Buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MrSoreto

Buizenversterker

Bericht door MrSoreto »

Misschien kan dit forum mij van dienst zijn. Momenteel heb ik een Sansui AU-217 versterker, deze voldoet voorlopig nog wel, maar ik zou toch wel willen overstappen op iets bijzonderders.
Nu ben ik een vinyl liefhebber, en als ik muziek draai is het dus vaak een LP. Ik heb begrepen dat een platenspeler met een buizenversterker een goede combinatie kan zijn. (Ook de charme van de buizen spreekt mij aan) Nu zijn buizenversterkers nogal aan de prijs, en dat geld heb ik voorlopig zeker niet tot mijn beschikking.
Er zijn echter diverse bouwpakketten op het internet te vinden, in diverse prijscategorieën. Ook zijn er vele schema's te vinden.

Na dit lange verhaal dan uiteindelijk mijn vraag: welke buizenversterker kan ik het beste bouwen, van pakket of schema. (om doorgaands met vinyl te gebruiken) Dus om het mooie analoge geluid van vinyl en buis te kunnen benutten.

p.s. ik ben absoluut nieuw op het gebied van zelfbouw audio, en zelfs op het gebied van betere audio... ik kan het verschil tussen een goede installatie en een zo-zo isntallatie zeker horen, maar weet weet maar weinig over het technische aspect. (ik kan echter wel ervaren hulp krijgen bij de daadwerkelijke bouw)
TubeHead

Re: Buizenversterker

Bericht door TubeHead »

Je geeft zelf aan dat je nieuw bent in het audio gebeuren... dus neem ook aan dat je qua elektronica ook nog nieuw bent.

Wil je totaal niet ontmoedigen.. maar je kan snel je kop stoten.
Dan zou ik eerst om met elektronica om te gaan qua...
Leren solderen etc... en natuurlijk de gevaren van hoogspanning die op zo'n versterker staan.

Denk dat dan een kit ook makkelijker is. Je hebt gelijk alle goeien onderdelen zonder teveel rekening te houden met
specificaties van onderdelen.

:)
MrSoreto

Bericht door MrSoreto »

Bedankt voor de reactie!

Ik kan wel solderen, ik moet toegeven, 't is wel eventjes geleden en waren meestal kitjes, maar dat pik ik vast wel weer op. En zoals ik eerder al zei, ik krijg er (indien nodig) hulp bij van een ervaren electro-techneut.

Maar ik ben het met je eens, een kit is zeker gemakkelijker. Dus als iemand er eentje kan aanbevelen met mooi buizengeluid voor gebruik met een platenspeler, graag!
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Gelukkig kun je de hulp van iemand anders gebruiken... Anders hier op het forum zitten er wel lui die meer met een soldeerbout in hun handen zitten dan met mes en vork...
In tegenstelling tot veel commercieel spul zijn buizenversterkers vaak opgedeeld in drie stukken: een voorversterker voor de platenspeler, een regelversterker (eventueel alleen een passieve volumeregeling) en een eindversterker met een vermogen naar believen..
Er zijn heel wat leuke kitjes te koop.. een kwestie van googlen..
Wil je zelf de kwaliteit van de onderdelen kunnen kiezen en de boel van scratch af aan opbouwen, eigen kastje ontwerpen etc.. dan kun je vast een paar leuke schakelingen vinden op sites als dhtrob, triodedick, dddac en meer van die mensen.. Dat zijn stuk voor stuk audiofielen en alles is al eens gebouwd..
Wat onderdelen betreft: het is mogelijk om exact dezelfde schakeling te bouwen voor 10 euro maar ook voor 6000 euro... afhankelijk van wat je er in stopt.. die van 6000 zal best beter klinken, maar of het verschil die 5990 euro nu waard is, dat is aan jezelf.
Wat voor PU-element heb je trouwens? MC of MC-high output of MD... (bij de low-output MC elementen heb je al snel een stepup-trafo nodig.. MC10 van menno van der Veen bijv)

Kees
MrSoreto

Bericht door MrSoreto »

Ik heb verschillende pickup's zowel MC als MD momenteel gebruik ik een MD element. MC geeft natuurlijk iets beter geluid (tenminste... dat wordt beweerd) Dus ik kan beter uitgaan van MC.

Ik zal nog wat rond kijken op internet, maar er zijn zo veel kits en schakelingen, dat ik een beetje door de bomen het bos niet meer zie...
audiomanics
Contacteer:

MrSoreto schreef:
maar er zijn zo veel kits en schakelingen, dat ik een beetje door de bomen het bos niet meer zie...
Tja...... 'k ken 't.. En de ellende is dat er ook een hoop meuk bij zit.. maar dat staat dan weer nergens...

Voordeel van een stepup-trafo voor MC is dat je die met een schakelaartje zo kan uitschakelen en dan is het MD.. dus dat probleem is ook uit de wereld..

