die is meegenomen in de kastberekening.

Voor dit bedrag zou je eens naar Duelund kunnen kijken....

Groet Roland
mordante

Bericht door mordante »

Roland schreef:
Hoi Mordante,

Het lijkt me stug dat de SE versie compleet anders gefilterd is als de gewone versie. Ik doel dan op de filterhellingen, waardes van de spoelen en de condensatoren.

Als je de spoel en condensator waardes van het "gewone" filter kent kun je naar eigen inzicht upgraden. Hou daarbij vooral de interne weerstand van de bas spoel in de gaten. Die is meegenomen in de kastberekening.

Voor dit bedrag zou je eens naar Duelund kunnen kijken....

Groet Roland
Dank je voor de info, ik zal Dueland eens googlen.

Is het ook mogelijk een filter te maken zonder condenstoren? Heb ergens gelezen dat het wel mogelijk is om dat te doen en dat het goed resultaten kan opleveren.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

mordante schreef:
Is het ook mogelijk een filter te maken zonder condenstoren?
Ja, met het seriefilter van Acoustic Reality.
weidok schreef:
Wie kent dit seriefilter:

Afbeelding
De Paper Hatt van Geenius, uit Elektuur Audio Special #2, is ook condensatorloos.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”