Lyngdorf on the cheap

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Lyngdorf on the cheap

Bericht door Henkjan »

wouter schreef:
Met de nieuwe hypex AS2.100 modules ...... Je kunt delays instellen, .....
daar denken er meer aan :mrgreen: maar met de huidige versie is de delay die je kan instellen voor de meeste opstellingen met cornerwoofers niet voldoende
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ow, das jammer
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

Ik heb ook naar alternatieven gezocht, aangezien zo'n behringer nu ook weer niet zo ontzettend sexie is om te zien. Maar eigenlijk zijn er maar twee opties; met de kompjoeter met webfilter en de hele reutemeteut, of met een behringer. Je hebt nog een soortgelijke apparaten van andere fabrikanten, maar die zijn of veel duurder of van dubieuze kwaliteit.
k.p.

Bericht door k.p. »

Johan schreef:
Ik heb ook naar alternatieven gezocht, aangezien zo'n behringer nu ook weer niet zo ontzettend sexie is om te zien. Maar eigenlijk zijn er maar twee opties; met de kompjoeter met webfilter en de hele reutemeteut, of met een behringer. Je hebt nog een soortgelijke apparaten van andere fabrikanten, maar die zijn of veel duurder of van dubieuze kwaliteit.
Je kunt de Behringer natuurlijk ook in een kastje inbouwen. Hij is heel eenvoudig met een laptop vanaf de bank in te stellen via een kabeltje. Ik denk dat het apparaat aan je verwachtingen zal voldoen.

gr Kevin
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

k.p. schreef:
Je kunt de Behringer natuurlijk ook in een kastje inbouwen. Hij is heel eenvoudig met een laptop vanaf de bank in te stellen via een kabeltje. Ik denk dat het apparaat aan je verwachtingen zal voldoen.
Het was meer het idee van nog een apparaat hebben staan, maar ik ben bang dat ik daaraan niet ontkom. Tenzij natuurlijk die Hypex versterker met dsp binnenkort ineens meer delay zou hebben, maar daar ga ik maar niet van uit. Ik denk inderdaad dat de behringer wel kan doen wat ik nu wil en bovendien ook erg gemakkelijk is voor experimenten in de toekomst met luidsprekers.

Daarnaast zijn er nog enkele ontwikkelingen op het persoonlijke vlak die ook invloed op dit project gaan hebben. Ik heb een baan aangeboden gekregen in het buitenland, dus alles wat ik over een half jaar minder hoef te verhuizen is mooi meegenomen. Met andere woorden, nog meer bonuspunten voor een compact ontwerp!

Ondertussen heb ik gezocht naar woofers die in een compact kastje kunnen. Een mooie is de tangband w6-1139 die ook nog eens best ver door loopt naar boven in het frequentiebereik. Het rendement is wel laag met maar 83 dB. Gezien de aparte versterking en de hoekplaatsing is dit misschien niet zo'n probleem?
Een andere interessante speaker van tang band is de W69-1042, maar deze heeft een opgegeven frequency responce van 35 tot 350 Hz. Dan is de bovengrens wat aan de krappe kant voor een systeem als Lyngdorf? Die heeft het namelijk over scheidingsfrequenties tot 600 Hz op zijn site...

Iemand nog een suggestie voor een mooie woofer in deze prijsklasse (niet veel meer dan 50 euro/stuk) welke doorloopt tot minstens 400 Hz en in een lekker klein kastje (rond 10L) kan? Ik snap dat dit allemaal niet kan zonder iets op te offeren, dus dat zal dan de ondergrens van het frequentiebereik worden. Als het netjes doorloopt tot ongeveer 40 Hz ben ik denk ik wel tevreden.
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

