Kast met koellichamen voor mini Aleph
Moderator: Beheerdersteam
Kast met koellichamen voor mini Aleph
Voor m'n mini Aleph ben ik op zoek naar een kast met koellichamen. HiFi-2000 uit Italië verkoopt mooie kasten. Weet iemand of zoiets ook dichter bij huis te koop is? En als 't effe kan nog goedkoper ook? 
Laatst gewijzigd door Treb op za 24 okt 2009, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
1) koop 2 koelblokken.
2) laat 4 plaatjes aluminium / staal op maat knippen.
3) passen en meten,boren, tappen, boutjes monteren, en klaar.
De blokken worden de zijkanten, plaatje voor en achter, plaatje boven en onder. word een degelijk geheel.
Goedkope koel blokken staan nog wel eens op Marktplaats, voor rond de 25 euro, geduld hebben en goed zoeken
Ik ga zelf ook zoiets maken maar pas over een half jaar. blokken heb ik al.
2) laat 4 plaatjes aluminium / staal op maat knippen.
3) passen en meten,boren, tappen, boutjes monteren, en klaar.
De blokken worden de zijkanten, plaatje voor en achter, plaatje boven en onder. word een degelijk geheel.
Goedkope koel blokken staan nog wel eens op Marktplaats, voor rond de 25 euro, geduld hebben en goed zoeken
Ik ga zelf ook zoiets maken maar pas over een half jaar. blokken heb ik al.
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 20 jun 2009, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zijn hele mooie kasten, stuk dichterbij ook.
Kreeg alleen een hartstilstand van de prijzen....
Zit hier niks leuks bij?
http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm
Zit hier niks leuks bij?
ray5150 schreef:Dat zijn hele mooie kasten, stuk dichterbij ook.
Ziet er mooi uit, de prijs valt me niet tegen. Moeten nog wel (forse) koelblokken aan, mini Aleph is klasse A.ray5150 schreef:Zit hier niks leuks bij?
Dank voor het mee-denken!
Graag gedaan,Treb schreef:Ziet er mooi uit, de prijs valt me niet tegen. Moeten nog wel (forse) koelblokken aan, mini Aleph is klasse A.
Dank voor het mee-denken!
Worden het twee mono blokken of een stereobak?
Je zou ook eens kunnen zoeken op MP of zo voor een overleden PA versterker. das ook een praktische kast.
Of heb je al koelblokken?
-
rickvdvalk
Toevallig genoeg ben ik ook net begonnen aan de bouw van een Mini-Aleph. Ik heb twee stukken koelprofiel gekocht via marktplaats van ene Wim. Als je op koelprofiel zoekt vind je hem wel, het is een mooi profiel voor niet al teveel geld. met een paar plaatjes alu ga ik hier een kast van bouwen.
Wat voor kit/ontwerp gebruik je trouwens voor de versterker?
Wat voor kit/ontwerp gebruik je trouwens voor de versterker?
Volgens mij zag ik net een kast in V&A. Of de koelcapaciteit genoeg is moet je zelf even bepalen. Met welke componenten ga je de Aleph maken?
Zelf heb ik onderdelen liggen voor een complete Aleph-X voeding en de PCB's ervan. Maar nadat ik een tripath heb gehoord betwijfel ik of de Aleph er ooit gaat komen. Class A vraagt namelijk erg veel $$. De cascaded X topologie al helemaal.
Zelf heb ik onderdelen liggen voor een complete Aleph-X voeding en de PCB's ervan. Maar nadat ik een tripath heb gehoord betwijfel ik of de Aleph er ooit gaat komen. Class A vraagt namelijk erg veel $$. De cascaded X topologie al helemaal.
rickvdvalk: Het is de bedoeling dat de mini Aleph zich in de woonkamer kan vertonen. Betekent dat een gekochte kast een hogere WAF heeft dan eigen fabrikaat. De printplaten komen bij chipamp.com vandaan, Brian levert uitstekende kwatiteit printplaten.
Onderdelen grotendeels van Schuro, matched IRF9610's via de Audiofabriek, enkele dingen Stuut en Bruin.
Ray5150: Radio Twenthe ben ik geweest, geen forse koelblokken. Gaan volgens verkoper ook niet meer op voorraad komen.
Als trafo wil ik 'n 2x 15v secundair Amplimo gebruiken, goed maar helaas niet goedkoop.
Xander: componenten zijn redelijk standaard, niet echt exotische dingen gekocht. De versterker eclo's zijn Elna Silmic's, weerstanden 1% metaalfilm. De CCRC-voeding bestaat uit Panasonic TS-HA elco's en twee kleine MKP1837's. Gelijkrichterdiodes zijn HFA08TB60's.
