[Afgesplitst] Forum Upgrade -> het openen van links

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

[Afgesplitst] Forum Upgrade -> het openen van links

Bericht door b_force »

MOD: afgesplitst van mededeling "Forum Upgrade".
MOD2: accentuering aangebracht in de eerste 2 posts.

Marp schreef:
b_force schreef:
Is het probleem met links/plaatjes die in hetzelfde scherm openen al gefixt?
Dit is geen probleem wat gefixed moet worden. Het is het gevolg van het opvolgen van de richtlijnen voor XHTML 1.0. Deze schrijven voor dat een bezoeker zelf dient te bepalen in welk venster een link wordt geopend.

Nu wijken we daar toch al vanaf, dus kunnen we dat maar beter consequent doen. Voor de attachments duik ik daarom t.z.t. ook nog in de codes.
Je bedoelt dat ik dat ergens kan instellen ofzo?
Ik begrijp je niet helemaal...
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Forum Upgrade

Bericht door Marp »

Nee, dat is niet wat ik bedoel.
Marp schreef:
Dit is geen probleem wat gefixed moet worden. Het is het gevolg van het opvolgen van de richtlijnen voor XHTML 1.0. Deze schrijven voor dat een bezoeker zelf dient te bepalen in welk venster een link wordt geopend.
Hiermee nuanceerde ik dat het veronderstelde "probleem" niet iets is als een fout die gefixed moet worden, omdat het gewoon is hoe links volgens de gevolgde standaard behoren te werken.
Marp schreef:
Nu wijken we daar toch al vanaf, dus kunnen we dat maar beter consequent doen. Voor de attachments duik ik daarom t.z.t. ook nog in de codes.
Om links in een ander venster te laten openen waren wijzigingen nodig in de oorspronkelijke programmacode. Dat is waar we nu toch al afwijken van de XHTML-standaard. Daarom doe ik t.z.t. hetzelfde voor klikken op attachments.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Marp schreef:
Nee, dat is niet wat ik bedoel.
Marp schreef:
Hiermee nuanceerde ik dat het veronderstelde "probleem" niet iets is als een fout die gefixed moet worden, omdat het gewoon is hoe links volgens de gevolgde standaard behoren te werken.
Marp schreef:
Om links in een ander venster te laten openen waren wijzigingen nodig in de oorspronkelijke programmacode. Dat is waar we nu toch al afwijken van de XHTML-standaard. Daarom doe ik t.z.t. hetzelfde voor klikken op attachments.
Ik begrijp dus dat je openen in een nieuw scherm tegelijk gaat fixen met de attachments?
Raar, ik ken geen enkel forum waar links en/of plaatjes in hetzelfde scherm geopend worden.
Lijkt mij ook tamelijk onhandig.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dan hebben de forums die je kent ook de programmacode aangepast. Of ze gebruiken geen forumsoftware die aan de XHTML-standaard voldoet (phpBB van versie 3.x.x, maar ook steeds meer andere software).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Is toch gewoon een instelling van je browser? Iig met Firefox.

Wil je het nog uitgebreider kunnen instellen dan kun je Tab Mix Plus add-on proberen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ok, het zal wel :lol:

Maaruhm ik ben blijkbaar de enige die dat irritant vind? :P :roll:

@Pjotr,

Dank ik zal eens kijken of die add-on soelaas biedt.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Niet bepaald, anders zouden we het niet aanpassen.... :arrow: dit soort aanpassingen moeten bij elke update of security patch opnieuw worden uitgevoerd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

dus iedereen vindt het hier fijn om alles in 1 window te doen? :P :lol: :?: :roll:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bart, niet blijven mekkeren :!:

Je vindt het irritant dat afbeeldingen in hetzelfde venster openen, en bent daarin niet de enige. Genoeg daarover.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Sorry Marp, O:) :wink:

Soms begrijp ik gewoon niet helemaal wat je bedoeld alleen.
Ik zat echter even hardop te denken, kon me namelijk niet voorstellen dat anderen er geen last van hebben.
Maargoed ik zal dan even kijken of ik een add-on oid kan vinden waarmee ik dit misschien wel kan aanpassen.
sjons