Om mijn eigen vraag maar even te beantwoorden; de w8-740c van tang band misschien? Die kan in een kastje dat zo klein is, dat je volgens mij bijna problemen krijgt om de speaker zelf er nog in te krijgen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik zou ook kijken naar woofers, ipv subwoofers. Das lastiger voor diepgang in een kleine kast maar wel essentieel geloof ik. even een term; zou een lage Rms hier niet erg handig zijn?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Johan schreef:
Ondertussen heb ik gezocht naar woofers die in een compact kastje kunnen. Een mooie is de tangband w6-1139 die ook nog eens best ver door loopt naar boven in het frequentiebereik. Het rendement is wel laag met maar 83 dB. Gezien de aparte versterking en de hoekplaatsing is dit misschien niet zo'n probleem?
Een andere interessante speaker van tang band is de W69-1042, maar deze heeft een opgegeven frequency responce van 35 tot 350 Hz. Dan is de bovengrens wat aan de krappe kant voor een systeem als Lyngdorf? Die heeft het namelijk over scheidingsfrequenties tot 600 Hz op zijn site...

Iemand nog een suggestie voor een mooie woofer in deze prijsklasse (niet veel meer dan 50 euro/stuk) welke doorloopt tot minstens 400 Hz en in een lekker klein kastje (rond 10L) kan? Ik snap dat dit allemaal niet kan zonder iets op te offeren, dus dat zal dan de ondergrens van het frequentiebereik worden. Als het netjes doorloopt tot ongeveer 40 Hz ben ik denk ik wel tevreden.
Lees even mijn bevindingen over de cornerwoofers:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1440722
Daarbij heb ik een zeer steil filter gebruikt (10e orde ofzo)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1440807

Het blijkt dus dat (in mijn luisteropstelling) die 350 Hz nog wel hoorbaar is, in de vorm van een enigszins diffuus geluid. Het is heel subtiel en niet storend, maar wel waar te nemen. Echter, met met een behringer/hypex etc kun je niet zo steil filteren: Met LR4 is het effect nog sterker.

Wat mogelijk wel gaat werken is gewoon op 100 Hz filteren, zonder delay. Maar hoe het uitpakt is uiteindelijk erg afhankelijk van de luisterruimte die je straks hebt.
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

wouter schreef:
ik zou ook kijken naar woofers, ipv subwoofers. Das lastiger voor diepgang in een kleine kast maar wel essentieel geloof ik. even een term; zou een lage Rms hier niet erg handig zijn?
Ik kan even je gedachtengang niet helemaal volgen. Waarom zou een laag vermogen van de speaker handig zijn? Tenzij je natuurlijk iets anders bedoelt met Rms, maar je hebt het vast niet over de Republiek der Zuid-Molukken...
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

bertor schreef:
Lees even mijn bevindingen over de cornerwoofers:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1440722
Daarbij heb ik een zeer steil filter gebruikt (10e orde ofzo)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1440807

Het blijkt dus dat (in mijn luisteropstelling) die 350 Hz nog wel hoorbaar is, in de vorm van een enigszins diffuus geluid. Het is heel subtiel en niet storend, maar wel waar te nemen. Echter, met met een behringer/hypex etc kun je niet zo steil filteren: Met LR4 is het effect nog sterker.

Wat mogelijk wel gaat werken is gewoon op 100 Hz filteren, zonder delay. Maar hoe het uitpakt is uiteindelijk erg afhankelijk van de luisterruimte die je straks hebt.
Hoi Bertor,

Zelf heb ik nog geen enkele ervaring met corner woofers, dus voor mij is het ook een groot experiment. Juist daarom wil ik wel in staat zijn om ook een hogere crossover frequentie te proberen. Bovendien is denk ik vooral de laatste zin heel belangrijk. Misschien heb ik wel een beetje geluk en gaat het in mijn kamer uitstekend! Een hoge crossover frequentie heeft (als het goed werkt) te veel voordelen om het niet te proberen. Als ik gewoon op 100 Hz zou willen filteren kan ik natuurlijk veel beter een mooi standaard sub-sat setje nabouwen.
fluppie

