Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
Matthijs_Hypex schreef:
1. Inderdaad een aanpassing ten opzichte van de eerste batch, verbetering voor de Sub-out uitgang
iets waar de eigenaren van de 1e serie zich zorgen over moeten maken?
Misschien een antwoord????

Groet Gerhard :?:
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Bericht door Hypex_support »

Henkjan schreef:
is er een reden dat de delay beperkt is tot 1ms? ik zat te denken aan een systeem met de subs verder weg van de mains, zoals bv bij het Lyngdorf systeem met de subs in de hoek.

nu we t toch over subs hebben:
de handleiding schreef:
The output signal of the subout channel van be controlled in the “Subout control” panel.
Normally this will be set to L+R to use one subwoofer, but if you want to use a subwoofer on both sides you can set the subout to only use left or right input signal.
leg eens wat meer uit. dat bij 1 sub je L+R moet kiezen snap ik, dan wordt er dus van links en rechts het signaal samen gevoegd en een mono naar de sub. maar waar moet je dan het filter voor de sub instellen? in de master unit? en dan dus L or R, hoezo verschillend? ik zou denken dat dit voor stereo subs is, dan dus gewoon 1 per kant?
De reden van de 1ms keuze is een afweging binnen de DSP. Je hebt een bepaalde tijd om je sample te bewerken, bijvoorbeeld 500 stappen. Een biquad filter kost ongeveer 20 stappen, 20x 12bq voor laag+12bq voor hoog+ 6bq voor sub + etc. Delay kost ook bewerkingstijd, en daarnaast is er ook nog eens een opslag issue zoals Asterduc zich al terecht afvraagt. Wij hebben voor een goed gemiddelde gekozen van 1ms, daar dit normaal gesproken binnen 1 kast genoeg is voor kast correctie.

Links rechts selectie is toegevoegd voor 3weg systemen, dus AS2 voor mid+hoog en subout voor actieve sub. Dan heb je voor de linker sub alleen linker audio nodig en niet de standaard mono (L+R).
Bij gebruik van 2subs (2x 3weg speaker) stel je de sub op de master in op de juiste positie en de slave is automatisch het andere kanaal. Deze beide kan je dan net als de andere 2 kanalen instellen.
ds23man schreef:
Misschien een antwoord????

Groet Gerhard
Nee niks om je zorgen over te maken. Wij proberen onze producten altijd te verbeteren, en dit zullen we blijven doen. Als er echt problemen zijn informeren wij onze klanten daar over.

mvg.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Mathijs,

Wat ik denk ik lees is dat mensen graag zien dat het tot 3 ms kan worden gedaan, zodat de mogelijkheden vergroot worden en het apparaat stilaan onweerstaanbaar word..... :D

jan
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Matthijs_Hypex schreef:
De reden van de 1ms keuze is een afweging binnen de DSP. Wij hebben voor een goed gemiddelde gekozen van 1ms, daar dit normaal gesproken binnen 1 kast genoeg is voor kast correctie.
dag Matthijs,
dat is inderdaad een goed gemiddelde, op voorwaarde dat je drivers binnen één kast blijven.

Woofers tegen de achterwand en in de hoeken vallen dan wel volledig buiten de mogelijkheden, en dat vind ik jammer.
Temeer omdat ik vermoed dat met de tijd, dit princiepe van hoek en wandwoofers in combinatie met DSP regelingen, meer en meer gaat worden toegepast.
Voor mij valt Hypex om die reden alvast af! :(
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Bericht door Hypex_support »

Ja, er moeten keuzes gemaakt worden. En het probleem is dat het een veelzijdig product is, veel mensen zullen niet eens de subout gebruiken en dan zou veel delay onnodig zijn en jammer van de ruimte.
Maar wanneer Hypex met een nieuwe 6 kanaals DSP systeem komt ( http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=8595 )zullen we eens gaan kijken of we het geheel nog flexibeler kunnen maken. Maar door de huidige drukte komen we hier nog even niet aan toe

tot die tijd de sub iets dichterbij zetten :wink:
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Matthijs_Hypex schreef:
Ja, er moeten keuzes gemaakt worden.
Begrijp ik Matthijs, keuzes maken zijn nu eenmaal het probleem van deze tijd.
Matthijs_Hypex schreef:
tot die tijd de sub (read: woofers!!!) iets dichterbij zetten :wink:
no way, mijn woofers gaan nooit meer weg uit de hoeken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zoals sommigen tussen de regels doorlezen mss ben ik bezig met een speaker met de AS2/100 te ontwikkelen. wordt einde van het jaar openbaar gemaakt. Het toeval wil dat een speaker van een bijna identiek concept (hoogwaardige mini breedbander als midtweeter en een nette woofer) in de jongste Hobby Hifi wordt gepresenteerd, alleen dan traditioneel passief gefilterd.

