Rotel RCD-955AX
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Rotel RCD-955AX
Schuurfonds !
Kreeg van een goede kennis van me dit apparaat. Blijkt buizen-voortrap in te zitten. Heb echt geen idee wat ik in mijn huis gehaald heb, dus zoek raad, tips, weetjes en ga zo maar door van dit apparaat.
Voorop staat iets van Sound Gallery Tube Output Stage
Heb 3 foto's, die zal proberen te plaatsen. Staat er nu in elk geval bovenin eentje.
Hoor graag reacties.
Greetz,
Teddy
Kreeg van een goede kennis van me dit apparaat. Blijkt buizen-voortrap in te zitten. Heb echt geen idee wat ik in mijn huis gehaald heb, dus zoek raad, tips, weetjes en ga zo maar door van dit apparaat.
Voorop staat iets van Sound Gallery Tube Output Stage
Heb 3 foto's, die zal proberen te plaatsen. Staat er nu in elk geval bovenin eentje.
Hoor graag reacties.
Greetz,
Teddy
Re: Rotel RCD-955AX
Hoi,
Leuk apparaat heb je daar geregeld !
Sound Gallery (audiozaak in Groningen) heeft in de jaren '80 een buizentrap in een bestaande Rotel CD-speler gebouwd. Toevallig kwam ik daar over de vloer toen ze bezig waren met de bouw.......(tja, daar kon ik tenminste een paar buisvoetjes regelen).
De opzet is volgens mijn geheugen een SRPP-opzet; zoals in een van de Elektuur-buizen-boeken van R. zur Linde (Buizenversterkers; toepassingen voor hifi en gitaar) en dan het artikel "Aanhangsel" van Jos Humpig.
Een kennis van mij heeft zo'n speler in zijn installatie, en wil er niet meer vanaf...
Controleer in ieder geval de buizen en condensatoren.
Geweldig spelertje !
Misschien voor meer info
http://www.sound-gallery.nl/
Leuk apparaat heb je daar geregeld !
Sound Gallery (audiozaak in Groningen) heeft in de jaren '80 een buizentrap in een bestaande Rotel CD-speler gebouwd. Toevallig kwam ik daar over de vloer toen ze bezig waren met de bouw.......(tja, daar kon ik tenminste een paar buisvoetjes regelen).
De opzet is volgens mijn geheugen een SRPP-opzet; zoals in een van de Elektuur-buizen-boeken van R. zur Linde (Buizenversterkers; toepassingen voor hifi en gitaar) en dan het artikel "Aanhangsel" van Jos Humpig.
Een kennis van mij heeft zo'n speler in zijn installatie, en wil er niet meer vanaf...
Controleer in ieder geval de buizen en condensatoren.
Geweldig spelertje !
Misschien voor meer info
http://www.sound-gallery.nl/
Re: Rotel RCD-955AX
Dank voor jullie snelle reacties. Was zelf weer wat enthousiast geworden in Beetsterzwaag en toen liep ik dit ding tegen het lijf.
Ga maar eens een bezoekje brengen aan Sound Gallery. Woon op 15 km van de stad, dus dat moet lukken !
Ga maar eens een bezoekje brengen aan Sound Gallery. Woon op 15 km van de stad, dus dat moet lukken !
Re: Rotel RCD-955AX
Cary Audio Design - USA heeft deze speler ook van een buizentrap voorzien. Met 2x Golden Dragon 12AU7WA als kathodevolger rondom Dale weerstanden en met aparte ringkerntrafo.
Al snel ge-upgrade met Philips 6SN7WGTA en Jensen copperfoils.
Op de hoofdprint had Rotel al veel Black Gate elko's verwerkt.
Begin jaren 90 zat er in Amsterdam importeur van. Prijs toen ca. FL 2.500.
Uitstekend klinkende, zeer muzikale puur CD-speler; kan alleen geen SACD aan.
Pas vorig jaar verkocht ivm met aankoop OPPO BDP-83SE.
Al snel ge-upgrade met Philips 6SN7WGTA en Jensen copperfoils.
Op de hoofdprint had Rotel al veel Black Gate elko's verwerkt.
Begin jaren 90 zat er in Amsterdam importeur van. Prijs toen ca. FL 2.500.
Uitstekend klinkende, zeer muzikale puur CD-speler; kan alleen geen SACD aan.
Pas vorig jaar verkocht ivm met aankoop OPPO BDP-83SE.
