Plaatsing passieve resonators.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Plaatsing passieve resonators.

Bericht door Olaf Analogue »

Sorry dat ik een topic start om deze vraag te stellen maar ik ben bang dat ik anders niet aan een antwoord geraak, ik heb veel speurwerk gedaan op internet maar ik denk dat mijn vraag te specifiek is.

Ik sta op het punt om een subwooferkast te bouwen, deze bestaat uit één actieve 12 inch driver en twee passieve 12 inch resonators.
Ik wil de keuze maken tussen de actieve driver in het front (voorzijde) te plaatsen en de twee passieve resonators in de achterzijde te plaatsen, Of de actieve driver samen met één passieve resonator in de voorzijde en één passieve resonator in de achterzijde.

Ik wil ze liever niet in de zijpanelen, tenzij dit om duidelijke redenen nog beter is.

Ik hoop dat jullie tips voor me hebben, misschien maakt het allemaal wel helemaal niets uit ( ijdele hoop ).

Alvast bedankt.
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Het kan allemaal. Drivers tegenover elkaar plaatsen is geen gek idee, omdat je kast dan stabieler staat bij flinke uitslag van een zwaar membraan. Ik zou de afstand tussen de actieve woofer en de 2 passieve woofers wel gelijk houden, maar dat is misschien meer een gevoelskwestie.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Voor de afstemming maakt het inderdaad geen biet uit. Om de netto-impuls op de behuizing zo klein mogelijk te maken, lijkt het mij echter optimaal om de twee PR's tegenover elkaar te plaatsen. In de praktijk verwacht ik dat het theoretische voordeel hiervan niet merkbaar is.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik heb trouwens zelf ook niet na gedacht over afstand van de twee resonators ten opzichte van de woofer.
Mijn voorkeur ging er naar uit om de woofer aan de voorkant te zetten maar dan boven in, de kast is 80 cm hoog, en dan de resonators verdeeld over het achter paneel, maar in deze configuratie zijn de afstand tot de woofer voor beide resonators verschillend, om dit te voorkomen zou ik de woofer in het midden van het paneel moeten zetten wat ik dan weer minder fraai vindt.

Hmm, ik hoop wat meer input te krijgen over de belangrijkheid van de onderlinge afstanden tussen de beide resonators en de woofer.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Volgens mij moeten de PR's aan de zijkanten i.v.m. 'doorhangen'.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik denk dat er in dat opzicht erg weinig verschil is met een plaatsing in het zijpaneel of een plaatsing in het achterpaneel.
In het geval van een downfirering opstelling zou ik het gelijk met je eens zijn....
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Zolang dat afmetingen van de kast maar klein zijn t.o.v. de golflengte van de frequenties waarbij de resonatoren werken, is er niets aan de hand. In de praktijk kun je daarom stellen dat het geen invloed heeft, want de resonatoren werken bij zeer lage frequenties met golflengtes die vele malen groter zijn dan de 80 cm van je box.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het lijkt me inderdaad niet iets om je druk over te maken.

Stel dat 1 woofer 34 cm verder weg zit dan de ander, dan spreek je over een verschil van 1 msec. De woofer reageert echter op beide resonators, en dus op een gemiddelde van dat verschil. Bovendien vindt nog uitmiddeling van de druk plaats, omdat de druk nergens anders heen kan dan naar beide resonators. Deze drukverdeling zal sneller gaan dan dat een resonator in beweging wordt gezet. En als laatste: omdat de resonators op een vastgestelde frequentie reageren, zal in het ergste geval hooguit de een een fractie minder ver uitslaan dan de andere.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Niet dat het veel toevoegt aan het beantwoorden van de vraag van de Stephen, maar dat uitmiddelen van de druk vindt slechts in minimale mate plaats. De drukopbouw in de behuizing geschiedt niet quasi-statisch. Dat maakt echter niet uit omdat het om lage frequenties met grote golflengtes gaat. Daarom heeft de plaatsing nauwelijks invloed op de faserelatie tussen actieve woofer en de twee passieve membranen.
arjank

