Actief DSP 2 weg combineren met passief filteren
Moderator: Beheerdersteam
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Actief DSP 2 weg combineren met passief filteren
Hypex heeft een leuke DSP versterker (AS2.100) op de markt gebracht, waarmee je goed een 2 weg speaker kunt maken. Nu vroeg ik me af of je deze kon gebruiken om een 3 weg speaker te maken door 1 kanaal voor het laag te gebruiken en 1 kanaal voor het mid en hoog, dat dan passief gefilterd wordt.
Technisch kan het natuurlijk sowieso. Er zijn meerdere speakers gemaakt die alleen actief laag gebruiken. Maar wat ik me specifiek afvraag is of je dan een vrij simpel wisselfilter kunt gebruiken, en alle kleine aanpassingen dan alsnog door de DSP laat doen (net zoals je zou doen wanneer je de DSP zelf alle kanalen laat filteren).
Zijn er nog grote nadelen te benoemen om dit op deze manier te gebruiken? Het grote voordeel is dat die Hypex w-weg module er gewoon is en dat die het eventueel vrij 'makkelijk' maakt om een speaker te ontwerpen.
Technisch kan het natuurlijk sowieso. Er zijn meerdere speakers gemaakt die alleen actief laag gebruiken. Maar wat ik me specifiek afvraag is of je dan een vrij simpel wisselfilter kunt gebruiken, en alle kleine aanpassingen dan alsnog door de DSP laat doen (net zoals je zou doen wanneer je de DSP zelf alle kanalen laat filteren).
Zijn er nog grote nadelen te benoemen om dit op deze manier te gebruiken? Het grote voordeel is dat die Hypex w-weg module er gewoon is en dat die het eventueel vrij 'makkelijk' maakt om een speaker te ontwerpen.
Responseproblemen op 1 as krijg je er wel uit, maar als je afstraling niet inorde is bij het passief filter zal je dit niet "digitaal" kunnen corrigeren.Maar wat ik me specifiek afvraag is of je dan een vrij simpel wisselfilter kunt gebruiken, en alle kleine aanpassingen dan alsnog door de DSP laat doen
Met andere woorden, de overgang mid-tweeter moet vrij goed inorde zijn wil je een degelijk resultaat, maar er zijn dan wel enkele dingen die je achteraf digitaal kan wijzigen, onder andere baffle compensatie, waardoor je filter toch wat goedkoper word.
mvg Rudy
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Duidelijk. Ik ben overigens nog vrij conceptueel bezig en nog startend op het gebied van filters en de mogelijkheden die je hebt. DSP spreekt me erg aan vanwege de flexibiliteit en correctiemogelijkheden.
Het is natuurlijk logisch dat zaken die vastliggen (de frequentie waarop een scheidingsfilters werken) niet aangepast kunnen worden. Maar er worden vaak na verloop van tijd nog kleine tweaks toegepast op een wisselfilter. Ik vroeg me met name af of die aanpassingen ook door een DSP te maken waren. Het grote nadeel is dat de DSP dan een aangepast signaal door een wisselfilter en twee units stuurt, in plaats van een signaal rechtstreeks op 1 unit. Zitten daar nog grote nadelen aan verbonden?
Het is natuurlijk logisch dat zaken die vastliggen (de frequentie waarop een scheidingsfilters werken) niet aangepast kunnen worden. Maar er worden vaak na verloop van tijd nog kleine tweaks toegepast op een wisselfilter. Ik vroeg me met name af of die aanpassingen ook door een DSP te maken waren. Het grote nadeel is dat de DSP dan een aangepast signaal door een wisselfilter en twee units stuurt, in plaats van een signaal rechtstreeks op 1 unit. Zitten daar nog grote nadelen aan verbonden?
