goedkoop budget zelfbouwsetje
Moderator: Beheerdersteam
goedkoop budget zelfbouwsetje
ik ben op zoek naar een goedkope zelfbouwspeakers voor een kinderkamer
heeft er iemand een tip?
ik dacht misschien zoiets, maar er is denk ik wel beter verkrijgbaar?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300290
heeft er iemand een tip?
ik dacht misschien zoiets, maar er is denk ik wel beter verkrijgbaar?
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300290
Re: goedkoop budget zelfbouwsetje
Misschien is een Cyburgs Needle iets voor je? Die kost heel weinig en schijnt toch goed te klinken. Alleen komt er niet zoveel bas uit.
Misschien is dat juist heel wenselijk voor op de kinderkamerCasper schreef:Alleen komt er niet zoveel bas uit.
Zet gdvrdmm die k*t K3 zachter! Wat? Ja daar staat die K voor ... k*t tot de macht drie
SARK schreef:Misschien is dat juist heel wenselijk voor op de kinderkamerCasper schreef:Alleen komt er niet zoveel bas uit.![]()
Zet gdvrdmm die k*t K3 zachter! Wat? Ja daar staat die K voor ... k*t tot de macht drie
Oh ja, on topic: dat conrad spul is wel geinig, maar als je de versterker te hard zet blaas je de tweeter op. Er zit een zielig 6 dB filtertje voor namelijk. Aan de andere kant wil je idd niet dat ze het zo hard zetten. Dus misschien is iets kleiners (met ook een laag rendement) geschikter?
Wat dacht je van dit? Klein, erg goedkoop en er komt ook nog wel wat bas uit
-
wouter
- Ook commercieel actief
Dat lijkt me dus niet zo handig...This design has terrible bass distortion and should not be run full range. Period.
Misschien is dit iets:
cyburg stick misschien?
Ga voor goud - desktop speaker...
BB3.01 in de desktop TL gaf goed laag...
Low budget vloerstaander...
Tja, dat Conrad spul vervormt ook keihard. Vandaar. Ik denk niet dat de kwaliteit zo super hoeft te zijn in dit geval en ik denk dat het al snel een stuk beter is dan die plastic crap in de winkel.wouter schreef:This design has terrible bass distortion and should not be run full range. Period.
Bovendien heb ik vaak het idee dat Zaph zijn bevindingen over harmonische vervorming overdrijft. Het is al snel goed genoeg; hij schrijft echter allerlei dingen toe aan vervorming, terwijl hij relatief weinig aandacht besteedt aan afstraalgedrag, boxresonanties, diffractie etc. Bovendien is mijn ervaring dat juist zo'n hoge Qts zorgt voor de bas die hij beschrijft; hoewel ik deze speakertjes niet heb gehoord. Aan de andere kant zijn die harmonischen onder 100 Hz inderdaad wat hoog...
Misschien nog iemand die 2 hi-vi voor je kan missen, kan je leuke kleine luidsprekers van maken. Bass weergave is niet super maar zeker wel voldoende!
- bartsegers
maakt me niet uit, als het maar betaalbaar blijft
en inderdaad liever zelfbouw dan conrad
iets met een tangband breedbander?
http://www.vikash.info/audio/W3-871S/
iemand nog 2 liggen toevallig?
en inderdaad liever zelfbouw dan conrad
iets met een tangband breedbander?
http://www.vikash.info/audio/W3-871S/
iemand nog 2 liggen toevallig?
Heb je een budget? en hoe groot mogen de afmetingen?
Deze http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8206
Dayton 150RS
Kan misschien ook nog wel wat goedkoper., bijvoorbeeld met een 125RS en goedkopere tweeter
Als het heel goedkoop moet: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5
De visaton FR10 4 ohm breedbander voor 10€, Kan in een kastje van 3 liter in BR
Een breedbander klassieker is de : http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5574
Monacor SP 60X voor 24€
En mijn tip van de dag
: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=2728
Normaal 62€ per stuk voor deze midwoof maar nu tweedehands te koop voor 50€ per twee in het te koop topic (niet van mij hoor). Deze kan is 6 liter basreflex en presteerd voor het geld (ook voor de volle mep) zeer goed.