Kees
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Ik denk ook dat een kit hier wel handig zou zijn, hoef je ook je hoofd niet te breken over componentkeuze enzo.
Toen het woord 'platenspeler' viel dacht ik 'oei!', in phonopré's zijn er niet zoveel kitjes, hoewel.. Maar kijk eens bij http://www.mennovanderveen.nl, die heeft een serie prachtige versterkers waar je alles mee kunt. Het zijn bouwpakketten met een zeer uitgebreide bouwhandleiding, alles op printplaat met zeer bewust gekozen onderdelen. Als je een beetje handig bent kun je die in niet al te lange tijd in elkaar zetten.
De prijs is niet laag, maar je haalt wel heel veel kwaliteit in huis. 8)
MrSoreto

Bericht door MrSoreto »

Ruim €1000,- voor enkel een voor-versterker vind ik toch wat gortig. Ziet er overigens wel erg netjes uit! (misschien na wat sparen een goede optie)
Ik denk nu min of meer aan dit project van Triode Dick: PhonoDude.

Dit ziet er redelijk haalbaar uit voor een 'novice', kan ik meteen kijken of ik een groter project in de toekomst zie zitten.
Alleen zit ik dan nog een beetje met de MD MC questie.
Laatst gewijzigd door MrSoreto op do 15 okt 2009, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Phonodude heb ik ook gebouwd. En is zeker goed te doen O:)
audiomanics
Contacteer:

MrSoreto schreef:
Alleen zit ik dan nog een beetje met de MD MC questie.
Euh.... heb ik toch gezegd... een paar posts eerder dus...

Kees
MrSoreto

Bericht door MrSoreto »

audiomanics schreef:
Euh.... heb ik toch gezegd... een paar posts eerder dus...
Sorry, je hebt gelijk! Moest alleen even kijken hoe zo'n stepup-trafo precies werkt. Weer een zorg minder! :D
Dan wordt het binnenkort tijd om onderdelen te gaan sprokkelen.

Ben toch wel benieuwd hoe dit me zal bevallen, ik werk doorgaands graag met m'n handen dus ik kijk het met enthousiasme tegemoet.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

En blijven plakken he !! Die foto's ;)
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb nog geen foto gezien hier? :?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

De bouw is toch ook nog niet begonnen? :)
MrSoreto schreef:
Dan wordt het binnenkort tijd om onderdelen te gaan sprokkelen.
MrSoreto

Bericht door MrSoreto »

De bouw is inderdaad nog niet begonnen, zodra er een begin is zal ik proberen hier fotografisch het gepruts van een beginner vast te leggen. :P (eerst nog wachten op buisjes, behuizing en alle andere hoeplala)
molekuul

Bericht door molekuul »

Als je met een RIAA correctie wil beginnen dan is dit misschien ook iets: http://glass-ware.stores.yahoo.net/aiphprkit.html
Er moet nog wel een voeding bij.
Een Phonedude moet je al gaan hard wire-en, Dick maakt geen printen. hard wire-en is net ffen wat anders.
Verder weet ik niet of de stoetkits nog beschikbaar zijn. Rik Stoet had leuke versterkers voor niet te veel geld.
Er zijn veel kit's te koop uit China € 300-400. zoek maar eens rond op google. Deze zijn leuk om mee te beginnen, je kunt deze altijd gaan tweaken
Je kunt altijd hier beginnen: http://www.worldtubeaudio.com/

succ6 en laat die foto's komen.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Voor de Phonodude zijn wél printen te koop. Via de Site van Doude Douma kun je deze bestellen. http://www.dddac.de
Het is echter ook niet echt een low-budget project.
Ik heb laatst een Phonodude gebouwd voor een kennis. Deze is zonder behuizing afgeleverd, want die maakt hij zelf. Dit phonotrapje heeft bij elkaar toch iets van 350 euro gekost.

Houdt er ook rekening mee dat de Phonodude alleen maar een Phonotrapje is hè. Je zult nog steeds je eigen versterker moeten blijven gebruiken om geluid uit de speakers te krijgen.

Wat betreft MC/MM kun je ook nog het gebruik van een high-output MC element overwegen. Dan heb je die stepup trafootjes niet nodig en kun je wisselen tussen (high-output) MC en MD.

In elk geval zijn wij natuurlijk verheugd met een extra vinylliefhebber in ons midden. Bij de volgende zelfbouwdag in Breda moeten we toch eens proberen om een Vinylhoekje te creeëren.

Nog een vraag over jouw installatie: Wat voor luidsprekers gebruik je? Heb je daar veel vermogen voor nodig?
Wellicht kun je eens een versterker van iemand lenen of een kit op proef vragen aan een leverancier.