Lang verhaal kort: mede dankzij het noodzakelijk complexe filter (en de wat ongunstigere prijs van de gebruikte units) was de totaal prijs van de passieve box bijna gelijk aan wat de totaalprijs van mijn actieve ontwerp inclusief de versterkers :!: en dan zitten er in mijn actieve ontwerp een aantal fundamentele voordelen (bv mooier laag dankzij LT en geen passieve componenten tussen versterker en woofer, lagere vervorming van de mid dankzij steilere filtering, etc)
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Bericht door Jag »

Erg interessant apparaat, veel toepassingen voor te verzinnen denk ik en een mooi lage prijs. Zie het ook nog wel gebeuren dat ik er een set van twee van aanschaf :).

Maar kijkend naar de software zie ik nog wel wat verbetering mogelijk:
- ik zou "biquad section" door "filter" vervangen en "show filter" door "show output". Wat minder Star Trek-achtig :). En misschien "show filters" door "display other channels".
- nu kan je alleen filters instellen door getallen in te voeren of op de pijltjes te drukken. Met de meeste DSP software (zoals deze bijv) worden filters weergegeven met blokjes (op de center frequentie) die je met je muis kan verslepen (gain/frequentie) en met shift + muis de Q (bijvoorbeeld). Zoiets maakt het denk ik wel gebruiksvriendelijker/sneller.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Getallen instellen en pijltjes vind ik juist dan weer veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel fijner.

Simpel, gemakkelijk niet teveel poespas :)
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Bericht door Jag »

Daarom moet je het ook allebei hebben :). Maar snel een blokje de juiste richting in slingeren met je muis voegt wel degelijk wat toe wat mij betreft!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re:

Bericht door Leeuwarden »

ZBA schreef:
Geef je bericht hier, het mag niet meer bevatten dan 60000 tekens
Ik hou het kort. Gister 2 setjes gehoord met de AS2.100: Indrukwekkend.

(waaromdoetdiekwoothetniet?)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
ZBA schreef:
Geef je bericht hier, het mag niet meer bevatten dan 60000 tekens
Ik hou het kort. Gister 2 setjes gehoord met de AS2.100: Indrukwekkend.
ik neem aan dat die ene de actieve Hans was, wat voor systeem was die andere?
Leeuwarden schreef:
(waaromdoetdiekwoothetniet?)
mss omdat je bbcode uit hebt staan in je profiel?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door Leeuwarden »

Nee dat was niet de Hans. Wat het wel was weet ik eigenlijk ook niet precies. Basreflex van Vifa begreep ik.
Die andere was een Picolino. Speelde op 1 module. Absoluut indrukwekkend!
Hans trouwens ook niet zien staan.

Overigens ook de Bora even beluisterd. Daar zit ook iets aktiefs met UCD's in. ook bijzonder indrukwekkend!

(zal even naar die bbdinges kijken...)

(en check: bbdinges staat aan...)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door Henkjan »

een vraag die me zo ineens te binnen schoot: hoe stel je de master/slave in als je voor je HT 5 van die dingen wil gebruiken? is dan alles op master, en de input op links :?:
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door Hypex_support »

Henkjan schreef:
een vraag die me zo ineens te binnen schoot: hoe stel je de master/slave in als je voor je HT 5 van die dingen wil gebruiken? is dan alles op master, en de input op links :?:
Voor de AS2 is alleen de module met bedieningspaneel de master. Deze stuurt zijn gegeven en audio uit via de mini-jack trigger output.
Ik ga binnenkort nog een keer een uitgebreidere test doen met meerdere modules en hoe dit allemaal aan te sluiten is. Want voordat ik dit volledig getest heb kan ik geen garanties geven over het een en ander.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door SSassen »

