diy interlink van Theduboracle
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
diy interlink van Theduboracle
hoe zit die diy interlink van Theduboracle in elkaar
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo toch:
Ik heb gewoon de draden niet samengevoegt in een dunne geleider, maar juist uit elkaar geplaatst met de gedachte dat de geleiders elkaar wel eens beinvloeden zouden kunnen, en dat was dus ook zo.
Dus een flatwire, waarvan ik de aarde mantel heb gemaakt van dun aluminium folie, die ook nog eens verder weg van kern licht omdat ik de draden ook verdikt heb door wol omwikkellingen, dit ook met de gedachte van beinvloeding dus.
Leuke kabel, net een antenne zo. Maximaal EMI gevoelig als je massa niet aansluit, wat volgens theduboracle geen verschil in klank zou maken. Ik weet niet wat ik daarvan moet denken....
Als je wilt dat de magnetische velden elkaar niet beïnvloeden, dan is er voor twee draden een klassieke oplossing: twisted pair.
De andere is oplossing is maximale afscherming door een dichte mantel en zeer goede verbinding van de mantel met de connectors. De klassieke coaxkabel dus.
Voor gebalanceerde interlink kun je een combinatie maken: afgeschermd twisted pair.
Alle andere oplossingen: audiofiel geneuzel. Slechts mijn mening hoor, ieder zijn meug als ie dat wil.
Als je wilt dat de magnetische velden elkaar niet beïnvloeden, dan is er voor twee draden een klassieke oplossing: twisted pair.
De andere is oplossing is maximale afscherming door een dichte mantel en zeer goede verbinding van de mantel met de connectors. De klassieke coaxkabel dus.
Voor gebalanceerde interlink kun je een combinatie maken: afgeschermd twisted pair.
Alle andere oplossingen: audiofiel geneuzel. Slechts mijn mening hoor, ieder zijn meug als ie dat wil.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Twisted pair is juist een ramp, dat maakt technisch niks uit, de kabels blijven dan juist vlak naast elkaar liggen en dat is juist het probleem.
De EMI gevoeligheid is heel betrekkelijk, vooral voor een kort stukje want hij is maar 25cm lang.
Het valt allemaal best mee.
Het is ook een soort paranoia van die EMI vooral als je bedenk dat de Hyrid D102-3 twee keer is afgeschermd met een aarde mantel, het maakt niks uit.
Op een langere lengte zal een kabel vast wel soms wat opvangen maar het gaat erom dat het dan naar de massa gaat en niet in de input van de versterker beland.
In werkelijkheid maakt het niks uit als ik die mantel nou aansluit of niet, het aluminiun folie lijkt meer voor het idee te zijn dat het afschermt ongeacht als die nou aangesloten is.
Dit is trouwens de tweede interlink die ik gemaakt heb.
De eerste versie was met ijzerdraad omwikkeling om het isolatie materiaal van de draadjes en deze klonk ook beter dan de origineele kabel.
Echter dacht ik dat het ijzer nog wel eens voor demping kon zorgen op het magnetisch veld wat rondom de geleider draait en dat bleek ook zo te zijn.
De interlink op de foto klinkt beter dan de eerste interlink, het ijzer dempt inderdaad.
Ijzer is wel beter als afscherming omdat ijzer het magnetich veld absorbeerd, koper laat gewoon het magnetisch veld door dus afschermen voor de andere geleider doet een koper mantel niet en ijzer dus wel.
Dat blijkt dus uit de test met andere interlink met ijzer afscherming
Zo ben ik op het idee gekomen.
Om beinvloeding dus te voorkomen van de geleiders kan dus ook bewerkstelligd worden door het simpel uit elkaar plaatsen ervan. .
Als je de kabel dun wil houden, zul je met ijzer moeten afschermen, maar het zorgt wel voor demping dus.
Vandaar dus de flatwire interlink.
Ik zal even vertellen hoe ik hem gemaakt heb.
