Vragen mbt subwoofer kist

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door MarkoR »

Goedmiddag, ik wou graag morgen middag beginnen met het bouwen van een subwoofer kist. Nu heb ik alleen nog enkele vragen mbt het aantal liters. Het ontwerp van de kist staat hieronder!

Mijn vragen:

1 Neem ik het aantal liters van de subwoofers zelf ook mee?
2 Hoeveel liter is een verstekers? ik neem aan vrij weinig omdat hij extern gemonteerd word via een gat.
3 Hoe werkt het met de poort? Volgens opgave moet hij bhl 30 7 23 zijn. Maar als ik de linker kast 30 cm maak dan is de opening van de poort naar boven zeg maar. Maar word de poort dan niet langer? dus ook 30 cm? Misschien is het moeilijk te begrijpen, HOpelijk zeggen onderstaande plaatjes meer dan 1000 worden.

Sorry voor mn bad paint skills, maar ik zit echt met liters, ik ga snel te veel liters creeeren anders..

Kleine EDIT: Linker kast moet 13 liter worden en rechter 11 liter.
Bijlagen
sub.jpg
Gebruikersavatar
Waldekker
Ook commercieel actief
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 19:54

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Waldekker »

Alle extra zaken die je in de kast stopt moet je van het volume aftrekken.
Wol het tegenovergestelde; als je de gesloten zeide volstopt met vol mag je er 20% volume bijtellen.
Poort oppervlakte en diepte exact zo houden als in de berekeningen.
De open gedeelte met matten wol op de wand of noppenschuim maar niet volstoppen.

Je bouwt een bandpass speaker, erg mooi, klinken goed die dingen. Heb je ook geen actieve filtering nodig in princiepe.

Waar heb je het ontwerp vandaan? of heb je het zelf berekend?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Vuurkat »

MarkoR schreef:
3 Hoe werkt het met de poort? Volgens opgave moet hij bhl 30 7 23 zijn. Maar als ik de linker kast 30 cm maak dan is de opening van de poort naar boven zeg maar. Maar word de poort dan niet langer? dus ook 30 cm? Misschien is het moeilijk te begrijpen, HOpelijk zeggen onderstaande plaatjes meer dan 1000 worden.
Met Boxsim kan je simuleren wat er gebeurt als de poortopening dicht bij een wand zit. Over het algemeen lijkt de poort langer te zijn als de opening in de buurt van een wand zit.

Controleer wel even of het ontwerp klopt, toen ik het simuleerde kreeg ik geen mooi plotje.
Gebruikersavatar
Waldekker
Ook commercieel actief
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 04 okt 2009, 19:54

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Waldekker »

inderdaad...
ik gebruik boxsim eigenlijk nooit, ik heb het wel..
maar zoals je speaker getekend is is de poort aanzienlijk langer. Het zelfde kun je ook juist gebruiken om je poort langer te maken..
Het is opgelost als je de poort groter maakt.
ik raad mn klanten altijd aan uitschuifbare tunnels te gebruiken.. heel gemakkelijk. alleen komt er ietwat poortruis uit de ronde tunnels, maar ook dat is afhankelijk van de tuning..
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door MarkoR »

Wacht even ik snap het even niet helemaal... wat doe ik nou precies verkeerd? het ontwerkp schijnt uit een visaton blad te komen? grote folder? komen dan 2 GF250 van visaton in. De eigenaar vertelde mij dit:

vg = gesloten volume = 11 liter (hou rekening met het volume van de
> versterker)excl.versterker inbouw
> Vv = open volume = 13 liter
> I = de lengte van de poort = tussen 20 en 25 cm (open oppervlakte moet
> 210cm2 zijn)
> hoe langer de poort hoe lager de bas en minder db's
>
> Dus als de kast 30 breed is moet hij +/- 7 cm zijn 30x7=210
> 35 breed is moet hij +/- 6cm zijn 35x6=210
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Vuurkat »

Ik krijg geen mooi plotje met het opgegeven ontwerp (wel een redelijke als je 1 woofer weglaat), maar misschien doe ik iets fout en krijgt iemand anders wel een mooi plotje?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Henkjan »

ik gok dat omdat een vd woofers gestippeld getekend is, dat er ook maar 1 in hoort, dat ze aan willen geven dat het niet uit maakt hoe je de woofer monteert
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door SARK »

Misschien handig als de topicstarter het schema post of een link naar het online-schema, dan hoeven we ook niet te gokken :idea:
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door MarkoR »

