Mysterieuze speaker / merk
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
had hem dus 1/8 space gesimuleerd.
enfin, verloop verandert niets, lauter de output (rendement)
de cad file staat gezipped bij dit bericht.
enfin, verloop verandert niets, lauter de output (rendement)
de cad file staat gezipped bij dit bericht.
- Bijlagen
-
- thor hoorn 15.zip
- cad hoorn THOR
- (18.63 KiB) 162 keer gedownload
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Heb het ontwerp alls het ware ontleed in Autocad, dus alle schotten heb ik los uitgetekend, nog een paar dingetjes dan is het ontwerp af.
Deze mail ik dan eventje naar Bart door, om te kijken of ik mijn huiswerk wel goed gemaakt heb
Hopenlijk heeft de eigenaar van de houtbewerkingsmachines binnenkort tijd om de spulletjes te zagen. Via hem kan ik ook hout kopen tegen een gereduceerd bedrag.
Ik kijk even wat MDF en Multiplex(berken??) kost, als multiplex veel te duur blijkt naar mijn zin, dan kies ik MDF, maar multiplex blijft sterker.
De demonteerbare opening komt waarschijnlijk toch aan de voorkant, dit zodat ik er altijd nog iets moois in kan fresen, of een plexiglas plaatje in kan verwerken, maar dat is iets voor later. Nu kan ik wel alvast het 'voorzetje' maken.
Deze mail ik dan eventje naar Bart door, om te kijken of ik mijn huiswerk wel goed gemaakt heb
Hopenlijk heeft de eigenaar van de houtbewerkingsmachines binnenkort tijd om de spulletjes te zagen. Via hem kan ik ook hout kopen tegen een gereduceerd bedrag.
Ik kijk even wat MDF en Multiplex(berken??) kost, als multiplex veel te duur blijkt naar mijn zin, dan kies ik MDF, maar multiplex blijft sterker.
De demonteerbare opening komt waarschijnlijk toch aan de voorkant, dit zodat ik er altijd nog iets moois in kan fresen, of een plexiglas plaatje in kan verwerken, maar dat is iets voor later. Nu kan ik wel alvast het 'voorzetje' maken.
De eigenaar van hornlautsprecher.DE zegt over het ontwerp:
Anhand deines Frequenzgangs würde ich sagen : Das Volumen der Druckkammer ist zu klein, denn der Abfall des Basses ist zu steil.
Wat moet ik hiermee? Hij heeft wel ervaring met hoorns.
Zaterdag ga ik bouwen, dus deze reactie komt ongelegen
.
Zal ik de bouw uitstellen totdat hij een ontwerp voorlegt?
Kunnen jullie je in zijn reactie vinden?
Anhand deines Frequenzgangs würde ich sagen : Das Volumen der Druckkammer ist zu klein, denn der Abfall des Basses ist zu steil.
Wat moet ik hiermee? Hij heeft wel ervaring met hoorns.
Zaterdag ga ik bouwen, dus deze reactie komt ongelegen
Zal ik de bouw uitstellen totdat hij een ontwerp voorlegt?
Kunnen jullie je in zijn reactie vinden?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Helaas is het altijd een afweging die je maakt bij een luidspreker.
Je kan door het toepassen van een grotere achterkamer misschien de afval wat verminderen, maar dat gaat weer ten koste van je rendement.
Ik vind een steile afval in het laagste laag helemaal niet erg, zeker niet bij een hoorn als deze. Zo laag speel je namelijk niet eens. (tis ten slotte geen hifi subje, maar een grote beuk bak!)
je zult toch een high pass filter moeten inschakelen zodat je er het volle vermogen op kan zetten.
De cad tekenign is trouwens errug netjs geworden (heb je een PM gestuurd over de bracing nog)
wat betreft je houtkeuze, zou ik een eerste exemplaar gewoon uitvoeren in goedkoop 22mm spaanplaat.
Je hebt namelijk een stokoude driver, en een zeer forse hoorn.
Eigenlijk zijn alle simulaties speculaties, deze is geen uitzondering.
Werkt het prototype, dan kun je alsnog een duur exemplaar maken!
Je kan door het toepassen van een grotere achterkamer misschien de afval wat verminderen, maar dat gaat weer ten koste van je rendement.
Ik vind een steile afval in het laagste laag helemaal niet erg, zeker niet bij een hoorn als deze. Zo laag speel je namelijk niet eens. (tis ten slotte geen hifi subje, maar een grote beuk bak!)
je zult toch een high pass filter moeten inschakelen zodat je er het volle vermogen op kan zetten.
De cad tekenign is trouwens errug netjs geworden (heb je een PM gestuurd over de bracing nog)
wat betreft je houtkeuze, zou ik een eerste exemplaar gewoon uitvoeren in goedkoop 22mm spaanplaat.
Je hebt namelijk een stokoude driver, en een zeer forse hoorn.
Eigenlijk zijn alle simulaties speculaties, deze is geen uitzondering.
Werkt het prototype, dan kun je alsnog een duur exemplaar maken!
