Zelf meten vs. SPL trace

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Vleer

Zelf meten vs. SPL trace

Bericht door Vleer »

Ik ben nu bezig met het bouwen van een speaker en ben bijna op het punt dat ik serieus over het filter na moet gaan denken. Zelf heb ik vorig jaar op dit forum een meet-setje gekocht. Nu heb ik daar al af en toe wat metingen mee gedaan maar niks serieus (wat room-correction probeersels).

Nu heb ik twee opties, zelf meten of metingen gebruiken van anderen. Ik zou bijvoorbeeld Zaph's metingen kunnen gebruiken aangezien hij mijn drivers al een keer gemeten heeft. Eigenlijk lijkt me het verstandiger om zijn metingen te gebruiken i.p.v. zelf te meten, de drivers zitten bij hem namelijk in een IB niet in een speaker kast waar je de diffractie ook zou mee meten. Verder heeft hij al heel wat ervaring met metingen en zal hij wel weten wat hij doet (ik niet :)). Ik zou dan de baffle-step kunnen simuleren met The Edge en misschien met nog een ander programma de diffractie kunnen simuleren (die baffle staat gedeeltelijk bol dus the edge kan dat niet) en dit alles combineren en gebruiken voor mijn filter.

Wat denken jullie hier over, is het slim om zijn metingen te gebruiken of is er toch een argument te verzinnen om het zelf te doen?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als je kunt, sowieso zelf gaan meten. De resultaten die je bij een meting krijgt worden door zo veel zaken beïnvloed, dat je er bij een goed ontwerp niet onderuit komt ze zelf te doen. Zelfs met goede simulatiesoftware krijg je op basis van meetgegevens die gemaakt zijn aan de drivers in jouw box onbetrouwbare off-axis simulaties; wellicht m.u.v. Boxsim als je Visaton eenheden gebruikt. The Edge geeft een aardige indicatie, maar in de praktijk valt het in mijn ervaring soms net weer een fractie anders uit.
Je zult echt onder verschillende hoeken moeten meten, want een luidspreker die on-axis vlak meet, kan heel gekleurd klinken.
Vleer

Bericht door Vleer »

Het probleem is dat ik een huis heb met kleine smalle kamers en harde wanden. Kun je in zo'n omgeving een driver goed meten? Alles onder de 300hertz lijkt me dan echt onmogelijk worden of zijn daar truukjes voor?

ps. je bent er steeds snel bij :)
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Sommigen zeggen middels wat trucjes en een door ervaring goed ontwikkelde interpretatievaardigheid ook onder ongeveer 300 hz redelijk bruikbare meetresultaten te krijgen. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar ik kan er betrekkelijk weinig mee. Als ik goed wil meten, neem ik de speakers mee naar de tuin waar ik tot ongeveer 100 hz goed kan meten. Met een ground-planemeting (ook buiten) kan het nog een stuk dieper.
Vleer

Bericht door Vleer »

Hoe voer je zo'n ground-plane meting uit en hoe groot moet een tuin daarvoor zijn? Ik heb wel wat kennissen en buren met tuinen :)

Weer een nieuwe vraag, hoe combineer je metingen correct? Het lijk me namelijk dat je bij sommige type metingen (nearfield?) de totale power van een driver meet ipv. de FR onder een bepaalde hoek en je deze dus niet zomaar kan combineren met een on-axis gated meting.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”