Actief DSP 2 weg combineren met passief filteren

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Actief DSP 2 weg combineren met passief filteren

Bericht door JvS »

Hypex heeft een leuke DSP versterker (AS2.100) op de markt gebracht, waarmee je goed een 2 weg speaker kunt maken. Nu vroeg ik me af of je deze kon gebruiken om een 3 weg speaker te maken door 1 kanaal voor het laag te gebruiken en 1 kanaal voor het mid en hoog, dat dan passief gefilterd wordt.

Technisch kan het natuurlijk sowieso. Er zijn meerdere speakers gemaakt die alleen actief laag gebruiken. Maar wat ik me specifiek afvraag is of je dan een vrij simpel wisselfilter kunt gebruiken, en alle kleine aanpassingen dan alsnog door de DSP laat doen (net zoals je zou doen wanneer je de DSP zelf alle kanalen laat filteren).

Zijn er nog grote nadelen te benoemen om dit op deze manier te gebruiken? Het grote voordeel is dat die Hypex w-weg module er gewoon is en dat die het eventueel vrij 'makkelijk' maakt om een speaker te ontwerpen.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Dit lijkt mij geen probleem, maar volgens mij is de module 2-weg mono voor jou systeem heb je dus wel 2 modules nodig.

gr Kevin
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Maar wat ik me specifiek afvraag is of je dan een vrij simpel wisselfilter kunt gebruiken, en alle kleine aanpassingen dan alsnog door de DSP laat doen
Responseproblemen op 1 as krijg je er wel uit, maar als je afstraling niet inorde is bij het passief filter zal je dit niet "digitaal" kunnen corrigeren.

Met andere woorden, de overgang mid-tweeter moet vrij goed inorde zijn wil je een degelijk resultaat, maar er zijn dan wel enkele dingen die je achteraf digitaal kan wijzigen, onder andere baffle compensatie, waardoor je filter toch wat goedkoper word.

mvg Rudy
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Waarom niet 1 kanaal voor het hoog 1 kanaal voor het mid en de sub uit + externe versterker voor het laag? Dan heb je 3-weg actief.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Duidelijk. Ik ben overigens nog vrij conceptueel bezig en nog startend op het gebied van filters en de mogelijkheden die je hebt. DSP spreekt me erg aan vanwege de flexibiliteit en correctiemogelijkheden.

Het is natuurlijk logisch dat zaken die vastliggen (de frequentie waarop een scheidingsfilters werken) niet aangepast kunnen worden. Maar er worden vaak na verloop van tijd nog kleine tweaks toegepast op een wisselfilter. Ik vroeg me met name af of die aanpassingen ook door een DSP te maken waren. Het grote nadeel is dat de DSP dan een aangepast signaal door een wisselfilter en twee units stuurt, in plaats van een signaal rechtstreeks op 1 unit. Zitten daar nog grote nadelen aan verbonden?
Vleer schreef:
Waarom niet 1 kanaal voor het hoog 1 kanaal voor het mid en de sub uit + externe versterker voor het laag? Dan heb je 3-weg actief.
Dat zou eventueel kunnen, al vraag ik me af of dat niet een hele dure oplossing wordt.
Vleer
Berichten: 70
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 19:36

Bericht door Vleer »

Ja dat kost je wel een extra versterker maar daar staat tegenover dat je wel compleet flexibel bent. Zeker voor in de toekomst erg handig, elk mogelijk 3 weg filter kun je dan maken.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... c&start=25
Hier wijd ik er zelf een beetje over uit. Wat belangrijk is is dat resonanties van de units zelf met het passieve filter goed gedempd worden, dat de fase lineair is en de units onderling niet teveel uit fase staan in het gebied van de xo. (on+of ax) Verder is een vlakke respons tpv de xo wenselijk en natuurlijk het afstraalgedrag moet er goed uitzien. Het passieve filter heeft daar de grootste invloed op, omdat je in veel gevallen crosst op het punt waar de baffle rondstraalt. Door het gedrag van de mid en tweeter goed te combineren krijg je het mooiste afstraalgedrag.

Nu kan je alle andere oneffenheden met de dsp weghalen.. Mijn dsp heb ik nog niet maar ik verwacht geen problemen en na mijn ervaringen met volledig digitaal filteren heb ik voor dit concept misschien nog wel betere hoop. Het passieve filter moet dan wel perfect zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lijkt me een mooi concept, zit er zelf ook over te dagdromen (mooie coax met sereuze woofers). wel minder flexibel dan volledig actief 3weg (je kan zo bv niet gericht resonaties van de mid wegfilteren) maar t scheelt dan ook een flink bedrag aan sub versterkers.

ik zit zelf de laatste weken lekker te "spelen" met de AS2/100 en het biedt toch wel erg mooie mogelijkheden, vooral het makkelijke aanpassen en zeer gericht filteren maken het perfect speelgoed voor de hobyist
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Bericht door Hypex_support »

De mooiste oplossing is de AS2 voor mid en hoog, en de subout voor een actieve sub. Hierdoor kan je digitaal alle kanalen van je speaker regelen. Stel dat je mid en hoog passief gaat doen dan heb je in verhouding weer een vrij dure oplossing (naar mijn mening dan). Omdat je dan eigenlijk alleen je sub met de DSP filtert, en voor het mid en hoog het alleen een beetje minder erg kan maken. Daarbij zijn passieve filters ook niet gratis, dan zou je misschien beter dit geld in een goedkopere sub versterker kunnen steken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

worden jullie sub-amps ook aan&uit gezet door de trigger van de AS2/100?
Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 16:25

Bericht door Hypex_support »

Henkjan schreef:
worden jullie sub-amps ook aan&uit gezet door de trigger van de AS2/100?
Nee, heel misschien dat we ziets in de toekomst gaan doen. De trigger van de AS2.100 bestaat niet uit het simpel hoog of laag maken van een pin maar in het versturen/ontvangen van data. Dus je hebt in ieder geval een ontvangend IC nodig.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Matthijs_Hypex schreef:
Henkjan schreef:
worden jullie sub-amps ook aan&uit gezet door de trigger van de AS2/100?
Nee, heel misschien dat we ziets in de toekomst gaan doen. De trigger van de AS2.100 bestaat niet uit het simpel hoog of laag maken van een pin maar in het versturen/ontvangen van data. Dus je hebt in ieder geval een ontvangend IC nodig.
ik voel een nieuw accesoire aankomen 8) ik denk/droom ff hardop: kleine regelunit dat bv bij de CD speler of VV kan worden geplaatst, waar ook de volumecontrol op zit (en ingangskeuze analoog/digitaal/USB zou ook leuk zijn) die mogelijk ook een input trigger van die voorversterker kan ontvangen, en die de optie heeft om 230V te schakelen danwel andere Hypex amps aan/uit te zetten
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Bericht door JvS »

Bedankt voor alle antwoorden so far :). Ik moet me duidelijk nog wat meer verdiepen in filters en wat je ermee kan.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”