Bouw KT88 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Bouw KT88 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Parelstralen, ook nieuw voor mij, maar even gegoogled: http://www.vlamytal.be/technische-specificaties/parelen

Waarschijnlijk ben je in de gelegenheid dit te doen TubeHead? Lijkt me in elk geval niet iets wat je in de keuken thuis doet om maar iets te noemen :D Bedankt voor je suggestie, maar als ik toch iets buiten de deur moet doen lijkt me poederoaten een goede optie, heb hier goede ervaring mee. Een vriend heeft eens de velgen van z'n motor laen poedercoaten, en ook dit is eigenlijk altijd mooi gebleven.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Klopt. Op het werk hebben we een klein straal cabine'tje staan.
Als je het laat stralen.. dan moet je eigenlijk gelijk de plastik spray eroverheen spuiten... ruwe oppervlaktes zijn nogal gevoelig voor vieze vingers etc..
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Toch ff een picje gemaakt:

Afbeelding

Die handgrepen :shock: jeugdig enthousiasme zullen we maar zeggen. De tekst is na het poedercoaten erin gegraveerd, zelfs toen is er niks vd coating afgebladdert of weggevallen. Maar de coating ziet er nog strak uit na al die tijd.

Hele kast vol staan met bronnen, moest ook allemaal aangesloten zijn natuurlijk.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 18 okt 2009, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
Klopt. Op het werk hebben we een klein straal cabine'tje staan.
Als je het laat stralen.. dan moet je eigenlijk gelijk de plastik spray eroverheen spuiten... ruwe oppervlaktes zijn nogal gevoelig voor vieze vingers etc..
Kijk, als je de mogelijkheid zelf hebt scheelt dit natuurlijk!
TubeHead

Bericht door TubeHead »

heel mooi dat in gegrafeerde tekst :shock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Mooie versterker set Barry, netjes afgewerkt ook.
Heb ik die niet ooit eens in de elektuur zien staan?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Jazeker, zie enkele posts van mij hiervoor. Dit waren de Beroemde / Beruchte "Elektuur Schakelcentrale" met de "100 Watter". Zoals gezegd, ik denk een kleine 20 jaar geleden gebouwd! En al die tijd ben ik ze blijven gebruiken, de laatste 10 jaar in de hobbykamer. Die eindversterker is een ding met gewone transistoren trouwens, je had toen ook een ontwerp met FET's die veel gebouwd is.

De 19" kasten heb ik nog op een radiomarkt gekocht toen, kan ik me herinneren. Mooie tijden, alweer veel te lang niet op een radiobeurs geweest. Was vroeger zendamateur, maar heb daar de laatste 15 jaar niks meer aan gedaan.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op zo 18 okt 2009, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

TubeHead schreef:
heel mooi dat in gegrafeerde tekst :shock:
Heb ik toendertijd bij een bedrijfje laten doen die ook naamplaatjes e.d. maakt, vond dat mooi toen en het kostte haast niets. Tegenwoordig moet er wat mij betreft juist zo min mogelijk op, smaak verandert in de loop van de tijd niet?
Oja, de achterkant zou ik nu ook wat meer tijd aan besteden :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Dit waren de Beroemde / Beruchte "Elektuur Schakelcentrale" met de "100 Watter". Zoals gezegd, ik denk een kleine 20 jaar geleden gebouwd! En al die tijd ben ik ze blijven gebruiken, de laatste 10 jaar in de hobbykamer. Die eindversterker is een ding met gewone transistoren trouwens,
Grappig, de 100 watter heb ik ook gebouwd, een paar jaar geleden. lekker versterkertje.
ontwerp is meer dan 25 jaar oud maar nog steeds goed.
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Mijn handgrepen zijn wat groter :D

Afbeelding

let op het 9V blokje voor de schaal....
Laatst gewijzigd door guido op zo 18 okt 2009, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

De 100 watter in "PA" gedaante met fan, dc beveiliging (noodzakelijk; niet kortsluitvast...), 500 VA trafo en ik meen 40.000uF totaal. Ging destijds best lekker. Binnenkant,

Afbeelding
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ha, geweldig zeg, ziet er goed uit Guido! Heb je 'm nog in gebruik? Het lijkt wel of handgrepen horen bij DE Elektuur 100 Watter. Met die trafo/elco setting zeker ook even een dip op de schemerlamp thuis als je 'm aanzet?? Leuk zeg.

Moet er vandoor zo, maar zal morgen ofzo nog ff wat picjes van de binnenkant maken. De kap is er ook heeeel lang niet afgeweest, ben zelf ook benieuwd wat ik aantref !
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Trouwens, die DC beveiliging, is dat het ontwerpje met het displaytje wat aftelt? Je bedenkt het echt niet vandaag de dag, maar het werkt!
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Nog erger, er stond iemand bij de meterkast om de stotz "vast te houden" :shock: Ging er anders geheid uit. Da's wel lang geleden.. Ik gebruik hem nu niet meer, is iets voor feestjes. De fan maakt zo veel te veel herrie (metalen pabst).
De schakelaar op het front is het lulligste schakelaartje wat ik kon krijgen. Binnenin zit een grote magneetschakelaar, een inschakelstroom beperking zit er meen ik niet op...
guido
Contacteer:

Bericht door guido »

Barry2001 schreef:
Trouwens, die DC beveiliging, is dat het ontwerpje met het displaytje wat aftelt? Je bedenkt het echt niet vandaag de dag, maar het werkt!
Inderdaad, da's die beveiliging. Alleen heb ik het display weggelaten. Is meen ik gesandwiched met de twee versterkerprinten op de foto. De voedingsprintjes heb ik niet gebruikt, de elco's pasten niet :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dan moet ik mijn exemplaar ook maar even laten zien:
0017 (Large).JPG
Anno nu zou ik het inderdaad niet meer zo bouwen, maar goed het werkt.

