Blauwe gloed buizen ???
Moderator: Beheerdersteam
Blauwe gloed buizen ???
Vanavond mijn dc darling weer eens aangesloten om wat te luisteren op mijn werkkamer. Tijdens het aansluiten van wat bedrading op een andere plank zit ik wat dichterbij de buizen als gewoonlijk en ik zie in drie van de vier buizen een blauwe gloed. Heeft een van jullie een idee wat dit kan zijn? De gene die dit niet heeft vonkt als enige tijdens het opstarten ergens tussen de platen, die leeft waarschijnlijk niet lang meer. 
Re: Blauwe gloed buizen ???
Blauwe gloed is niks mis mee... dit zijn als goed is elektronen die tegen het glas op botsen.
Moet je is voor de gein klein stukje van je vinger op het glas leggen.. als goed is schieten de elektronen dan naar je vinger.
Dat vonken is wel slecht !! zou als ik jou was toch even de B+ meten.
Een slechte buis met zuurstof erin geeft paars/violet achtig licht.. "gassy tube"
Moet je is voor de gein klein stukje van je vinger op het glas leggen.. als goed is schieten de elektronen dan naar je vinger.
Dat vonken is wel slecht !! zou als ik jou was toch even de B+ meten.
Een slechte buis met zuurstof erin geeft paars/violet achtig licht.. "gassy tube"
- RobertD
- Contacteer:
In EL34's en 300B's kun je die gloed ook weleens waarnemen. Toch zou ik inderdaad even nameten of de voedingsspanning niet wat hoog is.
Ik heb ook zo'n Darling, zal eens kijken of daar ook zo'n gloed in zit.
Binnenkort wil ik die Darling ombouwen met andere eindbuizen, als je interesse hebt in mijn setje 1626's moet je het maar laten weten. Hebben ongeveer 100 tot 200 draaiuren en kunnen nog jaren mee.
Ik heb ook zo'n Darling, zal eens kijken of daar ook zo'n gloed in zit.
Binnenkort wil ik die Darling ombouwen met andere eindbuizen, als je interesse hebt in mijn setje 1626's moet je het maar laten weten. Hebben ongeveer 100 tot 200 draaiuren en kunnen nog jaren mee.
ik denk dat het toch aan de buis ligt, ik denk dit omdat de buizen parallel staan aan elkaar en omdat het met de buis meeverhuist als ik hem verwissel met een andere buis.
Hallo HoMeR,
dank voor je link, hierdoor kwam ik op deze site terecht waar nog veel meer leuke dingen staan.
http://verdijk.info/buizenradio/
Zelf denk ik dat het toch in die ene buis zit, als ik de versterker aan zet dan gloeit deze buis het snelst en het felst.
Na een seconden word het minder als de ander buizen meer gaan gloeien.
John
dank voor je link, hierdoor kwam ik op deze site terecht waar nog veel meer leuke dingen staan.
http://verdijk.info/buizenradio/
Zelf denk ik dat het toch in die ene buis zit, als ik de versterker aan zet dan gloeit deze buis het snelst en het felst.
Na een seconden word het minder als de ander buizen meer gaan gloeien.
John