Magoet, ik kom er wel uit hoor!
Proof of concept (8x 2" Tangband)
Moderator: Beheerdersteam
vraag + update:
Vraag:
normaliter dien je bij een filter rekening te houden met de bafflestep. Aangezien bij deze speakers niet echt een baffle aanwezig is (deze loopt meteen aan de randen van de driver naar achteren), dien ik hier dan nog enige vorm van correctie toe te passen? Het lijkt mij niet, maar het kan zijn dat de lengte er nog toe doet?
Update:
De technische tekeningen zijn naar de CNC'er gegaan. Volgende week ga ik er langs om een proef frees te laten maken (uiteraard ga ik een piccie hier en daar schieten
)
Edit:
het lijkt er trouwens op dat de CSS SDX7 de beste papieren in huis heeft. Ik heb er nog meerdere papieren op nagelezen (over driversnelheid ed.) en dan heeft de SDX7 toch wel de meeste voordelen (in verhouding tot zijn "grote"). Alleen jammer dat deze zo duur is in NL t.o.v. canada, zelfs incl 19% BTW + invoerrechten...
Vraag:
normaliter dien je bij een filter rekening te houden met de bafflestep. Aangezien bij deze speakers niet echt een baffle aanwezig is (deze loopt meteen aan de randen van de driver naar achteren), dien ik hier dan nog enige vorm van correctie toe te passen? Het lijkt mij niet, maar het kan zijn dat de lengte er nog toe doet?
Update:
De technische tekeningen zijn naar de CNC'er gegaan. Volgende week ga ik er langs om een proef frees te laten maken (uiteraard ga ik een piccie hier en daar schieten
Edit:
het lijkt er trouwens op dat de CSS SDX7 de beste papieren in huis heeft. Ik heb er nog meerdere papieren op nagelezen (over driversnelheid ed.) en dan heeft de SDX7 toch wel de meeste voordelen (in verhouding tot zijn "grote"). Alleen jammer dat deze zo duur is in NL t.o.v. canada, zelfs incl 19% BTW + invoerrechten...
Mja, met 'the edge' is dat een beetje twijfelachtig, want is de kromming van een buis aan te merken als rand? Ik bedoel daarmee, wat is de breedte van de baffle? Die is er eigenlijk niet, aangezien 'de baffle' direct na de rand van de driver naar achteren gekromt is.
Anders kom ik toch op een baffle ter breedte van de driver?
Anders kom ik toch op een baffle ter breedte van de driver?
Ik had op de DIY in breda een heel klein 8" subje bij me met een TB W8-740C erin.
Het lijkt in eerste instantie inderdaad geen fijnbesnaart drivertje en misschien ie ie dat ook niet in vergelijking met sommige andere drivers die er te koop zijn. We hebben hem gebruikt als ondersteuning voor een scala aan breedbanders waarvan o.a. de titanium tangbands. Ik denk dat de driver hier uitstekend voor voldoet mits niet te hoog afgestemd. Of de afstemming bij jouw te hoog is kan ik niet zeggen. De frequentieregeling van mijn subversterker gaat niet zo ver.
Als je wil mag je hem wel lenen om uit te proberen, totdat de rest van het studeerkamer systeem klaar is staat ie even niks te doen.
Een leuk goedkoop alternatief is de MDS08. Die heeft iets meer volume nodig maar heeft minder massa ( en minder uitslag) en ziet er door z'n zwarte kevlar membraam goed uit
Het lijkt in eerste instantie inderdaad geen fijnbesnaart drivertje en misschien ie ie dat ook niet in vergelijking met sommige andere drivers die er te koop zijn. We hebben hem gebruikt als ondersteuning voor een scala aan breedbanders waarvan o.a. de titanium tangbands. Ik denk dat de driver hier uitstekend voor voldoet mits niet te hoog afgestemd. Of de afstemming bij jouw te hoog is kan ik niet zeggen. De frequentieregeling van mijn subversterker gaat niet zo ver.
Als je wil mag je hem wel lenen om uit te proberen, totdat de rest van het studeerkamer systeem klaar is staat ie even niks te doen.
Een leuk goedkoop alternatief is de MDS08. Die heeft iets meer volume nodig maar heeft minder massa ( en minder uitslag) en ziet er door z'n zwarte kevlar membraam goed uit
Zo, vanavond bij de CNC'er langs geweest. Mooooi! Als een kind in een snoepwinkel
We hebben even doorgenomen wat het idee is en ik heb de Tangbands bij hem achtergelaten, omdat we zagen dat er toch wel wat tolerantie in zit. Er zit +/- 0.2mm verschil in de speakers (zoals keurig in de specs staat) en niet passen bij metaal is ook echt niet passen. Hij "krijgt het allemaal wel mooi", zei 'ie. Aangezien de beste man al 10-tallen jaren in het vak zit, vertrouw ik daar helemaal op.
