vervangende types transistors

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

vervangende types transistors

Bericht door Mischa »

Ik heb een aantal transistors nodig :


MPS-U10 NPN
MPS-U60 PNP
27972 NPN GP
27722 PNP GP

voor zover ik kan zien zijn het motorola componnten .

Ik kan ze niet vinden bij de electronica zaken en hoop er een beetje op dat iemand met de juiste boeken mij vertellen kan welke transistors als vervanging kunnen dienen .

Een aantal transistors van de versterker ( 1976 ) kon ik wel gewoon krijgen ( zelfde type nummer )
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik heb er geen verstand van maar iig geen Toshiba, dat zijn vaak fakes.
:evil:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

De eerste 2 zijn 300V typen van Motorola. Zijn vrij bekende dingen die nog wel te krijgen moeten zijn. Eventuele vervangers zijn bij Zetex te vinden.

De laatste 2 ken ik niet. Heb je niet een schema? Dan is meestal wel te zien wat voor vervangers er in kunnen.

Tip: Als je gewoon het typenummer bij Google intypt komt er meestal wel wat boven water.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

Ik heb een service manual v an de versterker helemaal compleet als pdf als je zou willen kijken graag :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Heb je net een e-mailtje gestuurd ;)
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

Heb nog een vraagje . Ik moet ook een paar non polar condensators vernieuwen ( zijn meer dan 30 jaar oud kan nooit geen kwaad denk ik ) Bij conrad heb ik art code 468231 08 besteld met deze omschrijving .

Voor staande montage conform DIN 41 259, schakelbestendig, gepoold "natte" miniatuur ElCo's met geëtst aluminium folie. Zeer hoge capaciteit per volume-eenheid, voor algemene eisen, type II, DIN IEC 384-4, 1.1. Filtering, koppeling, ontkoppeling, RC-schakels.


Ik dacht even dat het de juiste waren maar zie eigelijk net dat deze ook gepoold zijn ..

heb wel iets gelezen over blacke gate condensators maar die kan ik zo niet vinden
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Kijk morgen wel even, kan ik ook die schema's even uitprinten. 'Tis nu bedtijd, morgen 5 uur weer op :lol:

Grtz.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hallo Mischa,

Heb het schema HIER maar even on-line gezet als .gif

Allereerst zijn die transistoren wijlen of zo dat je ze vervangen wil? Voor de MPS'en is het niet zo makkelijk vervangers te vinden omdat de basis ervan in het midden zit.

De voedingsspanning is + en - 60V. Dus 300V torren heb je niet direct nodig.

Voor Q12 en Q 17 zou je de Zetex ZTX696B kunnen nemen en voor Q13 en Q15 de ZTX796A

Q17 en Q19 zitten op een koelplaatje. Dat wordt dus lastig. Zou je de ZTX'jes met iets van een kablebindertje vast moeten zetten en wat koelpasta er tussen.

NPN GP betekent gewoon "General Purpose NPN" en daarvoor kun je gewoon een BC550 voor nemen en voor de PNP GP een BC560. In de tijd van de Citation waren de amerikaanse GP's meestal 2N3904 en 2N3906. Die hebben wel een andere pin-out dan de BC'tjes, opletten dus hoe dat zit in je versterker.

Wat bedoel je met bi-polaire elco's? Die kom ik in het schema niet tegen.

Gr.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

condensator c19 en c19 staan als non polar in de onderdelen lijst .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hmm ja idd. Die maken onderdeel uit van het beveiligingscircuit. Zou daar gewoon dan bipolaire ls filter elco'tjes voor nemen van de speakerboer. Zijn wel geen printuitvoering maar toch.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

dat had ik idd zelf ook wel kunnen bedenken .. :) Zie je verder nog iets waar mischien wel een kleine modificatie mogelijk is ( wel zinvol )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Mischa,

De Citation is op zich een dijk van een versterker en zeker voor die tijd. Als ie nog prima speelt zou ik eigenlijk alleen elco's vervangen. Neem dan bij voorkeur zgn "long life" elco's maar echt nodig is het niet. Die van BC (voorheen Philips) zijn van erg goede kwaliteit. Echt gaan modden zou ik eigenlijk zelf niet doen.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

