Kast eindversterker, welke materialen??
Moderator: Beheerdersteam
Kast eindversterker, welke materialen??
Beste forumgenoten,
Ik ben gewoon even nieuwsgierig naar hetvolgende.
Ik heb hier een paar jaar geleden mijn relaas geschreven over het bouwen van een eindversterker met BMM-modules. Dit is een grote eindbak geworden met een dualmono opzet om in de toekomst ooit nog twee mono eibdbakken hiervan te kunnen maken.
Nu is het zo dat ik inmiddels in het bezit ben gekomen van twee geweldig mooie en grote koellichamen 15x40cm en heb hiermee dus een mooie uitgangssituatie om iets te gaan beginnen.
Nu heb ik ook nog een paar hele mooie houten panelen (in de stijl als waarvan HONDASNL zijn nieuwe creaties heeft gebouwd). Mijn bedoeling is om één zijkant te gebruiken met het koellichaam, maar de rest van de kanten zou ik graag in een mooie hout kast willen uitvoeren.
Is dit te doen, ik zie namelijk nooit een versterker die puur in hout is (op)gebouwd. Snap dat er enige koper of loden platen in moeten ter afscherming maar is er dan nog meer waar ik aan zou moeten denken?
Ik hoor graag de reacties en eventuele bevindingen, is geen haast bij want ik ben mij alleen nog maar aan het oriënteren.
Groeten,
Marcel
Ik ben gewoon even nieuwsgierig naar hetvolgende.
Ik heb hier een paar jaar geleden mijn relaas geschreven over het bouwen van een eindversterker met BMM-modules. Dit is een grote eindbak geworden met een dualmono opzet om in de toekomst ooit nog twee mono eibdbakken hiervan te kunnen maken.
Nu is het zo dat ik inmiddels in het bezit ben gekomen van twee geweldig mooie en grote koellichamen 15x40cm en heb hiermee dus een mooie uitgangssituatie om iets te gaan beginnen.
Nu heb ik ook nog een paar hele mooie houten panelen (in de stijl als waarvan HONDASNL zijn nieuwe creaties heeft gebouwd). Mijn bedoeling is om één zijkant te gebruiken met het koellichaam, maar de rest van de kanten zou ik graag in een mooie hout kast willen uitvoeren.
Is dit te doen, ik zie namelijk nooit een versterker die puur in hout is (op)gebouwd. Snap dat er enige koper of loden platen in moeten ter afscherming maar is er dan nog meer waar ik aan zou moeten denken?
Ik hoor graag de reacties en eventuele bevindingen, is geen haast bij want ik ben mij alleen nog maar aan het oriënteren.
Groeten,
Marcel
http://www.triodedick.com/attilla_deel_1.htm
http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm
Okee, dit zijn behuizingen voor buizenversterkers. zelf mag ik ook wel eens wat van hout maken :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7093
wat afscherming betreft, moeilijk, Lood is veel te zacht en te onpraktisch.
en koper veel te duur.
Meest voor de hand liggend is staal of aluminium te gebruiken. waarbij staal het beste is in elektronisch (kooi van Faraday) opzicht.
daarom is bijna alle commerciele apperatuur in een stalen kast verpakt.
voor de hobbyist is aluminium een stuk makkelijker te verwerken.
denk hierbij aan boren,zagen en vierkante gaten.
strikt genomen hoeft een eindversterker geen afscherming omdat de audiosignalen hier verwerkt worden met een spanning van minimaal 500 mVolt.
bij MC en MD voorversterkers met signalen van 1 a 2 mVolt gelden weer heel andere principes. zelfde geldt voor HF.
