Bij dit systeem is het noodzakelijk om DSP te gebruiken om de respons vlak te trekken. Asterduc heeft de DSP van Lyngdorf met zelfgebouwde cornerwoofers, er is ergens een draadje hiervan op het forum.
Het grote voordeel van zo'n cornerwoofer t.o.v. 2x12 inch dipool bas is de ruimteinname. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de meetbare en klankmatige verschillen zijn.
Voor de test heb ik een B&W DM110 in de hoek geschoven. Dit is een basreflex (hmm, volgende keer de poort even dichtstoppen) 2-weg met 6.5 inch woofer (meen ik). De meting bestaat uit een spatial average van luisterplek + 4 plaatsen er omheen op een afstand van circa 75 cm. Smoothing is 1/12e octaaf.

Als eerste de dipool woofers. Grote piek op 37 Hz, dip op 42 Hz, dipool afval zichtbaar onder de 100 Hz en verder veel variatie.

Als tweede de monopool in de hoek. Ook hier weer een piek op 37 Hz en nog duidelijke dip op 42 Hz. Op 97 Hz is ook een duidelijke piek te zien, tenminste, op alle plaatsen is deze even sterk. Verder is er niet zo veel te zeggen over de spreiding, die is ook groot net als bij de dipool.

Als laatste het gemiddelde van beide woofers. Blauw is dipool, oranje is monopool. Tot 100 Hz zitten de pieken en dalen op dezelfde plek, het niveau is vaak anders, de monopool is vlakker. Mogelijk is dit al een soort van uitmiddeling, de monopool slaat kamerresonanties aan in 3 dimensies, de dipool voornamelijk in 1 dimensie. Wat er op 97 Hz gebeurt weet ik niet. Lijkt haast een resonantie.
Tussen de 100 en 200 Hz is er meer fluctuatie in de monopool. Vanaf 300 Hz neemt de monopool af qua nivea. Geen idee wat daarvan de reden zou kunen zijn.
Wat betekent dit allemaal? Zo op het eerste oog zijn de verschillen niet zo groot eigenlijk. Ik ga er nog verder mee experimenteren: De tweede woofer meten, een correctiefilter maken en luisteren. Wordt vervolgt