Bericht door sjons »

b_force schreef:
dus iedereen vindt het hier fijn om alles in 1 window te doen? :P :lol: :?: :roll:
Iedereen is denk ik redelijk overdreven, maar het maakt je taakbalk wel een stuk overzichtelijker.
Zeker nu zo'n beetje alle browsers ook tabs ondersteunen, waar ik (zoals je hier kan zien) nogal flink gebruik van maak... :-)
Dat is ook het leuke aan het hele "user experience" verhaal (wat vandaag de dag nogal een 'hot' item is), wat voor de een handig is, is voor de ander weer irritant...
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ja dat ben ik ook wel met je eens, zeker :
wat voor de een handig is, is voor de ander weer irritant...
Daarom vind ik het ook erg fijn als programmeurs daar aan denken en alle opties open houden.
Ik gebruik zelf nog steeds nieuwe windows en geen tabs. De reden is dat ik veel sneller en makkelijker kan switchen van bepaalde programma's. Met ALT+TAB kom je namelijk niet bij een specifieke tab, maar enkel bij de laatst geopende tab.
Vind ik persoonlijk vrij irritant als je 5 websites open hebt staan. Moet ik namelijk eerst ALT+TAB doen om bij mijn browser te komen en ook nog eens daarna de tab opzoeken naar de website die ik zoek. Een andere reden is dat ik 2 monitoren heb en ik heel erg vaak 2 windows heb open staan. (links en rechts dus)

Om dezelfde reden geef ik absoluut een voorkeur dat plaatjes en links op forums openen naar een nieuw venster (na gelang de instelling dus naar een nieuwe window of tab). Ik begrijp de standaard ook totaal niet, want het is namelijk veel makkelijker om (desnoods via een plugin) in je browser in te stellen dat alles in dezelfde tab geopend moet worden, dan voor een bepaalde website in te stellen dat het geopend moet worden naar een nieuwe window. Naar mijn idee is het dan veel minder open en compatible met ieders smaak. Vandaar dat ik niet helemaal begreep hoe het zat en er een beetje op door vroeg.

Ik vind het jammer, maargoed moet er maar mee leren leven :wink: :lol: Ik was eerder benieuwd hoe of wat 8)

Wat doen die [bots] steeds in de gebruikerslijst trouwens?
k.p.

Bericht door k.p. »

Bij firefox kun je je tabs los slepen! Daar kwam ik gister achter. Misschien past het niet echt in het topic maar ik denk ik deel het even omdat het toch handig is om te weten.
sjons

Bericht door sjons »

b_force schreef:
Met ALT+TAB kom je namelijk niet bij een specifieke tab, maar enkel bij de laatst geopende tab.
Aheuh, CTRL+TAB? (en ctrl+shift+tab, werkt net zoals alt+shift+tab) (of is dat weer een specifiek firefox dingetje?)
b_force schreef:
Een andere reden is dat ik 2 monitoren heb en ik heel erg vaak 2 windows heb open staan. (links en rechts dus)
In elk venster een browserscherm zodat je tegelijkertijd kan lezen EN antwoorden is idd heel handig, maar goed, de meeste mensen moeten het dan ook met 1tje doen :-)
b_force schreef:
Ik begrijp de standaard ook totaal niet, want het is namelijk veel makkelijker om (desnoods via een plugin) in je browser in te stellen dat alles in dezelfde tab geopend moet worden, dan voor een bepaalde website in te stellen dat het geopend moet worden naar een nieuwe window. Naar mijn idee is het dan veel minder open en compatible met ieders smaak. Vandaar dat ik niet helemaal begreep hoe het zat en er een beetje op door vroeg.
Que? De standaard is dus dat alle links in hetzelfde venster geopend worden, aangezien dat het meest logische is (als je de sleutel omdraait verwacht je ook dat jou auto start, en niet de auto naast je), zelfs al is dat voor jou (in dit geval) onhandig. Meestal als je op een link klikt weet je ook wel redelijk wat je verwachten kan, en kan je dat dan ook zelf in een nieuwe tab (ctrl+linkermuis) danwel nieuw venster (shift+linkermuis) doen, en anders heb je altijd nog je "terug" knop (alt+pijltjenaarlinks, of als je zo'n 'gestures' extensie hebt rechtermuis+sleepnaarlinks).
b_force schreef:
Ik vind het jammer, maargoed moet er maar mee leren leven :wink: :lol: Ik was eerder benieuwd hoe of wat 8)
Oh, maar dat geld voor ons allemaal... :lol:
Mijn voorkeur heb ik al uitgesproken, maar als dat hier anders gaat is dat ook niet zo'n probleem, zolang het maar consequent wordt doorgevoerd. Ik heb voorderest mijn vuurvosje al dusdanig ingesteld dat ik er de minste last van heb, en anders kan ik altijd nog de boel hier voor mijzelf wat aanpassen dmv greasemonkey userscripts... :D :D :D
k.p. schreef:
Bij firefox kun je je tabs los slepen! Daar kwam ik gister achter. Misschien past het niet echt in het topic maar ik denk ik deel het even omdat het toch handig is om te weten.
#-o =D> :mrgreen: :mrgreen:
Leuk is dat altijd, van die "verrek, da's handig!" momenten... :D :D
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