(Maar dat is natuurlijk vloeken in de audiofiele high-end kerk.)
vanuit elektronisch opzicht is belangerijker hoe je je bedrading intern aanlegt.
hierdoor kunnen ruis en brom met een factor 10 a 20 toenemen als je het verkeerd doet.
ik denk dat je in jouw geval het beste een aluminium of stalen kast kunt nemen en daar die houten platen omheen kunt bouwen. als je dat met bijvoorbeeld verzonken inbusboutjes doet kan dat er heel netjes uitzien.
http://www.ae-europe.nl/aanbieding_behuizingen.htm
Okee, dit zijn behuizingen voor buizenversterkers. zelf mag ik ook wel eens wat van hout maken :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=7093
wat afscherming betreft, moeilijk, Lood is veel te zacht en te onpraktisch.
en koper veel te duur.
Meest voor de hand liggend is staal of aluminium te gebruiken. waarbij staal het beste is in elektronisch (kooi van Faraday) opzicht.
daarom is bijna alle commerciele apperatuur in een stalen kast verpakt.
voor de hobbyist is aluminium een stuk makkelijker te verwerken.
denk hierbij aan boren,zagen en vierkante gaten.
strikt genomen hoeft een eindversterker geen afscherming omdat de audiosignalen hier verwerkt worden met een spanning van minimaal 500 mVolt.
bij MC en MD voorversterkers met signalen van 1 a 2 mVolt gelden weer heel andere principes. zelfde geldt voor HF.
(Maar dat is natuurlijk vloeken in de audiofiele high-end kerk.)
vanuit elektronisch opzicht is belangerijker hoe je je bedrading intern aanlegt.
hierdoor kunnen ruis en brom met een factor 10 a 20 toenemen als je het verkeerd doet.
ik denk dat je in jouw geval het beste een aluminium of stalen kast kunt nemen en daar die houten platen omheen kunt bouwen. als je dat met bijvoorbeeld verzonken inbusboutjes doet kan dat er heel netjes uitzien.
Ja, Sietse, dat ziet er gelikt uit. Heb je er helemaal geen metaal (koper of lood) in zitten?sietse schreef:Kijk es hoe ik dat heb gedaan.
viewtopic.php?t=6181&start=25
Mooie versterker.
Groeten,
Marcel
ik denk dat je in jouw geval het beste een aluminium of stalen kast kunt nemen en daar die houten platen omheen kunt bouwen. als je dat met bijvoorbeeld verzonken inbusboutjes doet kan dat er heel netjes uitzien.[/quote]
Beste Ray,
Bedankt voor jouw reactie, laat ik nou net vanmiddag 2 defecte tuners (dus behuizingen) naar de kringloop hebben gebracht zonder er eigenlijk bij na te denken wat de eventuele mogelijkheden waren die deze nog te bieden hadden. Een tweede leven als behuizing bijvoorbeeld.
Groeten,
Marcel
Beste Ray,
Bedankt voor jouw reactie, laat ik nou net vanmiddag 2 defecte tuners (dus behuizingen) naar de kringloop hebben gebracht zonder er eigenlijk bij na te denken wat de eventuele mogelijkheden waren die deze nog te bieden hadden. Een tweede leven als behuizing bijvoorbeeld.
Groeten,
Marcel
Hallo Ray,ray5150 schreef:Dom,dom,dom, ik doe niet anders dan recyclen (maar dat had je al gezien waarschijnlijk.) :wink:
Waarom wil je die versterker eigenlijk in 2 kasten bouwen?
Wil je wat te knutselen hebben of zijn het ook geluidstechnische redenen.?
Mijn wens is altijd al geweest om Mono blokken te hebben en heb mijn eindversterker dus ook zo gebouwd om ooit die mogelijkheid nog een tot uitvoering te brengen.
En het lijkt mij zinvol om deze bij de speaker te plaatsen waardoor het laatste kabel naar de speaker zo kort mogelijk is.
Maar ja, nu ik dit schrijf realiseer ik mij ook dat dan de interlink verbinding van de voorversterker naar het monoblok ook weer langer moet, dus het is of een langer speaker kabel of een langere interlink.
Toch nog maar eens goed over nadenken wat nu wijsheid is.
Groeten,
Marcel