Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Lnsadnoh »

Wie heeft er ervaring met het aansluiten van meerdere televisies op 1 aansluitdoos.
In de bestaande situatie hebben televisies 2, 3 en 4 slecht beeld.
Televisie 2 gaat nog wel maar 3 met sneeuw en 4 is een drama.

Nu ben ik de bestaande situatie gaan opnemen, zie schema BESTAAND.
Mijn voorstel is schema volgens NIEUW.
Ik heb daarbij de signaalversterker even laten vallen.

Iemand nog betere voorstellen voor het beste resultaat?
Bijlagen
BESTAAND.jpg
NIEUW.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door SARK »

Wel een goeie splitter gebruiken :!:
Afbeelding
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Lnsadnoh »

SARK schreef:
Wel een goeie splitter gebruiken :!:

Ja okee, maar moet ik nu met 3 aparte kabels naar boven, dus splitten vanaf de doos beneden (wat mij de beste oplossing lijkt).
Of kan ik ook met 1 kabel naar boven (dus beneden 1x splisen) en dan verder boven splitsen?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door SARK »

Rijgen of splitten bedoel je, in deze link (http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1055560) staan leuke links.
Ik zou voor splitten gaan, bij de bron zo'n mooie splitter en in elke kamer een einddoos.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Barry2001 »

Als het kan ALTIJD splitten waar het signaal het huis binnenkomt, anders krijg je geheid last van reflecties.

Als je TV's doorkoppelt vanaf een punt altijd een zgn rijgdoos gebruiken, als dit een eindpunt is een einddoos gebruiken, zoals ze hier staan afgebeeld: http://www.brigatti.nl/contents/nl/d829.html

Heb je ruis of sneeuw op een tv (op de hogere kanalen) kan dit duiden op signaal verlies door bv lange kabellengtes. je kunt dan een antenneversterker gebruiken, ook hiervoor geldt: ALLEEN plaatsen waar het signaal het huis binnenkomt, dus vooraan in de keten. Doe je dit niet en zet je 'm verderop in de keten versterk je ook alle refelcties, ruis en prut mee.

Zie je ruis op de lagere kanalen, dan is dit vrijwel altijd een massaprobleem en heb je 1 vd connectoren niet goed massa bevestigd.

Als je bovenstaand doet sluit je in elk geval alles netjes 75 Ohm af zoals dit gebruikelijk is in de tv wereld.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Lnsadnoh »

Barry2001 schreef:
Als het kan ALTIJD splitten waar het signaal het huis binnenkomt, anders krijg je geheid last van reflecties.

Ben van plan de GHV20M te gebruiken van Hirschmann.
Is het noodzakelijk om de einddozen te gebruiken of kan ik de losse kabels ook direct op de tv aansluiten?
Bijlagen
cai-schema-4-aansluitingen-ster.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Barry2001 »

Als je toch bezig bent gewoon netjes een einddoosje plaatsen, dan maakt het ook niet uit of je een tv bv wel of niet hebt aangesloten, anders heb je alsnog een open einde in je netwerk.

Die Hirschmann versterker (heb 'm even opgezocht http://www.vego.nl/hirschmann/ghv20m/ghv20m.htm ) lijkt me een prima apparaat voor jou toepassing. Deze dus plaatsen in de meterkast, of in elk geval waar het signaal je huis binnen komt.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Lnsadnoh »

Barry2001 schreef:
Als je toch bezig bent gewoon netjes een einddoosje plaatsen, dan maakt het ook niet uit of je een tv bv wel of niet hebt aangesloten, anders heb je alsnog een open einde in je netwerk.

Die Hirschmann versterker (heb 'm even opgezocht http://www.vego.nl/hirschmann/ghv20m/ghv20m.htm ) lijkt me een prima apparaat voor jou toepassing. Deze dus plaatsen in de meterkast, of in elk geval waar het signaal je huis binnen komt.

Barry bedankt!
Ik heb reeds op een geboden op M.P. a 30 EUR en verkoper is akkoord.
Vanavond ga ik hem ophalen.
Ga je adviezen opvolgen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Barry2001 »

Okiedokie. In een grijs verleden heb ik eens voor een zaak gewerkt waar ik na een stage ben blijven hangen toendertijd, veel van dit soort dingen bij mensen thuis aangelegd. Als je je aan deze basisregels houdt heb je het beste resultaat.

En als je toch nog wat ruis ziet, controleer dan of het alleen de hoge kanalen betreft, dan weet je dat het (ondanks de versterker) simpel weg komt door wat verlies in je kabel. Alleen lage kanalen problemen is vrijwel altijd een massaprobleem, en dat zou je moeten kunnen oplossen .

Trouwens, die versterker lijkt me een beter ding dan de plasic HongKong dingen die je wel bij de bouwmarkt ziet.