Onderdelen grotendeels van Schuro, matched IRF9610's via de Audiofabriek, enkele dingen Stuut en Bruin.
Ray5150: Radio Twenthe ben ik geweest, geen forse koelblokken. Gaan volgens verkoper ook niet meer op voorraad komen.
Als trafo wil ik 'n 2x 15v secundair Amplimo gebruiken, goed maar helaas niet goedkoop.
Xander: componenten zijn redelijk standaard, niet echt exotische dingen gekocht. De versterker eclo's zijn Elna Silmic's, weerstanden 1% metaalfilm. De CCRC-voeding bestaat uit Panasonic TS-HA elco's en twee kleine MKP1837's. Gelijkrichterdiodes zijn HFA08TB60's.
mini Aleph is af
De mini Aleph is af! Ik heb toch maar een kast bij HiFi2000 besteld, 2U hoog, 30 cm diep, 10mm front paneel. Aangezien de Alpeh reeks klasse A is heb ik er een geperforeerde bodemplaat bij gekocht zodat er wat meer lucht in kan komen. De kast is van prima kwaliteit, aanrader! Trafo is een 160VA 2x15v van Amplimo geworden.
Deze week alles een plekje in de kast gegeven en aangesloten. Na aansluiten van het linker kanaal eerst eens naar de ruststroom gekeken. Deze was slechts 0.85A, de mini Aleph zou minimaal op 1A moeten zitten. Na aanpassing van de source weerstanden de ruststroom eerst op 1A en daarna op 1.25A gekregen. Bij 1.25A ruststroom blijft de temperatuur van de koellichamen op ongeveer 44°C hangen bij een omgevingstemperatuur van 20°C. Een mooi punt om te stoppen dacht ik. Daarna het rechterkanaal identiek aan linkerkanaal gemaakt. Bij inschakelen bleek dat de weerstanden in de CCRC voeding wel héél erg heet werden, >91°C. Toen de versterker maar even uitgezet... Inmiddels vier weerstanden in de voeding bijgeplaatst, temperatuur is nu lager.
De voedingsspanning onder belasting is 2x 16.6 volt. Een mooie waarde voor een mini Aleph. De gelijkstroom aan de uitgangen is 56 mV links en 69 mV rechts.
In de toekomst wil ik de voeding even aanpassen, de laatste elco, nu 10.000µF, wil ik vervangen door een 22.000µF. Dan kan de gecombineerde weerstand (momenteel ~0.65 ohm) een factor 2.2 lager worden zonder dat het kantelpunt van het RC filter verandert. Worden de weerstanden ook minder heet. Heeft wellicht ook voordelen voor de laagweergave.
Inmiddels draait de mini Aleph als een zonnetje. Na ongeveer een uur is 'ie op temperatuur en flink warm. Het geluid is helder en gedetailleerd en met veel diepte. Met met circa 12 tot 15 Watt per kanaal is het uiteraard geen versterker om lekker mee te "blazen". Het gaat om de kwaliteit niet de kwantiteit. Ik ben er erg tevreden over.
Volgende Pass-projecten:
Deze week alles een plekje in de kast gegeven en aangesloten. Na aansluiten van het linker kanaal eerst eens naar de ruststroom gekeken. Deze was slechts 0.85A, de mini Aleph zou minimaal op 1A moeten zitten. Na aanpassing van de source weerstanden de ruststroom eerst op 1A en daarna op 1.25A gekregen. Bij 1.25A ruststroom blijft de temperatuur van de koellichamen op ongeveer 44°C hangen bij een omgevingstemperatuur van 20°C. Een mooi punt om te stoppen dacht ik. Daarna het rechterkanaal identiek aan linkerkanaal gemaakt. Bij inschakelen bleek dat de weerstanden in de CCRC voeding wel héél erg heet werden, >91°C. Toen de versterker maar even uitgezet... Inmiddels vier weerstanden in de voeding bijgeplaatst, temperatuur is nu lager.
De voedingsspanning onder belasting is 2x 16.6 volt. Een mooie waarde voor een mini Aleph. De gelijkstroom aan de uitgangen is 56 mV links en 69 mV rechts.
In de toekomst wil ik de voeding even aanpassen, de laatste elco, nu 10.000µF, wil ik vervangen door een 22.000µF. Dan kan de gecombineerde weerstand (momenteel ~0.65 ohm) een factor 2.2 lager worden zonder dat het kantelpunt van het RC filter verandert. Worden de weerstanden ook minder heet. Heeft wellicht ook voordelen voor de laagweergave.
Inmiddels draait de mini Aleph als een zonnetje. Na ongeveer een uur is 'ie op temperatuur en flink warm. Het geluid is helder en gedetailleerd en met veel diepte. Met met circa 12 tot 15 Watt per kanaal is het uiteraard geen versterker om lekker mee te "blazen". Het gaat om de kwaliteit niet de kwantiteit. Ik ben er erg tevreden over.
