Waterbestendige portable radio met subwoofer en MiniDSP, V2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

We blijven bij een frame van latjes, relatef dun multiplex en epoxy/glasmat als waterbestendig component.

Vanavond gaan we even de Visatons simuleren in een zeer kleine kast. Als dat goed gaat, bouwen we een klein kastje achter elke visaton (1 l ofzo).

We hebben een terugslag met de print. De kast gaan we afmaken met flightcaseonderdelen. Die gaan we nu bestellen. De speakers, versterkers en accus zijn in elk geval compleet.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

JvS schreef:
We blijven bij een frame van latjes, relatef dun multiplex en epoxy/glasmat als waterbestendig component.

Vanavond gaan we even de Visatons simuleren in een zeer kleine kast. Als dat goed gaat, bouwen we een klein kastje achter elke visaton (1 l ofzo).

We hebben een terugslag met de print. De kast gaan we afmaken met flightcaseonderdelen. Die gaan we nu bestellen. De speakers, versterkers en accus zijn in elk geval compleet.
Ik denk dat het een verstandige keuze is om de visatons in een separate kamer te doen. Ik denk niet dat ze de druk aankunnen die de Dayton genereerd.

Wat voor terugslag heb je met de print? Ik overweeg namelijk om iets identieks te doen voor mijn Aluscone projectje
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Jag is de 'printman', en die wilde bij een jonge jongen de print laten etsen. Alleen is bij hem geen dubbelzijdig / dubbellaags (wil ik even vanaf zijn) etsing mogelijk. Elders laten etsen wordt naar verhouding weer erg duur. Hoewel ik in dit topic wel iemand zag die het aanbiedt. Ik heb dit bij Jag onder de aandacht gebracht :). Misschien is het voor jou even een idee om bij de bestelling aan te sluiten?

Ik denk dat dit zonder actief filter ook prima gaat werken (bandpass filtert zichzelf, rendementen lijken in simulaties goed aan te sluiten), alleen die 10db boost hebben we waarschijnlijk wel echt nodig om op een beetje 'open water lekker beuken' volume te kunnen spelen met een mp3 speler ;-).
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Indien er printjes worden gemaakt dan is dat wat mij betreft zeker een overweging.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JvS schreef:
We kunnen aan de voorkant wel een aparte kamer maken over de breedte van de hele kast, waarin de visatons zitten..
Je kan ook over de achterzijde van de Visaton's een kunststof bloempot zetten en die volstoppen met slaapzak-, bodywarmer- of afzuigkapvulling.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Heeft weer ff stilgelegen, maar ik heb juist eens alles op elkaar aangesloten. Alles werkt in elk geval. De filtering gaat een probleem zijn, dus we gaan het zonder filtering doen.

De maat wordt ook aangepast aan 30x30x55 omdat dat wat handiger is (eigenlijk wordt het een enorm groot ding!)

Ik heb ook alvast een voltmetertje in elkaar gesoldeerd. Was eerste keer solderen ooit sinds 1e klas middelbare school, 18 jaar geleden ofzo :P.


Afbeelding

Afbeelding
Dat heb ik vaak beter, maar ook best wel eens slechter gezien.

Afbeelding

Het werkt. Nu nog hout laten zagen ergens.

En ergens speel ik ook met het idee om die hele sub eruit te laten en dan lekker 30x20x40 te doen (bierkratformaat), ivm portabiliteit...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, hum, kijk, die mast van het zeilbootje zit in een onderstuk vast, alwaar een scharnierpunt zit om de mast te strijken. Als je die nou es wat breeder maakt of een driehoekige onder basis, en daar je speakertjes in zet.
Nadeel, je kunt ze niet meenemen naar huis.
Dus twee demontabele kastjes tegen dat draai ding aan of zo iets?
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

[quote="JvS"]Heeft weer ff stilgelegen, maar ik heb juist eens alles op elkaar aangesloten. Alles werkt in elk geval. De filtering gaat een probleem zijn, dus we gaan het zonder filtering doen..............[quote]

You're sure?
Bij gebrek aan beter zat ik te denken aan een Rodd Elliot projectje http://sound.westhost.com/project81.htm
Zowel in 24 db als 12 db te gebruiken.
Welliswaar niet heel goedkoop met 24AUS$ (iets meer dan 13€) per print maar het heeft een aantal voordelen:
- klein 101*71mm.
- Een stereo 2 weg op een printje.
- volledig uitgekristalliseerd en goed doordacht ontwerp welke zich in de praktijk heeft bewezen
- bijbehorende componenten calculator
- redelijk standaard componenten

ik overweeg deze te laten komen, laat maar horen of je interesse hebt
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Super dat je het aanbiedt. Dat filter hebben we ook zeker nodig, maar dit bord is helaas niet flexibel genoeg.

