Welke geluidskaart.

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
k.p.

Welke geluidskaart.

Bericht door k.p. »

Ik had mij voorgenomen om deze vakantie voor een nieuwe computer te sparen. En bij deze computer is mijn afspeel station voor alles. Als versterking gebruik ik een JVC RX-5062. Nu lukt het samenstellen van een systeem wel, maar welke geluidskaart ik moet kiezen...

Ik heb een paar wensen:
- Uitstekende geluidskwaliteit
- Digital out voor surround geluid bij films
- Metingen kunnen uitvoeren
- DD live / DTS connect om 5.1 game geluid te kunnen exporteren

Nu zijn er natuurlijk een paar mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen, maar wat is de goede.

Bij het samenstellen van het systeem wat ik verder samen met mijn broer doe zullen we naar alle waarschijnlijk de best buy guide van tweakers.net als leidraad nemen. Deze komt hoogst waarschijnlijk 1 september uit.

Het moederbord daarvan is nog niet bekend, maar deze kan sowieso aangepast worden als een ander wel de gewenste functionaliteit biedt.

Wens 1 en 2 zijn harde eisen, maar 3 en 4 zijn niet ontzettend belangrijk.

Ik lees weleens dat windows gekke dingen met het geluid doet en ik wil het liever in onaangestaste staat laten.

Opties:

Onboard:
digital out -> amp (voor films)
analog out -> amp (voor stereo, als dit voordelen biedt)
digital out -> externe (diy dac) -> amp

Interne geluidskaart:

Externe geluidskaart:

Mij lijkt dat een externe geluidskaart voordeel biedt ivm met ruis op de analoge lijn. Ook is een externe geluidskaart praktischer met meten via de laptop want ik weet nog steeds niet of mijn laptop geluidskaart hier geschikt voor is. Deze modellen zijn vaak wel duurder.

Een interne kaart biedt wat meer vrijheid dan onboard. Deze heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om op amps te wisselen, maar bij een digital out heb je hier natuurlijk niets aan. Ik twijfel hier wel aan de ruis die je krijgt op de analoge lijn.

Onboard is natuurlijk het goedkoopst en als dit met of zonder externe dac prima kwaliteit biedt dan kies ik waarschijnlijk die. 5.1 Geluid zal sowieso door de JVC moeten worden gedecodeerd, omdat deze geen analoge 5.1 ingangen heeft.

Voor metingen kan dan altijd een simpele geluidskaart als de behringer worden gebruikt, maar als een externe kaart die alle functies biedt goedkoper is, is deze weer aantrekkelijk.

Lastige afwegingen. Er zijn hier velen die een externe dac hebben gebouwd. Kan iemand een prijs indicatie geven van complete dac? En hoe hebben anderen dit opgelost?

Het budget is nog niet vastgesteld, maar ik zoek iets dat gewoon erg goed is, maar het moet wel hoorbaar blijven. Ik bedoel dat ik geen 50E meer wil betalen voor betere spec's wat toch geen hoorbaar verschil oplevert. Een externe DAC of externe geluidskaart blijven waarschijnlijk nog een tijd bruikbaar terwijl een PCI kaart over een paar jaartjes misschien niet meer te gebruiken is. Ook dit zal bij het budget moeten worden afgewogen.

gr Kevin
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Een heel erg goede en betaalbare kaart is de Asus xonar.
Ik heb hem zelf ook en ding vervormt rond de 0,0006%.

Destijds was hij volgens mij 60 euro, maar je zou even moeten kijken.
k.p.

Bericht door k.p. »

Dat klinkt wel als goede specs, maar hoe zit het met signaal ruis verhouding als hij in je kast zit. En doet windows niets met het geluid? Heb je dan gewoon echt goede kwaliteit geluid (los van de waarschijnlijk prima kwaliteit van de kaart)?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Zit allemaal prima en bijgeluiden hebben ook oa te maken met de rest van de apparatuur. Ik heb geen enkel bijgeluid.
Echter ken ik geluidskaarten die in combinatie met bv goedkope muizen een ramp zijn.
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Ik heb (ook?) een Asus Xonar DX (PCI-E) en ben er erg over te spreken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Line/MIC ingang en S/P-DIF uitgang op dezelfde mini jack zitten.

Zelf heb ik ook geen last (meer) van bijgeluiden.
Ik heb weleens de muis kunnen horen i.c.m. het beeld waar ik overheen ging, maar dat heeft mogelijk aan het geheugen gelegen dat aan het afsterven was (uiteindelijk is 1 stick overleden).
Dat was overigens voor ik de Xonar had, en het was niet met een goedkope muis (Logitech G5).

Asus Xonar DX review @ Bit-Tech.

Ik neem aan dat je het belang van een goede voeding wel weet?
k.p.

Bericht door k.p. »

Fijn om meer positieve geluiden te horen :) . Ik ken het belang van een goede voeding een beetje. Als voeding komt er geen 30E kast+voeding in, maar waarschijnlijk een wat betere. 1 september verwacht ik de BBG op tweakers en daar zal ik wel zien wat er geadviseerd wordt. Komen er trouwens ook geen hardeschijf tikjes oid door?

gr Kevin
k.p.

Bericht door k.p. »

Voor de geintereseerden. Mijn keuze is gevallen op een club 3d theatron DD. Deze is analoog waarschijnlijk minder sterk dan de Aus xonar, maar wel een stuk goedkoper en heeft DTS connect en DD live ondersteuning. Momenteel twijfel ik nog over de HK DAC om helemaal compromisloos stereo te krijgen. In eerste instantie wil ik de Club 3d digitaal aansluiten op mijn versterker. Volgende week donderdag zou ik hem binnen moeten krijgen.

gr Kevin
Plaats reactie