[quote="bartsegers"]
je zult toch een high pass filter moeten inschakelen zodat je er het volle vermogen op kan zetten.
quote]
Bedoel je Hi of Low pass?
Actief crossovertje, die alleen het laag en sub naar de amp stuurt is voldoende?
Wat betreft de bracing, zat ik ook al aan te denken, vooral de plaat waar de driver naartoe straalt.
je zult toch een high pass filter moeten inschakelen zodat je er het volle vermogen op kan zetten.
quote]
Bedoel je Hi of Low pass?
Actief crossovertje, die alleen het laag en sub naar de amp stuurt is voldoende?
Wat betreft de bracing, zat ik ook al aan te denken, vooral de plaat waar de driver naartoe straalt.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
ook een high pass filter, als je alle remmen los gooit en er een kilowattje opzet.
die zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld alles onder de 25 hz wegkapt.
Daar gaan dus geen vermogen verliezen optreden, en geen mechanische belasting vor je drivertje. de xmax schiet omhoog namelijk onder het werkgebeid van de hoorn.
die zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld alles onder de 25 hz wegkapt.
Daar gaan dus geen vermogen verliezen optreden, en geen mechanische belasting vor je drivertje. de xmax schiet omhoog namelijk onder het werkgebeid van de hoorn.
bartsegers schreef:ook een high pass filter, als je alle remmen los gooit en er een kilowattje opzet.
die zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld alles onder de 25 hz wegkapt.
Daar gaan dus geen vermogen verliezen optreden, en geen mechanische belasting vor je drivertje. de xmax schiet omhoog namelijk onder het werkgebeid van de hoorn.
Dus met 'high' bedoel je het gebied boven 25 HZ, zodat alles eronder niet naar de amp en de speaker wordt gestuurd.
Die lage frequenties(<25Hz) duren lang, dus een langdurige beweging, en als je die freq's toch noet nodig hebt, kun je ze beter weglaten. Zo houd je de input 'schoner'.. Dat bedoel je toch?
In principe maak je dus met je filters een beperkt bereik ..bijvoorbeeld van 25 tot 100 hz. = meer rendement op het gewenste bereik.
Ligt er maar puur aan waar de hoorn op is getuned. Hoorns worden heel veel gebruikt in de PA wereld. Als jij op een podium naar buiten staat te blazen heb je toch niets aan frequenties van 20-40hz. Dit draagt niet ver genoeg. Vaak worden dus hoorns op 40hz getuned. Stel je gaat het inhuis gebruiken kan je natuurlijk lager tunen. Nadeel is dat je hoornmond veel en veel groter word.Vuurkat schreef:Niet meer rendement, maar een hogere belastbaarheid.
Bij een bashoorn is de kantelfrequentie van het subsonic (highpass) filter volgens mij vaak 40Hz.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
De hoorn die ik gesimuleerd en getekend heb, is een stuk lanmger dan een doorsnee pa hoorntje.
Ik zou een high pas van 25 hz inschakelen. Menig crossover heeft deze al aan boord!
Al het laag wat je wegfiltert is beter voor je amp (vermogen wordt niet nutteloos in je spreekspoel verstookt) en beter voor je speaker zelf natuurlijk.
mijn pa ampje heeft zelf an een ingebouwde high pas trouwens. kijk er zeker eens naar zou ik zeggen!
EDIT:
testkastjes in spaan heb je echt zo gefixt! naden dichtkitten en gas erop. Blijft de snelste en goedkoopste manier om het eindresultaat van hoorn+driver te testen.
Ik zou een high pas van 25 hz inschakelen. Menig crossover heeft deze al aan boord!
Al het laag wat je wegfiltert is beter voor je amp (vermogen wordt niet nutteloos in je spreekspoel verstookt) en beter voor je speaker zelf natuurlijk.
mijn pa ampje heeft zelf an een ingebouwde high pas trouwens. kijk er zeker eens naar zou ik zeggen!
EDIT:
testkastjes in spaan heb je echt zo gefixt! naden dichtkitten en gas erop. Blijft de snelste en goedkoopste manier om het eindresultaat van hoorn+driver te testen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Hehe eindelijk tijd voor een post.
De hoorn is af.
- Van binnen en van buiten gespoten met kozijnenlak, dit weert het vocht.
- Zwenkwieltjes aan de achterzijde.
- Meerdere bracings verdeeld over de hoornmond.
- Rubberen dichtingen rondom de woofer en het inspectieluik.
Ervaring:
Na een x-overtje aangeschaft te hebben en de woofer had geplaatst had ik hem direct getest.
Enthausiast dat ik was had ik m vrijwel metheen flink op zijn donder gegeven, dat vond ie niet leuk. Hij begon te stinken:S, metheen uit gezet en laten koelen. Nu liep de spoel aan, en hoorde je dus geratel. Door de aluminium schroef los te draaien en de spider iets te schuiven is het me gelukt om de wrijving te minimaliseren.