sjons schreef:
..... wat je verwachten kan, en kan je dat dan ook zelf in een nieuwe tab (ctrl+linkermuis) danwel nieuw venster (shift+linkermuis) doen
En voor Opera gebruikers:

Ctrl + Linker muisbutton -> Link openen in nieuwe tab Afbeelding opslaan als ... :D
Shift + Linker muisbutton -> Link openen in nieuw venster nieuwe tab
Shift + Ctrl + Linker muisbutton -> Link op de achtergrond openen in nieuwe tab
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: [Afgesplitst] Forum Upgrade -> het openen van links

Bericht door JvS »

Het is me nou niet helemaal duidelijk of hier nu al iets mee gedaan gaat worden of niet? Want ondanks onderstaande quote is het op forums volgens mij wel standaard dat links die in geplaatste berichten staan juist in een nieuw tabblad/venster geopend worden?

Ik kom best veel en al best lang op forums en ik ben eigenlijk niet anders gewend :). Ik vind dat ook wel prettig werken, omdat ik eigenlijk altijd een topic af wil lezen en ondertussen wat externe dingen wil checken (in een ander tabblad, niet in een heel nieuw venster overigens).

Is het idee van deze discussie dat de mogelijkheid om dit aan te passen besproken wordt? Want dat is mij ook niet helemaal duidelijk.
sjons schreef:
De standaard is dus dat alle links in hetzelfde venster geopend worden, aangezien dat het meest logische is (als je de sleutel omdraait verwacht je ook dat jou auto start, en niet de auto naast je), zelfs al is dat voor jou (in dit geval) onhandig. Meestal als je op een link klikt weet je ook wel redelijk wat je verwachten kan, en kan je dat dan ook zelf in een nieuwe tab (ctrl+linkermuis) danwel nieuw venster (shift+linkermuis) doen, en anders heb je altijd nog je "terug" knop (alt+pijltjenaarlinks, of als je zo'n 'gestures' extensie hebt rechtermuis+sleepnaarlinks).
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

sjons schreef:
Aheuh, CTRL+TAB? (en ctrl+shift+tab, werkt net zoals alt+shift+tab) (of is dat weer een specifiek firefox dingetje?)
Ja CTRL+TAB werkt wel als je al in je browser zit, maar niet vanuit een ander programma dat je momenteel aan het draaien bent in windows. Zeker wanneer ik bv een schema aan het tekenen ben van bv een datasheet, of andere dingen aan het overnemen ben (ook met 1 monitor), gebruik ik ALT+TAB heel erg vaak. (met twee monitoren zet ik zoiets dus op mijn 2e scherm, zeker ook handig bij meetrapporten en verslagen)
Que? De standaard is dus dat alle links in hetzelfde venster geopend worden, aangezien dat het meest logische is (als je de sleutel omdraait verwacht je ook dat jou auto start, en niet de auto naast je), zelfs al is dat voor jou (in dit geval) onhandig.
Ok, deze vergelijking mag je nog eens proberen, want hiervan snap ik nou echt werkelijk niks :roll:
De vergelijking met de autosleutel raak namelijk kant nog wal.

