ervaringen jukebox revival EL34

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

klusser

Bericht door klusser »

Helaas heb ik dit weekend geen tijd gehad er naar te kijken, dus dat laat nog even op zich wachten. Wel heb ik meetresultaten van meerdere buizenamps gezien (primaluna, quad) met dummy speaker, en die hadden alle moeite met middentonen, zei het een verschil van slechts 1 a 2db wat maar net hoorbaar is. Het moet dus wel kunnen.

Misschien beetje toekomstig nog, maar als het probleem opgelost is (ga ik uit van wel) zou ik wel eens willen proberen hoe de amp klinkt in triode stand (schermrooster aan anode).

Volgens vele is het zonde om een versterker in ultraliniear (transistor-achtig geluid?) te laten spelen wanneer deze extra watts niet strikt noodzakelijk zijn. (door de luie buizen heb ik nu toch maar met 5 watt, en dat gaan al denderend hard)

Maar mag dit wel bij deze versterker? Twijfel gezien de uitgangstrafo's voor UL zijn.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Luie buizen? Uit een nieuw geleverd pakket? Ik blijf dat een heel slappe verklaring vinden.
Er moet echt ergens een fout zitten.

Heb je wel 6SL7 buizen gebruikt en geen 6SN7? Die hebben een veel lagere versterking.

Wat ik persoonlijk zou doen is de hele boel uit elkaar halen en de versterker volgens een ander (beter) schema opnieuw opbouwen.

De trafo's en buizen zijn nieuw, dus het moet goed komen. Zelfs op afstand begin ik dit frustrerend te vinden.
klusser

Bericht door klusser »

Ik beschrijf het denk ik verkeerd denk ik.

De buis zelf is niet lui, maar de schakeling. Ik heb ergens een fout gemaakt waardoor één buis per kanaal, bijna niet versterkt, en de andere gewoon speelt zoals het hoort. Hij speelt als het ware niet als push-pull maar als single-ended. Ik denk dat dit de oorzaak is van het slechte geluid. De trafo is uitsluitend voor PP gemaakt, en door de fout die ik gemaakt heb speelt de versterker nu als single-ended.

Dit heb ik ontdekt met de truc om er steeds één buis uit te trekken. Op twee posities in de versterker is het zo dat de buizen op deze plek niets doen. Haal ik deze weg, is er ook geen verschil hoorbaar. Haal ik enkel de goede weg, dan spelen beide kanalen heel zacht.

De buizen zelf zijn dus goed, maar ik heb dus een fout gemaakt in de schakeling waardoor er twee posities zijn waar een buis niets doet (maakt niet uit welke 6v6 ik daar in stop).

Hopelijk helderd dit een beetje op :)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou dan eerst de kathode weerstanden van de eindbuizen eens aansluiten zoals in het gewijzigde schema dat ik heb gepost. Je kunt dan in elk geval nagaan of er inderdaad een verschil is in de stromen die door de eindbuizen loopt.
Als je beschikt over een scoop kun je dan ook de signalen op de anodes van de eindbuizen van één kanaal vergelijken.

Heb je de primaire aansluitingen van de uitgangstrafo's nagelopen?
Zit er niet een UL aftakking verwisseld met de anode-aansluiting?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Controleer voor de zekerheid ook eens of R11 en R12 wel goed aan het massapunt zitten.
klusser

Bericht door klusser »

Hopelijk heb ik in het weekend tijd om weer eens te kijken. De scoop staat al klaar :)

We komen wel, we weten nu in iedergeval dat er een (grote) fout is, nu nog vinden waar deze precies zit :)

Ik zit zelf ook te denken aan een aansluit fout van de trafo (UL en anode omgewisseld)
klusser

Re: ervaringen jukebox revival EL34

Bericht door klusser »

eindelijk eens kunnen meten.
De fout zit ergens in de voortrap, het signaal dat C4 in gaat is 10 keer zo sterk dan het signaal dat C5 ingaat.
De oorzaak moet ik nog vinden. Ben wel benieuwd wat dit nu uiteindelijk wordt!
R9 en R10 kloppen in iedergeval.
klusser

Bericht door klusser »

aaaaarh :evil: :evil: :evil:
de fout dat C5 en C4 niet gelijk waren kwam doordat ik de anode weerstand van V1A heb verlaagt. Er loopt nu weer 80v bij 0,44 Ma anodespanning bij V1a. blijft laag maar het geluidssignaal wat de eindtrap in gaat via C5 en C4 weer even sterkt(en in tegenfase). Dus ook beide eindbuizen versterker weer evenveel.
Ben dus weer bij het begin :evil:
klusser

