Gehannes met een Wharfedale woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Gehannes met een Wharfedale woofer

Bericht door Olaf Analogue »

Een oom van mij heeft een set Wharfedale E90 luidsprekers uit de jaren 70, deze luidsprekers beschikken over 12 inch woofers, dat slaat dan toch vooral op de korf welke een bijzonder brede montage rand heeft waardoor de conus dus wat kleiner uitvalt.
Het rendement van deze luidsprekers is 94 db, en voor de rest zijn dit luidsprkers in de catagorie “je houdt er van of je houdt er niet van “ er is eigenlijk niet echt een middenweg.

Ze zijn grillig van karakter en vooral voor de liefhebbers van een stukje rock muziek hebben ze wel degelijk wat te bieden.
Ik weet ze wel te waarderen omdat ik een bepaalde voorliefde heb voor vintage audio, met name luidsprekers, het is wel zo dat ik wat meer in de Kef hoek zit, met de welbekende B139- B110 systemen.

Maar goed, mijn oom is terecht erg gehecht aan de luidsprekers, ik ben gehecht aan hem dus dat luistert altijd met plezier.
Dan nu het minder goede nieuws, de woofers zijn oud en de lijm is verdroogd, wat bij één van de woofers er toe heeft geleid dat de spider ( centreer ring ) heeft losgelaten van de korf.

Wanneer ik de woofer nader bekijk heeft ook vocht zijn sporen nagelaten op de korf want deze is flink geoxideerd.
Voor mij reden om het niet te laten bij slechts het vast lijmen van de spider, maar om er voor te kiezen de woofer in zijn geheel te demonteren en de korf te schuren en te reinigen.
Na de werkzaamheden wordt de conus terug geplaatst en gecentreerd.
Voor het centreren is het beter om de stofkap van de conus te verwijderen zodat de spreekspoel serieus met afstandsplaatjes gecentreerd kan worden, in dit geval kies ik in verband met de kwetsbaarheid van de conus om deze verder ongemoeid te laten.
Bijlagen
433928189_hMnck-L.jpg
2004_pict_big_wharfedale_b.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hier zijn de diverse foto's van de werkzaamheden.
De woofer zit in zoverre weer in elkaar dat alleen de rubber rolrand nog los is, deze wordt als laatste verlijmd.
Bijlagen
De woofer van de bovenzijde alvorens de werkzaamheden begonnen.
De woofer van de bovenzijde alvorens de werkzaamheden begonnen.
En het lijmen van de spider nadat deze gecentreerd is, geborgd met wasknijpers.
En het lijmen van de spider nadat deze gecentreerd is, geborgd met wasknijpers.
En uiteraard de schone conus.
En uiteraard de schone conus.
De scone korf vanaf de bovenkant.
De scone korf vanaf de bovenkant.
De inmiddels schone korf vanaf de zijkant.
De inmiddels schone korf vanaf de zijkant.
Hier is ook de magneet verwijderd zodat ik de korf onderhanden kan nemen.
Hier is ook de magneet verwijderd zodat ik de korf onderhanden kan nemen.
Ook de korf is vuil van lijmresten en oxidatie.
Ook de korf is vuil van lijmresten en oxidatie.
De conus nadat deze losgenomen is uit de korf, de conus is nog vuil met oude lijmranden.
De conus nadat deze losgenomen is uit de korf, de conus is nog vuil met oude lijmranden.
De woofer van de zijkant nog voor de werkzaamheden
De woofer van de zijkant nog voor de werkzaamheden
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op vr 11 sep 2009, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
richard

Re: Gehannes met een Wharfedale woofer

Bericht door richard »