Eerst heb ik de kale draadjes van de Hybrid D102-3 omwikkeld met twee lagen wol tot een dikte van ongeveet 5mm.
Daarna heb ik er een strook aluminium folie om gewonden.
Ik heb twee strippen isolatie (wat tussen de cs-122 luidspreker kabel zit) er tussen geplaats als spacer en vervolgens het geheel weer omwonden met wol.
Ook heb ik een draadje om het aluminium gebonden voor de aarde mantel aansluiting aan een kant, wat ik dus niet aangesloten heb, het maakte niks uit.
Het is een beetje een dooddoener maar ik denk dat een kant en klaar dropveter interlink misschien ook nog wel eens beter zou kunnen klinken dan de hybris d-102 3 als je maar de geleider uit elkaar plaatst.
Een dunne dropveter is helemaal een ramp technisch gezien denk ik.
De aarde mantel licht heel dicht op de binnenste geleider namelijk.
Het is net alsof de aarde mantel dan als ontvanger fungeerd van de binnense geleider en omgekeert, wat is dan die EMI gevoeligheid of afscherming ?
Mijn ontdekking zit van de stomzinnigheid in elkaar eigenlijk, ergens zijn ze in de war met EMI gevoeligheid en het electromagnetisch veld van de geleiders zelf.
Wat is afscherming ?
Het gaat ook over magnetische afscherming van de eene geleider naar de ander en dat doe je dus niet met een koper mantel wat aan de massa ligt, daar gaat het magnetisch veld namelijk doorheen.
Je kan wel kabel afschermen met een koper mantel die dan EMI straling opvangt en dan vervolgens naar de massa geleid wordt, maar dat geld niet voor de geleiders onderling.
Ik heb de kabel aangesloten op een cyrys 8 v2 versterker met psx trouwens, en dus pioneer zelfbouw speakers.
De luidsprekers kabels heb ik trouwens ook al uit elkaar geplaatst voor de zekerheid.
Ik meen wel wat verschil te horen, maar de interlink zet veel meer zoden aan de dijk.
Ik kan wel in het beste idee van nederland mee doen dan lijkt het.
Eigenlijk patent aanvragen denk ik wel eens.
De EMI gevoeligheid is heel betrekkelijk, vooral voor een kort stukje want hij is maar 25cm lang.
Het valt allemaal best mee.
Het is ook een soort paranoia van die EMI vooral als je bedenk dat de Hyrid D102-3 twee keer is afgeschermd met een aarde mantel, het maakt niks uit.
Op een langere lengte zal een kabel vast wel soms wat opvangen maar het gaat erom dat het dan naar de massa gaat en niet in de input van de versterker beland.
In werkelijkheid maakt het niks uit als ik die mantel nou aansluit of niet, het aluminiun folie lijkt meer voor het idee te zijn dat het afschermt ongeacht als die nou aangesloten is.
Dit is trouwens de tweede interlink die ik gemaakt heb.
De eerste versie was met ijzerdraad omwikkeling om het isolatie materiaal van de draadjes en deze klonk ook beter dan de origineele kabel.
Echter dacht ik dat het ijzer nog wel eens voor demping kon zorgen op het magnetisch veld wat rondom de geleider draait en dat bleek ook zo te zijn.
De interlink op de foto klinkt beter dan de eerste interlink, het ijzer dempt inderdaad.
Ijzer is wel beter als afscherming omdat ijzer het magnetich veld absorbeerd, koper laat gewoon het magnetisch veld door dus afschermen voor de andere geleider doet een koper mantel niet en ijzer dus wel.
Dat blijkt dus uit de test met andere interlink met ijzer afscherming
Zo ben ik op het idee gekomen.
Om beinvloeding dus te voorkomen van de geleiders kan dus ook bewerkstelligd worden door het simpel uit elkaar plaatsen ervan. .
Als je de kabel dun wil houden, zul je met ijzer moeten afschermen, maar het zorgt wel voor demping dus.
Vandaar dus de flatwire interlink.