Hij speelde prima. Alleen de beveileging was stuk ( ze hadden de relais maar aanelkaar gesoldeerd ) en ik had een dc van 200 mv op 1 uitgang . Om dit op te lossen ben ik natuurlijk met mijn meet pennetje uitgeschoten en is er 1 kanaal een beetje gaan roken .. stom stom maar goed de driver boards zitten straks mede door jou hulp weer inelkaar en het wachten is nu nog op een aantal MJ15024. 1 originele to3 was helaas kapot en zelfs de 5 watt weerstanden lagen eruit bij 1 amp plate . Maar goed een passend vervangend type is de mj en ik vervang dus ook direct alle kanalen . De luidspreker dc en inschakelvertraging heb ik vervangen door een velleman type .

Ook heb ik direct de luidspreker uitgangen in tulp ingangen vervangen door nieuwe .

Je blijft een beetje bezig maar ooh wat is het leuk .

ben benieuwd wat mn phase linear en/of de citation doen vergeleken de 41 amps
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

de bc 550 en bc 560 kan ik vinden bij conrad maar alleen als bc550b en bc560b

neem aan dat het om het zelfde gaat ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Die b toevoeging is de versterkings klassieficatie. Je hebt een a,b en c uitvoering en dat betekent dat ze uitgezocht zijn op hfe. Zoek de datasheet er anders even bij met Google (of bij Philips bv). Maar de b uitvoering is prima hoor.
Mischa
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:33
Locatie: loppersum

Bericht door Mischa »

Mooi ben ik weer een stapje verder :)

De reden dat ik zo ongeveer de complete amp plates vervang is een eetje noodgedwongen . Het werd mij verteld dat ik niet mag gaan mixen en dat de mj 15024 een prima zo niet beter is als het origineel . Omdat ik niet met 2 verschillende plate amps wil zitten neem ik direct het andere kanaal ook mee .

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is of de q1 en q2 transistor van de plate amps ( pnp power ) ook vervangen moet worden ( passend op de mj 15024 ) Ik denk dat ze nog goed zijn maar als het maar een paar eurootjes is doe ik het liever direct in 1 keer goed .

is er zo iets als passend op de mj of is er een vervagend type ?

Nu weet ik wel dat als iets werkt vervangen totale onzin is maar het gevoel speeld ook een beetje mee . Het spul is een 35 jaar oud en vroeg of laat gaat alles een keer stuk . Ik neem aan dat nieuwe spullen beter zijn en minstens net zo lang mee gaan . Een transistor doormeten wil me nog wel lukken maar wat hij doet bij hoge belasting en of een transistor dan raar kan gaan doen weet ik niet .

Het is een beetje een leer process . Ik maak al jaren active studio monitors maar op versterker en filter gebied weet ik nog niet genoeg

Zo krijg ik regelmatig een vraag .. Is een bryson op het laag een beter optie als een kme ? geen idee je zou denken dat het gezien het prijs verschil mega moet zijn .. Ik geloof er persoonlijk niet in maar om zeker te zijn gaan we lekker knoeien .. een class t amp udc class d kme behringer citation phase linear denon poa sony : strak als het weer weer minder word ga ik a/b testen doen
FrankDens
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 jan 2024, 17:47

Re: vervangende types transistors

Bericht door FrankDens »

Hou ik ben bezig aan mijn Technics rs-tr232 en zoek een vervanger voor een transistor 2sj164pqrta dit is een s.g.d transistor weten jullie door welk type ik deze kan vervangen. graag een reactie Groetjes Frank :(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: vervangende types transistors

Bericht door ray5150 »

Geen transistor, maar een FET dus.
2SJ164.pdf
(82.14 KiB) 36 keer gedownload
Wat houdt dat pqrta in ?
Wat is de functie van die FET ?
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: vervangende types transistors

Bericht door TabCam »

In mijn ogen een Field Effect Transistor :sure: en op de Panasonic site kan je compatible alternatieven vinden:

https://panasonic.encompass.com/item/26 ... J164PQRTA/

Lastiger is het om uit te zoeken welke de beste is :hide:.
Plaats reactie