onaangename lucht

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

Hallo iedereen,

ik wil na een paar jaar niets te hebben gedaan aan mijn Scanspeak Evenst deze luidsprekers eens afmaken. De kasten zitten al in elkaar en moeten alleen afgelakt worden.

Wat mij echter opvalt is dat er een vrij sterke onaangenaame lucht van waarschijnlijk het MDF af komt. Deze lucht komt vooral uit de kast, de buitenkant heeft al een grondlaagje. De lucht is zo sterk dat je deze heel duidelijk ruikt zodra je de kamer binnenkomt. Helaas kan ik niet goed meer in de kast met mijn handen zodat ik de binnenkant niet kan lakken.

Ik moet wel even vermelden dat de kasten een tijd lang in een vrij vochtige ruimte hebben gestaan, maar daarna hebben ze weer een lange tijd gewoon in de kamer gestaan. Hebben jullie soortgelijke ervaringen en hebben jullie wellicht een idee wat ik aan dit probleem kan doen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: onaangename lucht

Bericht door Henkjan »

beestjes in de kast? nest muizen?
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

Re: onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

Hallo,

nee er zitten geen beestjes in...
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Re: onaangename lucht

Bericht door HoMeR »

Hoi,
MDF is natuurlijk niks meer dan gelijmd (en dan ook nog niet eens watervast, normaal gesproken) zaagsel.
In een vochtige omgeving neemt dit vocht op; en vochtig zaagsel gaat rotten. En rotten stinkt.
Dit is waarschijnlijk de verklaring. Een remedie weet ik zo ook niet. Sorry........ :(
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: onaangename lucht

Bericht door SARK »

Het vocht kan ook in het dempingsmateriaal zijn getrokken (als dat er in zit), je zou dit er uit kunnen halen en een paar dagen wachten alvorens nogmaals een reukcontrole te doen.
Als het echt de kast zelf is zou ik niet te lang doorgaan en de de kasten opnieuw bouwen.
Gebruikersavatar
KILLorBE
Berichten: 280
Lid geworden op: do 12 jun 2008, 23:17
Locatie: Nijmegen

Re: onaangename lucht

Bericht door KILLorBE »

HoMeR schreef:
Hoi,
MDF is natuurlijk niks meer dan gelijmd (en dan ook nog niet eens watervast, normaal gesproken) zaagsel.
In een vochtige omgeving neemt dit vocht op; en vochtig zaagsel gaat rotten. En rotten stinkt.
Dit is waarschijnlijk de verklaring. Een remedie weet ik zo ook niet. Sorry........ :(
Dat valt volgens mij wel mee met MDF, tenminste ik heb een MDF pakketje liggen dat ook vochtig is geweest (en krom getrokken), maar het ruikt minder naar hout of iets anders dan de 'nieuwe' plaat MDF die ik heb.
Maar goed, als je last hebt van fungi dan is het misschien anders.

@ Jeroen: heb je de onderkant al bekeken? misschien dat die doorweekt is of zo en er nu plantjes onderin groeien die zijn gaan rotten?
Met wat meer info kunnen we misschien iets beter bedenken...zaten er drivers in (gesloten kast?), zat er dempings materiaal in, waar ruikt het naar? (Meestal kun je ruiken wat het is, verweerde was, natte hond, rotte vis...etc.).
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

Re: onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

bedankt voor jullie reacties. Zo op het oog lijkt het MDF in goede normale conditie. Dus geen vreemde kleuren o.i.d., het ziet er gewoon uit. Ik had nog een plaat in de garage staan, hier hebben de kasten ook gestaan, achteraf duidelijk verkeerd om ze in deze vochtige ruimte te laten staan, maar deze platen zien er ook normaal uit en geven een gelijke vieze lucht.

Ik ga zo meteen even wat foto's maken en deze post ik zodat het wat duidelijker wordt!

Het idee van opnieuw bouwen is niet erg aantrekkelijk, want het heeft me veel tijd gekost deze kasten te maken, vooral de verzinkingen voor de drivers, deze zijn echt erg goed gelukt, ze zijn dusdanig passend dat je de driver echt even wat moet aandrukken en dan klikt hij in het frame. Ook liggen ze helemaal flush, vandaar dat ik eerst graag uitzoek wat er aan de hand is, voordat ik helemaal opnieuw begin...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: onaangename lucht

Bericht door richard »

HoMeR schreef:
Hoi,
MDF is natuurlijk niks meer dan gelijmd (en dan ook nog niet eens watervast, normaal gesproken) zaagsel.
Was het maar zaagsel, MDF is geperst houtpulp. Qua materiaal en opbouw eerder vergelijkbaar met dik karton of papier.
jeroen81 schreef:
Ik ga zo meteen even wat foto's maken en deze post ik zodat het wat duidelijker wordt!
Ik zal eens aan de foto's snuffelen.