Ik heb deze ooit gemaakt met een Seas tweeter (KTN25F geloof ik) Ze staan nu bij een goede vriend dus ik kan vragen of hij ze even open schroeft voor het filter
De tweeter is misschien nu wat minder goed verkrijgbaar maar ik heb ergens gelezen dat de Seas 27TFFNC/G 1" tweeter voor 29€ een goede drop in replacement was
Daartussen zit nog een heleboel. De Speaka setjes zou ik niet nemen. De kwaliteit is zeer matig en echt goedkoop is het dan ook niet
Deze http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=8206
Dayton 150RS
Kan misschien ook nog wel wat goedkoper., bijvoorbeeld met een 125RS en goedkopere tweeter
Als het heel goedkoop moet: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5
De visaton FR10 4 ohm breedbander voor 10€, Kan in een kastje van 3 liter in BR
Een breedbander klassieker is de : http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5574
Monacor SP 60X voor 24€
En mijn tip van de dag
Normaal 62€ per stuk voor deze midwoof maar nu tweedehands te koop voor 50€ per twee in het te koop topic (niet van mij hoor). Deze kan is 6 liter basreflex en presteerd voor het geld (ook voor de volle mep) zeer goed.
Ik heb deze ooit gemaakt met een Seas tweeter (KTN25F geloof ik) Ze staan nu bij een goede vriend dus ik kan vragen of hij ze even open schroeft voor het filter
De tweeter is misschien nu wat minder goed verkrijgbaar maar ik heb ergens gelezen dat de Seas 27TFFNC/G 1" tweeter voor 29€ een goede drop in replacement was
Daartussen zit nog een heleboel. De Speaka setjes zou ik niet nemen. De kwaliteit is zeer matig en echt goedkoop is het dan ook niet
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=9645
Halverwege de eerste post : Monacor SPH 135 KEP
2 stuks Monacor SPH-135KEP.
Impedance (Z) 8 Ohm
Free air resonance (fs) 45Hz
Max. frequency range f3–10,000Hz
Music power 80WMAX
Power rating (P) 50WRMS
SPL (1W/1m) 89dB
Suspension compl. (Cms) 1.23mm/N
Moving mass (Mms) 10g
Mechanical Q factor (Qms) 5.54
Electrical Q factor (Qes) 0.32
Total Q factor (Qts) 0.30
Compl. equival. vol. (Vas) 15.5 l
DC resistance (Re) 6 Ohm
Force factor (BxL) 7.5Tm
Voice coil induct. (Le) 0.75mH
Voice coil diameter 35.5mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (X) ±3.25mm
Eff. cone area (Sd) 95cm²
Magnet weight 17.7 + 0.6oz.
Weight 1.52kg
Prijs 50 euro voor beide.
Edit: voor de goede orde: deze luidspreker misstaat niet in de meeste huiskamers en is een "kinderkamer" projectje flink voorbij
Edit 2: nog wat oude zooi opgezocht foto en vermoedelijke bouwtekening
Edit 3: Ik spui zomaar wat ideeen want eigenlijk is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies zoekt

Halverwege de eerste post : Monacor SPH 135 KEP
2 stuks Monacor SPH-135KEP.
Impedance (Z) 8 Ohm
Free air resonance (fs) 45Hz
Max. frequency range f3–10,000Hz
Music power 80WMAX
Power rating (P) 50WRMS
SPL (1W/1m) 89dB
Suspension compl. (Cms) 1.23mm/N
Moving mass (Mms) 10g
Mechanical Q factor (Qms) 5.54
Electrical Q factor (Qes) 0.32
Total Q factor (Qts) 0.30
Compl. equival. vol. (Vas) 15.5 l
DC resistance (Re) 6 Ohm
Force factor (BxL) 7.5Tm
Voice coil induct. (Le) 0.75mH
Voice coil diameter 35.5mm
Voice coil former Kapton
Linear excursion (X) ±3.25mm
Eff. cone area (Sd) 95cm²
Magnet weight 17.7 + 0.6oz.
Weight 1.52kg
Prijs 50 euro voor beide.
