Drivers uitwisselbaar?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luxjan
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 23:48
Locatie: Tongeren

Drivers uitwisselbaar?

Bericht door Luxjan »

Voor een nieuw project heb ik de volgende drivers liggen:

Newtronics BM 17-8power handling (continuous/programme) = 90/120 W
resonance frequency fs = 42 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 86,4 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 6,1 Ohm
force factor BL = 11 N/A
voice coil inductance L = 0,7 mH
effective piston radiating area Sd = 141 cm2
effective mechanical mass incl. air load 28,1 g
equivalent volume of compliance Vas = 14,3 l
total Q factor Qts = 0,34 (Qms=3,88, Qes=0,37)
mounting diameter d = 148 mm
overall diameter d = 180 mm
mounting depth (not countersunk) t = 73 mm

recommended cabinet 1:
closed cabinet with 2,6 L volume
from 99/62 Hz (-3dB/-8dB)

recommended cabinet 2:
8,7 L volume bass reflex cabinet
with HP70 reflex tube, 43 cm long.
from 52/41 Hz (-3dB/-8dB).

Volgens de omschrijving van de kit, moeten er volgende bas speakers in:

Audaphon MB 18-8power handling (continuous/programme) = 70/140 W
resonance frequency fs = 44,5 Hz
impedance R = 8 Ohm
sound pressure level SPL = 87 dB (2,83V; 1m)
DC resistance Re = 7,3 Ohm
force factor BL = 8,11 N/A
voice coil inductance L = 0,75 mH
effective piston radiating area Sd = 133 cm2
effective mechanical mass incl. air load 16 g
equivalent volume of compliance Vas = 19 l
total Q factor Qts = 0,46 (Qms=6,5, Qes=0,49)
maximum peak linear excursion vibration xlin = +/- 2,5 mm
mounting diameter d = 145 mm
overall diameter d = 180 mm
mounting depth (not countersunk) t = 83 mm

recommended cabinet 1:
closed cabinet with 7,7 L volume
from 78/49 Hz (-3dB/-8dB)

recommended cabinet 2:
31 L volume bass reflex cabinet
with HP70 reflex tube, 16 cm long.
from 37/31 Hz (-3dB/-8dB).

Buiten de recommended volumes zie ik geen noemenswaardige verschillen.
(ik zeg er even bij dat mijn electronica kennis beperkt is...)

Kan ik de volumes negeren, en de Newtronics zonder meer inbouwen op de plaats van de audaphon?

Kit is van Strassacker: Purus
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door Ronkel »

Je kunt drivers nooit gewoon uitwisselen. De frequentierespons, impedantiecurve, rendement, T/S parameters: het verschilt allemaal. Een filter voor een luidspreker is ook niet zomaar een standaard "berekend" filter; het wordt precies afgestemd op allerlei eigenschappen van de drivers en de kast. Bij uitwisselen zal het resultaat dus ook behoorlijk anders zijn, het filter is niet voor de nieuwe driver gemaakt.

Oh ja, aan elektronicakennis heb je niet bijzonder veel in luidsprekerontwerp. Het is handige kennis om te hebben, maar niet zonder meer toepasbaar. Eigenlijk is luidsprekerontwerp een geheel andere tak van sport.
Gebruikersavatar
Luxjan
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 23:48
Locatie: Tongeren

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door Luxjan »

Hallo Ronkel,
Dank je voor de reply.
Het is duidelijk.