Hier thuis kijk ik op de slaapkamer ook analoog, via een lange kabel naar de meterkast toe waar een versterker staat, we hebben hier de slaapkamer op de begane grond wat verder van de meterkast af. Als ik kritisch kijk zie in de kleurvlakken op de hogere kanalen nog wat ruis.....tjsa. Het enige wat dan nog te verbeteren is is digitaal gaan kijken. Ik laat het in elk geval zo :)

Succes, en ben benieuwd naar het resultaat!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door ray5150 »

En zorg ervoor dat je goede kabel en goede (volmetalen) stekkers gebruikt.
goede kabel herken je aan een koperfolie + gevlochten mantel. vraag om C12 en niet C18.
goede IEC stekkers zijn van Televes en Hirschmann. niet die rotzooi met witte plastic kapjes gebruiken!!
dat is vragen om instraling en reflecties. vooral als er ergens netspanning in de buurt loopt.

F-connectoren met schroefverbinding is ook niet al te best maar niet iedereen heeft een profesionele perstang in huis natuurlijk.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Lnsadnoh »

Thanks voor de support!

De splitter/versterker nu reeds in bezit.
Vorige eigenaar had zich vergist omdat hij digitale tv had.
Bijlagen
DSC00250.JPG
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door indoubt »

Ben ik nou abuis of ging volgend jaar in een gedeelte van de randstad het analoge signaal op zwart

in dat geval zou ik deze investering niet meer doen


linkje:
CAIW stopt mogelijk eind 2010 met analoge TV
http://www.lcd-info.nl/index.php?option ... 6&Itemid=2

Volgens mij waren er meer maar ik kan dat zo effe snel niet terug vinden

Edit: Rekam stopt ook, en net als de CAIW op 10 oktober 2010. In Son en Breughel is het al op 1januari afgelopen met analoge doorgifte
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door ray5150 »

indoubt schreef:
Ben ik nou abuis of ging volgend jaar in een gedeelte van de randstad het analoge signaal op zwart

in dat geval zou ik deze investering niet meer doen
Waarom niet? als je alles thuis digitaliseerd heb je toch ook een goed CAI netwerk nodig om het signaal bij de betreffende TV's te krijgen? De wereld vergaat niet hoor. het verschil is alleen dat je bij iedere TV een eigen decoder nodig hebt.

Omdat digtale signalen over de CAI veel gevoeliger zijn voor slechte verbindingen, rotte stekkers, verroeste aansluitdozen, kroonsteentjes etc is het juist van belang om een kwalitatief goed netwerk aan te leggen. Dat geldt voor zowel thuis als de netwerken in de straten en wijken.

Ik kan het weten, ik word betaald om oa. dat soort storingen op te lossen. :wink:

In het geval van HondaSNL is het verstandig om na te gaan of er digitaal signaal goed doorheen gaat.
Maar dat denk ik haast wel, bij mijn 9 jaar oude Soundex versterkertje thuis komt digitale tv (Ziggo) perfekt door.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Lnsadnoh »

Vandaag, na een test, alle tv's aangesloten op de versterker.
Conform het schema.
Versterker geplaatst direct bij de aansluiting uit de muur en met separate kabels (4x) naar de tv's.
Het was een behoorlijke klus maar ze zijn er blij mee.
Het beeld is perfect, 2x tv's die gevoed worden met elk 25 meter kabel, 1x tv met 10 meter en 1x met pak hem beet 1 meter kabel.
Ik heb gamma kabel gebruikt, 6,5mm met een dikke kern en nette mantel.
Alle stekkers zijn van metaal en zien er profi uit en zitten degelijk aan de kabels vast.

Kortom, project geslaagd en ik ben er ook erg blij mee.

Versterker gekocht via Marktplaats voor 30 euro en de rest bij de Gamma.
Totale kosten ca. 70 euro schat ik.

Thanks voor de adviezen!
Bijlagen
DSC00250.JPG
NIEUW.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door Barry2001 »

Goed zeg, goed bekeken van te voren en uitgevoerd!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Aansluiting meerdere televisies op 1 bron

Bericht door ray5150 »

indoubt schreef:
Edit: Rekam stopt ook, en net als de CAIW op 10 oktober 2010. In Son en Breughel is het al op 1januari afgelopen met analoge doorgifte
Dat is pure noodzaak. een analoge zender neemt op de CAI net zoveel bandbreedte in beslag als 4 digitale zenders.
er komen steeds meer vraag en aanbod van digitale zenders. (verschillende doelgroepen, men wil een breed pakket aanbieden. toename HD zenders.)
Tel daarbij de steeds hogere internet snelheden die ook bandbreedte in beslag nemen en je zult begrijpen dat ze wel moeten om bij te blijven...
Plaats reactie