Ik heb dit gehoord van diegene waarvan ik ze kocht, die zei dat het in de folder van visaton stond. Maar ik heb van het weekend een basis gebouwd en naar mijn idee gaat dit niet werken.. Daarom, heb ik weer een vraag voor jullie, Kunnnen jullie voor mij 2 kisten simuleren voor de GF250, ik las op het visaton forum kisten van 50 liter icm een br 25.50. Wat vinden jullie hiervan?
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door MarkoR »

Klein trapje in dit topic. Wil dus nu een andere kist maken, maar ik kan niet echt overweg met boxsim, zou dus 1 van jullie een kistje voor mij willen simuleren voor 2 gf250 2 * 4 ohm?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Vuurkat »

Hoe groot mag die maximaal zijn? Wil je 1 grote of 2 kleine?

Ik heb net wat geprobeerd met Boxsim, ik kwam uit op twee kasten van elk 60L afgestemd op 30Hz. Maar als de metingen van Visaton kloppen krijg je wel een bult van 2dB op ongeveer 57Hz.
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door MarkoR »

Super bedankt casper, ik wil ze graag in 1 kast, Hij kan bij mij goed in de hoek staan kwa ruimte! Maar zou ik dan gewoon 1 kast maken van 120 liter met 1 poort?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Vuurkat »

Ja, dat kan. Als hij kleiner moet kan je ook de woofers isobarisch gebruiken, dan heb je maar 30L nodig (maar dan krijg je wel een enorm lange poort en je hebt wat minder output).

Met 100-120L voor de twee woofers met twee BR25.50 poorten (en dempingsmateriaal) erin kom je -3dB rond de 30Hz uit. Maar als je toch zo'n grote kast krijgt, is een transmissionline dan niet iets?

Zonder dempingsmateriaal komt de subwoofer wat lager, maar misschien is de bas dan ook wat minder strak.
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door MarkoR »

IK zat zelf te denken om gewoon een slot poort te maken! Maar wat is een transmissionline kist? wat zijn de voordlen hiervan? Isobarisch lijkt mij gewoon niet super, "ik weet niet waarom" maar ik wil iig veel output!
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door KILLorBE »

MarkoR schreef:
Maar wat is een transmissionline kist?
Klik :wink:
MarkoR
Berichten: 41
Lid geworden op: di 27 jan 2009, 11:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door MarkoR »

Ik ga van het weekend bezig om een isobarnic kist te maken, maar kan iemand me helpen met de poort? Casper heeft me al HEEL veel geholpen met het berekenen van de grote van de kist. Hij zal ongveer 3o liter worden.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Vuurkat »

Graag gedaan, maar zoveel was het niet hoor :wink:

Voor de poort kan je bijvoorbeeld een maken van 25 bij 3 cm en 60 cm lang, dan kom je op een afstemfrequentie van 32Hz.

(ik ga er nu van uit dat je dempingsmateriaal gebruikt, ik zie dat Visaton dat ook doet in al z'n subwoofers)
harmen13
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 22:05

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door harmen13 »

hallo

kunt u mijn subwoofers berekenen het zijn de zelfden
en ik wil ze eigenlijk in 1 kist hoeveel liter kist moet ik hebben?

8" Dual 4 ohms Natural Sound Series Subwoofer
Power Handling:
Peak: 400 watts
RMS: 200 watts
Impedance: 2- or 8- ohms
Non-Pressed, non-transfer paper cone
PHAT Foam surround
KM3 Coated to prevent cone distortion
Lug Lock Terminals
Patent Pending
1.5” 4-Layer ASV Voice Coil
30 oz. Strontium Magnet
Frequency response: 30-1000 Hz
Sensitivity: 90 dB
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door Vuurkat »

Hoeveel woofers zijn het?
Is het voor in de auto of voor thuis?
Gaat het om de Audiobahn AW831T?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Vragen mbt subwoofer kist

Bericht door nxs77 »

MarkoR schreef:
IK zat zelf te denken om gewoon een slot poort te maken! Maar wat is een transmissionline kist? wat zijn de voordlen hiervan? Isobarisch lijkt mij gewoon niet super, "ik weet niet waarom" maar ik wil iig veel output!
Ik heb een paar jaar geleden een kist gemaakt met erin 2 8" 30 jaar oude philips woofers. Ze zitten er ook isobarisch in en het speelt erg lekker. geluid is goed maar omdat het een 6e orde bandpass is komt er niet veel db's uit.
Voor op de slaapkamer is dat ook niet erg trouwens..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”