Bericht door fluppie »

Johan schreef:
wouter schreef:
Ik kan even je gedachtengang niet helemaal volgen. Waarom zou een laag vermogen van de speaker handig zijn? Tenzij je natuurlijk iets anders bedoelt met Rms, maar je hebt het vast niet over de Republiek der Zuid-Molukken...
Volgens mij doelt wouter op de mechanische weerstand van de driver, zoek even op google naar Thiele Small, en dan staat op wiki een vrij uitgebreide beschrijving.
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

fluppie schreef:
Johan schreef:
wouter schreef:
Volgens mij doelt wouter op de mechanische weerstand van de driver, zoek even op google naar Thiele Small, en dan staat op wiki een vrij uitgebreide beschrijving.
Ah, dat klinkt logischer :lol: Lesje geleerd: neem nooit aan dat je wel weet welke afkorting bedoeld wordt als je uit een andere tak van techniek komt!
Even kijkende naar de drie Tangband woofers die ik genoemd heb, zie ik dat helaas de Rms niet gegeven wordt op de datasheet. Is er een makkelijke manier om toch snel een kwalitatieve vergelijking te maken tussen de drivers? Het ontzettend hoge gewicht Mms van de w8-740 valt wel ineens op. 95 gram, terwijl dat bij de W6 maar 39 gram bij de W6 en maar 45 gram bij de W69. Kan ik nu kort door de bocht zeggen dat een speaker met een kleinere moving mass, maar gelijke Force factor (BL), "sneller" is bij hogere frequenties? Dan zou de W69 er ineens een stuk beter uit zien.
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

Nou, er zijn ondertussen weer wat beslissingen genomen, dus we zijn weer een stapje verder! Op ebay heb ik een setje Tangband W69-1042 gevonden en gekocht. Het zouden er in eerste instantie twee worden, maar dankzij het prachtige ebay heb ik er uiteindelijk vier gekocht. Dat wordt dus nog even onderzoeken wat ik daarmee ga doen. Twee woofers voor veel bas, isobarisch voor een kleine behuizing of twee gebruiken en de andere twee in de auto schroeven oid. Maar dat zal dus de corner woofer worden. De respons is niet heel mooi vlak van deze woofer, maar aangezien ik toch alles met de behringer ga aansturen kan dat allemaal gecorrigeerd worden.

Vervolgens komen we bij de breedbander aan, maar daar zie ik echt door de bomen het bos niet meer. Als ik alleen al op de site van een willekeurige speakerwinkel uit Berkel en Rodenrijs kijk kan ik al het volgende lijstje van potentiele kandidaten opstellen:

Tangband:
-W3-871
-W3-1285
-w4-1320
-w5-1611

Alpair:
CHR70

CSS:
EL70

Omnes Audio:
BB3.01

En dan zijn er nog speakers van Dayton, Fostex, Visaton, Monacor...

Wat ik zoek:
- Een speaker die kan meekomen (qua spl) met de w69-1042.
- Genoeg bereik in het hoog. Ik ben nog niet oud/doof en kan nog boven de 18kHz horen.
- Ruimte om te experimenteren. Met een behringer en een losse woofer is het natuurlijk relatief makkelijk experimenteren (gesloten kast, open baffle, ... ) met de breedbander. Hij moet dus geschikt zijn voor veel verschillende toepassingen.

Wat ik niet nodig heb:
- Laag. Want dat heb ik al. Er even van uitgaande dat Lyngdorf niet helemaal ongelijk heeft, hoeft de breedbander niks onder de 300 Hz oid te doen.