Bericht door arjank »

Ik zou de PR's in beide zijwanden plaatsen, maar zoals je al zei heb je dat liever niet.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Stephen2006 schreef:
Ik denk dat er in dat opzicht erg weinig verschil is met een plaatsing in het zijpaneel of een plaatsing in het achterpaneel.
In het geval van een downfirering opstelling zou ik het gelijk met je eens zijn....
:-#
Ik had in m'n hoofd dat je de PR's misschien aan de onderkant wilde doen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ha ha , ik begrijp um Casper, je opmerking klopt overigens wel met resonators welke in de onderzijde worden geplaatst....

Twee stuks in het achterpaneel gaat uiteindelijk niet lukken omdat daar ook nog het de aansluit terminal komt te zitten, daar had ik niet bij stil gestaan, of ik moet de hoogte in met de kasten en dat wou ik juist niet, ik wil ze zo compact mogelijk houden om er in een later stadium een topkast op te kunnen plaatsen.

De enige manier om te weten te komen of het idee zal gaan klinken en of de liter inhoudt klopt wat Winisd voor mij berekend heeft is het bouwen van een testkast.
Dat is dus hetgeen wat ik gedaan heb, ik zal jullie de detailfoto's besparen want het is gewoon zo’n kast welke binnen 4 uren van niks wordt gebouwd dus het ziet er niet uit.

Het goede nieuws is dat het geen fuck uitmaakt waar de resonators zitten, ik heb er nu één exemplaar in het achterpaneel samen met de aansluit terminal, en één exemplaar zit samen met de active woofer in het voorpaneel.

Wat ook goed nieuws is is dat deze sub het beter doet als een Rel Strata, maar ik heb stiekum het idee dat daar ook niet zo bar veel voor nodig is ....

De woofer voldoet al erg goed, wel heb ik het idee dat hij misschien wat aangenamer gaat klinken met wat wol er in als demping.
Wat is eigenlijk in het algemeen de ervaring met het dempen van subwoofers, ik heb nu nog alleen de zwarte noppenmatten langs de wanden.

Ik heb wel even lekker geluisterd en ben tot nu toe zeer tevreden met een voor mijn doen compacte subwoofer welke een lekkere punchi bas geeft.
Ook niet geheel onbelangrijk is is dat deze sub wel heel betaalbaar is qua drivers.

Ik wil wel iedereen bedanken voor de tips welke ik heb gekregen want er zaten echt zeer bruikbare tips tussen.

Wordt vervolgd dan maar
Bijlagen
18.JPG
17.JPG
16.JPG
15.JPG
14.JPG
13.JPG
12.JPG
11.JPG
9.JPG
8.JPG
7.JPG
6.JPG
5.JPG
4.JPG
3.JPG
2.JPG
1.JPG
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo vandaag even wezen experimenteren en luisteren, ik moet zeggen, dat wol er in deed het hem.
Met een wol vulling is het geluid warm en aangenaam en de punch diep en droog, wanneer ik de dvd "Queen, live in Montreal " opzet kan ik de droge diepe klappen van de basdrum en het droge snarenwerk van de basgitaar opvallend goed volgen, ik zeg hier "opvallend" omdat ik deze kwaliteit niet had verwacht van deze units.
Het is juist van de Kef B139 een te kort koming dat deze niet echte een lekkere punch afgeven, ik bedoel, het zijn hele mooie units, ook qua vorm, ze gaan diep en klinken indrukwekkend, zeker voor het formaat, Heel lekker om diana krall en herman van veen te luisteren, maar klappen uitdelen hoef je er gewoon niet van te verwachten en dat is bij een live concert gewoon een gemis, een beetje Queen of Metallica of pink floyd, dat klinkt nu gewoon likkebaardend lekker.
Ik ben heel erg content met deze subs zeker met de prijs in mijn achterhoofd, ik ga nu uiteraard nette kasten bouwen nu dat ik weet dat het goed is zo, en uiteindelijk zullen er dus twee van deze subs mee spelen , één per kanaal.