Misschien dat je de kasten een tijdje in een droge omgeving moet laten luchten, als de geur doet denken aan nat papier zal de geur waarschijnlijk wel verdwijnen.
EJH
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 nov 2008, 21:12
Locatie: herveld

Re: onaangename lucht

Bericht door EJH »

Mdf kan weldegelijk flink gaan meuren als het vochtig is geweest :-&
Ik hoop voor je dat het wegtrekt(anders een geurboompje erin hangen :) )
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

Re: onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

bij deze een aantal foto's van de kast:

http://www.fotobestelservice.nl/prive/box1.jpg (voorkant)
http://www.fotobestelservice.nl/prive/box2.jpg (onderkant)
http://www.fotobestelservice.nl/prive/box3.jpg (hoek onderkant)
http://www.fotobestelservice.nl/prive/box4.jpg (hoek onderkant)
http://www.fotobestelservice.nl/prive/box5.jpg (hier kijk je van onderaf de transmissielijn in, rechts zie je loodbitumen aan de wand bevestigd)

hopelijk verduidelijkt dit wat.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: onaangename lucht

Bericht door SARK »

Als ik de foto's zo zie dan is het toch wel mogelijk om de binnenkant van een verflaag te voorzien (mits de kast inmiddels echt helemaal droog is), je hoeft het niet netjes te doen ... als de binnenkant maar gesealed is. Kast op z'n kop, rollertje aan een stokkie en rollen maarrrrrr :idea:
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

Re: onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

Hoi Sark,

dat lijkt mij ook een goed idee! Nu heb ik de grondlaag op de buitenkant van de kast met acrylverf gedaan, dus wil ik de binnenzijde ook met acryllak doen. Moet ik eerst nog ontvetten en schuren voordat ik een grondlaag aan de binnenzijde aanbreng?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: onaangename lucht

Bericht door SARK »

jeroen81 schreef:
Hoi Sark,

dat lijkt mij ook een goed idee! Nu heb ik de grondlaag op de buitenkant van de kast met acrylverf gedaan, dus wil ik de binnenzijde ook met acryllak doen. Moet ik eerst nog ontvetten en schuren voordat ik een grondlaag aan de binnenzijde aanbreng?
Als je er bij kunt komen lijkt me een schuurpapiertje wel verstandig, wat de verfsoort betreft ... mijn gevoel zegt dat je hier alkydverf moet gebruiken.
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

Re: onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

Hoi, ik denk dat ik houtlak op waterbasis ga gebruiken omdat dit niet na verloop van tijd kan afbladderen. Ik zal de projectvoortgang hier bijhouden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: onaangename lucht

Bericht door SARK »

jeroen81 schreef:
Hoi, ik denk dat ik houtlak op waterbasis ga gebruiken omdat dit niet na verloop van tijd kan afbladderen. Ik zal de projectvoortgang hier bijhouden.
Wat bedoel je hiermee, dat lak op peutbasis gaat op een gegeven moment wel afbladderen :?:
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

Re: onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

Hallo Sark, het was slechts een idee, ik dacht dat houtlak misschien langer goed zou blijven?

Verder ga ik toch eerst even de luchtvochtigheid meten om zeker te zijn dat de kast niet bezig is vocht aan de omgeving af te geven, in dat geval zou ik eerst de kast moeten laten "drogen".

Ik zal de voortgang hier blijven posten en alvast bedankt voor jullie bijdragen!
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

Re: onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

ik heb de luchtvochtigheid gemeten en deze is gelijk aan die van de omgeving, dus de kasten zijn gereed om van binnen gelakt te worden.

Nu lijkt mij een laagje grondverf op acrylbasis het makkelijkste, ik neem aan dat deze verf goed genoeg is?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: onaangename lucht

Bericht door richard »

Op mdf zit een harslaagje, de verf moet daar op houden. Of de gekozen verf dat doet zou je op een proefstukje kunnen proberen.
Gebruikersavatar
jeroen81
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 14:00
Locatie: Emmen

Re: onaangename lucht

Bericht door jeroen81 »

Hallo mensen,

na schuren plamuren en lakken lijkt het er op dat de lucht reeds minder is geworden!
Plaats reactie