Dat zou eventueel kunnen, al vraag ik me af of dat niet een hele dure oplossing wordt.Vleer schreef:Waarom niet 1 kanaal voor het hoog 1 kanaal voor het mid en de sub uit + externe versterker voor het laag? Dan heb je 3-weg actief.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=25
Hier wijd ik er zelf een beetje over uit. Wat belangrijk is is dat resonanties van de units zelf met het passieve filter goed gedempd worden, dat de fase lineair is en de units onderling niet teveel uit fase staan in het gebied van de xo. (on+of ax) Verder is een vlakke respons tpv de xo wenselijk en natuurlijk het afstraalgedrag moet er goed uitzien. Het passieve filter heeft daar de grootste invloed op, omdat je in veel gevallen crosst op het punt waar de baffle rondstraalt. Door het gedrag van de mid en tweeter goed te combineren krijg je het mooiste afstraalgedrag.
Nu kan je alle andere oneffenheden met de dsp weghalen.. Mijn dsp heb ik nog niet maar ik verwacht geen problemen en na mijn ervaringen met volledig digitaal filteren heb ik voor dit concept misschien nog wel betere hoop. Het passieve filter moet dan wel perfect zijn.
Hier wijd ik er zelf een beetje over uit. Wat belangrijk is is dat resonanties van de units zelf met het passieve filter goed gedempd worden, dat de fase lineair is en de units onderling niet teveel uit fase staan in het gebied van de xo. (on+of ax) Verder is een vlakke respons tpv de xo wenselijk en natuurlijk het afstraalgedrag moet er goed uitzien. Het passieve filter heeft daar de grootste invloed op, omdat je in veel gevallen crosst op het punt waar de baffle rondstraalt. Door het gedrag van de mid en tweeter goed te combineren krijg je het mooiste afstraalgedrag.
Nu kan je alle andere oneffenheden met de dsp weghalen.. Mijn dsp heb ik nog niet maar ik verwacht geen problemen en na mijn ervaringen met volledig digitaal filteren heb ik voor dit concept misschien nog wel betere hoop. Het passieve filter moet dan wel perfect zijn.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
lijkt me een mooi concept, zit er zelf ook over te dagdromen (mooie coax met sereuze woofers). wel minder flexibel dan volledig actief 3weg (je kan zo bv niet gericht resonaties van de mid wegfilteren) maar t scheelt dan ook een flink bedrag aan sub versterkers.
ik zit zelf de laatste weken lekker te "spelen" met de AS2/100 en het biedt toch wel erg mooie mogelijkheden, vooral het makkelijke aanpassen en zeer gericht filteren maken het perfect speelgoed voor de hobyist
ik zit zelf de laatste weken lekker te "spelen" met de AS2/100 en het biedt toch wel erg mooie mogelijkheden, vooral het makkelijke aanpassen en zeer gericht filteren maken het perfect speelgoed voor de hobyist
-
Hypex_support
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25
De mooiste oplossing is de AS2 voor mid en hoog, en de subout voor een actieve sub. Hierdoor kan je digitaal alle kanalen van je speaker regelen. Stel dat je mid en hoog passief gaat doen dan heb je in verhouding weer een vrij dure oplossing (naar mijn mening dan). Omdat je dan eigenlijk alleen je sub met de DSP filtert, en voor het mid en hoog het alleen een beetje minder erg kan maken. Daarbij zijn passieve filters ook niet gratis, dan zou je misschien beter dit geld in een goedkopere sub versterker kunnen steken.
-
Hypex_support
- ZA-sponsor: Hypex Electronics
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25
Nee, heel misschien dat we ziets in de toekomst gaan doen. De trigger van de AS2.100 bestaat niet uit het simpel hoog of laag maken van een pin maar in het versturen/ontvangen van data. Dus je hebt in ieder geval een ontvangend IC nodig.Henkjan schreef:worden jullie sub-amps ook aan&uit gezet door de trigger van de AS2/100?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
ik voel een nieuw accesoire aankomenMatthijs_Hypex schreef:Nee, heel misschien dat we ziets in de toekomst gaan doen. De trigger van de AS2.100 bestaat niet uit het simpel hoog of laag maken van een pin maar in het versturen/ontvangen van data. Dus je hebt in ieder geval een ontvangend IC nodig.Henkjan schreef:worden jullie sub-amps ook aan&uit gezet door de trigger van de AS2/100?