Stephen2006 schreef:
in dit geval kies ik in verband met de kwetsbaarheid van de conus om deze verder ongemoeid te laten.
Met een kleine gelijkspanning (batterij) op de spreekspoel zou je de spoel ook enigszins in de luchtspleet kunnen centreren. Ik heb er zelf overigens geen ervaring mee.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat is een verrekt goede tip, ik heb het nu gedaan door er een hele lage ferquentie op te zetten zodat ik goed kon horen of dat hij vrij liep, maar aangezien hier nog vier 12 inch philips woofers liggen die gerefoamd dienen te worden ben ik heel blij met je tip en ga het zeker toepassen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik gebruik voor deze klusjes ook een toongenerator. (gewoon via winIsd, een hertz of 5) werkt prima overigens. (laat het aanstaan tijdens drogen)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

dat is inderdaad ook een hele goede, ik ga ze zeker onthouden daar dit meer gaat voorkomen, dit is voor mij de eerste keer dat ik de stap waag, dus ik vindt het best spannend.
ik ben net nog even wezen kijken en hij loopt nog steeds vrij dus dat stemt positief, dit is een opstapje naar mijn vier philips woofers daar deze nog nieuw in de doos zitten en dus zeer de moeite waard zijn om weer te repareren, ondanks dat ze nieuw in de dozen zitten is namelijk toch de foamrand verdroogd, ik heb nieuwe klaar liggen maar wil eerst ervaring op doen met deze wharfedale woofer en een tweetal audax woofertjes welke ik heb liggen waarbij de rubberen rolrand heeft losgelaten van de korf.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

En dan als laatste stap het verlijmen van de rolrand, daar de wasknijpers niet lang genoeg zijn om over de montage rand te rijken heb ik er voor gekozen om halve wasknijpers op de rubber lijmflap te zetten met daar bovenop een 10 inch woofer, deze komt precies met zijn gasget op de wasknijpers.
Bijlagen
De 10 inch woofer op de wasknijpers.
De 10 inch woofer op de wasknijpers.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik zag eens op een "how its made"uitzending dat ze centreerden door over de spoel een laagje karton te rollen en dan met karton (of dikker papier) en al in de spleet te stoppen. Na het verlijmen van de kap werd het [paier weggenomen en vervolgens met een signaalgenerator gechecked.

jan
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat is inderdaad een hele goede methode, alleen wordt dan wel de stofkap van de conus verwijderd om zo het karton samen met de spreekspoel in de magneet te plaatsen en na het drogen van de lijm trek je het karton er weer uit, alleen in mijn geval heb ik wegens de kwetsbaarheid van de conus het verwijderen van de stofkap achterwege gelaten.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Nou, en toen was de lijm droog.
Het goede nieuws is dat de operatie geslaagd is, de woofer functioneert en loopt niet aan.
Het niet zo goede nieuws is dat de spider uitgehard en uitgezakt is, hier was ik al bang voor.
De spider heeft lang blootgestaan aan vocht, de gehele unit trouwens, hierdoor is de spider knetterhard geworden en hij is duidelijk uitgezakt, hij trekt de conus omlaag, dit houdt in dat hij despreekspoel dieper in de luchspleet trekt.
Het gevolg is dat de spreekspoel in rust net een millimeter of zo boven de poolplaat hangt en tijdens het weergeven daar dus tegen aan komt.
Dus voor de generale repetitie voor mijn Philips woofers was het leuk, maar voor de Wharfadale betekent het helaas geen tweede leven.

Ik heb foto's gemaakt van de doorhangende spider, ik denk alleen niet dat het op een foto duidelijk is te zien.
Bijlagen
spidertwee.JPG
spidereen.JPG
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 12 sep 2009, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
buisje

Bericht door buisje »

Ik weet niet of je evt de conus ook weer netjes zwart wil hebben? Dat kan: bij de blokker ed zijn refill setjes te koop voor printers. De zwarte inkt kun je mooi met een fijn penseeltje erop kwasten. Meestal moeten er 2 laagjes op voor de dekking, ondertussen goed laten drogen. Als laatste een dun laagje LTS 50 van Visaton ook kwasten, dit fixeerd de inkt en dempt de conus ook nog iets.
Oh ja, een uitgezakte conus trek je wat omhoog met een dun elastisch koord dat bij de naaiwinkel is te krijgen. Zo kun je de speakers nog gebruiken. Ik heb ook een audax met koord zo van aanlopen gezekerd. De spanning kun je wat opvoeren door 2 draden erom te slaan of strakker aan te trekken. de uitslag van enkele mm heeft (vrijwel) geen invloed op het geheel, speaker werkt prima.