Laatst gewijzigd door VT4C op za 30 apr 2011, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Rotel RCD-955AX
Hallo,
Ik ben ook in het bezit van een Rotel RCD 955AX CDspeler. Volgens mij heb ik hem zo rond 1993 nieuw gekocht en hij is nog geheel origineel.
Ondanks dat ik mijn zelfbouwspeakerboxen (na ruim 5 jaar .... ) nog niet af heb, vraag ik mij af of ik niet eens een ander CD-speler moet aanschaffen om een mooie upgrade te krijgen. Na een snelle scan denk ik aan een NAD C545.
Maar nu ik dit draadje lees bekruip mij de vraag: kan ik niet beter mijn Rotel modificeren cq renoveren?
Wie heeft er een advies?
Ik ben ook in het bezit van een Rotel RCD 955AX CDspeler. Volgens mij heb ik hem zo rond 1993 nieuw gekocht en hij is nog geheel origineel.
Ondanks dat ik mijn zelfbouwspeakerboxen (na ruim 5 jaar .... ) nog niet af heb, vraag ik mij af of ik niet eens een ander CD-speler moet aanschaffen om een mooie upgrade te krijgen. Na een snelle scan denk ik aan een NAD C545.
Maar nu ik dit draadje lees bekruip mij de vraag: kan ik niet beter mijn Rotel modificeren cq renoveren?
Wie heeft er een advies?
Re: Rotel RCD-955AX
Hallo iedereen !
Ik heb een kleine vraag
Op deze prachtige speler
Wat is de buizen exact in deze cd speler
Is het normale configuratie
Is 1xecc83 en 1xecc88 ?
Ik weet niet is de goede buizen
Het geluid is echt geweldig!
Ik heeft bezit vele dac en cd en met buizen
Audio research jadis sonic frontiers manley audio note ah tjoeb
en ik ben echt onder de indruk van de geluidskwaliteit van deze speler
Ik be super blij
Ik heb een kleine vraag
Op deze prachtige speler
Wat is de buizen exact in deze cd speler
Is het normale configuratie
Is 1xecc83 en 1xecc88 ?
Ik weet niet is de goede buizen
Het geluid is echt geweldig!
Ik heeft bezit vele dac en cd en met buizen
Audio research jadis sonic frontiers manley audio note ah tjoeb
en ik ben echt onder de indruk van de geluidskwaliteit van deze speler
Ik be super blij
Re: Rotel RCD-955AX
Volgens mij per kanaal een E82CC/12AU7. Ik heb toentertijd beide buizen vervangen (t.b.v. geluidswinst) door 2x 6SN7.
Buizen staan geschakeld als kathodevolger, dus laagohming uit.
Buizen staan geschakeld als kathodevolger, dus laagohming uit.
Re: Rotel RCD-955AX
Hartelijk dank
voor dit antwoord
Bent u zeker voor 2xecc82 !??
De eerste eigenaar van de cd speler
Zecht weet zeker dat dit de originele buizen
1xecc83 en 1xecc88
Ik wil graag de mening van een persoon die dezelfde heeft en is 100% zeker de buizen type is
Een persoon heeft
De SRPP schéma van deze cd speler ?
Ik ken geen srpp met deze buizen configuratie
De andere modificatie is ook mogelijk ??
Non oversampling mods
En een clock anti jitter tentlabs of andere
Iemand heeft ervaring met dit soort van verandering
Sorry mij Nederlandse is niet perfect
voor dit antwoord
Bent u zeker voor 2xecc82 !??
De eerste eigenaar van de cd speler
Zecht weet zeker dat dit de originele buizen
1xecc83 en 1xecc88
Ik wil graag de mening van een persoon die dezelfde heeft en is 100% zeker de buizen type is
Een persoon heeft
De SRPP schéma van deze cd speler ?
Ik ken geen srpp met deze buizen configuratie
De andere modificatie is ook mogelijk ??
Non oversampling mods
En een clock anti jitter tentlabs of andere
Iemand heeft ervaring met dit soort van verandering
Sorry mij Nederlandse is niet perfect
Re: Rotel RCD-955AX
Mijn exemplaar was de Cary Audio Design versie, een gemod. Rotel RCD-955AX.
Re: Rotel RCD-955AX
Ik vraag voor de cd speler rotel rcd955ax met tube
Gemodifieer by the sound gallery
Vooe zeker de goede buizen in de speler
Gemodifieer by the sound gallery
Vooe zeker de goede buizen in de speler
Re: Rotel RCD-955AX
Kijkend naar de foto's is dit dus een TDA1541A dac, waarbij zo te zien de buizentrap direct achter de dac chip hangt, de opamp trap is buiten werking.