Nu speelt ie lekker achter me, een lekkere aanvulling aan het laag.
Tijdens het experimenteren leek het alsof de kast harder klonk zonder het luik. De objecten in de directe omgiving begonnen harder te trillen.
Vreemd, maar heb het luik toch gemonteerd, want zo is deze kast ontworpen. De kast klinkt dus iets minder hard dan dat ik had gehoopt, echter is het een mooie aanvulling op mijn huidige setje.
Het luik zit vast met 16 imbus boutjes, dit was niet persé nodig, want het luik klemt relatief goed, en daar treden niet zoveel trillingen op.
Hier nog een korte foto impressie.
Special thnx to Bart Segers! Bedankt voor het meedenken.
Sorrie voor deze late post.
en ik wil Hermans bouw en timmerbedrijf bedanken voor het meehelpen bij het bouwen.
De hoorn is af.
- Van binnen en van buiten gespoten met kozijnenlak, dit weert het vocht.
- Zwenkwieltjes aan de achterzijde.
- Meerdere bracings verdeeld over de hoornmond.
- Rubberen dichtingen rondom de woofer en het inspectieluik.
Ervaring:
Na een x-overtje aangeschaft te hebben en de woofer had geplaatst had ik hem direct getest.
Enthausiast dat ik was had ik m vrijwel metheen flink op zijn donder gegeven, dat vond ie niet leuk. Hij begon te stinken:S, metheen uit gezet en laten koelen. Nu liep de spoel aan, en hoorde je dus geratel. Door de aluminium schroef los te draaien en de spider iets te schuiven is het me gelukt om de wrijving te minimaliseren.
Nu speelt ie lekker achter me, een lekkere aanvulling aan het laag.
Tijdens het experimenteren leek het alsof de kast harder klonk zonder het luik. De objecten in de directe omgiving begonnen harder te trillen.
Vreemd, maar heb het luik toch gemonteerd, want zo is deze kast ontworpen. De kast klinkt dus iets minder hard dan dat ik had gehoopt, echter is het een mooie aanvulling op mijn huidige setje.
Het luik zit vast met 16 imbus boutjes, dit was niet persé nodig, want het luik klemt relatief goed, en daar treden niet zoveel trillingen op.
Hier nog een korte foto impressie.
Special thnx to Bart Segers! Bedankt voor het meedenken.
Sorrie voor deze late post.
en ik wil Hermans bouw en timmerbedrijf bedanken voor het meehelpen bij het bouwen.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Van de bouw zelf heb ik geen pic's.bartsegers schreef:Looks impressive!
Heb je nog fotos van de bouw?
Welke processor heb je eraan hangen nu, en wat is je crossover freq?
Toch jammer dat de woofer niet heel blijft, dat moet de leeftijd zijn natuurlijk.
Test hem eens in een hoekje als je kan, dat zal het laag nog wat dikker maken.
Momenteel heb ik er een corssover van Behringer aanhangen.
Deze is voorzien van een schakelaartje die er voor zorgt dat alles onder 25Hz word weggelaten.
Bij deze wil ik mijn ervaringen met deze sub met jullie delen.
Het rendement is opvallen hoog. Zelf heb ik nog JBL SRX718s bassreflex baskasten staan en je merkt dat de hoorn een veel groter rendement heeft. Qua diepte is het ook niet klagen want het klinkt lekker. Eerst was ik bang dat hij wat aanliep, maar dat doet hij niet (meer).
Door de cross-over beter in te stellen kwam de sub veel meer tot zijn recht in vergelijking tot mijn eerste ervaringen die ik in dit topic heb gepost. Ik o.a. had de snijfrequentie te laag staan.
Bart vroeg destijds aan mij of het ontwerp binnen bepaalde afmetingen moest blijven, dat wilde ik niet omdat ik zo min mogelijke compromissen wilde sluiten in het ontwerp. Ik wilde een optimaal design, en dat is volgens mij ook gelukt.
Om de kleine achterkamer te verbeteren heb ik een dik stuk foam in de achterkamer geplaatst.
Het rendement is opvallen hoog. Zelf heb ik nog JBL SRX718s bassreflex baskasten staan en je merkt dat de hoorn een veel groter rendement heeft. Qua diepte is het ook niet klagen want het klinkt lekker. Eerst was ik bang dat hij wat aanliep, maar dat doet hij niet (meer).
Door de cross-over beter in te stellen kwam de sub veel meer tot zijn recht in vergelijking tot mijn eerste ervaringen die ik in dit topic heb gepost. Ik o.a. had de snijfrequentie te laag staan.
Bart vroeg destijds aan mij of het ontwerp binnen bepaalde afmetingen moest blijven, dat wilde ik niet omdat ik zo min mogelijke compromissen wilde sluiten in het ontwerp. Ik wilde een optimaal design, en dat is volgens mij ook gelukt.
Om de kleine achterkamer te verbeteren heb ik een dik stuk foam in de achterkamer geplaatst.
Laatst gewijzigd door Beatpower op di 11 dec 2012, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