Maargoed we kunnen hier over blijven praten (wat niet mijn bedoeling was overigens, maar als mensen willen vind ik het best), maar het was voor mij, net als JvS niet helemaal duidelijk Vandaar mijn reactie(s) :wink:
sjons

Bericht door sjons »

b_force schreef:
Que? De standaard is dus dat alle links in hetzelfde venster geopend worden, aangezien dat het meest logische is (als je de sleutel omdraait verwacht je ook dat jou auto start, en niet de auto naast je), zelfs al is dat voor jou (in dit geval) onhandig.
Ok, deze vergelijking mag je nog eens proberen, want hiervan snap ik nou echt werkelijk niks :roll:
De vergelijking met de autosleutel raak namelijk kant nog wal.
Hihi, och, ik gooi wel vaker op een vreemde manier een auto in de strijd om er een vergelijking mee te doen, maar de vergelijking klopt wel.
Het is het meest logische dat een reactie op een actie ook daar gebeurd waar de actie plaatsvond. Dus het klikken op een link (actie) resulteerd in een andere pagina in hetzelfde venster (reactie), netzoals het starten van een auto doormiddel van het omdraaien van je sleutel (actie) resulteerd in een draaiende motor (reactie) van de auto (venster) waar je inzit.

Maargoed, zoals JvS ook al schreef, is het nu idd nog niet helemaal duidelijk of Marp het openen van bijlagen en externe links in een forumbericht nu wel of niet in een nieuw venster/tab gaat toevoegen. :?:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Kennelijk denken we op een ander niveau, want je vergelijking vind ik nog steeds vreemd.

Maar goed, in iedere geval snap ik het wel als het gaat om een plaatje dat hoort bij een bepaalde website zelf hoort (hoewel ik dat niet handig vind), maar ik vind het vreemde voor een link die naar een externe website verwijst.

Anyway, ik zoek wel een andere oplossing dan :lol: , of ik moet mezelf aanleren om voortaan SCHIFT+muis te moeten gebruiken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als ik een icoon op m'n desktop open, dan verwacht ik een nieuw venster met die applicatie of document, niet dat m'n desktop wordt vervangen daardoor :roll: :lol:
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

sjons schreef:
Hihi, och, ik gooi wel vaker op een vreemde manier een auto in de strijd om er een vergelijking mee te doen, maar de vergelijking klopt wel.
Het is het meest logische dat een reactie op een actie ook daar gebeurd waar de actie plaatsvond. Dus het klikken op een link (actie) resulteerd in een andere pagina in hetzelfde venster (reactie), netzoals het starten van een auto doormiddel van het omdraaien van je sleutel (actie) resulteerd in een draaiende motor (reactie) van de auto (venster) waar je inzit.
We zitten op een discussieforum nu he? ;)

Als ik een sleutel omdraai, verwacht ik eigenlijk dat er een deur open gaat! Niet dat er een auto start. ;)

Wat ik bedoel te zeggen is dat de te verwachten reactie ook heel erg afhankelijk is van de context. Als ik op een link klik in een normale website, verwacht ik dat de pagina verspringt naar de volgende (zoals dat gebruikelijk is). Dat is het hele idee van surfen. Maar als ik in een mailtje dat ik via Gmail lees op een link klik, verwacht ik dat die in een nieuw tabblad/venster wordt geopend.

Als je dan ook nog eens kijkt hoe het op alle andere grote fora werkt, dan is een link die je in een bericht aanklikt in een nieuw tab/window openen gewoon de standaard. Volgens mij zijn we dat op fora toch ook gewoon gewend? Links in berichten: Nieuw window. Links voor navigatie op het forum/op de site: Huidige window.

Toch? :)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Jah dat vind ik dus ook.

Kijk dat links van het forum zelf in hetzelfde scherm worden geopend is prima. Plaatjes kan ik me ook nog wel in vinden.
Maar ik heb het dus over het feit dat externe links dus ook in hetzelfde scherm worden geopend.

En dat vind ik heel erg raar werken. (ik ben blij dat tegenwoordig bij afmelden/forum weg klikken, de berichten niet opeens op "gelezen" staan want de afgelopen dagen heb ik al heel vaak per ongeluk een externe link weggeklikt wat dus hetzelfde scherm was :( )

edit:
Ik heb iets vreemd ontdekt.
DE externe links in bv dit topic:
viewtopic.php?f=7&t=6545
openen bij mij in hetzelfde scherm.

