Hulp Gevraagd.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
autotuning_sem

Hulp Gevraagd.

Bericht door autotuning_sem »

Voor ons profielwerkstuk maken ik en een vriend speakers (visaton alto 2). We hebben ze al gemaakt, maar de bedoeling erbij is dat alles heel ruim wordt uitgelegd. Ik heb al een beetje gekeken via google, maar ik kon niks vinden waar alles over scheidingsfilters makkelijk werd uitgelegd. Ik weet de basisprincipes en waar het voor is, maar zou iemand zo aardig willen zijn alles even uit te leggen ( hoe je ze maakt, de formules erom heen, welke soorten filters+uitleg enzovoort ).

iemand die het zou willen doen, of weet waar dat allemaal op internet staat, zou die mij even een mailtje kunnen sturen? me e-mail is mgzs180_sem@hotmail.com .

je kan me ook mailen voor foto's van de bouw als je dat leuk vind.

het was trouwens het eerste project, en we zijn heel tevreden, waarschijnlijk gaan we volgende jaar ofzo een highend setje maken =D

mvg sem :D
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Veel kun je terugvinden op www.zelfbouwaudio.nl onder "Onze Bibliotheek" -> Zelfbouw Luidsprekers -> Scheidingsfilters en de werking ervan.
Of Klik :wink:

Ik geloof dat seriële filters niet meegenomen worden in bovenstaande artikel, dus zelf even googlen op serial/series crossover ofzo.

"Even" uitleggen zit er niet, en het makkelijker maken zal ook niet lukken (Dat geld voor mij iig), daarbij is het volgens mij de bedoeling dat je zelf het werk doet :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik zou het niet zo moeilijk maken. Bijvoorbeeld:

Vertel dat een luidspreker in principe een vlakke frequentiekarakterestiek moet hebben, net als alle andere audioapparaten. Eventueel nog iets vertellen over bafflestep / de overgang van 2pi naar 4pi.
Dan uitleggen wat de invloed is van spoelen, condensatoren en weerstanden (belangrijk te vermelden dat je uitgaat van een bron die een constant voltage levert; dat is anders dan de voedingsbronnen die je op school gebruikt want daarvan zakt de spanning in als je er een belasting aan hangt).
Dan uitleggen hoe een eerste-orde filter werkt, uitgaande van een weerstand (8 ohm of 4 ohm) als belasting. Vervolgens een tweede-orde filter uitleggen (heeft de Alto II ook). Seriefilters zou ik buiten beschouwing laten. Dan vertellen dat de impedantie van een luidspreker niet ohms is en dat je met boxsim prima kunt simuleren.

Laat je hier een pdf'je van jullie profielwerkstuk achter?
SARK

Bericht door SARK »

Martijn M schreef:
Laat je hier een pdf'je van jullie profielwerkstuk achter?
Of publiceer 'm eerst hier voordat je/jullie het opleveren, dan kan iedereen zijn/haar mening geven of wijzigingsvoorstellingen doen want dit:
autotuning_sem schreef:
maar zou iemand zo aardig willen zijn alles even uit te leggen
zal niemand willen doen :wink:
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Martijn M schreef:
Seriefilters zou ik buiten beschouwing laten.
Daar zit wat in, maar misschien het vermelden waard, en dat het weinig toegepast word, voor de volledigheid?
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Op http://sound.westhost.com/parallel-series.htm staat een hoop bruikbaar leesvoer over serie/parallel filters.
autotuning_sem

Bericht door autotuning_sem »

heel erg bedankt voor al julie reacties, aan de bovenste site heb ik wel wat aan.

tuurlijk zetten we als alles klaar is een bestandje neer :) ( van practicumversag / fotoverslag en gewone verslag ) dan kan iedereen even een mening geven :D
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”