De 3" speakers hebben allemaal een relatief kleine x-max van rond de 0.5mm, dus zitten zelfs bij 300 Hz al redelijk snel aan hun maximum. Dan heb je nog de w4-1320 en de w5-1611. Beide ongeveer dezelfde prijs, vermogen, rendement en frequentiebereik. Ook zijn ze allebij relatief populair bij zelfbouwers en hebben een relatief vlak frequentieverloop. Welke moet ik dan kiezen? Zijn er nog andere goede opties in ongeveer dezelfde prijsklasse?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zoals je zelf al zegt, de meeste 3" komen wat lucht te kort, en ook het rendement is niet je van het. Van de gene die je noemt zou ik de shortlist beperken tot de W5-1611, de CHR70, de EL70, en eventueel de W4-1320. (Niet genoemd heb je de Alpair6 of Alpair5. , vind je die te duur?) Als hoogweergave een belangrijk punt is, dan is de CHR70 de beste keus, met de EL70 als goede 2e (ik ben er stil over geweest omdat ik ze net binnen heb, maar dit is echt een topper in papier). de keuze hier is vooral de keuze tussen papier en metaal. De W5 laat daar wat liggen, de W4-bamboo heb ik :oops: nooit goed geluisterd :-$ maar mss kan iemand anders daar wat over zeggen

btw: die W69 doet t ook erg lekker in een TL. maar als je er 4 hebt en een Behringer dan zou ik gesloten met LT doen...
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Het Rms verhaal is inmiddels overgekomen - je hebt zelf al geselecteerd op een lage massa conus. lijkt me verstandig aangezien je de woofer hoog door wilt laten lopen.

Die nieuwe CSS is leuk, die EL70.

Ik wilde zeggen, ga maar voor die W5, maar dan heb je net iets over als je zo hoog gaat filteren. Die 4" zou het ook moeten kunnen, en is dan biljkbaar weer beter in het hoog - ook qua spreiding denk ik. Met die 4,5 mm Xmax heb je wel voldoende... kom je niet eens in de buurt verwacht ik, maar dan kun je nog wat naar beneden met de X-over.

Veel succes!
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

Bedankt voor de antwoorden weer. Als ik op papier de CHR-70, de Alpair 5 en Alpair 6 vergelijk, dan kan ik toch niet helemaal zien waarom de Alpair 5 en 6 duurder zijn. Toegegeven, het frequentieverloop van de CHR-70 is een klein beetje grilliger, maar verder lijkt de CHR-70 op alle fronten beter. Het zelfde gevoel heb ik bij de CSS. Hij is duurder, maar eigenlijk een CHR van papier met een grilliger verloop. Tot nu toe gaat uit dit rijtje dus mijn voorkeur uit naar de CHR-70, al is hij eigenlijk wel lelijk. Misschien moet ik hem in het echt zien...
Afbeelding
De w5-1611 heeft op de een of andere manier ook een warm plekje in mijn hart. Weet niet waarom, maar altijd kom ik weer terug bij deze speaker. Wat hij voor heeft op de CHR-70 is; een hoger rendement (+5dB) en meer oppervlak. Op de een of andere manier zegt mijn gevoel (wat overigens bij lange na niet onfeilbaar is) dat hij daardoor makkelijker zal spelen en meer dynamiek kan hebben. Bovendien blijft het nadeel van een grotere speaker, het meer bundelen, volgens veel gebruikers binnen de perken. Hij is wel weer relatief veel duurder dan een setje CHR-70...
Afbeelding
Moeilijk moeilijk, al die keuzes! Helaas kan ik in dit geval niet op ebay vertrouwen om de keuze voor mij te maken. Misschien moet ik het net zo doen als Arjank, en alle verantwoordelijkheid op jullie afschuiven middels een poll! :lol:
Ik zal er nog even een nachtje over nadenken. Is er ondertussen nog iemand die de keuze nog moeilijker kan maken door een derde optie toe te voegen?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Kan alleen zeggen dat ik die Tangband heb gehoord in die Rioolpijp @ Breda.
En dat hij zeeeer netjes klonk voor mijn mening.

