Tweeter dempen, serie of parallel weerstand
Moderator: Beheerdersteam
Tweeter dempen, serie of parallel weerstand
Voor mijn tweeter zit een weerstand in serie met de tweeter en staat er 1 parallel over de tweeter. Het niveau van de tweeter is terug te brengen door de parallelweerstand te verlagen of de serie weerstand te verhogen. Wat is het verschil tussen beide?
Als ik de parallel weerstand met 1 ohm verlaag heeft dit dan hetzelfde effect als het verhogen van de serie weerstand met 1 ohm? Volgens mij is dit niet het geval maar ik kan het niet helemaal beredeneren met mijn (beperkte) electronica kennis.
Erwin
Als ik de parallel weerstand met 1 ohm verlaag heeft dit dan hetzelfde effect als het verhogen van de serie weerstand met 1 ohm? Volgens mij is dit niet het geval maar ik kan het niet helemaal beredeneren met mijn (beperkte) electronica kennis.
Erwin
Re: Tweeter dempen, serie of parallel weerstand
die twee weerstanden vormen een spannings deler
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler

Stel dat U = 10 volt.. R1 en R2 beide 10k ohm zijn.. en je meet over U2 , dan meet je precies de helft van de spanning ( 5 volt ).
Maak je R1 5K ohm en R2 15K ohm.. dan zal de spanning 7,5 volt zijn.
Hopelijk snap je het
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanningsdeler
Stel dat U = 10 volt.. R1 en R2 beide 10k ohm zijn.. en je meet over U2 , dan meet je precies de helft van de spanning ( 5 volt ).
Maak je R1 5K ohm en R2 15K ohm.. dan zal de spanning 7,5 volt zijn.
Hopelijk snap je het
Naar mijn weten is die serie en parrallel weerstand bedoeld om de impedantie gelijk te houden.Alleen een serie weerstand gaat ook maar dat beinvloed de werking van de filter te zeer.Met alleen de serie weerstand moet je die ook zien als geheel van het filter en moet deze ook mee in gecalculeert worden met het ontwerp van de filter omdat deze 1 geheel word van het filter. Ze moeten dus evenredig veranderd worden of zit ik fout?
Ja klopt. Als je de tweeter zachter wil laten spelen is dus serieweerstand verhogen en parallel weerstand verlagen.
De parallel weerstand zorgt ook voor een wat minder scherp maken van de hoge tonen, de Q factor bij de tweeter daalt door de parallel weerstand.
Ik bereken onderdelen altijd bij "filters" bij http://www.12vhifi.nl Daar kun je online zo ruwweg wat waarden berekenen, en na metingen en luisterproeven fijntunen.
De parallel weerstand zorgt ook voor een wat minder scherp maken van de hoge tonen, de Q factor bij de tweeter daalt door de parallel weerstand.
Ik bereken onderdelen altijd bij "filters" bij http://www.12vhifi.nl Daar kun je online zo ruwweg wat waarden berekenen, en na metingen en luisterproeven fijntunen.
Bedankt voor de antwoorden, duidelijk.
Ik wil de tweeter inderdaad wat dempen. Hij heeft nog wel 'ns een scherp randje in het hoog, de bekende ssss-en.
Over de parallel weerstand van 4.7 ohm heb ik inmiddels al de 18 ohm weerstand geplaatst. (De vervangingsweerstand is nu 3.7 ohm).
Het hoog is nog steeds iets te nadrukkelijk voor mijn smaak. A.s. week krijg ik 2 weerstanden van Speakerland (3.3 en 3.9 ohm) om te experimenteren. Een van beide wil ik gebruiken om de serieweerstand van 2.7 ohm te vervangen. Zal eerst maar eens de 3.3 ohm proberen. Ik hoop dat ik het hiermee red want het valt waarschijnlijk niet mee om het filter uit de speaker te halen. Ik wil ook niet teveel dempen want ik weet dat mijn huidige apparatuur ook niet helemaal in dezelfde "league" zit als de MiniRefs. Zij kunnen ook deels oorzaak zijn van het scherpe randje. (Marantz CD6000 Heart en Rotel RB03/RC03). De verzilverde Van den Hul bekabeling heb ik intussen al vervangen door standaard koper exemplaren. Scheelt wel iets maar nog niet voldoende.
Ik wil de tweeter inderdaad wat dempen. Hij heeft nog wel 'ns een scherp randje in het hoog, de bekende ssss-en.
Over de parallel weerstand van 4.7 ohm heb ik inmiddels al de 18 ohm weerstand geplaatst. (De vervangingsweerstand is nu 3.7 ohm).
Het hoog is nog steeds iets te nadrukkelijk voor mijn smaak. A.s. week krijg ik 2 weerstanden van Speakerland (3.3 en 3.9 ohm) om te experimenteren. Een van beide wil ik gebruiken om de serieweerstand van 2.7 ohm te vervangen. Zal eerst maar eens de 3.3 ohm proberen. Ik hoop dat ik het hiermee red want het valt waarschijnlijk niet mee om het filter uit de speaker te halen. Ik wil ook niet teveel dempen want ik weet dat mijn huidige apparatuur ook niet helemaal in dezelfde "league" zit als de MiniRefs. Zij kunnen ook deels oorzaak zijn van het scherpe randje. (Marantz CD6000 Heart en Rotel RB03/RC03). De verzilverde Van den Hul bekabeling heb ik intussen al vervangen door standaard koper exemplaren. Scheelt wel iets maar nog niet voldoende.
