ervaringen jukebox revival EL34

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Wat hierin opvalt is dat de spanning op de anode van v1a gelijk is aan de spanning op de kathode van v1b.

v1b heeft dus geen negatieve roosterspanning. De spanning op het rooster van v1b en de spanning op de kathode van v1b zijn gelijk.

Heb je dit verschijnsel in beide kanalen van de versterker?
Wellicht een andere buis proberen?

Meet eens of er een sluiting is tussen de kathode en het rooster van v1b.

Wellicht moet de weerstand R3 iets groter worden. Dan gaat de anodespanning van v1a (=roosterspanning van v1b) iets omlaag.

Door de waarde van R3 te wijzigen, wijzig je de versterking van de eerste trap. Kleinere weerstand => lagere versterking. Dus dat klopt met jouw bevindingen.

Ik ben heel benieuwd of je nog iets vindt met de scoop.
klusser

Bericht door klusser »

Beide kanalen is de anode spanning inderdaad gelijk aan de kathode spanning . . .

Misschien heb ik toch iets verkeerd aangesloten, misschien kan ik morgen even kijken.

Ik had juist verwacht dat de versterking omhoog zou gaan, maar wellicht heb ik dat verkeerd berekend. Wellicht was die 470K toch niet fout gezien het geluid op het volume na niet echt veranderde . . .
Al ben ik het met je eens dat in vergelijking met andere schema's deze erg hoog is.
klusser

Bericht door klusser »

De anode spanning en kathode spanning was overegens niet gelijk met R3 als 470K, toen was de kathode 2 volt hoger.

Aansluiting zit wel goed. Van R4(waar de elco over zit) - > R5 -> R8 -> R10 en dan naar kathode, C5. Zoals op het schema. Wel vanaf R10 een verbinding met massa.

Kathode spanning op de eindbuizen is 20V wat volgens mij een normale waarde is.

De kathodestroom op V1B is 1,36Ma

Jammer dat ik geen andere buizenbak heb om te vergelijken.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

klusser schreef:
De anode spanning en kathode spanning was overegens niet gelijk met R3 als 470K, toen was de kathode 2 volt hoger.

Aansluiting zit wel goed. Van R4(waar de elco over zit) - > R5 -> R8 -> R10 en dan naar kathode, C5. Zoals op het schema. Wel vanaf R10 een verbinding met massa.

Kathode spanning op de eindbuizen is 20V wat volgens mij een normale waarde is.

De kathodestroom op V1B is 1,36Ma

Jammer dat ik geen andere buizenbak heb om te vergelijken.
Bedoel je in die eerste zin de kathode van v1a en de kathode van v1b ?

De anodespanning van v1a is namelijk de roosterspanning van v1b.

De eindbuizen staan zo prima ingesteld.
Zijn alle verbindingen naar massa in orde?
R5, R8 en R10 zitten allemaal met één kant aan massa.

Waar kom je vandaan? Is er iemand in de buurt die je kan helpen?
klusser

Bericht door klusser »

Bedoel idd V1a (anodespanning 81v) en V1b (kathodespanning 83 volt)

Samen met iemand anders heb ik deze versterker gebouwd, en diegene beweerd dat de fout word veroorzaakt door de lage dempingsfactor. Maar zelf twijfel ik daar bij. Dan zou dit toch te horen zijn als een wollig geluid (vooral het laag) ?

Ik kom uit roosendaal.
Laatst gewijzigd door klusser op wo 02 sep 2009, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als de demping te laag is, krijg je inderdaad boemerige bassen.
Bij jou is juist het midden gebied teveel aanwezig, dus dat moet iets anders zijn.

Er moet ergens een foutje zitten, ik kan alleen niet goed bedenken waar het zit. Helaas woon ik wat te ver bij je vandaan (Alphen a.d. Rijn).

Ik zal er nog eens op studeren, als je dat tenminste leuk vindt.
klusser

Bericht door klusser »

Boemerig is de bass niet, wel een (meetbare) piek in het laag, afhankelijk van welke speaker. Hij volgt min of meer het impendantieverloop vermoed ik. Het is in iedergeval wél goed met constane 8 ohm weerstand belasting.
Ik zal er nog eens op studeren, als je dat tenminste leuk vindt.
Dat zal ik erg waarderen ;)

Ik ga in iedergeval nog eens aan de slag met de massa verbindingen, en misschien gewoon echt elk draadje nalopen en elke weerstand nameten.

