Pjotr schreef:Paul schreef:full hd op een 32 inch op normale kijkafstand (+/->3 meter?) is niet echt toegevoegde waarde...
Denk toch dat het persoonlijk is en moet ieder dat voor zich bepalen. Vind ik net zo'n argument als zou HD niets toevoegen t.o.v. een goede oude beeldbuis.
Het is een fysieke beperking van het menselijk oog. Hierin zit uiteraard een paar procentjes persoonlijke variatie. 1080p heeft op normale schermen (32 - 37") op normale kijkafstand (2,5 - 4,5m) geen toegevoegde waarde boven 720p.
Je tweede opmerking vind ik een beetje flauw. ALs iemand zegt dat een 1000watt versterker niet nodig is voor een huiskamer, zeg je toch ook niet dat dat hetzelfde is als beweren dat een mooie hifi set niet toevoegt t.o.v. een transistorradio.
Ned1 - 3 wordt tegenwoordig full HD uitgezonden, dus waarom zou je dat gaan down-scalen en niet de native resolutie van de TV/monitor gebruiken? Oke, het meeste wat uitgezonden wordt is nog niet echt HD maar ge-upscaled. Misschien is het nu nog niet zo heel relevant maar dat gaat wel in rap tempo veranderen in de nabije toekomst.
Omdat het beeld er gewoonweg op die kijkafstand precies 0,0 beter van wordt en omdat deze TV wel voldoet aan de overige eisen (budget, ambilight). Als het geen enkel voordeel biedt, waarom zou je dan wel fullHD aanraden?
Ook in de toekomst gaat fullHD geen beter beeld opleveren op deze tv. Je oog, de kijkafstand en de TV blijven hetzelfde.
Laatst mijn 24" wide screen PC monitor eens aangesloten (die ook goed ISF gecalibreerd is) en naar een echte HD TV opname zitten kijken. Op dat formaat zie je het echt wel op niet al te grote afstand (ca. 2m). Het is echt griezelig realistisch en spettert echt van het scherm af.
Dat klopt. Progressive HD materiaal is fantastisch. Ik kijk al sinds 2003 veel HD materiaal (720p) op een 1,80m breed projectiescherm en sinds een jaar ook op een grote FullHD plasma. Maar ondanks dat iedereen FullHD altijd als must adviseert, heeft het in bijna geen enkel geval relevante toegevoegde waarde. Tenzij je heel dichtbij je scherm zit, of groot projecteert.
Ik wil wel mijn waardering uitspreken over de marketingcampagne van FullHD, want die is meer dan geslaagd.