Volgende Pass-projecten:
- - F5 (2x25W klasse A, versterker prints al af)
- B1 (buffer preamp, printplaat in bestelling)
Laatst gewijzigd door Treb op za 24 okt 2009, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kast met koellichamen
Foto's!, Foto's!,Foto's!
Ik ben benieuwd. afgaande op je verhaal ziet het er goed uit.
Leuk dat het gelijk redelijk goed werkt.
Ik ben benieuwd. afgaande op je verhaal ziet het er goed uit.
Leuk dat het gelijk redelijk goed werkt.
-
rickvdvalk
Re: Kast met koellichamen voor mini Aleph
Ben ook zeer benieuwd hoe hij geworden is!!
Heb momenteel zelf ook een setje aleph mini's in de steigers staan maar deze hebben last van een vrij grote dc offset bij in en uitschakelen die snel weg zakt vroeg me af of dit normaal is.
de mini´s klinken inderdaad super
Heb momenteel zelf ook een setje aleph mini's in de steigers staan maar deze hebben last van een vrij grote dc offset bij in en uitschakelen die snel weg zakt vroeg me af of dit normaal is.
Hoe meet jij die dc offset bij in- en uitschakelen? Zou ik zelf ook wel eens willen meten maar ik heb geen geavanceerde apparatuur, slechts twee 5-euro-bij-de-Gamma metertjes...rickvdvalk schreef:Ben ook zeer benieuwd hoe hij geworden is!!
Hoe gevaarlijk is die korte (hoe kort?) dc offset eigenlijk?
Hier een under construction foto.
Ziet er gaaf uit, mooie kast ook.
Ik vraag mij alleen af of het niet verstandiger is om je mosfets korter te verbinden met je koellichaam.
Ik bedoel eigenlijk de print direct op je koellichaam zodat de verbindingsdraadjes niet nodig zijn.
mvg
John
Ik vraag mij alleen af of het niet verstandiger is om je mosfets korter te verbinden met je koellichaam.
Ik bedoel eigenlijk de print direct op je koellichaam zodat de verbindingsdraadjes niet nodig zijn.
mvg
John
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Grappig, mijn Alpeh 30 zit in een vergelijkbare kast. Kan het alleen niet helemaal zien, is de kast 2 of 3 eenheden hoog? Die van mij is 3E, en heb de koelichamen ook wel nodig, na 10 min. kun je je hand er niet meer op leggen.

Verder ziet het er netjes uit hoor! Alleen sluit ik me aan bij m'n voorganger, konden die verbindingen naar de FET's niet korter?

Verder ziet het er netjes uit hoor! Alleen sluit ik me aan bij m'n voorganger, konden die verbindingen naar de FET's niet korter?
De kast is 2U hoog en dat wat je voorstelt gaat dan nèt niet. Heb ik n.l. ook geprobeerd. Ik heb ergens op diyAudio gelezen dat het (tot op zekere hoogte) geen probleem is het zo te doen. Kan alleen niet meer vinden waar ik dat gelezen heb. Wellicht in de F5 power amplifier thread die nu 534 pagina's telt...gervenja schreef:Ziet er gaaf uit, mooie kast ook.
mvg
John
Laatst gewijzigd door Treb op za 24 okt 2009, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank voor de feedback. Kortere verbindingen had wel gekund maar dan hadden input en output draden elkaar moeten kruisen. Ik had de gaten in het achterpaneel al geboord... Wat is eigenlijk het verschil met jouw situatie? Die output PCB's zitten toch ook met redelijk lange draden (met name die blauwe) vast aan de versterkerprint?Barry2001 schreef:Grappig, mijn Alpeh 30 zit in een vergelijkbare kast. Kan het alleen niet helemaal zien, is de kast 2 of 3 eenheden hoog? Die van mij is 3E, en heb de koelichamen ook wel nodig, na 10 min. kun je je hand er niet meer op leggen.
Die Aleph 30 ziet er erg mooi uit hoor, dikke elco's, gebalanceerde ingangen erop. Zijn de koellichamen van die 3U kast wel groot genoeg voor zoveel warmte? Ik ga n.l. ooit nog een F5 maken. Het zou mooi zijn als die in een 3U kast kan, scheelt weer wat op de kosten van de kast.
Hoe heet worden jouw Aleph 30 koellichamen? Wat voor ruststroom loopt er? Wat is de voedingsspanning?
-
rickvdvalk
Meet het simpel weg met een velleman multimeter in de dc stand over de spekeruitgang. Echt nauwkeurig zal het niet zijn, maar het geeft een indicatie. Zie de conus van de speaker ook echt even naar voren komen bij inschakelen en uitschakelen.