Helaas is de m'n vakantie bijna voorbij, ga helaas wat minder tijd hebben.

Iedegeval nogmaals bedankt voor je hulp tot nu toe ;)
wie weet vinden we het nog :)
klusser

Bericht door klusser »

Ik heb op het engelse diyselfaudio forum de mogelijke oorzaak gevonden van het probleem, helaas nog geen oplossing. Het stukje gaat wel over een penthode versterker zonder tegenkoppeling.

One of the aspects of this amp is that it has a very high output impedance because it is a pentode output with no feedback. If it is driving a single voice coil speaker, we're in good shape. If we have a speaker with crossovers, we're toast. The speaker's input impedance swings will cause major frequency response issues.

De uitgangsimpendantie van m'n versterker is dus te hoog. Of toch de tegenkoppeling die niet goed werkt.

Een mogelijke oplossing zou misschien de versterker in triode te schakelen zijn, maar dan houd ik te weinig vermogen over voor mijn speakers ben ik bang . . .
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo'n push pull bakkie moet heel veel speakers aan kunnen. Zeker als het een commercieel verkrijgbaar pakket is.
Dit gaan anders enorm rondzingen op dit soort forums, dat wil je als leverancier liever niet natuurlijk.

Heb je de vraag al eens voorgelegd aan de leverancier?
Hebben zij referenties van andere gebruikers?
klusser

Bericht door klusser »

Is het niet mogelijk door een bouwfout van mijn kant dat de uitgangsimpendantie hoger is dan normaal? Of een slechte eindbuis met een verhoogde weerstand?

Heb een mailtje verstuurd naar tonefactory, mableaudio de site kan ik helaas niet bereiken om het adres te zoeken. Later nog eens proberen.

Ga me de komende tijd ook wat meer verdiepen in de buizen techniek, ben er ondertussen wel van overtuigd dat het gewoon goed moet kunnen met buizen. Ook ervaringen van andere die voor het eerst een vergelijkbare buizenbak uitproberen is erg positief en zeker niet wat ik nu hoor.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als het één slechte eindbuis is, dan zou het andere kanaal goed moeten werken. En in een nieuwe kit alleen maar slechte buizen lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Ik zou de eindtrap liever configureren zoals in het schema in de bijlage.
Allemaal losse kathodeweerstanden met een eigen elco. Eventuele verschillen in de eindbuizen komen dan minder hard door.

Je hebt dan wel twee extra elco's nodig.
Bijlagen
EL34 jbrv.jpg
klusser

Bericht door klusser »

nog eens de versterker aan de scoop gehangen, o.a. met blokgolf, maar niet echt iets bijzonders ontdekt behalve dan de linieaire problemen wanneer een speaker aangesloten:

Blokgolf:

Afbeelding

De piek in het midden: (circa 2000 hz)

Afbeelding

Ongeveer normale waarde (gemeten op ca 400hz):

Afbeelding

De buizen zijn wél nos buizen meegeleverd, maar lijkt me inderdaad sterk dat alle vier de eindbuizen dezelfde fout vertonen.

Ik ga eens kijken naar de schakeling die je beschreef, al vraag ik me af of het probleem veroorzaakt wordt door verschillen tussen de buizen, dan zouden er ook verschillen tussen de twee kanalen aanwezig moeten zijn . . . .

Heb vandaag een boek bestelt over buizentechniek waar alles tot in detail wordt uitgelegt hoe alles werkt, inclusief schema's helemaal beschreven. Had ik al eerder moeten doen eigenlijk :)
klusser

Bericht door klusser »

Misschien weer een stapje dichter bij een oplossing:

Ik zat daarstraks een document te lezen, waarin stond dat als de anodestroom te laag is, de anodeweerstand hoger wordt en dus problemen krijgt zoals beschreven.

Nu vraag ik me af, gezien de toch al aanzienlijke fouten in de schema's, of gewoon een domme fout van mij, dat ze misschien de G2 en de anodespanning om gewisselt staan. Al heb ik hier ook weer bedenkingen bij . . . .