Blijkt overigens dat hij werkt met toleranties van 0,001mm
Morgen gaat 'ie de eerste speaker voor het eggie doen!
Het onbewerkte aluminium is trouwens nog best wel grof. Dat zal eerst gepolijst of geborsteld moeten worden voordat het geanodiseerd kan worden. Volgens hem kon dat ook door de anodiseerder gedaan worden, cool!
De foto's zijn wat wazig, want ik had alleen m'n telefoon bij me.
We hebben even doorgenomen wat het idee is en ik heb de Tangbands bij hem achtergelaten, omdat we zagen dat er toch wel wat tolerantie in zit. Er zit +/- 0.2mm verschil in de speakers (zoals keurig in de specs staat) en niet passen bij metaal is ook echt niet passen. Hij "krijgt het allemaal wel mooi", zei 'ie. Aangezien de beste man al 10-tallen jaren in het vak zit, vertrouw ik daar helemaal op.
Blijkt overigens dat hij werkt met toleranties van 0,001mm
Morgen gaat 'ie de eerste speaker voor het eggie doen!
Het onbewerkte aluminium is trouwens nog best wel grof. Dat zal eerst gepolijst of geborsteld moeten worden voordat het geanodiseerd kan worden. Volgens hem kon dat ook door de anodiseerder gedaan worden, cool!
De foto's zijn wat wazig, want ik had alleen m'n telefoon bij me.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Yes, ik heb er eentje! 
Dit is nog wel een onafgewerkte, maar dat geeft niet, want er moet nog veel aan gedaan worden. Het idee is, bij deze alle problemen en vragen oplossen/beantwoorden, wellicht gaatje hier, gaatje daar en dan voor het echt gaan met de andere 4
Ik weet al wel dat ze zand gevuld gaan worden en aangezien de 8 Tangbands bij elkaar maar iets van 1-1,5 liter nodig hebben, blijft er achter en boven het compartiment ook nog ruimte over welke gevuld wordt. Boven en onder de speakertjes zit een uitstekend nokje. Deze zal gevuld worden door een schijf welke meteen het compartiment van de Tangbands zal worden.
De bodemplaat wordt van 2cm dik aluminium, ik denk in een soort ovaal/drupel vorm. Hierop worden dan de aluminium buis en het subwoofer gedeelte vast gezet met bouten. Het voordeel van een aluminium bodemplaat is dat de Hypex modules deze plaat dan kunnen gebruiken als radiator
In de tekeningen staat het subwoofer gedeelte nog vast, maar dit is veranderd. Alleen het boven gedeelte zal nog over zo'n 5-6cm contact hebben.
Helaas ben ik het hele weekend weg, dus kan ik er pas volgende week weer aan werken, GRMBL!
Dit is nog wel een onafgewerkte, maar dat geeft niet, want er moet nog veel aan gedaan worden. Het idee is, bij deze alle problemen en vragen oplossen/beantwoorden, wellicht gaatje hier, gaatje daar en dan voor het echt gaan met de andere 4
Ik weet al wel dat ze zand gevuld gaan worden en aangezien de 8 Tangbands bij elkaar maar iets van 1-1,5 liter nodig hebben, blijft er achter en boven het compartiment ook nog ruimte over welke gevuld wordt. Boven en onder de speakertjes zit een uitstekend nokje. Deze zal gevuld worden door een schijf welke meteen het compartiment van de Tangbands zal worden.
De bodemplaat wordt van 2cm dik aluminium, ik denk in een soort ovaal/drupel vorm. Hierop worden dan de aluminium buis en het subwoofer gedeelte vast gezet met bouten. Het voordeel van een aluminium bodemplaat is dat de Hypex modules deze plaat dan kunnen gebruiken als radiator
Helaas ben ik het hele weekend weg, dus kan ik er pas volgende week weer aan werken, GRMBL!
- Soundexcel
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
- Locatie: Zeist
Dank je! Het ontwerp wordt dus iets anders dan de eerste tekeningen die er staan (wat functioneler en praktischer in de uitvoering).indoubt schreef:Ik ben wel geinteresseerd wat het CNC werk je nu gekost heeft.
Het CNC werk kost €40,- per uur. Het geheel gaat me, voor 4 stuks, €180,- kosten. Hier zitten de uitprobeer/setup kosten al bij. Valt al met al best mee. Waarschijnlijk komt dat ook wel doordat we uitgewerkte tekeningen hadden gemaakt, die (wonderlijk genoeg) in één keer goed waren
Uitpak party! 
