goedkoop budget zelfbouwsetje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Met 6 liter netto een Fb van 60,93 en een poort van 12*135 mm kom ik op een poortlengte van 185 mm

Je moet overigens opletten dat je de konus, magneet, poort en bekleding (indien loodbitumen of zo) nog van je beschikbare ruimte moet aftrekken
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

vreemd, nogmaals opnieuw ingevoerd en ik krijg dit:

Driver : Monacor Sph 135 kep
--
Number of drivers : 1
Box type : Vented
Box size : 6,0 l
Tuning frequency : 60,93 Hz
Vent : 1 vent(s)
0,160 m length for each
0,012 x 0,135 m rectangle
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door Vuurkat »

Als de poort tegen de bodem en zijwanden van de kast zit kom ik uit rond de 16cm, als hij helemaal vrij is rond de 18cm.
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

poort is idd de onderkant + het front wat 12 mm korter is
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Welk programma gebruiken jullie voor poortlengte?
Ik heb even gewoon winisd pro gebruikt (V 0.50a7), welke misschien niet ideaal is maar meestal wel een goede indicatie geeft.

Ook als ik de end-point correctie factoren aanpas kom ik op ongeveer dezelfde waarde.

Bij een slotpoort moet misschien nog een kleine correctie plaatsvinden omdat ie langs een zijde van de luidspreker ligt. Vooral als je in de buurt van de achterwand komt draagt dit eigenlijk bij tot de poortlengte.

Ik zal nog even checken op de monacor site of mijn SPH135KEP gegevens in winisd correct zijn.

edit: gegevens zijn identiek aan de monacor datasheet. Tenzij je gemeten gegevens hebt zou daar geen verschil tussen moeten zitten
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

ik heb de gewone winisd gebruikt, daar zit die monacor speaker standaard in
ik zal ook kijken of die gegevens gelijk zijn als de op website
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door bartsegers »

Hoi heren,
misschien eens Caad 3.0 proberen?
Dat programma is van Monacor.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door Vuurkat »

Ik heb Boxsim gebruikt, dan kan je precies aangeven hoe de poort in de kast zit.
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

indoubt schreef:
sander815 schreef:
indoubt, zou je dat filter in een simpel schema kunnen zetten?
Jawel, ik zal een klein tekeningetje maken. Je kunt de tweeter eventueel nog iets hoger zetten en de bas-mid unit iets lager.
had je hier al tijd voor gehad? Dan kan ik een bestellinkje plaatsen voor de tweeters + de filteronderdelen
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Zoiets?
Bijlagen
filter SPH135KEP_KT27F.jpg
filter SPH135KEP_KT27F.jpg (7.53 KiB) 598 keer bekeken
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

ja, lijkt me prima
wat zijn de scheidingsfrequenties?
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

hier nog een poging tot een tekening(clickable):
Afbeelding
grote versie

inhoud 6
poort: 12mmx160mm
graag hoor ik wat er evt niet aan klopt

Wat kan ik het beste als demping gebruiken? Wat is daarvan het effect op de inhoud?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Scheidingsfrequentie is circa 4500 Hz

Wat zijn nu de afmetingen van je luidspreker? Volgens mij kom je niet aan de 6 liter met wat ik op het tekeningetje zie maar het is wat onduidelijk.

In dit geval is het beste dempingsmateriaal waarschijnlijk wol. Dat dempt waarschijnlijk het best op de frequenties die gedempt moeten worden. Je hebt niet heel veel nodig, een zak is al teveel waarschijnlijk. ook die kun je bij elek luidsprekerzaak of bmm kopen. Ik zou in eerste instantie niet echt veel rekening houden met een eventuele schijnbare volume vergroting van het dempingsmateriaal. In principe wil je zo weinig gebruiken als mogelijk is.

Afhankelijk van hoe bont je het wilt maken kun je de wanden bekleden met:
- relatief dun (liefst wel 2 mm of dikker) vilt of stukje viltig ondertapijt
- oude of nieuwe bitumeuze tapijttegels
- loodbitumen 4 mm met daaroverheen pritex (speciale accoustisch "tanden" schuim).

Uiteraard maar één van bovenstaande opties. De laatste is dan misschien wel al een beetje over de top voor een kinderkamer luidspreker

Als je gaat bestellen stel dan even vast dat je aan alles hebt gedacht zodat er maar 1 keer transportkosten zijn
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

ja, ik heb geen ervaring met een cad programma :)

135x255x175=6ltr, excl de poort
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Is dat wat?
Bijlagen
Sander815 mini.jpg
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

wow! :shock:

dank je

maar wat heb je nou als poort?
9mmx152mm? dat is voldoende?

en dat tussenschot, waar dient dat voor?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Dat tussenschotje (brace) is voor extra stevigheid. Je kunt het weglaten eventueel want je hebt een relatief klein kastje met een relatief grote wanddikte.