Ik zal even vertellen hoe ik hem gemaakt heb.
Eerst heb ik de kale draadjes van de Hybrid D102-3 omwikkeld met twee lagen wol tot een dikte van ongeveet 5mm.
Daarna heb ik er een strook aluminium folie om gewonden.
Ik heb twee strippen isolatie (wat tussen de cs-122 luidspreker kabel zit) er tussen geplaats als spacer en vervolgens het geheel weer omwonden met wol.
Ook heb ik een draadje om het aluminium gebonden voor de aarde mantel aansluiting aan een kant, wat ik dus niet aangesloten heb, het maakte niks uit.
Het is een beetje een dooddoener maar ik denk dat een kant en klaar dropveter interlink misschien ook nog wel eens beter zou kunnen klinken dan de hybris d-102 3 als je maar de geleider uit elkaar plaatst.
Een dunne dropveter is helemaal een ramp technisch gezien denk ik.
De aarde mantel licht heel dicht op de binnenste geleider namelijk.
Het is net alsof de aarde mantel dan als ontvanger fungeerd van de binnense geleider en omgekeert, wat is dan die EMI gevoeligheid of afscherming ?
Mijn ontdekking zit van de stomzinnigheid in elkaar eigenlijk, ergens zijn ze in de war met EMI gevoeligheid en het electromagnetisch veld van de geleiders zelf.
Wat is afscherming ?
Het gaat ook over magnetische afscherming van de eene geleider naar de ander en dat doe je dus niet met een koper mantel wat aan de massa ligt, daar gaat het magnetisch veld namelijk doorheen.
Je kan wel kabel afschermen met een koper mantel die dan EMI straling opvangt en dan vervolgens naar de massa geleid wordt, maar dat geld niet voor de geleiders onderling.
Ik heb de kabel aangesloten op een cyrys 8 v2 versterker met psx trouwens, en dus pioneer zelfbouw speakers.
De luidsprekers kabels heb ik trouwens ook al uit elkaar geplaatst voor de zekerheid.
Ik meen wel wat verschil te horen, maar de interlink zet veel meer zoden aan de dijk.
Ik kan wel in het beste idee van nederland mee doen dan lijkt het.
Eigenlijk patent aanvragen denk ik wel eens.
Ik denk dat je wel gelijk hebt wat betreft het uit elkaar leggen van kabels... ik zou vooral de voedingskabel van je apparatuur zo ver mogelijk van je interlink vandaan houden
Even zonder gekheid, je redenaties over EMI kloppen echt niet, maar als je geniet van je kabel heb je mijn zegen!
Groetjes,
Martin
Even zonder gekheid, je redenaties over EMI kloppen echt niet, maar als je geniet van je kabel heb je mijn zegen!
Groetjes,
Martin
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
En vervolgens een verhaal over antennetechniek, dat wordt het.Nijn schreef:Ik denk dat je wel gelijk hebt wat betreft het uit elkaar leggen van kabels... ik zou vooral de voedingskabel van je apparatuur zo ver mogelijk van je interlink vandaan houden![]()
Even zonder gekheid, je redenaties over EMI kloppen echt niet, maar als je geniet van je kabel heb je mijn zegen!
Groetjes,
Martin
Ik heb er even geen zin meer in.
Het maakt allemaal ook niet zoveel uit, het gaat om de Lorentz wet, die zegt dat om elke geleider een magnetisch veld ligt.
Dat is waar het verhaal op slaat, en hoe het werkt.
Als je bij een trafo de wikkelingen verder uit elkaar zou plaatsen wordt het rendement ook lager, daat gaat het om.
De D-102-3 bestaat uit twee binnenaders die vrijwel naast elkaar liggen die vervolgens goed ingepakt zijn met koperafscherming, ze zijn wel geaard aan maar een enkele kant anders zou het nog minder klinken.
Emi ontvangst onstaat alleen maar tussen twee geleiders die een bepaalde afstand tussen elkaar hebben waardoor er een spanning ontstaat tussen de twee geleiders, dipool en .....