Bericht door klusser »

Ik kom nog op iets, ik heb de tegenkoppeling op de senundaire kant van de UGT andersom aangesloten omdat ik eerder problemen had met de tegenkoppeling. Dit loste het probleem op (had daarna geen meekoppeling meer maar tegen). Jij raadde aan dat via de primaire aansluiting te doen. Omdat ik daar niet makkelijk bij kon komen heb ik het op bovenstaande manier gedaan. Mocht ik dit eigenlijk wel zo oplossen? Of moet de primaire aansluiting altijd goed zitten vanwegen?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Bij een push-pull trafo mag dit niets uitmaken. Die moet volledig symmetrisch zijn.
klusser

Bericht door klusser »

De versterker koppelt tegen, niet mee. Het signaal wat via C4 de eindtrap in gaat is even sterk als in C5, en tegenovergestelde fase. De fase draaier werkt dus correct. De kathode spanning is 20V over de eindbuizen.

Helaas geef ik het voorlopig maar even op, wie weet kom ik er nog wel eens op. Of heb ik een bui dat ik heel de zooi maar uitelkaar haal.
één ding wel geleerd, beste is te beginnen met een simpel project niet in complete kit vorm. Dan weet je in iedergeval wat voor schema het is, en kies je zelf de onderdelen.

Zal nog eens alles in triode zetten, puur om te kijken wat er dan gebeurd qua klank.

Toch erg bedankt voor alle hulp, en sorry voor de eventuele frustraties.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik vind dat je het nog dapper volhoudt. Zelf had ik de boel al lang uit elkaar gehaald en volgens een ander schema opgebouwd.

De instellingen van de stuurbuizen kloppen naar mijn smaak niet. Misschien dat je met een ander schema een stuk lekkerder in de instellingen komt te zitten.

In elk geval leer je altijd veel van zo'n eerste project. Als alles direct goed gaat is er ook geen lol aan.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
Ik vind dat je het nog dapper volhoudt.
Inderdaad !! goed bezig ! :D
Als alles direct goed gaat is er ook geen lol aan.
Mooiste is... dat je na heeeeeuuuul lang zoeken er eindelijk achterkomt... Geeft dan nog een extra voldoening inderdaad :)
klusser

Bericht door klusser »

Wie weet kom ik er ooit nog wel eens achter :)

Denk dat ik me binnenkort eerst eens op een simpel projectje kan gaan concentreren. Een koptelefoon versterker lijkt me misschien wel wat, gezien ik even terug een hele goede koptelefoon heb gekocht :) Lijkt me wel het leukste om dit ook met buizen te doen. Iets met el84 ofzo. Dat kan volgens mij niet duur zijn, iedergeval geen UGT nodig, vermogens zijn zo laag dat dit geloof ik met een simpele weerstand kan worden opgelost.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

RobertD en ik hebben beide deze Hoofdtelefoon versterker gebouwd :

http://headwize.com/projects/showfile.p ... er_prj.htm

6N1P buizen zijn goedkoop en makkelijk te verkrijgen op Ebay.
Heb de Transformator gepakt van een oude kapotte buizen radio die ik ooit van marktplaats heb gehaald.
klusser

Bericht door klusser »

RobertD schreef:
Ik vind dat je het nog dapper volhoudt. Zelf had ik de boel al lang uit elkaar gehaald en volgens een ander schema opgebouwd.

De instellingen van de stuurbuizen kloppen naar mijn smaak niet. Misschien dat je met een ander schema een stuk lekkerder in de instellingen komt te zitten.
Met de hoge anodestroom/spanning klonk het wel beter merk ik nu(ondanks het lagere vermogen), met name de bass. Nu ik het weer terug heb naar origineel lijkt het of de bass stuk minder diep gaat(beetje plat). ook niet vreemd als je kijkt wat er eigenlijk door die buis heen moet. alleen de fase draaier werkt niet naar behoren als je de stroom/spanning omhoog gooi. In de datasheet van shuguang 6sl7 staat Ua= 250v/ Ia= 2,3ma . . . .
http://www.adisa.com.tr/urungoster.asp?id=328