Een TDA1541A is een i-out dac, en geeft bij passieve I/U conversie, wat me hier het geval lijkt, echt een heeeeel klein signaaltje af. Een SRPP trap erachter kan, maar dat zal in het algemeen met een vrij hoogversterkende buis moeten gebeuren. Een 12AU7/ ECC82 lijkt me wat te weinig versterking te hebben in zo een toepassing. Anderzijds, Cathodes lijken me gebypassed (?) dus misschien gaat het net als je met een bescheiden uitgangsniveau tevreden bent.
Als de schakeling SRPP is, dan zijn beide buizen identiek. Ik kan met google zo niet vinden welke buis het moet zijn. Niets over deze schakeling te vinden.
Je kan aan de configuratie van de gloei wel zien (pin 9 checken) of het een ECC88 type of een 12AU7/ 12AX7 of die familie is. In het laatste geval kan je in SRPP meestal wel enigszins uitwisselen zonder dat er wat stuk gaat.
Ik ben wel benieuwd naar de schakeling van Cary. Zoals het hier zo te zien is gemaakt, kan een cathodevolger eenvoudigweg niet: met ongeveer unity gain zou er vrijwel geen geluid uit de speler komen. Cary zou er een cathodevolger achter de reguliere opamp uitgang hebben kunnen zetten, een beetje als de Musical Fidelity X10D.
Technisch is het in dat geval overigens niet strikt hoogohmig in - laagohmig uit: de standaard uitgangsimpedantie van een 955AX is iets onder de 200 ohm. Een 12AU7 cathodevolger heeft een uitgangsimpedantie van ongeveer 400 ohm. In feite verhoog je dus zelfs de uitgangsimpedantie met een dergelijke buffer erachter. Niet dat het echt uitmaakt, het is laag genoeg.
Een TDA1541A is een i-out dac, en geeft bij passieve I/U conversie, wat me hier het geval lijkt, echt een heeeeel klein signaaltje af. Een SRPP trap erachter kan, maar dat zal in het algemeen met een vrij hoogversterkende buis moeten gebeuren. Een 12AU7/ ECC82 lijkt me wat te weinig versterking te hebben in zo een toepassing. Anderzijds, Cathodes lijken me gebypassed (?) dus misschien gaat het net als je met een bescheiden uitgangsniveau tevreden bent.
Als de schakeling SRPP is, dan zijn beide buizen identiek. Ik kan met google zo niet vinden welke buis het moet zijn. Niets over deze schakeling te vinden.
Je kan aan de configuratie van de gloei wel zien (pin 9 checken) of het een ECC88 type of een 12AU7/ 12AX7 of die familie is. In het laatste geval kan je in SRPP meestal wel enigszins uitwisselen zonder dat er wat stuk gaat.
Ik ben wel benieuwd naar de schakeling van Cary. Zoals het hier zo te zien is gemaakt, kan een cathodevolger eenvoudigweg niet: met ongeveer unity gain zou er vrijwel geen geluid uit de speler komen. Cary zou er een cathodevolger achter de reguliere opamp uitgang hebben kunnen zetten, een beetje als de Musical Fidelity X10D.
Technisch is het in dat geval overigens niet strikt hoogohmig in - laagohmig uit: de standaard uitgangsimpedantie van een 955AX is iets onder de 200 ohm. Een 12AU7 cathodevolger heeft een uitgangsimpedantie van ongeveer 400 ohm. In feite verhoog je dus zelfs de uitgangsimpedantie met een dergelijke buffer erachter. Niet dat het echt uitmaakt, het is laag genoeg.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Rotel RCD-955AX
Jaren geleden ben ik een keer dit schema tegengekomen. Maar ik weet natuurlijk niet of dit in jouw speler zit.
Maar misschien heb je er wel iets aan.
Maar misschien heb je er wel iets aan.
Re: Rotel RCD-955AX
Dat is een SRPP schemaatje van Lukasz Fikus. Het is van later datum dan de SG modificatie.
Het kan hetzelfde zijn, of niet. Als de bestaande buizen niet identiek zijn, vrijwel zeker niet.
Dan is anodevolger - kathodevolger waarschijnlijker.
Gewoon even het schema tekenen? Zo moeilijk is dat niet.
Het kan hetzelfde zijn, of niet. Als de bestaande buizen niet identiek zijn, vrijwel zeker niet.
Dan is anodevolger - kathodevolger waarschijnlijker.
Gewoon even het schema tekenen? Zo moeilijk is dat niet.