Misschien kunnen andere leden die ook bij deze dag aanwezig waren beter uitleggen ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Johan schreef:
Als ik op papier de CHR-70, de Alpair 5 en Alpair 6 vergelijk, dan kan ik toch niet helemaal zien waarom de Alpair 5 en 6 duurder zijn.
op papier zien ze er allemaal gelijk uit hé, wit en rechthoekig 21*30cm :wink: maar ff serieus: de Alpairs zijn veel verfijnder dan de CHR, valt moeilijk te omschrijven (ik ben slecht in high-endish), waarbij de 6 meer dynamiek heeft en neutraler is dan de 5, maar die heeft mooiere detaillering en loopt nog wat verder door in t hoog. De EL70 heeft weer een heel ander karakter dan de CHR70, en ja is niet de vlakst metende speaker die er is (maar dat heeft Fostex er ook nooit van weerhouden goed te verkopen :lol: ) en ja, de W5-1611... ook bij mij een warm plekje, erg mooie muzikale afbeeldingen weet die neer te zetten... en die achterkant hè, als je OB doet moet je eigenlijk deze wel inzetten, anders hebben die Tangbanders helemaal voor niets zich zo lopen uitsloven :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Tangband heb gehoord in die Rioolpijp
Nou ja, belachelijk! Spoelen ze daar ontwerpen door het chemisch toilet terwijl je nog aan het luisteren bent??

Bredasche breedbandbarbaren

Ik zou mijn keuze wel kunnen maken inmiddels... maar zeg nog even niets. Tis ja geen poll ja :wink:
TubeHead

Bericht door TubeHead »

wouter schreef:

Nou ja, belachelijk! Spoelen ze daar ontwerpen door het chemisch toilet terwijl je nog aan het luisteren bent??

Psst...

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=8649
:P
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

Na er een nachtje over nagedacht te hebben denk ik er wel uit te zijn. Met welke speaker dan ook doe ik geen miskoop, dus dan neem ik gewoon de speaker welke ik het mooist vind en welke waarschijnlijk het meest geschikt is voor eventuele experimenten (mocht dit idee onverhoopt minder succesvol zijn); de TB W5. Helemaal na het zien van de open baffles van ene Gainphile:
Afbeelding
Stel je deze eens voor, maar dan zonder de tweeter en die twee zwarte bijzettafels, en met een TB W5-1611 er in. Hiermee zijn we dus meteen aangekomen bij de volgende paragraaf van het hoofdstuk Lyngdorf on the cheap. Want het mag natuurlijk goed klinken, het moet er ook nog een beetje fatsoenlijk uit zien. Het basisidee is natuurlijk weinig op af te dingen; een verticale plank met een speaker er bovenin. Kabels zou ik dan binnendoor willen doen en om dat mogelijk te maken twee planken gebruiken met iets er tussen zoals Edo zo mooi heeft gedaan bij zijn Pegasus.
Afbeelding
Aluminiumkleurig om aan te sluiten bij de faseplug in het midden van de TB, of juist zwart als de conus en het frame. Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de kleur van het hout. Bij het donkere hout van Edo is aluminiumkleurig waarschijnlijk mooier. Bij lichter hout zoals van Gainphile hierboven is zwart waarschijnlijk mooier. En als laatste moet er nog een subtiel voetje onder/achter komen om de boel overeind te houden. Iemand suggesties?

Beetje voorbarig natuurlijk, aangezien ik de drivers nog niet eens besteld heb en nu al over het uiterlijk heb. Maar ik kwam toevallig die site van Gainphile tegen en raakte enthousiast. Bovendien kan het geen kwaad om alvast een beetje over het uiterlijk te dromen. Als ik de drivers heb zal ik eerst maar eens kijken hoe dat klinkt op zo'n plankje.
jw

Bericht door jw »

Hoi Johan, toch voor de Tangbands van markplaats gegaan? :wink:
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

Jep, hoe raad je het zo? :D Als het allemaal een beetje wil lukken met dit projectje koop ik later nog wel een paar mooiere breedbanders, zoals de W5-1611 of iets anders. Verdere onderdelen (DCX en bas speakers) beginnen ook langzaam binnen te druppelen. Dus het plan is nog niet dood, hoogstens een beetje in coma.