Die koptelefoon versterker ziet er wel leuk uit. Maar kan ik eigenlijk ook gewoon de UGT vervangen voor een weerstand gezien er toch heel weinig vermogen loopt naar een koptelefoon?
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

klusser schreef:
Die koptelefoon versterker ziet er wel leuk uit. Maar kan ik eigenlijk ook gewoon de UGT vervangen voor een weerstand gezien er toch heel weinig vermogen loopt naar een koptelefoon?
Die koptelefoonversterker heeft geen uitgangstrafo (OTL), de trafo waarover gesproken wordt is de voedingstrafo.
Een uitgangstrafo is om de impedantie op de koptelefoon aan te passen, dat is niet met een weerstand te vervangen ;)
klusser

Bericht door klusser »

oké, nee ik dacht de uitgangsimpedantie is meestal 300-600 ohm bij een buizen versterker voor koptelefoon, en m'n koptelefoon is 50 ohm. Zet er gewoon een weerstand van 300ohm ofzo tussen. Maar dat kan dus niet?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

oohw jawel hoor ! Heb ook een vrij lage ohmige kop telefoon op de mijne aangesloten... werkt goed !
Alleen volume is wat beperkt. Maar zo knallend hard heb ik hem toch nooit :)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik gebruik die OTL koptelefoonversterker met een Sennheiser koptelefoon met een impedantie van 30 Ohm. Gaat probleemloos tot boven de pijngrens.
klusser

Bericht door klusser »

Welke type sennheiser heb je?
Ik zelf heb de HD555. Maar in dat geval is het gegeven schema zeker leuk om eens te gaan bouwen!
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

klusser schreef:
oké, nee ik dacht de uitgangsimpedantie is meestal 300-600 ohm bij een buizen versterker voor koptelefoon, en m'n koptelefoon is 50 ohm. Zet er gewoon een weerstand van 300ohm ofzo tussen. Maar dat kan dus niet?
Nee, waar zou jij dan die weerstand tussen zetten? Het is wat ingewikkelder dan je je voorstelt ;)

En ik wijs er nogmaals op :? dat er hier spraakverwarring is over trafoloze HT-versterkers zoals TubeHead en RobertD die gebouwd hebben:

Afbeelding

en HT-versterkers mèt uitgangstrafo:

Afbeelding

Succes!
klusser

Bericht door klusser »

Om nog eens terug te komen op de gebouwde 6v6 versterker (hopelijk krijgt nu niemand last van post traumatische zenuwtikken:P), om nog maar eens iets te proberen twee nieuwe sovtek (nos) 6sl7 buisjes gekocht. Maar ook deze lossen het probleem met de middentonen niet op. (khoor zelfs helemaal geen verschil) Ook andere speakers hielpen niet.

Het andere project met een simpele SE versterker waar ik het ooit over had, is op de lange baan geschoven. Wel ga ik hopelijk dit weekend beginnen aan een radio ontvanger (school project) waar ik zeker even een verslagje van neerzet.
klusser

Bericht door klusser »

Blijft een leuk ding om mee te experimenteren.
Heb hem even omgebouwd tot een koptelefoon versterker. Via de koptelefoon is het probleem met de midden tonen veel minder (bijna niet) hoorbaar. Ik gebruik een 50 ohm koptelefoon (sennheiser HD555).

Hiervoor heb ik twee 8Ohm weerstanden op de speaker uitgang gezet, zodat de transformators niet doorbranden. Blijkbaar kan de versterker wel om gaan om een hoog ohmige belasting. (voor de duidelijkheid, als de speakers aangesloten zijn, is over de koptelefoon ook eenzelfde probleem met de middentonen te horen)

Maar nu vroeg ik me af, nu ik toch met weerstanden aan het rommelen ben, is het mogelijk om de luidsprekers in serie met de acht ohm weerstanden aan te sluiten? Ik heb zo het vermoeden dat als ik de impedantie van de speaker omhoog til, dat de versterker het ook makkelijker krijgt. Of kan ik hiermee de versterker beschadigen?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De impedantie zal wel toenemen, maar je speaker krijgt maar de helft van de spanning. De helft van de spanning ( en het vermogen ) zal opgaan aan de weerstand. Het moet gewoon goed aangepast worden.

Ik was dit topic al uit het oog verloren, maar ik begrijp dat het nog steeds niet werkt.

Heb je de kathodeweerstanden van de eindbuizen al eens gesplitst?
Plaats reactie