Het filteren is in dit ontwerp gek genoeg niet van het grootste belang (beide speakers zijn full range belastbaar), maar het op gelijk niveau brengen van de speakers, het boosten van het ingangssignaal en eventueel wat notches invoeren is het belangrijkst.

We beginnen ongefilterd en gaan het dan eens doormeten en met een dsp het eea simuleren. Hopelijk werkt het ongefilterd al goed :).
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Kleine stapjes, kleine stapjes. Ik heb de maten wat compacter genomen, daar wordt het wat portabler van.

Hout halen op de fiets:
Afbeelding

Zo wordt het geraamte:
Afbeelding

Spannend allemaal :). Het staat nu deels in elkaar op het balkon te drogen. Ik heb uiteraard ook een zaagfout gemaakt :(.

Overigens wordt het kistje 40x30x30. Met 14 en 18 liter bandpass kwam er nog een alleszins acceptabele curve uit winisd rollen.

We gaan overigens gewoon proberen wat er gebeurt als we de bandpasskast de kast van de normale speakertjes laten zijn. Anders komen er bloempotten met wol erin overheen.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Ok, zo'n frame werkt niet. Ik heb hem gefrustreerd in elkaar gemept. Grrrr. Schots en scheef.

Maarrrr. Jag en ik hadden vorige week allebei mexicaanse griep (geen grapje), dus we hadden vrijdag, zaterdag en zondag tijd om eens flink aan de 'kratradio' te klussen.

Resultaat: Hij zit in elkaar en we hebben lekker met epoxy gekliederd.

Zo is de kist (zonder deksel) uiteindelijk geworden:
Afbeelding

De basreflexpijpjes (2x 50mm; afgestemd op 58Hz).
Afbeelding

Epoxy is (zoals gezegd) nogal kliederwerk. Te dik, te dun, te ongeduldig. Anyway, sommige kanten leken wel op opgelijmd zand, andere meer op een geglaxuurde taart :D.

Afbeelding

Maar met wat schuurwerk kom je een heel eind:
Afbeelding

Ziehier een watervast wit kistje. Ziet er bovenverwachtingen glad uit. Wat we nog een beetje moeten bijwerken met lak (helaas), maar de hele kist is nu beschermd door epoxy :). Met microballoons. Wel VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL schuurwerk, wtf. Mijn duim is meegeschuurd nu...

Kernzin in dit bouwproject "Geeft niet, dat epoxy'en we wel bij"

We're getting there! 8-) (en nog steeds eigenwijs niet de visaton speakertjes in eigen compartimentjes).
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Mexicaanse griep opgelopen op een zeilschooltje soms

Ben net uit quarantaine :D

Mooi projectje overigens, ik lees nog steeds mee 8)
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

We hebben trouwens een adres voor de dubbelzijdige prints gevonden, $15 per print, $25 opstartkosten. Mail Hinke (Jag) daar even over (zie PB).
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Bericht door Jag »

Oh, mooi dat je meeleest! Het project vordert heel goed nu, ik heb eergister de bekabeling in elkaar gesoldeerd. Daarbij helaas de aan/uit knop laten sneuvelen, dat ga ik vanavond fixen. Dan gaan we hem nog even een extra laag lak geven en nog wat tochtstrip gebruiken om de compartimenten quasi luchtdicht te maken. Ben heel benieuwd hoe het gaat presteren. En of de woofer niet die full range speakers uit hun magneet gat gaan drukken :P. We hopen er een beetje op dat die Visaton speakers niet zo veel affiniteit hebben met 40-80Hz, het octaaf waarin de sub werkt.