Edit: voor de goede orde: deze luidspreker misstaat niet in de meeste huiskamers en is een "kinderkamer" projectje flink voorbij
Edit 2: nog wat oude zooi opgezocht foto en vermoedelijke bouwtekening
Edit 3: Ik spui zomaar wat ideeen want eigenlijk is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies zoekt

Laatst gewijzigd door indoubt op vr 16 okt 2009, 0:44, 3 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ondanks dat Conrad die Speaka setjes al heel wat jaartjes levert, hoorde ik er bitter weinig positiefs over. De meningen daarover zijn behoorlijk unaniem.
Als het een vloerstaander mag zijn, is de al genoemde Low budget 2-weg vloerstander een zeer behoorlijke keuze. Ondanks het budget een zeer volwassen luidspreker, wat al diegenen die hem nabouwden kunnen bevestigen. Hoeven niet echt vervangen te worden als de rest van de installatie met de leeftijd meegroeit.
Hetzelfde geldt voor de compactere, maar zeer goed klinkende Tweeweg boekenplank model met Fountek woofer en bandtweeter Kost ietsje meer, maar nog altijd vrij betaalbaar en biedt een hoge prijs/prestatie-verhouding.
De door Indoubt genoemde 150RS en SPH-135KEP zijn ook fraaie drivers.
Ps: op een kinderkamer is de SPH-135KEP's met kevlar conus waarschijnlijk in het voordeel t.o.v. papieren of aluminium conussen als kwetsbaarheid een rol speelt.
Als het een vloerstaander mag zijn, is de al genoemde Low budget 2-weg vloerstander een zeer behoorlijke keuze. Ondanks het budget een zeer volwassen luidspreker, wat al diegenen die hem nabouwden kunnen bevestigen. Hoeven niet echt vervangen te worden als de rest van de installatie met de leeftijd meegroeit.
Hetzelfde geldt voor de compactere, maar zeer goed klinkende Tweeweg boekenplank model met Fountek woofer en bandtweeter Kost ietsje meer, maar nog altijd vrij betaalbaar en biedt een hoge prijs/prestatie-verhouding.
De door Indoubt genoemde 150RS en SPH-135KEP zijn ook fraaie drivers.
Ps: op een kinderkamer is de SPH-135KEP's met kevlar conus waarschijnlijk in het voordeel t.o.v. papieren of aluminium conussen als kwetsbaarheid een rol speelt.
ik zoek wat kleine speakers voor een kinderkamer; nou kan ik dus die dingen bij conrad bestellen of eoa andere goedkope flutdingen, maar ik doe het liever meteen goed. Anders erger ik me toch maar aan de slechte kwaliteitindoubt schreef:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=21&t=9645
Ik heb wel enige ervaring met zelfbouw, dus zie ik geen reden dat niet te doen. En er is zat 2e hands te krijgen, wat voor dit doel meer dan goed genoeg is
heb je die bouwtekening ook nog groter?
Ik zal even moeten zoeken voor andere of originele tekeningen. Het punt is dat ik inmiddels 4 computers verder ben en deze foto en tekening heb ik van m'n website (niks te zien alleen opslag) afgehaald. Misschien dat diegene waar ze nu staan de tekeningen nog heeft. Het filter is in iedre geval reuze eenvoudig. Ik heb in eerste instantie zelfs geprobeerd om de SPH135 geheel niet te filteren maar dat is uiteindelijk geloof ik een 1e orde geworden op 4,5K. De SPH135KEP laat zich heel gemakkelijk filteren in ieder geval, in tegenstelling tot z'n grotere broer de 165.
De kast is overigens heel eenvoudig rechttoe en rechtaan, alleen in dit geval van hardhout.
De kast is overigens heel eenvoudig rechttoe en rechtaan, alleen in dit geval van hardhout.
Ik ben even koffie wezen drinken.
Filter is een volledig eerste orde en geen 2e orde voor het hoog. De spoel is een 0,27mH luchtspoel met draaddikte 1,4 mm. De condensator is een 5,6 uF MKP (audyn cap QS 630V) met een 0,1 uF bypass.
Let wel: dit filter is niet gemeten maar bevalt de huidige eigenaar uitstekend. De huidige eigenaar is best kritisch (versterker is Hypex UCD180AD met modificaties en dubbel mono uitgevoerd met 140.000 uF per kanaal en de bron is een Rega Apollo cd speler, zilveren interlinks etc)
Ik vermoed wel dat het filter overigens nog beter kan maar het is wel typisch voor de SPH135KEP dat ie zo eenvoudig te filteren is.
