De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Het leek mij leuk om jullie te laten meegenieten van de bouw van mijn her op te bouwen 300B versterker.
Her op te bouwen omdat de vorige poging een geweldige brombak was geworden die ik, zelfs met hulp, niet bromloos kreeg.

Nou sta ik niet bekend om mijn verschrikkelijk snelle bouwtempo, dus ik hoop dat jullie langere tijd plezier van gaan hebben.

Laat ik beginnen met de behuizing, na vorige bouwsels (6EM7 en 5902 versterkers) is hout mij wel erg goed bevallen en het is makkelijk te bewerken.
Hier dus de mahoniehouten delen, gezaagd op een takkiewakkie zaagtafel en gefreesd op een even zo goede freesbank, allebei van de gamma :lol:
Bijlagen
DSC00148.JPG
DSC00147.JPG
DSC00146.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

En zo ziet het er uit als het in elkaar is gelijmd en de eerste onderdeeltjes erin zitten....
Bijlagen
DSC01166.JPG
DSC01167.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Die bodem, gewoon van berkenmultiplex en iets aluminium
Bijlagen
DSC01173.JPG
DSC01174.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

En dan nu het voordeeltje wat ik heb, er staan een lasertafel op mijn werk.....
Dus tekening gemaakt in autocad, van onderste bovenplaat en afdekplaat, op een stickie gezet, en snijden maar door het 2.5 mm dikke RVS

Ik heb gekozen voor een dubbele bovenplaat zodat ik dan alle boutjes en moertjes niet meer zie.

Nu eerst even koffers pakken en 2 weken, met een korte tussenpauze, naar Zweden.
(ja het is een enorme rotbaan....)
IMG_0892.JPG
Bijlagen
De onderste bovenplaat met al wat onderdelen
De onderste bovenplaat met al wat onderdelen
De binnenkant
De binnenkant
DSC01165.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

En hier ligt de rest van de onderdelen...
Bijlagen
DSC01172.JPG
DSC01171.JPG
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door TubeHead »

595ss schreef:
Nou sta ik niet bekend om mijn verschrikkelijk snelle bouwtempo,
Dat heeft iedereen denk ik wel ;)

Ziet er zeer netjes uit allemaal !! vooral die laser gesneden boven platen =P~
Twijfel er niet aan dat deze versterker super mooi word ;)

Ga je 2 weken de windmolens in ?
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Niet helemaal, 3 dagen werken, 2 dagen thuis, 7 dagen vakantie O:)
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door HoMeR »

Wordt vast mooi !

En wat staan er voor speakers te wachten ?????
Die Fonken is dus al afgevallen ??
En wat is dat voor een andere Fostex erbovenop ???
:-s
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door SARK »

Erg mooi zoals je de paneelmeters hebt gemonteerd :!:
Bijlagen
DSC01167.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

De onderste is een ontwerp wat te vinden is op http://www.audiotropic.net/realIndex.html, fonken is bekend, daarboven op staat een micro-fonken met een B3N ernaast.
Fonken klinkt wel erg lekker dus dat is een blijvertje, de 168 sigma waarschijnlijk ook. De rest is om af en toe wat om handen te hebben......
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Eindelijk weer een paar uurtjes over gehad afgelopen maand en weer eens wat dingetjes gedaan, zoals twee spanningsregelaartjes gebouwd voor de gelijkspanningsgloei van de 300b's.

Ze worden gemonteerd op de gelijkrichter zelf, die op zijn beurt weer de grondplaat gebruikt als koeling. (voor zover dat nodig is.)

De LM338's worden straks seperaat op een koellichaam aan de binnenkant van de kast gemonteerd.
DSC01425.JPG
Bijlagen
DSC01433.JPG
DSC01430.JPG
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Ook heb ik zelfs nog even tijd gehad om de volumeregelaar Beyonce even aan de tand te voelen

http://diyparadise.com/web/index.php?op ... &Itemid=26

Na een geslaagde test mbt de werking heb ik deze ook alvast ingebouwd.
Omdat ik niet van al te felle lichtjes op versterkers hou, zit het display achter een grijsfiltertje.
Bijlagen
DSC01426.JPG
DSC01428.JPG
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Nijn »

Ten eerste: wat een mooi ding! Ziet er erg netjes uit zeg!

Ten tweede: hoe zit dat met je in- en uitgangen. Ik zie 6 tulpbussen en 6 banaanstekkers..?

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door b_force »

595ss schreef:
Ook heb ik zelfs nog even tijd gehad om de volumeregelaar Beyonce even aan de tand te voelen

http://diyparadise.com/web/index.php?op ... &Itemid=26
Waar heb je die kunnen bestellen?
Ik kan het niet vinden op de link die je geeft.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Miniwatt »

Moet je naar de E-store gaan ;)

http://diyparadise.com/shop/index.php?m ... cts_id=102

Yeo verkoopt ook een LDR-volumeregelaar, erg mooi, die heet Eva. Allebei uitverkocht weliswaar :(
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door b_force »

SGD225,- ?

Is SGD dollars ofzo?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Miniwatt »

Haha, dat moest ik ook effe opzoeken: SinGapore Dollar ;)
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door RobertD »

Dat ziet er veelbelovend uit. Zeker voor een takkiewakkie zaagmachine.

Als je op deze nette manier blijft bouwen zit dat met die brom wel snor.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door b_force »

Nooooooit van gehoord.

Maar dat is dan 108,52 euro.
Prijzig bordje....
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

Martin,

Ten eerste, dankjewel

Ten tweede

6 x tulp is 3 x l, 3 x r in, 6 x banaan is 2 x 0 & 2 x 4 ohm & 2 x 8 ohm

b_force, kijk eens bij DHT Rob zijn site, dan kom je nog meer spullen van DIY tegen.

http://www.dhtrob.com

Groet Rob
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

En toen gebeurde het, vrouwlief wilde haar pianokrukje spuiten en ging op zoek naar een bus primer.
Die stond dus boven de versterker, veilig op een plank.
Als je hem niet helemaal goed vastpakt, dan valt hij...bovenop een condensatorpennetje, en dan ziet de versterker er als volgt uit :(
Bijlagen
DSC01973.JPG
gelukkig stond de ombouw er ook vlak naast
gelukkig stond de ombouw er ook vlak naast
Ik heb weer wat te doen
Ik heb weer wat te doen
DSC01971.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door k.p. »

Aii dat is wel zonde. Heeft ze het overleefd ;)?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Leeuwarden »

De spuitbus werd geperforeerd?

Balen zeg! :(
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door 595ss »

De spuitbus werd inderdaad geperforeerd en is als een dolle gaan tollen.
Gelukkig kon ze hem snel pakken en in de pianokruk stoppen. (die zit van binnen dus al mooi in de primer...)

Naar omstandigheden maakt ze het nog redelijk goed.
Bijlagen
DSC01979.JPG
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: De Bouw van een Stanley/oliver 300B

Bericht door Leeuwarden »

Fotootje van haar nadat ze het gevecht met de spuitbus had gewonnen? 8)
Plaats reactie