Ervaringen Luisterdag ZBA V

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Iemand vroeg mij tijdens de het spelen van de Squeezebox welk nummer ik afspeelde, ik dacht Montana of Martijn.
Het was dus Ray Brown maar dan de titel van het album was, Summerwind.
Het nummer was The real blues.
Bijlagen
folder.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Bedankt! 8)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door Ronkel »

Het is alweer een tijdje geleden, maar Dioot en ik stonden in Breda met de set kleine zwarte dipooltjes.

Niet iedereen was overtuigd en zelf hadden we toch ook wel het gevoel dat er ergens iets beter kon. Het hoog kon velen niet helemaal bekoren.

Toen Dioot, Martijn M, bertor en ik een set Neo3W's hadden aangeschaft, bleek dat er een flink verschil zat tussen onze metingen van de tweeters en die van bertor. Nadat ik bij bertor was geweest om zijn dipolen te beluisteren vermoedde ik dat de mic die wij gebruikt hadden defect moest zijn (prachte set bij bertor overigens!).

Wat blijkt nu: de electretcapsule van de meetset waarmee we de boel afgestemd hebben, was inderdaad defect. Daardoor meetten we veel te weinig hoog, ongeveer 7 dB, beginnen vanaf ca. 2-4 kHz. Bij het vlaktrekken van de karakteristiek hebben hebben we dus veel te veel hoog erin gecorrigeerd en dat vervolgens weer op gehoor gecompenseerd met een tilt over het hele bereik van ca. 7 dB. Resultaat: een lichte stijging in het hoog tussen 3-10 kHz en een dip in het middengebied.

We hebben de boel nu snel even gecorrigeerd met de gerepareerde mic (nieuwe capsule), klinkt al een stuk beter. Misschien kunnen we ze volgend jaar weer laten horen met een goed filter... :)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door jeroen_d »

Leuk om te horen! Ja, het was gewoon veelbelovend, heel open geluid, maar het hoog was niet lekker. En ik weet uit ervaring dat dat niet hoeft met de NEO...

Ik zou hem volgend jaar gewoon weer meenemen. Probeer er dan ook wat extra laag bij te integreren, die enkele 8" woofer moest wel erg hard werken!
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door bertor »

Mooi dat het nu is opgelost! Al bezig geweest met de Neo3W?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door Ronkel »

bertor schreef:
Mooi dat het nu is opgelost! Al bezig geweest met de Neo3W?
Nog niet, maar nu moet er uiteraard een fatsoenlijk nieuw filter worden gemaakt voor de tweeters. Voordat we dat gaan doen wisselen we de tweets natuurlijk even om voor de Neo3W's :).

Maar misschien ga ik eerst nog een microfoonvoorversterkertje bouwen icm een USB geluidskaartje, zoals Dioot ook heeft. Ik zit er aan te denken om er dan een gecalibreerde mic ipv zo'n Panasonic capsuletje aan te hangen.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door Ronkel »

jeroen_d schreef:
Ik zou hem volgend jaar gewoon weer meenemen. Probeer er dan ook wat extra laag bij te integreren, die enkele 8" woofer moest wel erg hard werken!
Voor op een studentenkamertje is het prima, maar dieper/harder laag is beter natuurlijk. De cornerwoofer discussie is inspirerend ;) en de DSP is geen probleem, dus wie weet staan we er volgend jaar met laagondersteuning...
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door TubeHead »

Dat was toch die setup met die computer filter ?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door Ronkel »

TubeHead schreef:
Dat was toch die setup met die computer filter ?
Ja die was het inderdaad.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door TubeHead »

toevallig meer info over die filtering ?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door Ronkel »

TubeHead schreef:
toevallig meer info over die filtering ?
De filtering wordt gedaan door BruteFIR, dat draait onder Linux (in ons geval Ubuntu-server). Als geluidskaart kan zo'n beetje alles worden ingezet wat ondersteund worden door ALSA, wat geldt voor veel (wat oudere) populaire kaartjes.

De webinterface is door Dioot gemaakt, zie hier. Er is ook een demo waar je zelf vrijuit kunt proberen hoe het werkt. Webfilter maakt het mogelijk om filters te maken en te kiezen en start BruteFIR (opnieuw) op. In webfilter zijn een aantal voorgedefinieerde filterfuncties samen te voegen tot een filter. Ook een delay en combineren van inputs (bijv. voor een subkanaal) is mogelijk.

We proberen al een tijdje om een ISO te maken die direct op een USB-stick of harde schijf kan worden gezet, maar tot nu is het nog niet gelukt om het dan ook direct bootable te maken. Zo'n ISO zou ideaal zijn omdat het nadeel is dat je Linuxkennis moet hebben als je het nu wilt installeren en instellen. Als het eenmaal werkt is het wel heel erg gemakkelijk, filters maken met een paar muisklikken.
Laatst gewijzigd door Ronkel op za 03 okt 2009, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door TubeHead »

Poew... Linux... één keer geprobeert te installeren... zonder succes inderdaad :lol:

Maar ik ga het ff lezen. Heeft volgens mij wel leuke potenties. Bedankt :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ervaringen Luisterdag ZBA V

Bericht door hannesie »

TubeHead schreef:
Poew... Linux... één keer geprobeert te installeren... zonder succes inderdaad :lol:

Maar ik ga het ff lezen. Heeft volgens mij wel leuke potenties. Bedankt :)
Als je tegenwoordig een cd download van Ubuntu dan kun je eerst met de Live sessie kijken of het allemaal werkt.
Dan kun je alsnog later de hele boel installeren, en dan merk je dat het allemaal zo gek niet is.
Ik werk al jaren voor de server toepassing met Linux.

Hans
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”