Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Ja, dat snap ik wel, maar dan moet je eerst weer de specs van de driver opzoeken. Voor het "even" sorteren van een driver van 8-10" is dat niet mogelijk, dan moet je ze stuk voor stuk af.

Magoet, ik kom er wel uit hoor! 8)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

vraag + update:

Vraag:
normaliter dien je bij een filter rekening te houden met de bafflestep. Aangezien bij deze speakers niet echt een baffle aanwezig is (deze loopt meteen aan de randen van de driver naar achteren), dien ik hier dan nog enige vorm van correctie toe te passen? Het lijkt mij niet, maar het kan zijn dat de lengte er nog toe doet?

Update:
De technische tekeningen zijn naar de CNC'er gegaan. Volgende week ga ik er langs om een proef frees te laten maken (uiteraard ga ik een piccie hier en daar schieten 8) )

Edit:

het lijkt er trouwens op dat de CSS SDX7 de beste papieren in huis heeft. Ik heb er nog meerdere papieren op nagelezen (over driversnelheid ed.) en dan heeft de SDX7 toch wel de meeste voordelen (in verhouding tot zijn "grote"). Alleen jammer dat deze zo duur is in NL t.o.v. canada, zelfs incl 19% BTW + invoerrechten... :roll:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bs: ik zou zeggen, fire up 'the edge' en je weet t....

SDX7: ja ik weet t, maar enig idee wat transport kost :roll:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Mja, met 'the edge' is dat een beetje twijfelachtig, want is de kromming van een buis aan te merken als rand? Ik bedoel daarmee, wat is de breedte van de baffle? Die is er eigenlijk niet, aangezien 'de baffle' direct na de rand van de driver naar achteren gekromt is.

Anders kom ik toch op een baffle ter breedte van de driver?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Kan je zelf meten? Dan kan je ook gelijk voor andere dingen compenseren.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Zodra m'n ATB Pro binnen is wel ja :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

MichaelB schreef:
Anders kom ik toch op een baffle ter breedte van de driver?
yep
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ik had op de DIY in breda een heel klein 8" subje bij me met een TB W8-740C erin.

Het lijkt in eerste instantie inderdaad geen fijnbesnaart drivertje en misschien ie ie dat ook niet in vergelijking met sommige andere drivers die er te koop zijn. We hebben hem gebruikt als ondersteuning voor een scala aan breedbanders waarvan o.a. de titanium tangbands. Ik denk dat de driver hier uitstekend voor voldoet mits niet te hoog afgestemd. Of de afstemming bij jouw te hoog is kan ik niet zeggen. De frequentieregeling van mijn subversterker gaat niet zo ver.

Als je wil mag je hem wel lenen om uit te proberen, totdat de rest van het studeerkamer systeem klaar is staat ie even niks te doen.

Een leuk goedkoop alternatief is de MDS08. Die heeft iets meer volume nodig maar heeft minder massa ( en minder uitslag) en ziet er door z'n zwarte kevlar membraam goed uit
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Ik vond dat toen een geslaagd subje. Je moest alleen even af van het geweld in de kamer ernaast om weer een beetje te calibreren naar normaal huiskamernivo. Vond het toen een goede aanvulling op de batterij breedbanders!

jan
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Zo, vanavond bij de CNC'er langs geweest. Mooooi! Als een kind in een snoepwinkel :D

We hebben even doorgenomen wat het idee is en ik heb de Tangbands bij hem achtergelaten, omdat we zagen dat er toch wel wat tolerantie in zit. Er zit +/- 0.2mm verschil in de speakers (zoals keurig in de specs staat) en niet passen bij metaal is ook echt niet passen. Hij "krijgt het allemaal wel mooi", zei 'ie. Aangezien de beste man al 10-tallen jaren in het vak zit, vertrouw ik daar helemaal op.

Blijkt overigens dat hij werkt met toleranties van 0,001mm :shock:

Morgen gaat 'ie de eerste speaker voor het eggie doen! 8)

Het onbewerkte aluminium is trouwens nog best wel grof. Dat zal eerst gepolijst of geborsteld moeten worden voordat het geanodiseerd kan worden. Volgens hem kon dat ook door de anodiseerder gedaan worden, cool!

De foto's zijn wat wazig, want ik had alleen m'n telefoon bij me.
Bijlagen
Onbewerkte aluminium.JPG
In de CNC machine.JPG
Here we go.JPG
Nu nog grof werk.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Idd! als een kind in een snoepwinkel, prachitg werk!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Yes, ik heb er eentje! :D

Dit is nog wel een onafgewerkte, maar dat geeft niet, want er moet nog veel aan gedaan worden. Het idee is, bij deze alle problemen en vragen oplossen/beantwoorden, wellicht gaatje hier, gaatje daar en dan voor het echt gaan met de andere 4 :roll:

Ik weet al wel dat ze zand gevuld gaan worden en aangezien de 8 Tangbands bij elkaar maar iets van 1-1,5 liter nodig hebben, blijft er achter en boven het compartiment ook nog ruimte over welke gevuld wordt. Boven en onder de speakertjes zit een uitstekend nokje. Deze zal gevuld worden door een schijf welke meteen het compartiment van de Tangbands zal worden.

De bodemplaat wordt van 2cm dik aluminium, ik denk in een soort ovaal/drupel vorm. Hierop worden dan de aluminium buis en het subwoofer gedeelte vast gezet met bouten. Het voordeel van een aluminium bodemplaat is dat de Hypex modules deze plaat dan kunnen gebruiken als radiator 8) In de tekeningen staat het subwoofer gedeelte nog vast, maar dit is veranderd. Alleen het boven gedeelte zal nog over zo'n 5-6cm contact hebben.