Veel verstand van antenne techniek heb ik niet maar dat weet ik wel.
De hooftzaak van betere klank licht gewoon aan het te dicht bij elkaar liggen van de geleiders.
Mijn probleem met jouw redenatie is, dat je denkt dat dit relevant is in de context van wat een interlink moet doen. Het magnetisch veld zou in een andere context/functie een probleem kunnen zijn, maar in dit geval los je een probleem op dat er niet is.Theduboracle schreef:Het maakt allemaal ook niet zoveel uit, het gaat om de Lorentz wet, die zegt dat om elke geleider een magnetisch veld ligt.
Dat is waar het verhaal op slaat, en hoe het werkt.
Als je bij een trafo de wikkelingen verder uit elkaar zou plaatsen wordt het rendement ook lager, daat gaat het om.
En daar laat ik het verder bij.
Werkelijk verbijsterend om te lezen hoe je verschillende vaktermen gebruikt alsof je de materie compleet beheerst terwijl veel dingen die je zegt totaal niet kloppen. Ik zou bijna denken dat je puur termen hebt lopen op zoeken en verder niet hebt gelezen wat ze betekenen, misschien een keertje wikipedia doorspitten? (niet lullig bedoelt maar wel serieus)
Misschien te beginnen (zoals je post) bij twisted pair?
Misschien te beginnen (zoals je post) bij twisted pair?
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
In mijn vorige post beweerde ik dat ik vermoede dat een standaard dropveter nog wel eens beter zou kunnen klinken dan de origineele D102-3 kabel als de geleiders ook maar uit elkaar zouden liggen.
Ik ben net even weer aan de soldeer gegaan en heb zo simpel mogelijk hetzelfde gedaan bij de dropveter als met de D102-3 kabel.
Na even luisteren was het direct duidelijk, bijna of amper verschil tussen de kabels te horen, en dat dus voor een gratis meegeleverd kabeltje.
Eigenlijk is er bijna geen verschil tussen te horen, en toch moet ik zeggen dat het geluid van de dropveter ruimtelijker is, maar de origineele D102-3 klinkt iets strakker.
Het kleine verschil zit ook vast in de dikte van de geleiders, de dropveter is maar een dun draadje en ook van koper.
Het verschil is eigenlijk amper te horen tussen de kabels dus.
De eigenbouw interlink met de D102-3 kabeltjes klinkt wel beter dan deze kabels dat wel.
Mijn vermoeden was juist dus.
Ik ben net even weer aan de soldeer gegaan en heb zo simpel mogelijk hetzelfde gedaan bij de dropveter als met de D102-3 kabel.
Na even luisteren was het direct duidelijk, bijna of amper verschil tussen de kabels te horen, en dat dus voor een gratis meegeleverd kabeltje.
Eigenlijk is er bijna geen verschil tussen te horen, en toch moet ik zeggen dat het geluid van de dropveter ruimtelijker is, maar de origineele D102-3 klinkt iets strakker.
Het kleine verschil zit ook vast in de dikte van de geleiders, de dropveter is maar een dun draadje en ook van koper.
Het verschil is eigenlijk amper te horen tussen de kabels dus.
De eigenbouw interlink met de D102-3 kabeltjes klinkt wel beter dan deze kabels dat wel.
Mijn vermoeden was juist dus.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Lees het zelf nog maar een keer goed door dan.Vleer schreef:Werkelijk verbijsterend om te lezen hoe je verschillende vaktermen gebruikt alsof je de materie compleet beheerst terwijl veel dingen die je zegt totaal niet kloppen. Ik zou bijna denken dat je puur termen hebt lopen op zoeken en verder niet hebt gelezen wat ze betekenen, misschien een keertje wikipedia doorspitten? (niet lullig bedoelt maar wel serieus)
Misschien te beginnen (zoals je post) bij twisted pair?
