Montana schreef:kwestie van goed toepassen van dsp en voldoende vermogen op voorraad hebben. Dan kan hij precies zo growlen als een "hifiwoofer"..

Mits de vervorming net zo laag/hoog is natuurlijk..
Als je tijdens een luistersessie het tegenovergestelde hebt ervaren heb je misschien...

hahaha, ach, we luisteren allemaal wel een beetje met onze ogen, toch!
Naar mijn mening is een lagere massa niet te compenseren.
Mathematisch, ja, maar het resultaat is anders.
Laatst had ik een leuk gesprek met Alois Ruf (de man die zijn eigen Porsches mag maken).
Hij maakte een vergelijk tussen zijn oeroude 901 Porsche en de Ruf RT12.
Power/Mass verhoudig is in het voordeel van de RT12, maar de 901 presteerd beter! (met de uitzondering van de topsnelheid).
Bij de Cornerwoofer ervaar ik dat net zo.
Mijn hoekwoofers heb ik oorspronkelijk gebouwd voor de Vifa subwoofer MA26WR9. Het verschil met de Scan Speak 25W8567-SE was echter enorm. De Vifa leverde wel iets meer diepgang, maar het detail in het laag was mijlenver verwijderd van het detail van de SS.
Begrijp dat de cornerwoofers tot boven 200 worden ingezet.
Nu is dit misschien geen goed voorbeeld omdat de kracht / massa verhouding bij de ScanSpeak 2x zo hoog is als bij de Vifa.
Momenteel zelfs 3x omdat ik de motor heb verzwaard.
Hoedanook, dat er geen verschil is indien de massa 100% door kracht wordt gecompenseerd kan ik niet met zekerheid tegenspreken. Een 1/1 vergelijk heb ik nog niet gehoord. Mijn intuïtie zegt wel dat je daadwerkelijk detail gaat verliezen.
Als motivatie hiervoor zou ik de vergelijking willen maken met een Fullranger of een middentoner. Gevoelsmatig zou ik stellen dat een middentoner met overzwaar membraan en overeenkomstige zware aandrijving geen hoog detail gaat laten horen.
En al zeker niet als het membraan er optisch ook nog zwaar uitziet!
Ed.