Maar nog belangrijker: er moet dus nog een actief filter in. Daarvoor wil ik dus het actieve filter PCB gebruiken, hier is de schematic, silk screen en met een beetje moeite de eagle file te vinden. Ik heb steeds geen goed adres kunnen vinden om dit PCB te laten maken, onder andere om dat deze dubbelzijdig is. Maar b-force kwam met deze link. En daar is het heel betaalbaar en wil ik die pcb's gaan bestellen. Doe je mee? Opstartkosten zijn $25, dus hoe meer we er bestellen hoe goedkoper per PCB.

Wij bestellen er tien :):
-2 PCBs voor een 2-weg filter voor dit project
-8 PCBs voor een 3-weg filter voor 4 nieuw te bouwen actieve/powered front speakers. Project dat ik volgend jaar met JvS ga beginnen.

Dan zitten we voor dit project alleen nog met het probleem van voeding voor deze PCB. Uit een post van je op GoT, had ik begrepen dat symetrische voeding gewenst is. Daar moeten we dan een aparte print voor verzinnen, want we hebben alleen maar +12V van de accu.
Bijlagen
PCB_actief_filter.zip
(58.45 KiB) 108 keer gedownload
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Bericht door Jag »

Ok, update voor onze bierkrat radio. Na twee sessies solderen, kabels op maat knippen, veel krimpkousen en tie wrappen is de bekabeling af. Tijdens de eerste sessie heb ik de aan/uit schakelaar tijdens het solderen te heet laten worden en die was gesneuveld. Nu wat voorzichtiger gedaan en nu doet ie het nog :). De drivers erin geschroefd en gassen maar :).

De Dayton woofer en Visaton full range driver:
Afbeelding

De TA2024 amps naast elkaar:
Afbeelding

Overzicht inhoud behuizing:
Afbeelding

Aansluitingen/schakelaar. De powercon is voor het laden. Superrecht ook allemaal :P:
Afbeelding

O ja, en hoe het klinkt? Nog niet heel best :P. Met name de sub doet zijn naam nog niet echt eer aan. Ondanks dat hij in een bandpass zit, komt er vooral wat midlaag/mid uit, verder niet zoveel :P. Maar goed, de behuizing is nog zo lek als een mandje, dus het wordt waarschijnlijk een stuk beter. Daarnaast gaan we de boel toch ook maar actief filteren. Het valt overigens wel mee hoe hard het gaat, zonder pre amp haal je niet max vermogen. Ik gok dat het een dB of 10 harder kan voordat het de clip in gaat, maar het is al best acceptabel :).
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Een passive radiator is hier mischien wel erh handig. Heb je gelijk geen water meer in de sub.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Onze radio in actie. Werkt prima op de boot :). Alles is netjes dicht (mbv flink wat epoxyplamuur en tochtstrips). De kast is ook nog wit geverfd, omdat de pure epoxy wel door en door wit is, maar ook erg gevoelig voor vuil.

Afbeelding

Het klinkt overigens nog steeds matig. De 16cm waterbestendige fullrange speakertjes kunnen een vrij stevige 'bonk' geven en 'het krat' gaat ook behoorlijk hard. Met wat EQ'en op een MP3 speler is het prima luisterbaar, maar het trompettert wel lekker (kermit de kikker geluid inderdaad :P).

We gaan daar dus nog mee filteren. De sub staat uit, want die heeft een veel lager rendement. We moeten dus nog even lekker actief gaan filteren en de sub wat meer boosten dan de visatons om er ook wat dieper laag uit te krijgen.

Hier een filmpje van het krat in actie op een open zeilboot (dan snap je gelijk waarom we het hout met epoxy hebben afgewerkt).Dit volume is overigens nog lang niet de max met de TA2024 (en ook nog niet met pre-amp boost).

http://www.youtube.com/watch?v=pP8EM8_mOEs
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Haha, ik vind het een fantastisch project zo! Lekker eigenwijs! 8)

Maaruh, staat dat krat niet een beetje in de weg als je bij je vooronder wilt of wat bij de nagelbank moet doen? :wink:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Zeker. Het is nog veel erger! Als je snel de zeilen wilt laten zakken (wat wij vorige week graag wilden omdat we steeds verder vastliepen op een ondiepe zandplaat aan de zuidkant van de Fluessen), dan is het ook niet aan te raden om de krat vast te binden met een lijn die ook aan de gaffel vast zit :D.