Ze hebben het over inductie, dus het tegenzijdig opheffen van inductie effecten.
Dat houd dus beinvloeding in !!!!!!
Telefoon draden zijn in amerike twisted pair, in nederland niet.
Ik kan mij voorstellen met (digitale) blokgofven van logaritmische combinaties (dus gegevens) het storing kan veroorzalen doordat je een inductie schaduw krijgt van het oorspronkelijke signaal.
Het gaat in het verhaal juist over die beinvloeding die ik bedoel.
Voor een audio signaal maakt dit gedoe het nog erger juist.
Met twited pair heb je dus een express gecreeerd tegen inductie effect die het geluid nog meer gaat vertroebelen.
Ola dub,
Groetjes,
Martin
Ik probeer te begrijpen wat je zegt, maar het lukt me niet... wat bedoel je precies met de bovenstaande zin? Wat bedoel je bijvoorbeeld met een digitale blokgolf van een logaritmische combinatie, en waarvan is dat dan een combinatie?Theduboracle schreef:Ik kan mij voorstellen met (digitale) blokgofven van logaritmische combinaties (dus gegevens) het storing kan veroorzalen doordat je een inductie schaduw krijgt van het oorspronkelijke signaal.
Groetjes,
Martin
Het is wel vermakelijk voor de lezers, ik mag het als mod eigenlijk niet zeggen, maar serieuze nonsens mag best worden gebruikt ter lering end vermaak voor de rest van het forum. Mensen mógen zichzelf rustig belachelijk maken 
Ik hoop wel dat de leden zich enigszins inhouden en respect blijven tonen.
@ the duboracle: ik heb het idee dat je "out of your league" zit op dit moment. Maak het tot iets leerzaams en probeer wat op te steken. dadelijk gaan ze je vragen voor een dubbelblind test met je kabels......We hebben allemaal gefröbeld met kabels, en de meesten onder ons hopen hier nog eens wat voordeel met te behalen. Zorg ervoor dat je verklaringen hout snijden, of laat ze anders gewoon weg. Enthousiasme word hier aangemoedigd, ook onderzoek naar mogelijkheden. Maar lukraak wat beweren word hier niet zo geapprecieerd....
Jan
Ik hoop wel dat de leden zich enigszins inhouden en respect blijven tonen.
@ the duboracle: ik heb het idee dat je "out of your league" zit op dit moment. Maak het tot iets leerzaams en probeer wat op te steken. dadelijk gaan ze je vragen voor een dubbelblind test met je kabels......We hebben allemaal gefröbeld met kabels, en de meesten onder ons hopen hier nog eens wat voordeel met te behalen. Zorg ervoor dat je verklaringen hout snijden, of laat ze anders gewoon weg. Enthousiasme word hier aangemoedigd, ook onderzoek naar mogelijkheden. Maar lukraak wat beweren word hier niet zo geapprecieerd....
Jan
Helaas....Wowly schreef:dadelijk gaan ze je vragen voor een dubbelblind test met je kabels......
Hier laat ik het bij.Theduboracle schreef:Jammer dat ik geen vervoer heb, en nogal afgelegen woon.
Eigenlijk heb ik ook niet zo zin er in om op pat te gaan met deze luidsprekers, of om bezoek hier omtrent te ontvangen.
Voor 291 euro ben je er snel achter dat ze echt goed zijn, of je moet ze gaan luisteren bij de auto dealer.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Ik heb niks op jouw onderbouwing te zeggen, daarmee kan je ook wel aan de gang blijven als je ermee begint. Elk redelijk argument wordt genegeerd en mensen worden met uit verband getrokken theorie in de war gebracht dan wel uitgedaagd.
Leef je verder maar gewoon uit op de andere fora waar je ook al zo lekker bezig bent met dit onderwerp.
Draadje gaat op slot.
Leef je verder maar gewoon uit op de andere fora waar je ook al zo lekker bezig bent met dit onderwerp.
Draadje gaat op slot.