Helaas ben ik het hele weekend weg, dus kan ik er pas volgende week weer aan werken, GRMBL! :x
Bijlagen
Nog een keertje dan! Zooo mooi passend.
Nog een keertje dan! Zooo mooi passend.
Ligt achterover hellend, 3 graden.
Ligt achterover hellend, 3 graden.
Beetje donker, maar al goed te zien hoe het ongeveer zal worden.
Beetje donker, maar al goed te zien hoe het ongeveer zal worden.
8 schoonheden, allemaal SUPER strak in het gelid.
8 schoonheden, allemaal SUPER strak in het gelid.
Dit is precisiewerk! Nog geen halve millimeter speling!
Dit is precisiewerk! Nog geen halve millimeter speling!
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Bericht door Soundexcel »

Ik kan maar een ding zeggen.
Waanzinnig mooi!

Met stevige filtering kan je hier absoluut een mooi geluid uit halen!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

i can't agree more!!

Jan
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Prachtig. Heel leuk ontwerp en klasse uitvoering.

Ik ben wel geinteresseerd wat het CNC werk je nu gekost heeft.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

indoubt schreef:
Ik ben wel geinteresseerd wat het CNC werk je nu gekost heeft.
Dank je! Het ontwerp wordt dus iets anders dan de eerste tekeningen die er staan (wat functioneler en praktischer in de uitvoering).

Het CNC werk kost €40,- per uur. Het geheel gaat me, voor 4 stuks, €180,- kosten. Hier zitten de uitprobeer/setup kosten al bij. Valt al met al best mee. Waarschijnlijk komt dat ook wel doordat we uitgewerkte tekeningen hadden gemaakt, die (wonderlijk genoeg) in één keer goed waren :D Het aluminium kwam op €200,- totaal.
Gebruikersavatar
lepain
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 19 dec 2005, 19:15
Locatie: driehuis nh
Contacteer:

Bericht door lepain »

Wat een ontzettend gaaf ontwerp zeg. :)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Uitpak party! :D

Nu de SDX7's er zijn kan ik opzoek gaan naar een geschikte behuizing. Ik zit te denken aan gewoon standaard PVC pijp met een binnen diameter van 20cm en buiten diameter van 25cm. De tussenruimte wordt gevuld met zand. 2,5cm wanddikte zou wel genoeg moeten zijn 8)

Totaal kom ik dan ergens tussen de 14 en 15,5 liter uit. Onderin laat ik een stuk ruimte. Hier worden dan de versterkers/voeding en filters weggewerkt.

Stukje waar ik nog mee zit: de filtering. Ik kan wel filters bij Thel bestellen, deze zijn lekker flexibel qua instellingen, maar tegelijk ook behoorlijk prijzig. Het mooiste zou een DCX2496 zijn, dan kan ik eerst van alles en nog wat uitproberen/simuleren en dan goedkope filters plaatsen met vaste instellingen (goedkoop in de zin van vaste instelling, niet wat betreft onderdelen :) )
Maarrrrr dan moet ik weer een Behringer kopen, kaatsjing 280 euro :roll:

Iemand nog een DCX2496 die ligt te verstoffen? :twisted:
Bijlagen
8 nieuwe Tangbands en de 2 CSS SDX7's BABY!
8 nieuwe Tangbands en de 2 CSS SDX7's BABY!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

*hmprf* leek het idee van de CSS in een PVC pijp plaatsen het minste tijd zou kosten, blijkt dat alles boven 160mm valt in de categorie: Serieus werk en dus lastig te krijgen... :x
Dat wordt dus menig loodgietersbedrijf bellen die zowel 200 als 250mm kan leveren en dan "slechts" 4 meter van beide (normaliter gaat dit in lengtes van 5-6 meter per 20! stuks...). Denk dan ook nog eens aan 20-25 euro PER METER :cry:

Even weer positief worden: m'n ATB PC PRO is binnen EN ik heb een dcx2496 via Marktplaats op de kop getikt :D
Van het weekend dus eerst lekker met de ATB rommelen.

Het ontwerp van het aluminium gaat WEER anders worden. Het bevestigen van de TB's zal anders worden. We gaan een inleg deel maken welke in de opening van de pijp gelijmd zal worden (wordt duidelijk als ik er foto's van maak). Hopenlijk kan ik dit van de week laten maken.
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Interficior schreef:
Helaas, die gaan maar tot 75mm...
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Buissystemen > PVC Riool Lijm > Buizen

Daar staan ze echt tussen. Maar wellicht weet jij meer dan ik doordat je het al had gechecked ofzo?
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

:oops:

"Logisch" dat ze onder PVC riool LIJM staan... Ik keek onder buissystemen > drukleidingen ed.

Maar dit is GOED nieuws. Dat ik dat niet heb kunnen vinden zeg. Heb echt uren zitten zoeken. :evil:

Bedankt man!!

Nu alleen contact opnemen met ze, want ik heb per kant 60cm 250mm buis nodig en dat 4x. Zou een beetje jammer zijn als ik dan dus 4x40cm moet weggooien, tegen 33,92 per meter *gloep*
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

MichaelB schreef:
tegen 33,92 per meter *gloep*
Vergeet niet de "Toeslag breekbare producten: € 12.50" mee te rekenen :shock:
Totaal (incl. BTW): € 46.42
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”