Scherp randje is altijd moeilijk. evt soort condensator naar tweet. Waar ik pas echt goede resultaten mee krijg bij alle tweeters, zowel ferrofluid gedempt of niet, is volledige impedantie-correctie van de unit. Dus via zuigkring resonantie eruit filteren, en met een zobel netwerk de spreekspoel inductie. Dit geeft vooral de zuigkring een veel rustiger geluidsbeeld uit de tweeter.
Ik weet niet om welke tweeter het gaat. Naast de al genoemde oorzaken van het randje kan het ook zijn dat de tweeter (of middentoner) zelf opbreekt en het randje veroorzaakt. Een verzwakking van de tweeter verzwakt dan niet alleen het randje maar ook alle goede hoge tonen.Rade schreef:Bedankt voor de antwoorden, duidelijk.
Als het randje in de middentoner zit zal deze steiler gefilterd moeten worden om de resonantie minder hoorbaar te maken. Breekt de tweeter op zal er weinig aan te doen zijn en kun je het randje wat verzachten met genoemde maatregelen, maar helemaal verdwijnen zal het niet.
2 weg, 3 weg? Goede tweeter dus ik denk dat je randje ook van de apparatuur kan komen (CD speler met name)
2.5 weg, de speaker is de MiniRef met 2x een 15W8530 K00 voor mid en laag.
Dat lijkt me een tweeter met onbesproken gedrag, zeker gezien de watervalplotjes die er van op het net rondhangen. Zo te zien loopt het hoog boven de 10 kHz wel wat op, dat kan een fris beeld geven.Rade schreef:Het gaat om de Scan Speak D2904/7100
@Rade, kijk maar ff in het onderstaand artikel uit onze bibliotheek. Weet je precies hoe je een tweeter moet dimmen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 2&Itemid=2
Kijk ook eens hier http://www.lautsprechershop.de/english/index_tools.htm
hier staat een level calculator speaker impendantie en db invullen en dan worden de weerstand waarden uitgerekend
Bert
hier staat een level calculator speaker impendantie en db invullen en dan worden de weerstand waarden uitgerekend
Bert
Je bent me net voor Bert:
Eerst met goedkope draadgew. weerstanden verschillende dempingen uitproberen. Als het naar tevredenheid werkt goed MOX er in zetten. Als de testen niet naar tevredenheid klinken, een zuigkring op 750 Hz erachter berekenen (berekening kan bij de site van strassacker: http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm)
en de inductie van 0.02mH corrigeren met een zobel (bij 12vhifi te berekenen)
Ps ik ben in Aalten geboren.
Eerst met goedkope draadgew. weerstanden verschillende dempingen uitproberen. Als het naar tevredenheid werkt goed MOX er in zetten. Als de testen niet naar tevredenheid klinken, een zuigkring op 750 Hz erachter berekenen (berekening kan bij de site van strassacker: http://www.lautsprechershop.de/tools/index_en.htm)
en de inductie van 0.02mH corrigeren met een zobel (bij 12vhifi te berekenen)
Ps ik ben in Aalten geboren.
Hallo Buisje en Fritzie,
Dit is het tooltje wat ik zocht, Thanks! Van je (oud) plaatsgenoten moet je het hebben
Nu blijkt dat de originele demping -7 db is.
De reeds toegevoegde parallel weerstand van 18 ohm heeft de verzwakking naar -7.6 db gebracht. (dit is bijna niet hoorbaar volgens mij)
De serie weerstand verhogen van 2.7 naar 3.3 ohm brengt de verzwakking naar 8.7 db
De serie weerstand verhogen van 2.7 naar 3.9 ohm brengt de verzwakking naar 9.6 db
Ik denk dat ik maar voor de 3.3 ohm ga.
Kan natuurlijk ook de 18 ohm parallelweerstand vervangen door bv. een 4.7ohm. Vervangingsweerstand is dan 2.35ohm. Verzwakking komt dan uit op -9 db. Ik weet alleen niet of ik ongestraft zo laag mag gaan.
Groeten Erwin
PS: Buisje ben je al lang uit Aalten weg?
Dit is het tooltje wat ik zocht, Thanks! Van je (oud) plaatsgenoten moet je het hebben
Nu blijkt dat de originele demping -7 db is.
De reeds toegevoegde parallel weerstand van 18 ohm heeft de verzwakking naar -7.6 db gebracht. (dit is bijna niet hoorbaar volgens mij)
De serie weerstand verhogen van 2.7 naar 3.3 ohm brengt de verzwakking naar 8.7 db
De serie weerstand verhogen van 2.7 naar 3.9 ohm brengt de verzwakking naar 9.6 db
Ik denk dat ik maar voor de 3.3 ohm ga.
Kan natuurlijk ook de 18 ohm parallelweerstand vervangen door bv. een 4.7ohm. Vervangingsweerstand is dan 2.35ohm. Verzwakking komt dan uit op -9 db. Ik weet alleen niet of ik ongestraft zo laag mag gaan.
Groeten Erwin
PS: Buisje ben je al lang uit Aalten weg?
0.7 dB hoor je nauwelijks. Als je meer weghaalt heb je kans dat hoogmid ook minder present weergegeven wordt. Neem de tijd om verschillende weerstanden te proberen. Eerst klinkt het misschien niet goed, na wennen wel en op de langere duur weer niet enzovoort. Tja, zelfbouw dilemma's
Ben vanaf 1985 weg uit Aalten, hang voornamelijk rond in het noorden. Moeders woont nog te Aalten en vriend in Lichtenvoorde.
Ben vanaf 1985 weg uit Aalten, hang voornamelijk rond in het noorden. Moeders woont nog te Aalten en vriend in Lichtenvoorde.