We hebben de boot die in het midden muurvast lag uiteindelijk omgedraaid en de wind de fok laten duwen en wij (samen staand in het water) het achtersteven. En toen kwamen we weer los :P

Enne wat is de nagelbank? Bedoel je wat wij 'de bok' noemen (waar alle vallen aan vast zitten)?
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

JvS schreef:
Enne wat is de nagelbank? Bedoel je wat wij 'de bok' noemen (waar alle vallen aan vast zitten)?
Ja precies, die noem ik altijd een nagelbank. Wel handig om snel bij je vallen te kunnen, om de reden die je hierboven beschrijfd. Wat een avonduur zeg! Gelukkig had je er een lekker muziekje bij.

Groeten, Geert
Gebruikersavatar
elmoow
Ook commercieel actief
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 21:30

Bericht door elmoow »

erg leuk gemaakt ! vooral die waterdichte speakers zijn echt een uitkomst!

Zelf zeil ik ook heel regelmatig, en heb hiervoor dus ook wat gemaakt ^^

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

ook met een ta2024 en een gel-accu net als jij ! ik heb alleen geen waterdichte speakers :p , maar ik heb nog nooit korsluiting oid gehad door het water.

Verder is de behuizing misschien niet echt audiofiel, maar het gaat wel prima icm water , en het formaat is ook echt ideaal , past precies in die rand bij de zijkant van een valk, als je hem dan achter zo'n zwart ''pilaartje'' schuift zit hij ook gelijk helemaal klem en komt er ook niet mega veel water bij.

Nadeel is wel dat ze niet tegen zout water kunnen , dan gaat de boel roesten xD, daar kwam ik na een kampje in zeeland wel achter.

Om maximaal vermogen te halen kun je ipv een preamp ook een kleine mod op het bordje doen!
Afbeelding
hier kun je er meer over lezen.
(jij ehbt waarschijnlijk nog een bordje uit de eerste actie , dan heb je geen rode input caps maar is het voor de rest hetzelfde.)


Verder is bij de subwoofer een actief filter zeker aan te raden! wanneer je dit op bijvoorbeeld gaatjesprint maakt kost het echt bijna niks. (opampje kost ongeveer 35 cent) je hebt dan alleen wel wat soldeerervaring nodig.

verder vroeg ik me nog af of de subwoofer die je gebruik dubbelspoels is of zo , ik zie namelij kdat je beide kanalen van de versterker gebruikt?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Die matige bas zou kunnen komen omdat er nog niks over de Visatons heenzit, al een bloempotje geprobeerd? :D
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Inderdaad, het zou best kunnen dat de Visatons nu de sub juist tegenwerken!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Bericht door Jag »

Ja precies, dat hadden we idd ook al geconcludeerd. Ik denk dat die Visatons de behuizing lek maken waardoor het hele bandpass idee weggaat. Ik vrees dat er idd toch wat erover heen moet en dan hopen dat de F3 van de Visatons niet al te hoog komt te liggen.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Actieve speaker met bandpass laag voor op een open zeilboot

Bericht door JvS »

Een jaartje verder. Een MiniDSP rijker en volgende week gaat er weer gezeild worden. Tijd om dit project uit de kelder te trekken!

Korte update (foto's en details volgen):

- 1L behuizing achter Visatons geschroefd
- MiniDSP toegevoegd om crossover, Parametrische EQ (Heftig :P) en output gain te corrigeren.

En warempel! Er komt gewoon sublaag uit! En hij meet ook gewoon als een echte bandpass (dit hadden we eigenlijk al een beetje opgegeven :P). De bandpass 'as is' geeft goede output tussen 50 en 115Hz. Ook bij 2K komt er een bult geluid uit de sub. Die is weggefilterd. Met behulp van de DSP speelt-ie tot 150Hz door.

De Visatons hebben door de kleine behuizing een piek bij 315 Hz en vallen onder de 200Hz vrij snel af. We hebben feitelijk een LT toegepast om het 'bose gat' weg te filteren.

We denken dat we nu toch wel de meest over-engineerd bierkratradio ooit hebben gemaakt.

8-) :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”