van Magnetodynamisch naar magnetostaat.

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
buisje

van Magnetodynamisch naar magnetostaat.

Bericht door buisje »

Na 22 jaar is de ophanging van de Focal T120-k tweeters vergaan. 1 speaker is helemaal uit elkaar, andere heeft ook al een zachte plek op de ophanging. Nog een setje B&G Neo 3 magnetostaten, MDF faceplate gecopieerd en uitgevijld.

Filter nog aanpassen en luisteren maar :D
Bijlagen
tweets.JPG
tweets1.JPG
SARK

Bericht door SARK »

Nice :!:
Hoe heb je die kwartrondjes aan de binnenkant gemaakt :?:
buisje

Bericht door buisje »

Dank je ;)

Werkwijze was: Oude frontplaat overtekenen op MDF, uitzagen, NEO-3 rechthoekig gat uittekenen, en zagen, kwartrond frezen met bovenfreesje en geleiderol in gat. R en L zij gedeeltes verder uitgevijld. Het kan netter en evt van aluminum, maar deze NEO speakers wil ik tzt helemaal netjes in een nieuw dappolito ontwerp inzettten met 2 audaphon 18-8 woofertjes.

De T120 wil ik misschien van nieuwe ophanging voorzien, en de andere ook maar daar moet dan ook een nieuwe spreekspoel voor gemaakt. (alufolie, en 0,1 mm koperdraad)

De T120 klonk tov een setje Monacor D25N tweeters veel frisser/gedetailleerder. Ik ben gek op de focals, maar de magnetostaten zullenhet ook heel goed doen verwacht ik.
De T120 's heb ik zoals je ziet uitgebreid gemodificeerd, pool uitgeboord, kastje erachter van MDF, demping erin, wolvilt op voorkant, neopreen daaromheen, fasekegel ala t120 ti.
SARK

Bericht door SARK »

buisje schreef:
... R en L zij gedeeltes verder uitgevijld. ...
Ik vroeg me al af hoe je dat met een bovenfrees had moeten doen :? maar 't is gewoon 'ouderwetsch handwaerck' :idea:
buisje

Bericht door buisje »

Zo ze zitten erin en spelen. Moest 1 en ander aan filter aanpassen (seriefilter 12dB met allerlei impedantie en freq. correcties)

Klinkt goed, gedetailleerd, maar moet er een beetje aan wennen, hoogmid is wat sterker weergegeven ws door het kleine hoorntje. Maar de focal had sowieso de neiging op te lopen naar het hoog, de Neo 3 is vrijwel linieair.

En ik had notabene met de focals nog een klein foutje gemaakt in de Linkerbox, mid (gitaar ed) had een scherp randje nu niet meer.

Eerst een weekje luisteren, dan kijken of er wat aangepast moet.

Nu kan ik lekker de Sony Vfetamp weer aansluiten 8) 8)
buisje

En 1 Foacal alweer gerepareerd 8)

Bericht door buisje »

Van neopreen rubber nieuwe ophangingen gemaakt voor de T120K tweeters.

Een tweeter is klaar, resonantiefrequentie zal wel iets hoger zijn geworden (oude was omstreeks 500 Hz) maar dat geeft niet ben al lang blij dat hij het weer doet. Jammer om dit stukje techniek in de container te smijten.

Neopreen heb ik met een soort kaasschaaf systeem (lijkt meer op lasik laserbehandeling het zgn keratoom principe) op een glasplaat en een hobbymes in een dunne plak gesneden. Eerst wat geoefend op kleine stukjes rubber. Na plakje snijden een rond gat erin geknipt en op de conus geplakt met cyano. Eerst dome wat schoongeborsteld met thinner en een stomp klein kwastje, lijm en surroundresten eraf.

Na lijmen van hele surround en dome de achterkant van de rubber surround beetje gedempt met LTS 50 van visaton, dit blijft flexibel. ook paar miniscule gaatjes in het keflar mee dicht kunnen smeren.

Het centreren is nog een heel gedoe, maar ook gelukt.

De andere tweeter is veel meer werk, bij het verwijderen vd frontplaat is de spreekspoel helaas onherstelbaar gesneuveld. Ik ga een wikkeldoorn draaien van 20.25mm, alufolie van waxinelichtje wordt de spreekspoelbasis en van 0,09mm koperdraad moet een nieuwe spreekspoel gewikkeld.
Bijlagen
Foamcutter.jpg
foamdikte.jpg
Foam-damping.jpg
T120Krefurbisched.jpg
Nijn

Bericht door Nijn »

Wow, dat ziet eruit als noest handwerk! Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen met wikkelen van je nieuwe spreekspoel.. daar maak je toch hopelijk ook wel van die mooie foto's van?

Het zou eigenlijk helemaal cool zijn, als je kunt meten hoe de frequentierespons van de tweeters met nieuwe ophanging uitvalt t.o.v. de oude.

