Gloeidraad... Gelijk of Wisselspanning ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
TubeHead

Gloeidraad... Gelijk of Wisselspanning ?

Bericht door TubeHead »

Vroeg me af...

Bij buizen schema's worden vaak gelijkspanning voor gloeidraden gebruikt vanwege de "brom".
Maar als ik kijk naar de schema van de buizenbak die ik hier heb staan word gewoon door wisselspanning.. en hoor echter geen brom.

Voor RIAA voortrappen kan het me wel iets bij voorstellen vanwege de zeeeer lage amplitude van het signaal.

Maar voor gewone versterkers.. is dat nou wel zo nodig dat gelijk richten ? :-s

Iemand ervaringen mee ? Zit er ook verschil in qua sound ?
audiomanics
Contacteer:

Re: Gloeidraad... Gelijk of Wisselspanning ?

Bericht door audiomanics »

Bij indirect verhitte buizen (zoals de meesten) heb ik weinig tot geen verschil kunnen merken. Wat mogelijk nog wel enige invloed heeft, is de bekabeling: door de relatief hoge stromen storen de gloeistroomdraden behoorlijk.. zelfs als ze getwist zijn is een strooiveld om de bedrading redelijk aanwezig. DC heeft ook dat strooiveld maar nul Hz is niet te horen..
Voorwaarde om ac in de buis goed af te schermen zijn het "nullen" van de AC-gloeidraadspanning (met twee weerstandjes van 100 ohm naar aarde bijv) en een stabiele spanning op de kathode (R+C dus).. In het geval van alleen een weerstand in de kathode kan DC iets minder brom geven.
Bij de direct verhitte buizen komt daar nog een ander punt bij: stel dat je de gloeidraad met 5 Volt moet voeden. De gloeidraad is de Kathode in deze buizen.. Aan de min-zijde is de Ugk dan 5 volt lager dan aan de plus zijde.. Ofwel daar worden minder electronen afgestoten dan aan de ander zijde... je krijgt, in de buis, een scheve belasting.. Bij AC heb je dat ook, maar wisselend.. Het blijft dus een compromis.. Bij AC voeding zie je bij direct verhitte buizen dus ook bijna altijd een ontbrompotmeter. Nog een punt bij direct verhitte buizen is dat die DC voeding in feite een kortsluiting is voor wisselspanning. Een goede stroombron (ri = oneindig) is daar een stuk beter.. daarom heb ik destijds de VCCS (Voltage Controlled Current Source) ontworpen, later opgevolgd en redelijk veel nagebouwd door de VCCS2.
Over het algemeen zul je bij DC ook redelijk veel effort moeten steken om onder alle omstandigheden de gloeispanning op nivo te moeten houden.. De weerstand van de gloeidraad is niet constant namelijk..

Kees
BertDB

Bericht door BertDB »

Het kost je bovendien een extra schakeling om buizen dc te voeden, terwijl je met AC direct van de transfo kan nemen.

Uit persoonlijke ervaring vind ik het beter om direct verhitte buizen DC te voeden met een stroombron, niét met een spanningsbron.
Dergelijke schakelingetjes vind je terug bij bv tentlabs of kan je makkelijk zelf maken.
AC gevoed vind ik ze 'warmer' klinken, mss door de harmonischen van de wisselspanning ? :? , maar moeilijker stil te krijgen..

Indirect verhitte buizen kies ik de ene keer AC, de andere keer DC, met voorkeur voor DC ;)

Eindtrioden zou ik altijd AC voeden. Vaak slurpen deze zodanig veel stroom dat je al een erg uit de kluiten gewassen DC voeding mag nemen.
Hierbij zet je dan een ontbrompotmetertje, en dat werkt verbazend goed om de buis stil te krijgen.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Bedankt voor jullie reacties ! Dan ga ik bij mn huidige project lekker voor de AC gloei :D
Plaats reactie