De crossover frequentie is ongeveer 4500 a 4700 Hz schat ik.
De KT27F (of 27TFF of h0831) heeft trouwens nog wel een Lpad nodig van twee weerstanden. Ik denk dat je met 1,8 ohm en 15 ohm goed uitkomt, neem wel de 10 watt weerstanden en het liefts MOX type
Filter is een volledig eerste orde en geen 2e orde voor het hoog. De spoel is een 0,27mH luchtspoel met draaddikte 1,4 mm. De condensator is een 5,6 uF MKP (audyn cap QS 630V) met een 0,1 uF bypass.
Let wel: dit filter is niet gemeten maar bevalt de huidige eigenaar uitstekend. De huidige eigenaar is best kritisch (versterker is Hypex UCD180AD met modificaties en dubbel mono uitgevoerd met 140.000 uF per kanaal en de bron is een Rega Apollo cd speler, zilveren interlinks etc)
Ik vermoed wel dat het filter overigens nog beter kan maar het is wel typisch voor de SPH135KEP dat ie zo eenvoudig te filteren is.
De crossover frequentie is ongeveer 4500 a 4700 Hz schat ik.
De KT27F (of 27TFF of h0831) heeft trouwens nog wel een Lpad nodig van twee weerstanden. Ik denk dat je met 1,8 ohm en 15 ohm goed uitkomt, neem wel de 10 watt weerstanden en het liefts MOX type
ok
de Monacor SPH 135 KEP komen binnenkort binnen, dan kan im weer verder
de Monacor SPH 135 KEP komen binnenkort binnen, dan kan im weer verder
Ik heb nog wel een setje Hi-vi B3n in een kant en klaar (berken en afgelakt) kastje,mocht je interesse hebben dan plaats ik wel even een foto'tje.
Groet Rob
Groet Rob
plaats maar een foto595ss schreef:Ik heb nog wel een setje Hi-vi B3n in een kant en klaar (berken en afgelakt) kastje,mocht je interesse hebben dan plaats ik wel even een foto'tje.
Groet Rob
indoubt, zou je dat filter in een simpel schema kunnen zetten?
met de 27Tff kom ik in het ontwerp van hierboven niet uit helaas:
(snelle schets)

(snelle schets)

Jawel, ik zal een klein tekeningetje maken. Je kunt de tweeter eventueel nog iets hoger zetten en de bas-mid unit iets lager.sander815 schreef:indoubt, zou je dat filter in een simpel schema kunnen zetten?
Ik ben bezig een nieuwe tekening te maken voor een soortgelijke monitor met nog iets kleinere afmetingen, deze heeft dan wel een BR poort aan de achterzijde. Een eerste aanzet is gegeven in het topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=9735
Je moet dan echter nog een heel klein beetje geduld hebben
even kijken of ik het nou goed doe:
volgens winisd kom ik met een inhoud van 6,0 ltr:
de maten van de box worden(binnenmaten): 255*135*175 (6 ltr)
1 port van 12x135x160 lang
klopt dat allemaal?
--
Number of drivers : 1
Box type : Vented
Box size : 6,0 l
Tuning frequency : 60,93 Hz
Vent : 1 vent(s)
0,160 m length for each
0,012 x 0,135 m rectangle
volgens winisd kom ik met een inhoud van 6,0 ltr:
de maten van de box worden(binnenmaten): 255*135*175 (6 ltr)
1 port van 12x135x160 lang
klopt dat allemaal?
--
Number of drivers : 1
Box type : Vented
Box size : 6,0 l
Tuning frequency : 60,93 Hz
Vent : 1 vent(s)
0,160 m length for each
0,012 x 0,135 m rectangle
die maten zijn niet de buitenste maten van de speakersindoubt schreef:Jawel, ik zal een klein tekeningetje maken. Je kunt de tweeter eventueel nog iets hoger zetten en de bas-mid unit iets lager.sander815 schreef:indoubt, zou je dat filter in een simpel schema kunnen zetten?
Ik ben bezig een nieuwe tekening te maken voor een soortgelijke monitor met nog iets kleinere afmetingen, deze heeft dan wel een BR poort aan de achterzijde.
maar, die 12 mm poort kan natuurlijk ook aan de achterzijde neem ik aan?