Matthijs,

Komt er binnenkort ook een dedicated sub module? Feitelijk 't zelfde recept als de AS2/100, maar dan met één kanaal, minimaal met 400W/4ohm en toegesneden op subwoofer gebruik, dus ook met langere delays etc. Dit zou een prima oplossing zijn voor degenen die nu grijpen naar een Velodyne SMS-1 of vergelijkbare oplossingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door Hypex_support »

SSassen schreef:
Matthijs,

Komt er binnenkort ook een dedicated sub module? Feitelijk 't zelfde recept als de AS2/100, maar dan met één kanaal, minimaal met 400W/4ohm en toegesneden op subwoofer gebruik, dus ook met langere delays etc. Dit zou een prima oplossing zijn voor degenen die nu grijpen naar een Velodyne SMS-1 of vergelijkbare oplossingen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
We gaan inderdaad volgend jaar proberen onze huidige range DS subwooferversterkers te upgraden naar een DSP versie. We zijn hier over aan het nadenken hoe dit geheel er het beste uit kan komen te zien.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door Leeuwarden »

Wat zou het voordeel daarvan zijn t.o.v. de AS2/100 die over een sub-out beschikt en dus koppelbaar is aan elke gewenste eindtrap?

(mag ik deze in jip&janneke uitleg? Het is maandagochtend en ik ben niet zo technisch...)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door SSassen »

Jan,

Je kan dan puur op laagweergave corrigeren, dus veel langere delays aanbrengen (corner woofers) maar ook in een beperkt frequentiegebied (zeg 20 ... 100Hz) alle kamerresonanties wegpoetsen. Met de huidige sub out kan je dat vergeten, er zijn gewoon te weinig biquads om dat voor elkaar te krijgen. Een dedicated sub DSP plate-amp kan dan dus ook aan roomcorrectie doen en daarmee pak je de voornaamste oorzaak van een belabberde laagweergave aan en da's een slechte akoestiek.

Ps. heel veel succes gewenst met de start van je nieuwe bedrijf!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door bertor »

SSassen schreef:
Je kan dan puur op laagweergave corrigeren, dus veel langere delays aanbrengen (corner woofers)
Dat klopt niet, bij gebruik van cornerwoofers moet je de fronts een delay geven en niet de woofers (de fronts staan immers dichter bij de luisterplek).
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Ps. heel veel succes gewenst met de start van je nieuwe bedrijf!
Thanks Sander!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door SSassen »

Bertor,

Een delay kan zowel negatief als positief zijn, dus e.e.a. hangt af van waar je de + of - neerzet, het meetpunt waar je aan refereert bepaalt of we met een + of een - te maken hebben.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door b_force »

Dat is natuurlijk wel een beetje vage uitspraak, dat een "vertraging" negatief of positief kan zijn in tijd.
Iets eerder laten weergeven dan het aangeboden signaal lijkt me nogal een toverkunst.

Wat er in feite gebeurd is dat (digitaal) alles gewoon vertraagd wordt en er dan gecompenseerd wordt.
Of je nu dus de fronts vertraagd of dus de subwoofers eerder laat weergeven komt op hetzelfde neer.
Sterker nog hoe wilde je het anders doen dan je subwoofers het oorspronkelijke (zonder delay) laten weergeven en je fronts een bepaalde tijd x te laten vertragen?

Overigens kan dit toch ook gewoon met een fase draaier?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door SSassen »

Bart,

Nee, da's puur wiskundig, een vertraging is afhankelijk van 't punt waarop je meet. Als ik een subwoofer een meter of wat voor m'n hoofdluidspreker neerzet heeft deze een vertraging (positieve delay) nodig om het laagfrequente geluid wat deze weergeeft in fase te laten aankomen op de luisterpositie, als ik de subwoofer achter de hoofdluidspreker positioneer heeft de hoofdluidspreker feitelijk een delay nodig, maar vanuit de sub gezien heeft de vertraging een negatieve waarde (negatieve delay). In de regel geldt voor beide dat dit beter en flexibeler in 't digitale domein te doen is dan elders.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Bericht door b_force »

Ja je bedoeld gewoon dat het nogal relatief is afhankelijk van de plaats waarop gemoeten wordt.
Dat lijkt me nogal logisch. :wink:
Plaats reactie