Edit: Ondertussen heb ik uit nieuwsgierigheid de luidsprekertjes van Jan Willem, een setje W3-871 dus, direct op de versterker aangesloten om eens te kijken of er geluid uit kwam. Ondertussen is het al heel wat uurtjes later en heb ik al die tijd heerlijk zitten luisteren naar muziek uit twee luidsprekerunits die los op de leuningen van de bank tegenover mij liggen. Natuurlijk mist er heel veel van de muziek, aangezien er geen bas uit komt (eindelijk een functie gevonden voor het tot nu toe nutteloze "10dB bass-boost"-knopje op mijn versterker). Maar het gedeelte van de muziek dat er wel uit komt heeft een fantastisch mooie plaatsing en is heel ruimtelijk. En die s-klank die af en toe scherp is halen we er wel uit als de behringer aangesloten wordt.
Mijn streven met dit project was het uitproberen van drie dingen: corner woofers, open baffle en breedbanders. Open baffle (of eigenlijk geen baffle) en breedbander bevallen dus al en nodigen zeker uit tot meer experimenten. Nu alleen nog die corner woofers aan de praat krijgen.
jw

Bericht door jw »

Johan schreef:
Jep, hoe raad je het zo? :D Als het allemaal een beetje wil lukken met dit projectje koop ik later nog wel een paar mooiere breedbanders, zoals de W5-1611 of iets anders. Verdere onderdelen (DCX en bas speakers) beginnen ook langzaam binnen te druppelen. Dus het plan is nog niet dood, hoogstens een beetje in coma.

Edit: Ondertussen heb ik uit nieuwsgierigheid de luidsprekertjes van Jan Willem, een setje W3-871 dus, direct op de versterker aangesloten om eens te kijken of er geluid uit kwam. Ondertussen is het al heel wat uurtjes later en heb ik al die tijd heerlijk zitten luisteren naar muziek uit twee luidsprekerunits die los op de leuningen van de bank tegenover mij liggen. Natuurlijk mist er heel veel van de muziek, aangezien er geen bas uit komt (eindelijk een functie gevonden voor het tot nu toe nutteloze "10dB bass-boost"-knopje op mijn versterker). Maar het gedeelte van de muziek dat er wel uit komt heeft een fantastisch mooie plaatsing en is heel ruimtelijk. En die s-klank die af en toe scherp is halen we er wel uit als de behringer aangesloten wordt.
Mijn streven met dit project was het uitproberen van drie dingen: corner woofers, open baffle en breedbanders. Open baffle (of eigenlijk geen baffle) en breedbander bevallen dus al en nodigen zeker uit tot meer experimenten. Nu alleen nog die corner woofers aan de praat krijgen.
Die kleine Tangbands zul je flink hoog (>300hz) en/of stijl moeten filteren in een openbaffle. Is een gesloten behuizing met lage Q ook geen optie? De belastbaarheid gaat dan hard omhoog.
Johan
Contacteer:

Bericht door Johan »

Boven de 300Hz filteren is ook precies de bedoeling van het geheel. Op de site van Lyngdorf hebben ze het zelfs over 600 Hz als maximale scheidingsfrequentie in een ideale situatie. Eventueel kan ik er natuurlijk altijd nog een behuizing omheen maken. Met 3 liter kom je al een heel eind. Een andere optie is het kopen van een setje w5-1611. Het project kost tot nu toe significant minder dan gedacht dus er is nog ruimte. Voorlopig is het nog even afwachten op het bestelde extra versterkertje en de woofers (nadeel van goedkoop via ebay kopen).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”