voor mijn nieuwe masteringstudio ben ik na overleg met de akoesticus gaan zoeken naar goede push-pull subs, met 12 of 15 inch woofers, om mijn Lipinski L-707 mains aan te vullen met anderhalf octaaf in het sub. aangezien de studio van de grond af gebouwd gaat worden, was er snel het idee om subs in te metselen. dit is toch niet handig gebleken, dus gaan we ze maar timmeren
het basisidee is om twee subwoofers te bouwen van 500 liter elk, en gemaakt van 50mm mdf. heel lomp en zeker niet handzaam, maar dat hoeft ook niet: ze worden ingebouwd in een nis, met de mains er flush mounted boven.
versterking wordt gedaan met twee hypex ucd2k's, gebouwd door Hexateq. deze amps kunnen 2 ohm aan, dus een 4 ohm speaker is een mogelijkheid.
wat is nu de beste speaker voor deze toepassing? eisen zijn een Fs van rond de 20hz, en een lage vervorming al wordt dit natuurlijk gecompenseerd met het pushpull verhaal. qua respons: 20hz moet er ook echt uit kunnen komen, de respons en phase linearity trekken we met dsp recht icm de mains.
kandidaten die ik tegen ben gekomen zijn de Dayton Titanic Mk3, de CSS SDX15 en de Morel UW1258. mis ik nu essentiele merken? zit ik in de goede hoek te zoeken? het budget is relatief soepel: ik denk nu aan max 400 euro per speaker, maar dat is op te rekken indien nodig.