Daarom moet ik mijn toevlucht ook nemen tot bestaande zelfbouw projecten.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door sietse »

Tja Luxjan, Ronkel heeft wel een beetje gelijk, maar, al doende leert men. Wat zou je met die drivers willen doen? Wat zou jou voorkeur hebben?
Gebruikersavatar
Luxjan
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 23:48
Locatie: Tongeren

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door Luxjan »

Hallo Sietse,
Ik zat een beetje te denken aan het project Purus van de firma Strassacker.
2 1/2 weg.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door sietse »

Het zegt me niks, maar succes met wat je er ook van gaat maken.
Gebruikersavatar
Luxjan
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 23:48
Locatie: Tongeren

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door Luxjan »

Dank je, hij staat in de K&T 6/2008.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door Ronkel »

Als je aan 't bouwen gaat, kun je eventueel natuurlijk een topic openen op 't forum. Dan kun je nog eventuele praktische vragen stellen en wij kunnen het resultaat zien :D.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door sietse »

Luxjan schreef:
Dank je, hij staat in de K&T 6/2008.
Gevonden. Maar wel oppassen hé, 't is geen TL... :twisted: ... :D
Gebruikersavatar
Luxjan
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 23:48
Locatie: Tongeren

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door Luxjan »

sietse schreef:
Luxjan schreef:
Dank je, hij staat in de K&T 6/2008.
Gevonden. Maar wel oppassen hé, 't is geen TL... :twisted: ... :D
Daar zit wel wat in ja.
Je weet dat ik de directe bas van mijn TL een beetje te weinig vind.
Als er 1 TL is die ik nog wel eens zou willen bouwen is het die onder jouw naam, met de toestemming van de designer natuurlijk... En bestukt met Newtronics side drivers??
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door sietse »

Toestemming heb je. En ja, ik weet niet hoe jou luister situatie is thuis, maar waar ik mij eigenlijk nog steeds het meest over verbaas met de sideloaded TL's is, dat ze het in alle ruimtes waar ze gestaan hebben, het goed blijven doen. Veel minder kritisch dan voorgaande kasten.
Waarom niet twee basjes bij bestellen en jou Temperence kasten opnieuw bouwen met 4 woofs. Ik heb er nog steeds geen spijt van. En je hebt dan ook een wat hogere impedantie, iets dat je denk ik dan aan de bas weergave zult merken. Was bij mij goed merkbaar dat de versterker het toch ff iets gemakkelijker had.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door sietse »

Tja, wordt ik door het "Sietse TL advies bureau" hier in Dokkum, (vent deugt niet :-$ ) er op geattendeerd, dat ik Luxjan ook moet adviseren t.a.v. die BR kastjes. Drivers uitwisselbaar? Tuurlijk...ff invoeren in zo'n programma... :twisted:
:D :D
Stil hier, kom je verder Luxjan?
Gebruikersavatar
Luxjan
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 23:48
Locatie: Tongeren

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door Luxjan »

sietse schreef:
Tja, wordt ik door het "Sietse TL advies bureau" hier in Dokkum, (vent deugt niet :-$ ) er op geattendeerd, dat ik Luxjan ook moet adviseren t.a.v. die BR kastjes. Drivers uitwisselbaar? Tuurlijk...ff invoeren in zo'n programma... :twisted:
:D :D
Stil hier, kom je verder Luxjan?
He Sietse,
Voor het moment lopen er een aantal ideeen.
Het eerste is de vraag hoe het komt dat 1 tweeter een vreemd bijgeluid heeft, bij bepaalde frequenties (vooral piano).
Strassacker gebeld, 'sorry geen Warranty'.
Voorversterker binnen voor revisie.
Morgen eens gaan luisteren naar wat fabrieks speakers bij Schluderbacher.
Ongeduldig afwachten tot we naar Gelsenkirchen kunnen, Strassacker wil de HT meebrengen (geen port kosten :wink: )
Gisteren een setje draadjes van Van den Hul gekocht.

Laten we zeggen dat we niet stil zitten, dan nog niet gesproken over het terras, de badkamer en mijn old timer waar ik aan bezig ben.
Je weet dat we alle partijen moeten behagen O:)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Drivers uitwisselbaar?

Bericht door sietse »

Tja, wat belangrijk is komt eerst Luxjan. We wachten rustig af en werk ze. :D
Plaats reactie