high-end subs voor mastering, speakerkeus?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pmx
Contacteer:

high-end subs voor mastering, speakerkeus?

Bericht door pmx »

heren (en dames?),

voor mijn nieuwe masteringstudio ben ik na overleg met de akoesticus gaan zoeken naar goede push-pull subs, met 12 of 15 inch woofers, om mijn Lipinski L-707 mains aan te vullen met anderhalf octaaf in het sub. aangezien de studio van de grond af gebouwd gaat worden, was er snel het idee om subs in te metselen. dit is toch niet handig gebleken, dus gaan we ze maar timmeren :)

het basisidee is om twee subwoofers te bouwen van 500 liter elk, en gemaakt van 50mm mdf. heel lomp en zeker niet handzaam, maar dat hoeft ook niet: ze worden ingebouwd in een nis, met de mains er flush mounted boven.

versterking wordt gedaan met twee hypex ucd2k's, gebouwd door Hexateq. deze amps kunnen 2 ohm aan, dus een 4 ohm speaker is een mogelijkheid.

wat is nu de beste speaker voor deze toepassing? eisen zijn een Fs van rond de 20hz, en een lage vervorming al wordt dit natuurlijk gecompenseerd met het pushpull verhaal. qua respons: 20hz moet er ook echt uit kunnen komen, de respons en phase linearity trekken we met dsp recht icm de mains.

kandidaten die ik tegen ben gekomen zijn de Dayton Titanic Mk3, de CSS SDX15 en de Morel UW1258. mis ik nu essentiele merken? zit ik in de goede hoek te zoeken? het budget is relatief soepel: ik denk nu aan max 400 euro per speaker, maar dat is op te rekken indien nodig.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: high-end subs voor mastering, speakerkeus?

Bericht door Martijn M »

Maakt niet veel uit. Als je zo enorm veel headroom hebt, klinken alle woofers hetzelfde. Ik zou wel kiezen voor een gesloten systeem en goede elektronische correctie van staande golven. De Dayton en CSS zijn hele mooie woofers. Je zou ook PA-woofers kunnen inzetten.
Overigens denk ik dat je het beste zo veel mogelijk subwoofers kunt nemen, min of meer random door de ruimte geplaatst. Dus liever 8 kleinere dan 2 hele grote.

http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf
http://www.gedlee.com/downloads/rooms%2 ... s_norm.pdf
arjank

Bericht door arjank »

ze worden ingebouwd in een nis, met de mains er flush mounted boven
Dus je gaat de mains ook flush mounten?
Hou er rekening mee dat je van 4pi naar 2pi gaat, de frequentie karakteristiek van de mains wordt totaal anders.
Als je alles flush mounted wil hebben moet je ook de mains custom gaan bouwen. Of je moet het filter van de lipinski's opnieuw gaan ontwerpen.
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

Martijn M schreef:
Overigens denk ik dat je het beste zo veel mogelijk subwoofers kunt nemen, min of meer random door de ruimte geplaatst. Dus liever 8 kleinere dan 2 hele grote.

http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf
http://www.gedlee.com/downloads/rooms%2 ... s_norm.pdf
Ben ik nu ook van overtuigd, heb nu 4 subs en dat is toch wel een merkbaar en meetbaar verschil, de bas is met meerdere subs veel gelijkmatiger door de gehele ruimte!

Amanda
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Martijn H

Bericht door Martijn H »

Keer 4 en dan volgens de geddes manier in je studio zetten.

Lees ook eens het topic "ultieme laagweergave" eens door anders.. Staat veel nuttige info!
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Contacteer:

Bericht door amanda »

En hier (halverwege) metingen en onderbouwing van 4 subs (wellicht is er met een uitgebreidere dsp unit nog meer resultaat te behalen!):
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... wrapheader
pmx
Contacteer:

Bericht door pmx »

bedankt voor de reacties, heel waardevol!

