Kan defecte Sansui Au-70 kopen... doen ? ( Gekocht )

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Voor die eindbuizen lukt dat wel, maar je zult ook de stuurtrap en fasedraaier opnieuw moeten berekenen.
Het belangrijkste is het spanningsverschil tussen de kathode en het rooster van de ECC99. In het schema zie je dat dat 125-130 = -5V is. Dat is de negatieve roosterspanning voor de ECC99.

Wanneer je dus op een lagere spanning werkt, dan kun je de stuurtrap eventueel zo laten. De weerstanden rondom de ECC99 (anode en kathode) zullen veranderen. Ik zou eens uit moeten zoeken hoe je dat moet uitrekenen. Waarschijnlijk is het het makkelijkst om een stroombronschakeling te gebruiken in plaats van de 10k kathodeweerstand. De anodeweerstanden pas je dan aan totdat je ongeveer de halve voedingsspanning op de anode hebt.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Bedankt alweer Robert !

Ik heb hier een oud school boek over o.a buizen berekenen en zo..
Zal als ik tijd heb ff erin neuzen en misschien kom ik er hopelijk uit.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Na een PM'etje van Maxdepax gaf hij een tip om de diodes te vervangen.. vanwege een ruis die ik hoorde.

Had ze even vervanger door 1N4007's.
Ruis was stukken minder ! Alleen klonk de versterker niet meer zo als hij was.... de bass was weg.. Toch maar weer de ouwe terug in gesoldeerd.

Toch zie ik vaak dat de 1N4007 word gebruikt in versterker voedingen.

Iemand deze verschijnsel toevallig ook een keer op gemerkt ?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ik vind het maar raar, 1N4007 zijn toch doodgewone 400V diodes?
Wellicht een héél overbodige vraag, maar heb je ze allebei wel de goeie kant op gesoldeerd?
Bas weg :?:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

In dit verhaal van TriodeDick schrijf hij hoe en waarom hij een 1N4006 vervangt door een BYW96E.

http://www.triodedick.com/audioresearch.htm

Het laaste cijfer geeft toch het maximum voltage aan? bv, 1N4004 is toch 400 Volt?
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Miniwatt schreef:
Ik vind het maar raar, 1N4007 zijn toch doodgewone 400V diodes?
Wellicht een héél overbodige vraag, maar heb je ze allebei wel de goeie kant op gesoldeerd?
Bas weg :?:
geloof zelf 1000v diodes.
En ja.. heb ze in de goede richting gesoldeerd en 10x na gehecked :P

Morgen maaris ff kijken voor die BYW96's ! Bedankt ! :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je al geprobeerd de diodes te voorzien van een zgn. snubber?
Een klein condensatortje in serie met een weerstandje van pakweg 25 - 40 Ohm parallel aan de diode. Die snubber dempt de schakelpiekjes van de diodes. Ik heb ook weleens van die mosterd condensatoren van 100n parallel aan de diodes in een gelijkrichter gezet. Was er ook een hoop ruis enzo weg.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik gebruik over het algemeen 10--22nf/630 volt met 100 ohm in serie
werk goed
mvg
audioot
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Wat voor vermogen moeten die weerstanden hebben?
Er gaat toch een paar honderd volt doorheen, het lijkt mij dat 0,5 Watt niet voldoende is?
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ik heb tot nu toe altijd 1 w weerstanden gebruikt zonder problemen
het zijn maar de piekjes die gedempt worden of heb ik het mis?
mvg
audioot
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Vaak zijn de weerstanden van hogere vermogens ook beter bestand tegen hogere spanningen. Dat heeft vooral met afmetingen te maken denk ik zo.
Wanneer de aansluitdraden te dicht bij elkaar zitten kan er overslag optreden.
Een echte hoogspanningsweerstand (voor 1500 of meer volt) is ook veel groter dan een gewone weerstand.

In een buizenbak gebruik ik ook het liefst 0,5 of 1 Watt types.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
Heb je al geprobeerd de diodes te voorzien van een zgn. snubber?
Orgineel zit er al een condensator over de diode heen.
Toen ik hem net pas had en spelend had klapte er twee eruit toen. (zie vorige pagina). Nieuwe in gezet later.

Gister kwam er het niet van om te kijken van de onderdelen... morgen nieuwe kans :P zal dan gelijk ook ff proberen met die snubber met weerstand ertussen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

Nou... net even BY228'jes geprobeert en hier valt de bass iig niet weg.

Probleem is nog niet opgelost..

MAAR ! heb al wat gevonden... als ik Tone Defeat inschakel hoor ik het niet meer ! Dus dan moet het daar iig aan liggen.

En ja.. ik gebruik bass/treble anders heb ik nauwlijks hogetonen :wink:

edit...

Ruis/kraak is zowel links als rechts het zelfde... dus ook met aan/uit ToneDefeat.

Zou bijna zeggen dat voedings weerstand 20K ( naar B3) is verlopen.
Maar dan zou de voorversterker het ook niet goed doen.

Aan de buis kan het niet liggen naar mijn idee... een nieuwe JJ zit erin.


nog een keer edit...

Als ik hoofdtelefoon inprik...dan zit het ruis voornamelijk in de rechterkant. :?
Bijlagen
sansproblem.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Zomaar een gok, (vergeef mij als ik niet goed het topic gelezen heb..)
Maar zijn de elco's en koppelcondensatoren nog wel in orde?
Bij mijn weten verouderen die het snelst...
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

ray5150 schreef:
Maar zijn de elco's en koppelcondensatoren nog wel in orde?


edit...

oops.. had tone defeat nog aanstaan...

Maar tis helaas nog niet weg.. :(

Weet nu echt gewoon zeker dat het ergens in die treble/bass circuitje zit van de rechter kanaal.
Als ik de Blend knop zo draai dat beide eindtrappen het zelfde signaal krijgen van zowel links als rechts ( dus mono ) komt het uit beide speakers.

Verder zoeken weer !
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Gewoon eruit knippen, heb ik ook gedaan....
Less is more..
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re:

Bericht door TubeHead »

RobertD schreef:
Tsjakkaa.... dat is een heel mooie versterker voor een prikkie Tubehead. Die trafo's worden alom geroemd om hun kwaliteit.
Je hebt gelijk... kwam dit stukje tegen op internet:
Until the year 2002 in which Sansui halted its hi-fi business, Sansui’s flagship integrated amplifiers always carry the suffix, “AU”. Sansui also started the long standing 07 Integrated Amplifier Series in 1976 with the AU-707(internationally, the AU-717). All these Sansui's naming traditions were based on the success of the Model AU-70 Sansui Control Amplifier introduced in 1964. The AU-70 the first model that carried the suffix, “AU”, and the AU-70 was the model that gave an impression that “7” means something special for Sansui. Physically, the AU-70 was a rather light-weight amplifier for Sansui’s standard; however, its oversized output and power transformers in its class (7189A PP) yielded tremendous power and punch on its sound. No matter how much power they are rated with, no transistor amplifiers ever sound like the AU-70. Period.
zagtie er maar zo uit :-#

Afbeelding
Afbeelding

Bron: http://www.tube-amps.net/Sansui_Tube_Era_Products.htm
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door RobertD »

TubeHead schreef:

zagtie er maar zo uit :-#
Dus: Aan het werk !!!
Plaats reactie