Mooi projectje trouwens :)
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

opzienbarend leuke tips, zeker van die inkt, die ga ik onthouden.
Het punt is dat deze spider zijn veerkracht totaal verloren is, hij is zo uitgehard door vochtsinvloeden dat het een harde hout achtige schijf is geworden zonder dat er nog rek of veerkracht in zit, hij duwt de spreekspoel de luchtspleet in, dus de centrering is wel goed, hij krast dus niet langs de magneet, maar de conus en de spreekspoel zitten veel te diep in de magneet.
Buiten deze problemen zijn natuurlijk ook de mechanische eigenschappen van de woofer totaal veranderd door deze aantasting en is hij dus niet langer inzetbaar.
Een nieuwe spider of conus met spider zou uitkomst bieden, maar daar zal wel niet meer aan te komen zijn vrees ik.
buisje

Bericht door buisje »

Je kunt evt een defecte speakerset op de kop kunnen tikken ergens (bij een repairzaak voor audio of speakers) en daar de spiders uithalen. In friesland zit ergens een recone-bedrijfje, misschien hebben ze nieuwe spiders voor je!

http://www.audiolab.nl/
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

En bij deze heeft Audiolab een e-mailtje van mij ontvangen met de vraag naar een eventueel gebruikte conus en spider voor de woofer, mocht het al nieuw leverbaar zijn dan weegt de prijs hoogswaarschijnlijk niet op tegen de waarde van de woofer.

Bedankt voor de tip !
SARK

Bericht door SARK »

Stephen2006 schreef:
mocht het al nieuw leverbaar zijn dan weegt de prijs hoogswaarschijnlijk niet op tegen de waarde van de woofer.
De waarde van de woofer als los element is misschien niet zo hoog maar de box als geheel (histerische waarde :twisted: ) ligt qua waarde beduidend hoger :idea:
Een restauratie waard zou ik zo zeggen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Wat fijn dat er mensen zijn die denken als ik als het om historische apparatuur gaat :)
Ik ga mijn best doen om aan een conus te komen !
KILLorBE

Bericht door KILLorBE »

Eensch met SARK.

Spiders zijn ook los te koop mochten ze je bij audiolab niet kunnen helpen, Speakerbits heeft ze, echter staat deze speaker niet in de database, je zou dan een keuze moeten maken uit soft, medium of stiff (Als ze de juiste maat hebben).

De kosten vallen waarschijnlijk erg mee, een euro of 6 per spider gok ik, en de verzendkosten zijn over het algemeen niet zo hoog vanuit Australië.

Succes!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Wow, waarom hebben we zulke winkels hier niet, je kunt er echt alles krijgen, werelds.
Ik ga me hier even in verdiepen, ik zie het wel zitten zo'n losse woofer spider !!
Bijlagen
Wooferspider.jpg
buisje

Bericht door buisje »

Mooi zo dat je weer wat verder bent. Ik zou ook die speaker weer restaureren, is die wel waard. :)
Yannick

Bericht door Yannick »

Mag ik nog even vervelend zijn en melden dat de Wharfedale's in je internet plaatje E-70's zijn, en die op je eigen foto E-50's?

Helemaal in de 'zeik-modus': De woofers zijn eigenlijk stiekem tussen de 10,5" en 11". Mocht je ooit nog een idee hebben om er andere 10" woofers in te zetten, dan mikt die er doorheen. 12" krijg je dan weer niet in het gat gebeunt!

Groetjes! ^^

Wijsneus!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Beste Yannick.

Alles wat je zegt klopt, vandaar dat ik in mijn openingspost al aangaf dat het eigenlijk geen echte 12 inch luidsprekers zijn.
En inderdaad zijn de plaatjes van internet niet juist, het is zo dat het inmiddels zo lang geleden is dat ik de exemplaren van mijn oom heb gezien dat ik eigenlijk niet eens weet welke versie hij heeft, de woofers liggen hier al heel lang.

Ik probeer echter te voorkomen dat ik een andere woofer moet plaatsen, ik vindt het zonde als deze luidsprekers niet meer origineel zouden zijn.

Bedankt voor je opmerkzaamheid !
Yannick

Bericht door Yannick »

Heyhey!

