versterker probleem
Moderator: Beheerdersteam
versterker probleem
Ik gebruik al geruime tijd met tot nu toe volle tevredenheid een Hafler 9270 eindversterker. Omdat ik de versterker heb moeten verplaatsen naar een open houten kast, blijkt dat de trafo brom, die voorheen ook al aanwezig was, nu veel beter en storend te horen is.
Deze brommende trafo is een bekend probleem van de hafler's.
Nu denk ik er over om er een ringkern voor in de plaats te zetten, maar ik heb eigenlijk niet de goede gegevens.
Het enige dat ik weet dat de trafo 2x 48 volt geeft, maar het vermogen weet ik niet, daarbij is de ruimte ook nog enigsinds beperkt (hoogte max 8cm en doorsnede max 14cm), en zal vermoedelijk ook een iets afwijkende spanning (45 of 50 volt) krijgen, omdat deze standaard alleen maar aangeboden worden.
Het schema en technische gevens heb ik hier kunnen vinden, alleen geen duidelijkheid over het vermogen van de trafo.
http://www.hafler.com/techsupport/pdf/9 ... mp_man.pdf
Heeft iemand hier een idee voor of misschien toch nog een oplossing om de bestaande trafo bromvrij te maken?
Hardy
Deze brommende trafo is een bekend probleem van de hafler's.
Nu denk ik er over om er een ringkern voor in de plaats te zetten, maar ik heb eigenlijk niet de goede gegevens.
Het enige dat ik weet dat de trafo 2x 48 volt geeft, maar het vermogen weet ik niet, daarbij is de ruimte ook nog enigsinds beperkt (hoogte max 8cm en doorsnede max 14cm), en zal vermoedelijk ook een iets afwijkende spanning (45 of 50 volt) krijgen, omdat deze standaard alleen maar aangeboden worden.
Het schema en technische gevens heb ik hier kunnen vinden, alleen geen duidelijkheid over het vermogen van de trafo.
http://www.hafler.com/techsupport/pdf/9 ... mp_man.pdf
Heeft iemand hier een idee voor of misschien toch nog een oplossing om de bestaande trafo bromvrij te maken?
Hardy
Re: versterker probleem
Misschien kun je hem ergens (laten) impregneren. Als de brom wordt veroorzaakt door een gelijkstroomcomponent op de netspanning wil een DC-blokker ook wel helpen.
Rubber ringetjes om de trafo boutjes wil ook nog wel eens helpen, dan resoneert de kast niet zo mee.
Dit is, zoveel ik kan bekijken, fabrieksmatig al gebeurd.Misschien kun je hem ergens (laten) impregneren
De trafo hangt van oorsprong al in rubbers, maar dat is blijkbaar niet genoeg.Rubber ringetjes om de trafo boutjes wil ook nog wel eens helpen, dan resoneert de kast niet zo mee.
Hardy
Het kan zijn dat in de loop der tijd toch wat wikkelingen of lamellen van de trafo los zijn komen te zitten.
Heb je dit al gecontroleerd? Het omdraaien van de netstekker helpt soms ook wel wat.richard schreef:...Als de brom wordt veroorzaakt door een gelijkstroomcomponent op de netspanning wil een DC-blokker ook wel helpen.
Helaas, maar ik heb al deze mogelijkheden al geprobeerd, het is zoals al aangegeven een bekend probleem van de haflers.
Omdat hafler zich hoofdzakelijk op de PA markt heeft begeven en daar dit probleem geen bezwaar is (werden zelfs ook nog zoemende ventilatoren ingebouwd), heeft men er hier, bij deze niet PA versterker, dus geen aandacht aan besteed.
daarom wil ik ook een ander trafo monteren.
Dus mijn vraag is dan ook, kan ik hiervoor ongestraft de spanning verhogen naar 2x 50 volt (uiteraard met eventuele correctie van de rustroom) en welke stroom moet deze minimaal kunnen leveren, of is het verstandiger om toch een trafo te kiezen die 45 volt leverd.(zie schema cq technische gegevens).
Ik kom hier zelf niet goed uit.
Hardy
Omdat hafler zich hoofdzakelijk op de PA markt heeft begeven en daar dit probleem geen bezwaar is (werden zelfs ook nog zoemende ventilatoren ingebouwd), heeft men er hier, bij deze niet PA versterker, dus geen aandacht aan besteed.
daarom wil ik ook een ander trafo monteren.
Dus mijn vraag is dan ook, kan ik hiervoor ongestraft de spanning verhogen naar 2x 50 volt (uiteraard met eventuele correctie van de rustroom) en welke stroom moet deze minimaal kunnen leveren, of is het verstandiger om toch een trafo te kiezen die 45 volt leverd.(zie schema cq technische gegevens).
Ik kom hier zelf niet goed uit.
Hardy
Nog eventjes, je schrijft dat je de bom pas goed ging horen toen je de verterker op een houten kast plaatste.
Blijkbaar resoneert de kast mee. ik heb wel eens iets gelezen over simpele trillingsdempers. die maak je van siliconenkit die je opspuit in een plastic ijsblokjes bakje. schijnt heel goed te werken.
had je zo iets al geprobeerd.?
Blijkbaar resoneert de kast mee. ik heb wel eens iets gelezen over simpele trillingsdempers. die maak je van siliconenkit die je opspuit in een plastic ijsblokjes bakje. schijnt heel goed te werken.
had je zo iets al geprobeerd.?
Dit heb ik al wel eens toegepast bij een hardeschijf, die ik daarna tevens met dikke elastieken heb vastgezet, ook heb ik er ooit eentje in fietsbinnenband gehangen, dit werk ook erg goed.
Maar zo'n trafo heeft natuurlijk wel een heel ander gewicht en of ik dit dan met de bevestigings schroeven nog ontkoppeld krijg weet ik niet.
Uiteindelijk hang hij nu ook al in rubberen tules, maar de schroeven doen de ontkoppeling ook hier vermoedelijk weer teniet.
De brom is ook gewoon met de hand op de versterkerkast te voelen, alleen in een open omgeving valt het bijna niet op.
Hardy
Maar zo'n trafo heeft natuurlijk wel een heel ander gewicht en of ik dit dan met de bevestigings schroeven nog ontkoppeld krijg weet ik niet.
Uiteindelijk hang hij nu ook al in rubberen tules, maar de schroeven doen de ontkoppeling ook hier vermoedelijk weer teniet.
De brom is ook gewoon met de hand op de versterkerkast te voelen, alleen in een open omgeving valt het bijna niet op.
Hardy
Ik bedoelde dat je die siliconen blokjes onder de versterker moet zetten.
zijn de oorspronkelijke voetjes nog een beetje dempend of van hard/stug materiaal?
zijn de oorspronkelijke voetjes nog een beetje dempend of van hard/stug materiaal?
Sorry ! :oops:verkeerd begrepen.
Dat kan natuurlijk ook nog (ik ben niet zo snugger
),de originele voeten zijn massief dus dempen in het geheel niet, misschien ga ik dit nog eens proberen.
in ieder geval bedankt voor de suggestie.
Hardy
Dat kan natuurlijk ook nog (ik ben niet zo snugger
in ieder geval bedankt voor de suggestie.
Hardy
het komt hier vandaan:
http://www.audiofriends.nl/accessoires/demper/
Geniaal !ray5150 schreef:het komt hier vandaan:
Lees de rest van de site ook maar eens door,TubeHead schreef:Geniaal !ray5150 schreef:het komt hier vandaan:
Er staan nog veel meer van dat soort Low-budget oplossingen.