Groetjes,
Martin
buisje

Bericht door buisje »

thnx :)

Ik heb het idee dat de vernieuwde tweeter wat voller klinkt naar hoog-mid toe, geprobeerd met een relatief kleine condensator in serie van 2.2 uF. Wat blijft is het heerlijk frisse en gedetailleerde hoog. De magnetostaten doen het ook goed maar toch mis ik soms die frisheid. (aantikken van slagstok op bekkens, fijne nuances in het hoog)

Ik heb geen metingen van de oude maar wel ergens datasheets liggen van focal zelf.
richard

Bericht door richard »

Geweldig! dit is pas echte zelfbouwaudio.

Volgende actie is vast om helemaal zelf je luidsprekerunits te bouwen.
buisje

Bericht door buisje »

Electrostaten 8) , heb ik lang over nagedacht maar toch niet gedaan. Ik ga vanavond beginnen met de spreekspoel, de magnetostaten zinnen me niet helemaal, tegen de tijd dat het filter geoptimaliseert is kan ik ook de andere T120 klaar hebben.
dre

Bericht door dre »

er staat een paartje focal tweeters op mp,die had ik aan hem verkocht maar waarschijnlijk heeft ie er niets mee gedaan :wink:

http://link.marktplaats.nl/278927929
buisje

Bericht door buisje »

Hoeft niet meer, Joehoe de 2e is ook klaar. 8)

Die heeft weer een lagere resonantiefreq. gekregen. Het zij zo. Centreren was makkelijker de luchtspleet is beter, de andere heel iets excentrisch. Wikkelingen heb ik geteld met een supersterk loepje (ligt op de beitelhouder v draaibank)
Bijlagen
wikkeldoorn.jpg
wikkel.jpg
keflarbobbin.jpg
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zow hee, dat ziet er uit als nieuw! =D>
ERG netjes gedaan zeg!

Moet nog denken aan het zelf maken van spoelen, jaaaaren geleden: stuk pvc pijp in een boormachine en vanuit het handje het koperdraad aanvoeren. Zag er uiteindelijk uit als een tuinslang die door iemand met parkinson op de haspel gedraaid was :lol:
buisje

Bericht door buisje »

Nou dat is het voordeel vd draaibank, de eerste wikkeling is erop gelegd, dan de beitelhouder mooi recht ervoor zetten met ietsje spoed naar de wikkeling toe, en als het goed is loopt hij dan kaarsrecht en strak tegen elkaar door. Het moeilijkste was de wikkeling erover weer terug, dan moet je de draad even terug wippen, en 0.09 is dan erg klein hoor :P
De draad werd een beetje op spanning gehouden door deze via een stukje neopreen toe te voeren. Tussen de wikkelingen is een laagje vloeibare superlijm gesmeerd, spoel is nu netjes 1 strak geheel.

Uit de hand wikkelen is idd veel moeilijker.

Gisteravond DC weerstand met elkaar vergeleken. Mijn spoeltje is 0.3 ohm meer, heel netjes geslaagd dus.
buisje

Bericht door buisje »

Ze doen het weer en hoe zeg. Heerlijk gedetailleerd als vanouds. (geen ferrofluid) Ik heb het filter nog iets aangepast ze spelen al vanaf 2200Hz en met een dikke zuigkring erachter op de resonantie frequentie.
tijn.broekman

Re: van Magnetodynamisch naar magnetostaat.

Bericht door tijn.broekman »

Beste Buisje,
Ik ben relatief nieuw op het forum en heb net als jij een t120 tweeter van focal met een kapotte rand. Ik ben van plan om een reparatiesetje te kopen op de Franse ebay. Kost nog 13 euro, incl lijm. Maar wellicht kun je me de fijne kneepjes bijbrengen. Ik woon in Assen. Ik hoor wel of je er voor voelt.
Groet!
Martijn.
buisje

Bericht door buisje »

Als je zon setje besteld en de coils er voorzichtig op monteerd/lijmt, en de surround netjes in de faceplate lijmt, draadjes weer solderen, tweeter monteren en uitlijnen, klaar. Ga er heel rustig voor zitten.

Bij wat handigheid hebbende goed te doen. Deze tweeters staan in kastjes samen met focal 13 cm units op zolder te verstoffen. Ooit zal ik ze weer van stal halen misschien.
buisje

Bericht door buisje »

Deze set weer spelend in boxjes op zolder staan. Momenteel zijpanelen aan het maken van massief beuken. Filter nog wat aan te passen maar ben best tevreden over het geluid, eenvoudige 2 weg met vrijwel high end units is toch wel heel fijn qua geluid. Valt me op dat de laatste tijd veel meuk op de markt wordt gedumpt. Heb ook het idee dat echte muziekliefhebbers aan het uitsterven zijn met al dat MP3 geweld. Straks is de FM radio verleden tijd, waar moet dat heen.
Bijlagen
focal5N411-T120K-JW.jpg
holco

Bericht door holco »

Mooi werk!!!
Plaats reactie