De behuizing is een 3 HE alu frontplaat, met een houten (mpx) u- vormige bak en een alu achterplaat.
opzet is dual mono met 2 trafo's, ook is de originele DC beveiliging toegepast met aftel display. (ook op gaatjes print.)
RIMG0086 (Large).JPG
RIMG0088 (Large).JPG
De 100 watter stuurt 2 W-Binkasten aan met daarin elk een 12" lagetonen speaker..
Er boven op in de (zelfbouw) flightcase staat een Velleman 4004 IC versterker.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 06 nov 2009, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gaaf zeg, er zullen vast nog wel aardig wat van de 100 Watters zo her en der in omloop zijn. Gebruik je 'm nog, of waar heb je 'm voor gebruikt, PA ook?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

en al verder ? :D
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Na enkele weken waarin ik veel tijd had (ben vorige week met een nieuwe baan begonnen) gaat het nu wat minder snel. We zitten met veel werk (raar maar waar in deze tijd) en moet er al wat extra uren maken. Maar, de bladeren vallen, de avonden zijn donker..... alle spullen zijn inmiddels wel binnen, in de bovenplaat moeten nog een paar gaatjes waarna ik 'm kan spuiten, daar is het wachten eigenlijk op. Hierna kan het opbouwen beginnen. Zit nog even te dubben of ik zelf wat spuitbussen koop of laat poedercoaten. Zelf spuiten lijkt me eigenlijk wel een keer wat, nog niet eerder zelf gedan.

Wel is m'n audiomeubel(tje) voor in de woonkamer af, heb 'm sinds vorige week in gebruik. Zal wat picjes maken, vind 'm zelf mooi geworden. De eindversterker staat nu bovenop en kan ik tzt makkelijk eens vervangen voor wat anders, de Alpeh of de KT88 straks. Binnenkort meer!

Bij jou gat het gestaag verder TubeHead??
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Als je voor een glans effect wilt gaan is poedercoaten een betere optie denk ik. alhoewel als je sommige speaker hier op het forum zien die ze zelf hebben gespoten en gepolijst hebben :shock:

Mijn versterker ben ik nog niet verder mee bezig geweest. :)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

En er is weer wat gebeurd, een update. Het hakken en zagen gedeelte is klaar nu, de topplaat kan ik gaan spuiten. Wat picjes:

Afbeelding

Afbeelding

De binnenkant, met de printjes erin op de juiste plek:

Afbeelding

En een idee van hoe het eruit komt te zien:

Afbeelding

Heb spuitbusjes gekocht, primer, kleurlak en blanke lak, acryl allen. Ben erg benieuwd naar het resultaat , wordt de eerste keer dat ik het ga doen.

Afbeelding

Dan nog een picje van de opstelling in de woonkamer, dit is nu voorlopig even "af" (Klasse D eind-, eigen ontwerp voorversterker, en een mediaspeler met 300GB aan muzak, tuner en MD-Cd speler)

Afbeelding

Afbeelding

Met op het moment deze weergevers:

Afbeelding

Ik denk dat de KT88 versterker in het hobbyhok komt te staan, het lijkt me wel eens wat om met akoustiek te gaan rommelen. In de woonkamer is dat vanwege de ook vrouwlijke aanwezighied hier wat minder gewenst, in het hobbyhok kan ik me uitleven :-)

Tot slot, sorry voor de brakke foto's, zal eens een fatsoenlijk toestel kopen. Of beter m'n best doet met dit toestel...
TubeHead

Bericht door TubeHead »

wauw ! Zwarte behuizing,trafo kappen plus ijzerkleurige plaat matched goed ! :D
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja, de topplaat ook zwart zou wat overkill zijn denk ik, dit staat wel mooi denk ik. Hoe staat het bij jou, al vorderingen te melden TubeHead?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Ik denk ook dat het dan overkill word. Dus hij blijft metaal kleurig ? ( weet niet welke Hengelo je woont, kan de plaat wel voor je parelstralen en met plastikspray voorzien )

Nee ben zelf nog niks verder :(
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Dank voor je aanbod, maar heb de spuitbussen al gekocht, wil het eens proberen. De ervaring kan nog wel eens van pas komen bij toekomstige projecten.. ach, als het niet mooi wordt schuur ik het er wel weer af. Heb vanmiddag wat schuurpapier gekocht tot waterproof 600, daarmee moet het glad genoeg worden hoop ik. Ik neem de tip van Bert - xbake ter hand: goed ontvetten, 2 laagjes primer dekkend, 3 a 4 lagen kleur waarbij de eerste laag zeker nog niet dekt, en vervolgens 2 lagen blanke lak erover. Daarbij is het een vlakke plaat, moet toch lukken...

Kleur blijft inderdaad metaalkleurig, wordt iets donkerder dan wat 'ie nu is.
Plaats reactie