Nu de SDX7's er zijn kan ik opzoek gaan naar een geschikte behuizing. Ik zit te denken aan gewoon standaard PVC pijp met een binnen diameter van 20cm en buiten diameter van 25cm. De tussenruimte wordt gevuld met zand. 2,5cm wanddikte zou wel genoeg moeten zijn
Totaal kom ik dan ergens tussen de 14 en 15,5 liter uit. Onderin laat ik een stuk ruimte. Hier worden dan de versterkers/voeding en filters weggewerkt.
Stukje waar ik nog mee zit: de filtering. Ik kan wel filters bij Thel bestellen, deze zijn lekker flexibel qua instellingen, maar tegelijk ook behoorlijk prijzig. Het mooiste zou een DCX2496 zijn, dan kan ik eerst van alles en nog wat uitproberen/simuleren en dan goedkope filters plaatsen met vaste instellingen (goedkoop in de zin van vaste instelling, niet wat betreft onderdelen
)
Maarrrrr dan moet ik weer een Behringer kopen, kaatsjing 280 euro
Iemand nog een DCX2496 die ligt te verstoffen?
Nu de SDX7's er zijn kan ik opzoek gaan naar een geschikte behuizing. Ik zit te denken aan gewoon standaard PVC pijp met een binnen diameter van 20cm en buiten diameter van 25cm. De tussenruimte wordt gevuld met zand. 2,5cm wanddikte zou wel genoeg moeten zijn
Totaal kom ik dan ergens tussen de 14 en 15,5 liter uit. Onderin laat ik een stuk ruimte. Hier worden dan de versterkers/voeding en filters weggewerkt.
Stukje waar ik nog mee zit: de filtering. Ik kan wel filters bij Thel bestellen, deze zijn lekker flexibel qua instellingen, maar tegelijk ook behoorlijk prijzig. Het mooiste zou een DCX2496 zijn, dan kan ik eerst van alles en nog wat uitproberen/simuleren en dan goedkope filters plaatsen met vaste instellingen (goedkoop in de zin van vaste instelling, niet wat betreft onderdelen
Maarrrrr dan moet ik weer een Behringer kopen, kaatsjing 280 euro
Iemand nog een DCX2496 die ligt te verstoffen?
*hmprf* leek het idee van de CSS in een PVC pijp plaatsen het minste tijd zou kosten, blijkt dat alles boven 160mm valt in de categorie: Serieus werk en dus lastig te krijgen... 
Dat wordt dus menig loodgietersbedrijf bellen die zowel 200 als 250mm kan leveren en dan "slechts" 4 meter van beide (normaliter gaat dit in lengtes van 5-6 meter per 20! stuks...). Denk dan ook nog eens aan 20-25 euro PER METER
Even weer positief worden: m'n ATB PC PRO is binnen EN ik heb een dcx2496 via Marktplaats op de kop getikt
Van het weekend dus eerst lekker met de ATB rommelen.
Het ontwerp van het aluminium gaat WEER anders worden. Het bevestigen van de TB's zal anders worden. We gaan een inleg deel maken welke in de opening van de pijp gelijmd zal worden (wordt duidelijk als ik er foto's van maak). Hopenlijk kan ik dit van de week laten maken.
Dat wordt dus menig loodgietersbedrijf bellen die zowel 200 als 250mm kan leveren en dan "slechts" 4 meter van beide (normaliter gaat dit in lengtes van 5-6 meter per 20! stuks...). Denk dan ook nog eens aan 20-25 euro PER METER
Even weer positief worden: m'n ATB PC PRO is binnen EN ik heb een dcx2496 via Marktplaats op de kop getikt
Van het weekend dus eerst lekker met de ATB rommelen.
Het ontwerp van het aluminium gaat WEER anders worden. Het bevestigen van de TB's zal anders worden. We gaan een inleg deel maken welke in de opening van de pijp gelijmd zal worden (wordt duidelijk als ik er foto's van maak). Hopenlijk kan ik dit van de week laten maken.
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
"Logisch" dat ze onder PVC riool LIJM staan... Ik keek onder buissystemen > drukleidingen ed.
Maar dit is GOED nieuws. Dat ik dat niet heb kunnen vinden zeg. Heb echt uren zitten zoeken.
Bedankt man!!
Nu alleen contact opnemen met ze, want ik heb per kant 60cm 250mm buis nodig en dat 4x. Zou een beetje jammer zijn als ik dan dus 4x40cm moet weggooien, tegen 33,92 per meter *gloep*