Het is inderdaad aan te raden om iig een vervangende originele woofer op de kop te tikken, maar ik kan je vertellen dat dit erg lastig is! Ik heb een jaar of 3 terug ook een setje E-70's gehad, maar door lang op een vochtige zolder te hebben gestaan waren alle rolranden van de mids compleet verdwenen, en 1 van de woofers liep ernstig aan. Er was dan ook geen beginnen meer aan om ze te repareren!

Het zou echt gaaf zijn als je ze weer helemaal naar originele staat kan brengen, want zoals je zegt, you love'em or you hate'em! Ik heb iig iemand die erg van het karakter van deze speakers houdt! Evenals de nieuwe series van Wharfedale btw! Erg mooie speakers voor de centjes!
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Het zijn inderdaad bijzondere luidsprekers, overigens heb ik een inmiddels een mailtje terug gehad van audiolab waarin ze aangeven me niet te kunnen helpen, ze verwijzen mij door naar audiofriends, waar ik zelf overigens de foamranden voor mijn Philips woofers vandaan heb, deze liggen hier op de plank te wachten totdat ik de moed bij elkaar verzameld heb om de Philips woofers aan te gaan pakken.
Ik ga audiofriends vragen of zij mij aan een spider of conus/spider combinatie kunnen helpen, lukt dit niet dan ga ik speakerbits in Australië benaderen, de webwinkel welke KILLorBE tipte.

In tussentijd heb ik wel wat gehannes met een Audax woofer waarvan de rubberen rolrand losgelaten heeft van de korf, verder is deze woofer in goede staat, hij is 13 centimeter en heeft dezelfde korf als een KEF B110, de magneet echter is belangrijk dikker.
Ik heb de korf ontdaan van lijmresten en schoongemaakt, nu ga ik de conus weer vastlijmen aan de korf en uiteraard centreren, er staat deze woofer niets in de weg om daarna aan een tweede leven te beginnen.
Wat mij trouwens verbaast is dat de woofer afkomstig is uit fabrieks luidsprekers van Audax waarin deze 6 inch woofer één en dezelfde kamer deelt met een 8 inch woofer, voor mij de eerste keer dat ik zo iets zie.
Het zijn toch al vreemde luidsprekers systemen welke zowel aan de voorzijde alsook aan de achterzijde actieve units bevatten.
Bijlagen
Audax.JPG
buisje

Bericht door buisje »

Zijn geinige woofertjes die audaxjes (bextrene) heb er 6 in dienst nog, allemaal eighties stuff. Twee 20 cm in een ML-TQWT, 2 in een geloten kast center en achter- surround, en 2 in basreflex surround R-L

Ook vaak speakers gerepareerd/gerestaureert en gemodificeerd. Wat ik nu nog op stapel staat is een nieuwe neoprene foam ophanging in T120K tweeters plakken. Ik heb al een idee hoe ik dunne 0.7 mm neopreenplaatjes moet snijden. Van de 2e tweeter moet echter ook een nieuwe spreekspoel en wikkeling bijgemaakt.Ach houdt je vd straat. :roll:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hee Buisje.

Dat klinkt allemaal interessant, mocht je foto's hebben van je systemen en, (zonder te brutaal te willen worden), schema's van de filters en kastvolume's, dan houdt ik mij altijd aan bevolen, ik vindt het altijd interessant om te zien wat anderen op dit gebied hebben staan.

De tweeter die jij noemt ken ik, er van uitgaande dat we het over de vierkante Focal tweeters hebben met de inverse dome, ik vindt deze tweeters erg mooi en helder klinken. de reparatie plannen die je er mee hebt zijn gedurfd en knap!

Wat mijn reparatiewerkzaamheden op de Audax woofer betreft heb ik de laatste fase bereikt, dat is de fase van het geduldig afwachten tot de lijm droog is.
Ik heb op de lijmstrook van de rolrand een stukje coax kabel gelegd en die vast gezet met de wasknijpers, zo vindt er op de gehele lijmrand een gelijke druk plaats.

Morgen ondervind ik het resultaat maar ik ben er niet bang voor, deze woofer zal weer helemaal goed zijn, overigens moet ik de woofer uit de andere luidsprekerbox wel inspecteren of deze ook niet op het punt staat los te komen, zo wel dan pak ik deze ook mee voordat ze terug gaan naar de eigenaar.
Bijlagen
wasknijpers.JPG
Plaats reactie