Hoe hoger de kwaliteit van de luidspreker moet worden hoe verder/extremer je hierin gaat (matrix braces, sandwich wanden, holle wanden gevuld met loodkorrels, dubbeldikke lagen loddbitumen etc.). In dit geval is het misschien niet nodig. O:)

De beschikbare inhoud (zeg maar schijnbare netto volume) is nog iets kleiner dan 6 liter. Kijk maar wat ik allemaal aftrek, zie tekst bovenaan de tekening.

Een poort van 12 mm zou dan een lengte van de poort geven die groter is dan de diepte van de luidspreker. Je moet uit de buurt van de achterwand blijven anders gaat dat gedeelte meedoen als poortlengte.

Bij kleiner wordende luidspreker (volume) wordt de poort langer indien de andere aspecten gelijk blijven.

Die 9 mm maal 135mm hebben eenzelfde doorsnede als een ronde poort met 40 mm diameter.
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

dus deze tekening is berekend op die 135KEP?
Dan ga ik hiermee dit weekend aan de slag
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

sander815 schreef:
dus deze tekening is berekend op die 135KEP?
Jep
sander815 schreef:
Dan ga ik hiermee dit weekend aan de slag
Mooi O:)
Je moet nog wel even bepalen welke wanden "binnen" vallen. Ik stel voor om de zijwanden de volledige afmetting te geven. Voor de bodem geld dat sowieso en dan de top achter het front te laten vallen. De achterkant valt dan volledig binnen de zijwanden en de top en bodem.
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

dus vilt tegen de wanden is voldoende, en vullen met wol?
hoe noemen ze dat vilt?
en de aansluitingen, bedoel je deze mee: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2666

dan wordt het dus:
2xbodem: 210x170
4xzijwand: 210x290
2xachter: 134x158
2xvoorkant: 134x263
2xbovenkant: 134x192
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

aansluitklemmen mag ook zoiets zijn http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=1938
Vaak is het makkelijk als je er later nog een beetje bijkan.

Is vilt voldoende? Eigenlijk is loodbitumen en vilt daarover heen beter maar je zit met een relatief kleine inhoud en toch al vrij stevige wanden. Hoe dikker die wanden worden hoe minder volume je overhoud bij een bepaalde buitenmaat. Het is een trade-off.

Maten van de plankjes kijk ik later nog even na
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

sander815 schreef:
dan wordt het dus:
2xbodem: 210x170
4xzijwand: 210x290
2xachter: 134x158
2xvoorkant: 134x263
2xbovenkant: 134x192
Bodem moet ook 134 mm breed

Achterwand moet 254 mm lang (290 mm -18mm-18mm)
sander815
Berichten: 50
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 11:55

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door sander815 »

ok
in je tekening is de bovenkant 14 ipv 18 volgens mij?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door indoubt »

Die 14 mm in het vooraanzicht is de afstand van de bovenkant luidspreker tot de bovenkant tweeter. Die zet ik er meestal in om te zien hoeveel ruimte ik nog heb om een afronding of facetrand te maken. Niettemin zie ik wel dat ik de dikte van het bovenste plankje ben vergeten aan te passen (die staat nog op 15mm)

Voor de maten zoals opgegeven maakt dat niet uit.

Ben je goed in verven trouwens? Hoe ga je het afwerken? MDF vergt nogal wat om mooi af te werken namelijk. Je blijft flink schuren en plamuren voordat er kan worden gelakt en als er moet worden gespoten dan wordt het vaak niet cheap

Ik werk graag met hout, dat heeft welliswaar ook nadelen maar de afwerking is reuze snel, eenvoudig en goedkoop met wat olie. De plankjes uit het volgende voorbeeld komen van de gamma. Het is wat duurder dan MDF maar je wint ook weer veel bij de afwerking (mits je het mooi vindt natuurlijk)
Voorbeeldje uit het topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... xs#p101564
Afbeelding
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: goedkoop budget zelfbouwsetje

Bericht door Vuurkat »

indoubt schreef:
Een poort van 12 mm zou dan een lengte van de poort geven die groter is dan de diepte van de luidspreker. Je moet uit de buurt van de achterwand blijven anders gaat dat gedeelte meedoen als poortlengte.
Hoe ben je daarop gekomen? Bij mij past een poort van 14mm, dan houd ik nog 14mm over tot de achterwand. Met een poort van 9mm hoog krijg ik een te lage afstemfrequentie :? . (uitgeprobeerd met Boxsim)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”