De gebruikte units zullen door de meesten wel herkend zijn maar dat zijn de Dayton SD315-88

http://daytonaudio.com/files/specs/SD31 ... csheet.pdf
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Re: Plaatsing passieve resonators.

nou, even een poos lopen experimenteren met het spul, de behoefde is ontstaan om een keer de sub alleen het bas werk te laten doen zonder de B139 units.
Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik wou het graag daar de B139 best wel sloom is en veel woemp en walm afgeeft en eigenlijk maar weinig of geen kickbas of punch.
Nu speelde ze al een hele tijd samen met de sub maar ik kreeg nu de behoefde om een situatie te creëren waarin de B139 niet meer mee deden.
Het mooist zou zijn om twee kleine maar wel hele goede luidsprekers te hebben met kleine units en een kleine gesloten kast, dit zodat de sub al het bas werk voor zijn rekening kan nemen.
Het goede nieuws is dat ik op zolder veel rotzooi heb, en als je veel rotzooi hebt dan heb je waarschijnlijk ook wel twee kleine boxjes, ook in mijn geval is dat zo en deze heb ik dus naar beneden gehaald.
Het betreft hier twee kleine gesloten kastjes van Saba met daarin twee 13 cm papieren laag-mid units met een ventilerende stofkap, een 2,5 cm tweeter met een harde plastic dome en 12 db scheidingsfilters met grote luchtspoelen, kortom, het recept voor een aangenaam klinkende speaker in termen van stemgeluid en instrumenten.
Dus de grote KEF luidsprekers afgekoppeld, de Kleine Saba's aangesloten en luisteren maar.
Wat ik al vermoede is waar, zonder de bemoeienissen van de B139 units is de bas veel strakker en korter, veel detail in de bas en een lekkere punch, het geluidsbeeld is veel rustiger en beter plaatsbaar dan de walmende soep waar ik eerst naar luisterde.
Wat me wel een beetje zeer doet is dat ik moet gaan inzien dat de legendarische, doch inmiddels stokoude Kef B139 eigenlijk gewoon niet meer voldoet, ik bedoel er is geen enkel vergelijk met de Dayton unit van 60 euro, laat staan als je nog een paar klassen hoger zou gaan.
Wat ook niet zo'n goed nieuws is is dat hetzelfde eigenlijk wel geld voor de B110 en de Audax tweeter, ik moet eerlijk zeggen dat ik de twee wegjes van Saba mooier vindt klinken, het geluid is open en transparant, veel detail, en niets overheerst.
Ik heb van alles zitten luisteren en het klinkt allemaal erg open en dynamisch, strakke bas, duidelijke stemmen, waanzinnig gitaar werk.
Houdt dit in dat de dag dichterbij komt dat ik mijn Kef luidsprekers, welke al jaren mijn trots zijn, misschien wel vervangen zullen gaan worden ?
Wordt vervolgd.
Bijlagen
DSC01395.JPG
DSC01398.JPG
DSC01404.JPG
Yannick

Bericht door Yannick »

Ach, je kan het natuurlijk ook wat positiever oppakken! Nu kun je wel mooi matchende 'topjes' maken. Eventueel kun je zelfs andere kasten maken voor je subje met alle 3 de woofers boven elkaar! Mooi topje erop! En gaan met die toeter! ;)..
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat is inderdaad een hele positieve kijk op de zaken, Ik weet ook al welk topje er op komt te staan, ik heb vandaag van Tony Gee de bouwtekeningen mogen ontvangen van de Hatt MKIII, en heb hiervoor de materialen reeds bij Europe Audio, (voormalig BMM electronics), besteld.
Ik denk dat de combinatie goed gaat werken en zeker belangrijk beter zal gaan klinken dan de gedateerde kef systemen.
Plaats reactie