4 subs is zeker een punt, maar niet altijd de holy grail. belangrijk is in mijn geval dat mijn room vanaf de grond opgebouwd wordt, dat levert een stuk minder (typische) problemen op en dus kan je met een conventioneler systeem ook een prima respons en dekking krijgen. dat met soffit mounted de respons veranderd is logisch, maar dat is ook prima te corrigeren voorzover nodig. voor het complete systeem komt een custom dsp te draaien die fase en freq respons recht trekt, en de subs goed laat aansluiten op de mains. de subs krijgen eigen d/a conversie, via mijn avocet. zo hoef je het filter van de lips ook niet opnieuw te ontwerpen.

qua speakers: ik denk dat het idd tussen css en dayton gaat. kent iemand de titanic serie van dayton en hoe is die in vergelijking tot de references?
arjank

Bericht door arjank »

zo hoef je het filter van de lips ook niet opnieuw te ontwerpen
Alleen een dsp die de complete luidspreker (dus niet de units apart) corrigeert vind ik een beetje te kort door de bocht. Voor een compromisloos systeem zou ik toch echt de units van de complete luidspreker opnieuw op elkaar afstemmen. Ze zitten in feite in een nieuwe behuizing. Het kan zelfs zo zijn dat je crossover punten moet wijzigen om de onderlinge fase goed te krijgen, etc......
Anders zou je toch ieder willekeurig luidspreker systeem middels een dsp " perfect" kunnen krijgen?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

pmx schreef:
bedankt voor de reacties, heel waardevol!

4 subs is zeker een punt, maar niet altijd de holy grail. belangrijk is in mijn geval dat mijn room vanaf de grond opgebouwd wordt, dat levert een stuk minder (typische) problemen op en dus kan je met een conventioneler systeem ook een prima respons en dekking krijgen. dat met soffit mounted de respons veranderd is logisch, maar dat is ook prima te corrigeren voorzover nodig. voor het complete systeem komt een custom dsp te draaien die fase en freq respons recht trekt, en de subs goed laat aansluiten op de mains. de subs krijgen eigen d/a conversie, via mijn avocet. zo hoef je het filter van de lips ook niet opnieuw te ontwerpen.

qua speakers: ik denk dat het idd tussen css en dayton gaat. kent iemand de titanic serie van dayton en hoe is die in vergelijking tot de references?
Dat zal je nog gaan tegenvallen. Golflengtes in het sub zijn te lang om helemaal goed aan te kunnen pakken met kamerafmetingen. Werkt wél natuurlijk, maar waarschijnlijk niet zaligmakend over een groot gedeelte van de kamer. (waar zitten klanten als ze luisteren?) met eq en een gunstige kamer/plaatsing krijg je het naar mijn inziens wel goed op de luisterplek bij 2 subs. Maar als je toch veel geld inversteert waarom dan niet ook een perfecte audio-indeling?..

Is heel simpel te doen eigenlijk, maar volgens mij heb je nog geen artikelen gelezen over dit onderwerp..
indoubt

Bericht door indoubt »

500 Liter per kast doet mij al snel denken aan een serieuze sub. Precision devices 2150 bijvoorbeeld :mrgreen: http://www.speakerstore.nl/products/speaker/202/detail
amanda
Contacteer:

Bericht door amanda »

De metingen met 2 subs ten opzichte van 4 subs lieten bij mij toch wel een heel groot verschil zien. Met alleen 2 subs kregen we de curve niet goed, de maximale gain (+ of - 15 dB) was niet genoeg om alles recht te trekken. Met 4 subs was dit wel het geval.

Ik ben vrij eigenwijs en geloofde niet zo erg in 4 ten opzichte van 4 subs, nu ik de metingen gezien heb bij mij zweer ik er bij!

Wat voor dsp ga je eigenlijk gebruiken?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De extreem dure woofers zou ik links laten liggen. Die kwaliteit hoor je niet terug als je sublaagsysteem sowieso al voldoende headroom heeft.
Boppo84

Bericht door Boppo84 »

Al had ik oneindig budget, dan zou ik het denk ik niet veel gekker maken dan 4x een CSS SDX15 met elk ongeveer 400W en DSP. Als ik gewoon veel te besteden had, zou ik, afhankelijk van wat ik kwijt kan, 4x Dayton Audio RSS265HF of groter RSS390HF met iets van 200W en DSP. En kasten groter dan wat nodig is voor een Q van 0,5 lijkt me ook niet echt een grote meerwaarde hebben.
Plaats reactie