TL kast met Hivi 1e Zelfbouw Project KLAAAAR!!

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

TL kast met Hivi 1e Zelfbouw Project KLAAAAR!!

Bericht door Bart_Venner »

Mijn eerste creatie op het gebied van de zelfbouw audio.
Heb wel al voor verschillende mensen (en mezelf natuurlijk) de car audio geregeld en mee geholpen met bouwen maar wou nu toch ook wel op de kamer iets meer geluid als dat er uit m'n tv kwam.
Ben gwoon op bmm gaan kijken voor speakers die ik mooi vond en niet te duur, ja kweet het student he ;)
Ben uitgekomen bij de Hivi Research. Toen nog goedkoop in vergelijking met de prijs steiging van 2 weken terug.
Ik heb gebruik gemaakt van de excelsheet voor het berekenen van een TL kast volgens het K+T recept (geen id waar dat voor staat maar vond het wel een mooie kast :lol: )

Drivers:

Tweeter
Bass/mid


Kast wou ik graag hoog hebben en heb ze (hxbxd) 1200x140x235mm gemaakt.

Afbeelding
Kast maken was niet zo moeilijk vriend van me doet meubelbouw en die had een lamello apparaat leek me ideaal om de kast mee in elkaar te hangen.

Dat was dus een middagje werk en nu nog wachten op de speakers.

Afbeelding

Versterker gehaald, autoversterker die ik aan een accu heb met een stel 10qmm kabels die fulltime aan de druppellader hangt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De 2 B4N zitten parallel aangesloten op de filter, dit is een 6db/oct filter op 2500 hz

Verder heb ik er demping in zitten tot achter de bovenste speaker

Enige probleem is dat de tweeter naar mijn zin te hard gaan en wil daarom nog een tweeter verzwakker inbouwen.
Laatst gewijzigd door Bart_Venner op ma 15 jun 2009, 12:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

Bericht door Bart_Venner »

-removed by user-
Laatst gewijzigd door Bart_Venner op ma 15 jun 2009, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Apparte setup zeg!

Heb je meer info over jouw TL ?
Of is het een normaal rechte TL?
Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

Bericht door Bart_Venner »

Uitkomst van de Excelsheet:

Afbeelding


De tekening in Solidworks
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

Bericht door Bart_Venner »

Omdat ik 3 maanden in amerika gezeten heb had ik de kale speakers bij een vriend van me neergezet. Dus ik kan niet alle credit op mezelf nemen :P



Ik ben wel heeel tevreden met het uiterlijk van de speakers. ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Afbeelding
Afbeelding
De tv staat even tijdenlijk op een cdkistje om de goede hoogte te hebben. dit wordt natuurlijk nog anders.

Afbeelding
Zit nog te twijfelen om de binnekant van de poort zwart te maken maar ik ben bang dat hij dan teveel in het oog springt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
4smulders
Berichten: 18
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 13:36
Locatie: Zegveld

Bericht door 4smulders »

Hey Bart, als ze net zo goed klinken als dat ze er uit zien komt het vast goed :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Als je ooit nog eens een echt passief filter gaat maken, laat mij dan zeker even weten wat hje gaat doen!
Ik ga hoogstwaarschijnlijk dezelfde tweeters aanschaffen, en samen met de b3s'ers inzetten in de TL waar ik mee bezig ben.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er prima uit. De binnenkant van de poort niet zwart maken. Dat gaat inderdaad je mooie afwerking verpesten vind ik.
Gebruikersavatar
Bart_Venner
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 23:35

Bericht door Bart_Venner »

bartsegers schreef:
Als je ooit nog eens een echt passief filter gaat maken, laat mij dan zeker even weten wat hje gaat doen!
Ik ga hoogstwaarschijnlijk dezelfde tweeters aanschaffen, en samen met de b3s'ers inzetten in de TL waar ik mee bezig ben.
Ja dit ben ik van plan maar weet niet goed hoe ik dit moet doen dus kan het beter andersom vragen ;)
Gesloten