In dit topic:
viewtopic.php?f=18&t=9562

In een nieuw scherm.

Hoe kan dat?

Zo openen de links in dit topic ook weer in hetzelfde scherm:
viewtopic.php?f=3&t=9506

en is bv dit topic helemaal verwarrend, want de link naar Yarland wordt dus geopend in een nieuw scherm, maar de link naar Roland's website in hetzelfde scherm #-o
viewtopic.php?f=29&t=9026

en deze is ook weer in hetzelfde scherm:
viewtopic.php?f=21&t=9426

viewtopic.php?f=3&t=9396

Is dat te begrijpen? :lol:

... Ik krijg het idee dat dit enkel is bij oudere topics.
Oude topics openen in hetzelfde scherm, nieuwe in extern scherm (op de links in het onderschrift na dan).
Tenzij een oud topic ge-edit wordt. Dan opent deze weer in een nieuwe scherm (zoals dat versterker topic)
Net nog in een ander topic van mij geprobeerd en inderdaad voordat ik ge-deit had in zelfde scherm, na edit nieuw venster.
sjons

Bericht door sjons »

b_force schreef:
... Ik krijg het idee dat dit enkel is bij oudere topics.
Oude topics openen in hetzelfde scherm, nieuwe in extern scherm (op de links in het onderschrift na dan).
Tenzij een oud topic ge-edit wordt. Dan opent deze weer in een nieuwe scherm (zoals dat versterker topic)
Net nog in een ander topic van mij geprobeerd en inderdaad voordat ik ge-deit had in zelfde scherm, na edit nieuw venster.
Dat wou ik net zeggen, Marp had eerder al zo'n opmerking dat dat het geval was...

Nu ik toch net in de html zat rond te neuzen, heb ik ook nog een ideetje gekregen waardoor ze (aangezien het nu ook al mbv javascript wordt gedaan) maar op 1 plek wat hoeven toe te voegen waardoor het overal meteen gaat werken... Hmm, zal Marp wel even een pm'etje sturen...

Edit: pm gestuurd...
Henkjan schreef:
als ik een icoon op m'n desktop open, dan verwacht ik een nieuw venster met die applicatie of document, niet dat m'n desktop wordt vervangen daardoor :roll: :lol:
Nou... :twisted:

Hehe, dat is idd de context waar JvS het ook over had. Zoiezo is de desktop al een vreemd iets, hoeveel mensen ken jij die een muurpapier op hun bureaublad doen? :wink: (of in normaal nederlands, "behang op je buro")
JvS schreef:
Dat is het hele idee van surfen. Maar als ik in een mailtje dat ik via Gmail lees op een link klik, verwacht ik dat die in een nieuw tabblad/venster wordt geopend. Als je dan ook nog eens kijkt hoe het op alle andere grote fora werkt, dan is een link die je in een bericht aanklikt in een nieuw tab/window openen gewoon de standaard. Volgens mij zijn we dat op fora toch ook gewoon gewend? Links in berichten: Nieuw window. Links voor navigatie op het forum/op de site: Huidige window.
Mjah, ja en nee... Niet alleen context, maar waarschijnlijk ook persoonlijke voorkeur / algemene gewenning (?) speelt dan mee. Ik hou er absoluut niet van dat een website voor mij gaat beslissen of een link in een nieuw venster/tab wordt geopend ja of nee, dat regel ik zelf wel. Aan de andere kant snap ik heus wel dat de meeste mensen aan bepaalde dingen gewent zijn, en dat dan ook als "normaal" ervaren, netzoals de mensen die dat als niet normaal c.q. irritant ervaren daar weer zelf hun maatregelen op nemen. 8)

Ach, zo staat het internet vol met vreemde dingen... Kwam laatst op een site die onderaan de pagina een link had naar hun "gebruikersvoorwaarden", waar netjes in stond opgeschreven dat ik afstand deed van allemaal rechten op het moment dat ik op die website kwam (!), en bla bla bla... Ook zooo 1990... :roll:

Goed, om dat maar gepast af te sluiten, wat voor de een helemaal supercoolmegaprettiggeweldigokee is, is voor de ander helemaal niks... :lol: :D :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”