Misschien kun je vertellen wat voor setup je nu gebruikt (dus Ray vroeg best wel terecht om een foto...)
MrSoreto

Bericht door MrSoreto »

Ik besef dat het enkel een phono trapje is, maar zo'n ding komt altijd wel van pas(al was 't maar omdat de ingebouwde phonotrap van m'n huidige versterker niet al te fantastisch is). 't is ook meteen een project om te kijken of ik het zie zitten/kan om een voor/eind versterker te bouwen. (met ervaren hulp dus)

Dat het totale kosten kaartje fors kan zijn ben ik me al op aan het instellen, dat moet stuiver voor stuiver wel gaan lukken.

Momenteel gebruik ik een paar 'Tannoy Stratfords'
Dit lijstje pluk ik van internet, Specifications :

Recommended amplifier power..............10 to 100 Watts
Sensitivity............................................93dB
Nominal impedance..............................8 Ohm
Frequency response.............................53 to 20.000Hz
Crossover frequency.............................3.5Khz
Drive units...........................................HF - Horn loaded compression driver
...........................................LF - Polyolefin cone 203mm (8')
Bass loading.......................................Ducted port
Cabinet construction............................Rear/Baffle 15 mm, Carcase 12mm (Hiqh density chipboard)
Grille...................................................Acoustic foam detachable
Dimensions(w x d x h)..........................27 x 27.5 x 48.5 cm
Weight................................................8 kg per side

M'n volledige setup is zeker niet indrukwekkend(ben dan ook nieuw in het Hi-Fi gebeuren), ik wil het stapsgewijs gaan vervangen door beter materieel,
Heb nu een Sansui AU-217 versterker met TU-217 Tuner, een Dual 506 pickup (heb ook een B&O MC pickup staan, maar het element moet worden vervangen), en een Pioneer PD-S601 CD speler.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Prachtige boxen voor een buizenversterker! Kun je met een paar Watt al oorverdovend laten klinken.

Zou ik zeker eens proberen.
MrSoreto

Bericht door MrSoreto »

Kijk dat is toch weer mooi!

Ik heb nog wat advies nodig.. ik zie dat de meeste mensen de phonodude met voeding in een aparte kast bouwen, is dit noodzakelijk? Ik heb een mogelijke behuizing op het oog waar de voeding onderin zou komen, en daarboven het versterkende gedeelte. Met de buizen boven uitstekend.
Het zou wel moeten passen, maar ik ben bang voor brom invloeden.
Zal dat waarschijnlijk ook gebeuren? (klopt het ook dat een ringkern trafo minder brom veroorzaakt?)

edit: heb besloten toch zelf een kast te bouwen.
Laatst gewijzigd door MrSoreto op di 20 okt 2009, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
BertDB

Bericht door BertDB »

MrSoreto schreef:
Kijk dat is toch weer mooi!

Ik heb nog wat advies nodig.. ik zie dat de meeste mensen de phonodude met voeding in een aparte kast bouwen, is dit noodzakelijk? Ik heb een mogelijke behuizing op het oog waar de voeding onderin zou komen, en daarboven het versterkende gedeelte. (zie bijlage) Met de buizen boven uitstekend.
Het zou wel moeten passen, maar ik ben bang voor brom invloeden.
Zal dat waarschijnlijk ook gebeuren? (klopt het ook dat een ringkern trafo minder brom veroorzaakt?)
een ringkern heeft minder strooiveld dan een gewone bloktransfo.
Dus inderdaad, het zal minder instraling veroorzaken op andere componenten. :wink:
gjvo

Bericht door gjvo »

Hallo,

heb je al eens op de site van Triode Dick gekeken.
Staan veel zelfbouwprojecten, zeer goed beschreven.
Onderdelen zijn ook goed te koop bij AE-Europe

De site:
http://www.triodedick.com/

GJ
595ss

Bericht door 595ss »

MrSoreto, een aparte kast is niet nodig voor de voeding als je hem maar magnetisch afschermd t.o.v de andere componenten.

Zelf een kast bouwen is het mooiste wat er is, en nog leuk om te doen ook!
Houd er wel rekening mee dat je eerst alle componenten koopt en daarna pas gaat beslissen hoe groot de kast moet worden,
je zal niet de eerste, en zeker niet de laatste zijn die er achter komt dat niet alles in de kast past.
Overdimensioneren is beter als te krap bouwen :wink:

Voor grotere buizenversterkers (300B bv) gebruik ik altijd standaard bovenplaatmaat A3 voor de kleinere (6EM7 en 1626) standaard A4.

http://www.vt52.com/ daar staan ook nog hele leuke projectjes, heb je al enig idee, buiten de phonodude, wat je als eindversterker gaat gebruiken?

Ikzelf draai nu al een jaartje met een 6EM7 versterkertje van 2 x 1.5W over een setje Fonkens, geeft meer dan genoeg geluid (op een klein kamertje van 4 bij 6mtr)

Succes Rob
Plaats reactie