Als ik weer eens tijd heb maar eens nameten.
klusser

Bericht door klusser »

Die was dus al goed, had ik al eerder uitgerekend met de de weerstand door de kathodespanning te delen.:oops:

Iemand anders wees me wel dat de UGT's officieel voor een EL84 gemaakt zijn (staat er ook op de beperkte datasheet) met een imput impedance van 10K . . . .
Pcdg

Bericht door Pcdg »

klusser schreef:
Iemand anders wees me wel dat de UGT's officieel voor een EL84 gemaakt zijn (staat er ook op de beperkte datasheet) met een imput impedance van 10K . . . .

Zou dat zoveel schelen? Ik zie vaak genoeg schema's met 6V6 buizen waar EL84 ugt's worden gebruikt. Een forumlid van hier heeft een 6V6PP versterker gebouwd met EL84 trafo's. Gebruik de zoekfunctie maar eens.

succes! Paul
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

een 6v6 en een el84 hebben de zelfde anodebelastingen en zelfde Pa
een el34 voelt zich het lekkerst met een Raa van 4...6Kohm en heeft een Pa van 25 w( de 6v6 en de el84 12 w)
mvg
audioot
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik zou het niet in de hoek van de UGT's zoeken, dan zou het bij Jukebox Revival al klachten geregend hebben.

Er moet echt ergens een heel klein foutje zitten.
klusser

Bericht door klusser »

Heb op het sat4all forum nog een tip gekregen om eens één van de eindbuizen los te halen en te kijken wat het resultaat is.

Er zitten twee buizen in (één per kanaal) die blijkbaar heel zacht spelen. Als ik één van deze eruit haal (altijd maar ééntje) speelt de versterker aan deze kant heel zacht. Haal ik de andere van dat kanaal eruit en de andere er weer in, precies hetzelfde geluid. Dus er zit een forse fout in!
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

dat denk ik niet
als je een buis der uit haalt dan maak je er een single ended van en daar is de ugt NIET voor gemaakt-dan krijg je magnetisatie van de kern - de trafo heeft geen luchtspleet dus troubles
mvg
audioot
klusser

Bericht door klusser »

Dat is nu juist het probleem.

Per kanaal zit er één luie buis. als ik deze luie eruit trek, veranderd er bijna niets aan het geluid. Haal ik de goede eruit en de luie erin, maakt het qua geluid totaal geen verschilt Dus hij speelt nu als single-ended (één buis doet bijna niets) en dat mag niet (het klinkt zonder toonregeling ook heel rot)

Zie het zo (X is geen eindbuis)

XOOO
Goed geluid
OXOO
links heel zacht, rechts goed
OOXO
Goed geluid
OOOX
Rechts heel zacht, links goed

Is overegens geen oorzaak van de buis, maar in versterker.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

dan moet er ofwel iets schorten met je fazedraaier(te meten met je scoop op de koppelC's naar de el34's ofwel zit er iets fout met de verkabeling van de UGT denk ik
mvg
audioot
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

je hebt toch van die "luie" buis per toeval de schermrooster-en anodedraad niet verwisseld?
mvg
audioot
klusser

Bericht door klusser »

In de bekabeling van de UGT's zat al eerder een fout (waardoor ik meekoppeling had) zal me niet verbazen of er idd nog een fout is! (idd schermrooster/anode zou best kunnen)

Het is overegens een 6v6 versterker. In de topic titel staat el34 jukebox maar uit kostenbesparing is het de tonefactory 6v6/6sl7 geworden ;)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Kloppen R9 en R10 wel?

Zoals jij het nu hebt weergegeven is er iets mis met de fasedraaier. Wanneer je die zogenaamd luie buis verplaatst zijn er ook momenten dat het goed klinkt, dat vind ik heel vreemd.
klusser

Bericht door klusser »

Met "goed" bedoelde ik enkel qua geluidsvolume ;)
Blikkerig blijft het altijd.

Dat wordt gewoon meten denk ik, hopelijk kan ik morgen wat doen :)

Nog eens goed kijken naar de roosterspanning op V1B (waarvan jij vermoedde dat deze niet klopte), de voortrap aan de scoop hangen. En van elke 6v6 apart de stroom opmeten.
Plaats reactie