De kast ziet er goed uit! Eventueel zou je de wisselspanning voerende draden nog kunnen twisten om brom tegen te gaan.
De kast ziet er goed uit! Eventueel zou je de wisselspanning voerende draden nog kunnen twisten om brom tegen te gaan.
DC offset meet ik inderdaad ook zo. Bij mij gaat de conus ook even heen en weer bij in- en uitschakelen. Dat is blijkbaar normaal. Overigens in de aanloop naar dit project heb ik nogal wat informatie uit diverse threads op diyAudio gehaald waaronder dit stukje:rickvdvalk schreef:Meet het simpel weg met een velleman multimeter in de dc stand over de spekeruitgang. Echt nauwkeurig zal het niet zijn, maar het geeft een indicatie. Zie de conus van de speaker ook echt even naar voren komen bij inschakelen en uitschakelen.
CODE: Selecteer alles
C6: the cap is there to lower zener noise. I usually use 1 to 4.7 uf, and type is not important. As you make the cap larger, you tend toward a bigger turn-on thumpDe wisselspanningsdraden zijn allemaal getwist. Er komt amper brom uit de versterker, ik moet met m'n oor tegen het speakerdoek om het te horen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Er zit een 75ºC beveiliging op, dus warmer zowiezo niet. Ik heb het nooit gemeten, maar wat zal het zijn, 50 - 60ºC max schat ik. Uiteraard moet de kast wel vrij staan.Treb schreef:Dank voor de feedback. Kortere verbindingen had wel gekund maar dan hadden input en output draden elkaar moeten kruisen. Ik had de gaten in het achterpaneel al geboord... Wat is eigenlijk het verschil met jouw situatie? Die output PCB's zitten toch ook met redelijk lange draden (met name die blauwe) vast aan de versterkerprint?Barry2001 schreef:Grappig, mijn Alpeh 30 zit in een vergelijkbare kast. Kan het alleen niet helemaal zien, is de kast 2 of 3 eenheden hoog? Die van mij is 3E, en heb de koelichamen ook wel nodig, na 10 min. kun je je hand er niet meer op leggen.
Die Aleph 30 ziet er erg mooi uit hoor, dikke elco's, gebalanceerde ingangen erop. Zijn de koellichamen van die 3U kast wel groot genoeg voor zoveel warmte? Ik ga n.l. ooit nog een F5 maken. Het zou mooi zijn als die in een 3U kast kan, scheelt weer wat op de kosten van de kast.
Hoe heet worden jouw Aleph 30 koellichamen? Wat voor ruststroom loopt er? Wat is de voedingsspanning?
De ruststroom is 1.6A, bij een voeding van + / - 25V.
Nee, ik bedoelde die draden van het pcb-tje naar de FET's toe.
Wat is een F5 trouwens?
Een F5 is een 2x 25 Watt klasse A versterker waarvan Nelson Pass het schema heeft vrijgegeven voor de doe-het-zelf audio-freaks.
http://www.firstwatt.com/downloads/F5%2 ... assDIY.pdf
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ifier.html
Als ik de versterkerprints 180° had gedraaid had ik de blauwe draden naar de MOSFETs korter kunnen maken. Echter dan hadden de input en output draden elkaar moeten kruisen aangezien de gaten voor inputs en outputs op het achterpaneel al geboord waren.
In het vervolg moet ik eerst maar eens goed nadenken en dan pas doen!
OK, effe snelle berekening aan jouw Aleph 30:
25 volt x 1.6 amp = 40 Watt per MOSFET
6 x 40 Watt = 240 Watt per koellichaam...
Conclusie: Barry heeft een tosti-ijzer gemaakt!
http://www.firstwatt.com/downloads/F5%2 ... assDIY.pdf
http://www.diyaudio.com/forums/pass-lab ... ifier.html
Als ik de versterkerprints 180° had gedraaid had ik de blauwe draden naar de MOSFETs korter kunnen maken. Echter dan hadden de input en output draden elkaar moeten kruisen aangezien de gaten voor inputs en outputs op het achterpaneel al geboord waren.
In het vervolg moet ik eerst maar eens goed nadenken en dan pas doen!
OK, effe snelle berekening aan jouw Aleph 30:
25 volt x 1.6 amp = 40 Watt per MOSFET
6 x 40 Watt = 240 Watt per koellichaam...
Conclusie: Barry heeft een tosti-ijzer gemaakt!
- Leeuwarden
Re: mini Aleph is af
Treb schreef:- B1 (buffer preamp, printplaat in bestelling)
Dat is een fantastisch ding. Heb je hoog rendement speakers?